Více času na podstatné

REKLAMA

 


ODPADOVÉ FÓRUM AKTUÁLNĚ

 

Omezení importu pevných odpadů do Číny pomůže nastartovat oběhové hospodářství v Evropě. Sledujete-li aktuální diskuze odpadového hospodářství, tak jste toto tvrzení určitě slyšeli. Souhlasíte s ním? Může čínský zákaz importu nastartovat tak potřebné investice do zpracovatelských kapacit nebo Evropa potřebuje ještě jiný impulz? Odpovědi na tyto otázky najdete v aktuálním čísle. Anotaci čtěte ZDE

 

 

Přehled obsahu:

  • Když dělají dva totéž, není to totéž
  • Nakládání s BRKO je smysluplné pokud je kvalitně zpracován a využit v zemědělství
  • V oblasti předcházení vzniku odpadů jsme zas o krok dál
  • V čem se můžeme poučit od Izraele?
  • Lithium v Krušných horách – jak dále?
  • Výskyt antibiotické rezistence na čistírně odpadních vod
  • Dopady novely stavebního zákona
  • Nakládání s čistírenskými kaly
  • SEDITANK – automatický systém pro přípravu materiálu před anaerobní fermentací
  • Jak omezit množství odpadů? Klíčová je prevence!
  • Legislativní a dotační souhrn

 

PŘEDPLATNÉ / CENÍK INZERCE

 


DOPORUČUJEME

 


REKLAMA

 

 

 


ODBORNÉ AKCE

  ZAŘADIT AKCI
28.11.

VODNÍ ZÁKON–VELKÁ NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA A POPLATKOVÁ NOVELA - PRAHA

29.11. Nakládání s komunálním odpadem po roce 2024
30.11. semiář Efektivní zapojení obyvatel do odpadového hospodářství obce
30.11.-1.12. EKOinovační fórum
Prosinec    
4.12. Práce s modulem OLPNO na PC Elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP
Opakování: 06.12., 3.1.2018, 4.1.2018
4.12. SEPNO = systém evidence přepravy nebezpečných odpadů a elektronické ohlašování přepravy do ISPOP
Opakování: 5.12.2017, 6.12.2017, 18.12.2017, 19.12.2017, 8.1.2018
5.12.

VODNÍ ZÁKON–VELKÁ NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA A POPLATKOVÁ NOVELA - PRAHA 2. TERMÍN

6.12. SKLAD Odpadů 8 - ukončení roku a převod do EVI 8
7.12. seminář Vyhodnocení plánu odpadového hospodářství obce a jeho využití pro řízení OH obce
7.12.

VELKÁ NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA – ZÁSADNÍ KONCEPČNÍ ZMĚNY PŘI UMISŤOVÁNÍ A POVOLOVÁNÍ STAVEB - HRADEC KRÁLOVÉ

7.12. INTERNÍ AUDITOR EMS - PRO POKROČILÉ - HRADEC KRÁLOVÉ
7.12. 27. Emission Trading
7.12. INTERNÍ AUDITOR EMS - pro pokročilé
11.12. Elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP
Opakování: 12.12., 15.1., 17.1., 19.1.
11.12. AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA OCHRANY OVZDUŠÍ - vyhláška č. 415/2012 Sb.
12.12. NOVINKY V OBLASTI BOZP s výhledem na rok 2018 - Hradec Králové
13.12. Tvorba ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady za rok 2017 do systému ISPOP, a to nejen v PDF formulářích
Opakování: 14.12.2017, 16.1.2018, 17.1.2018
15.12. Nové výrobky a technologie pro rok 2018
18.12. iKURZ: Tvorba ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady za rok 2017 do systému ISPOP, a to nejen v PDF formulářích
19.12. Tvorba ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady do ISPOP za rok 2017 z programu EVI 8
Opakování: 20.12.2017, 3.1.2018, 4.1.2018, 9.1.2018, 10.1.2018, 11.1.2018, 23.1.2018, 24.1.2018, 25.1.2018
20.12. Novela stavebního zákona a její dopad na obor VaK
Leden
4.1. VODNÍ ZÁKON–VELKÁ NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA A POPLATKOVÁ NOVELA - PRAHA 3. TERMÍN
9.1.

Napříč ohlašováním v roce 2018: ISPOP a SEPNO

10.1. HLUK V KOMUNÁLNÍM PROSTŘEDÍ - PRAHA 2. TERMÍN
11.1.

OHLAŠOVACÍ POVINNOSTI (OVZDUŠÍ A ODPADY) V ROCE 2018 - PRAHA

11.1. ISPOP - NOVINKY 2018 Hradec Králové
16.1. ISPOP - NOVINKY 2018 Brno
23.1.-24.5. Rekvalifikační kurz PODNIKOVÝ EKOLOG - Hradec Králové
23.1.

VELKÁ NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA – zákon č. 225/2017 Sb., ZÁSADNÍ KONCEPČNÍ ZMĚNY PŘI UMISŤOVÁNÍ A POVOLOVÁNÍ STAVEB - PRAHA 2. TERMÍN

Únor    
1.2. Jste v obraze? … legislativa, normy, technická řešení a voda
Opakování: 6.2., 7.2., 13.2., 15.2., 20.2., 21.2., 28.2. a 1.3.
20.2. Integrovaný registr znečišťování – IRZ, vznik ohlašovací povinnosti za r. 2017
Březen    
6.3. Legislativa ochrany ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2017 a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší
8.3.

ODPAD ZDROJEM 2018

16.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ, vznik ohlašovací povinnosti za r. 2017
16.3. iKURZ: Práce s programem Ovzduší v ohlašovací agendě za rok 2017 do ISPOP
Duben    
19.-20.4. RECYYLING 2018

* sleva pro majitele Věrnostních karet www.tretiruka.cz

  

 

Novinky

05.02.2013 08:51

Výzva k podání návrhů na provozování Evropských tématických center (ETC)

CENIA - česká informační agentura životního prostředí informuje, že Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) zveřejnila výzvu k podání návrhů týkajících se provozování Evropských tématických center (ETC). Jedná se o celkem pět tematických konsorcií: ETC pro vnitrozemní, pobřežní a mořské vody, ETC pro znečištění ovzduší a zmírnění změny klimatu, ETC pro dopady změny klimatu, zranitelnost a přizpůsobení se, ETC pro prostorové informace a prostorovou analýzu, ETC pro biologickou rozmanitost, ETC pro udržitelnou spotřebu a výrobu.

 

Přihlášky je možné podávat do 30. dubna 2013.

 

Dokumenty ke stažení:

Open call for proposals for the award of a framework partnership agreement concerning the European Topic Centre on Air and climate change mitigation 2014-2018, Reference: EEA/ACC/13/001-ETC/ACM

Open call for proposals for the award of a framework partnership agreement concerning the European Topic Centre on Climate change impacts, vulnerability and adaptation 2014-2018, Reference: EEA/ACC/13/002-ETC/CCA

Open call for proposals for the award of a framework partnership agreement concerning the European Topic Centre on Biological diversity 2014-2018, Reference: EEA/NSV/13/001-ETC/BD

Open call for proposals for the award of a framework partnership agreement concerning the European Topic Centre on Inland, coastal and marine waters 2014-2018, Reference: EEA/NSV/13/002-ETC/ICM

 

Zdroj: CENIA

04.02.2013 20:02

E15.cz: Napjatě očekávaná premiéra: Japonsko spustilo těžbu plynu z ledových krystalů

Japonsko začíná jako první na světě se zkušební těžbou metan hydrátu z ložisek plynu u mořského dna ve formě ledových krystalů. Vláda oznámila, že minulý týden státní energetická společnost Japan Oil, Gas, and Metals National Corp (JOGMEC) vyslala do vyhlédnuté oblasti loď, která začne těžit z vrtu připraveného v loňském roce. Informoval o tom server The Japan Daily Press.

Loď umístí do vrtu potrubí, které bude štěpit hydrát na metan a vodu. Pokud půjde vše bez problémů, měla by vlastní těžba začít příští měsíc. Během dvoutýdenního období prací by se zde mělo vytěžit až 10 tisíc metrů krychlových plynu.

Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/napjate-ocekavana-premiera-japonsko-spustilo-tezbu-plynu-z-ledovych-krystalu-954155#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylPodle japonské výzkumné studie se jen v oblasti příkopu Nankai nachází nejméně 1,1 bilionu krychlových metrů plynu, ekvivalent asi 12 let japonské spotřeby. Odhaduje se, že japonské pobřežní vody by celkově mohly obsahovat možná až stonásobek roční spotřeby plynu v Japonsku.

Japonsko už investovalo do rozvoje technologií pro těžbu metan hydrátů stovky milionů dolarů a chce tento program dovést do komerčního využití do roku 2018.

Tento alternativní energetický zdroj se zkoumá i v USA, Kanadě, Norsku, Indii a Číně. Nejdostupnější ložiska metan hydrátu se nacházejí kolem pobřeží a těsně pod permafrostem, věčně zmrzlou půdou v Arktidě. Zkušební vrty nalezly vysoce slibný rezervoár plynu v této formě také na Aljašce. USA považuje po břidlicovém plynu metan hydráty za další slibný zdroj plynu.

Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/napjate-ocekavana-premiera-japonsko-spustilo-tezbu-plynu-z-ledovych-krystalu-954155#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Zdroj: E15.cz (Celý článek na E15.cz čtěte ZDE)

 

 

Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/napjate-ocekavana-premiera-japonsko-spustilo-tezbu-plynu-z-ledovych-krystalu-954155#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/napjate-ocekavana-premiera-japonsko-spustilo-tezbu-plynu-z-ledovych-krystalu-954155#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

04.02.2013 19:13

Bývalé vedení ERU špatně stanovilo výkupní ceny, tvrdí šéfka ERÚ Vitásková a podala trestní oznámení. Přehled ohlasů zasvěcených osob v mediích.

Energetický regulační úřad (ERÚ) má podezření, že jeho bývalí pracovníci zřejmě postupovali nezákonně při stanovování výkupních cen fotovoltaické elektřiny. Škody můžou být v řádu desítek miliard korun. Vyplývá to z vnitřního auditu ERÚ, jehož výsledky novinářům představila předsedkyně úřadu Alena Vitásková. ERÚ podle ní dal podnět státnímu zastupitelství, aby záležitost prošetřilo. Informoval dnes server českénoviny.cz

"Díky špatně stanoveným výkupním cenám odhadujeme, že mohly vzniknout škody v řádu desítek miliard korun," řekla dnes Vitásková. Podle Vitáskové byly ceny nastaveny nad rámec garantované patnáctileté návratnosti fotovoltaických elektráren.

Vitásková také uvedla, že ERÚ si nechal zpracovat i audit smluv uzavřených s jinými subjekty. Audit neobjevil závažné chyby, po jeho skončení ale byly na ERÚ nalezeny neevidované smlouvy, které nebyly bývalými pracovníky úřadu řádně předány novému vedení.

Analýza těchto dohod podle Vitáskové ukázala, že přinejmenším v jednom případě ERÚ povolil jedné společnosti provádět pochybné transakce v řádu stovek milionů korun. Úřad kvůli tomu podal podnět státnímu zastupitelství, aby záležitost prošetřilo kvůli podezření ze zneužití pravomoci úřední osoby.

"Nezlobte se, ale to neřeším," řekl IHNED.cz bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Říman na otázku, kde se stala a chyba a zda s tím mohl ze své pozice v Topolánkově vládě, kde byl v letech 2006 až 2009 něco dělat.

Za současné problémy kolem podpory fotovoltaiky může Fischerova vláda, která působila od června 2009 do léta 2010, tvrdí v rozhovoru Martin Bursík, exministr životního prostředí a muž, který stál u vzniku zákona na podporu obnovitelných zdrojů. Podle něj šéfka Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková připravuje půdu pro zastavení veškeré provozní podpory obnovitelných zdrojů. „O tomhle se prostě mluví,“ uvádí Bursík pro iHNED.cz.

Tajemník České fotovoltaické asociace Tomáš Baroch Radiožurnálu řekl, že zveřejněným výsledkům auditu nerozumí. „Byly stanoveny výkupní ceny na základě investiční náročnosti instalace fotovoltaické elektrárny, která byla značně vyšší než nyní. Bohužel, zákon neumožňoval, aby výkupní cena klesala více než o pět procent ročně,“ reagoval Baroch.

 

Tiskové prohlášení ERÚ ze dne 6. února 2013 ZDE.

 

Podle analytika J&T Michala Šnobra byly výkupní ceny sluneční energie skutečně nadsazené a velkou vinu na tom mají poslanci. „Ten problém s vysokou výkupní cenou byl dostatečně včas identifikován, byli na něj upozorněni Energetickým regulačním úřadem poslanci i tehdejší předseda vlády Fischer a bylo dostatek času připravit legislativu, která by ten problém odstranila." 

„Bohužel, na konci roku 2009, přestože byla zákonná iniciativa k omezení toho problému, Poslanecká sněmovna se k tomu žádným způsobem nevyslovila, nechala to ležet na stole. A protože zákon nebyl schválen do konce roku, v roce 2010 pak nastal obrovský solární boom, který zapříčinil to, že budeme následujících 20 let platit neuvěřitelně vysoké ceny,“ konstatoval analytik Šnobr pro Radižurnál. 

"Já myslím, že bude dobré, když se podaří ten audit získat oficiálním způsobem a projednat na hospodářském výboru," řekl ČTK předseda sněmovního hospodářského výboru Milan Urban (ČSSD). Informace z auditu pro něj prý není úplným překvapením, protože se domnívá, že pochybení mohlo vzniknout v minulých letech, kdy se měnila metodika výpočtu cen.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) se vyjádřil zdrženlivě. "Nepřísluší politikům zasahovat do práce nezávislého úřadu. ERÚ je nezávislý úřad, který nesmí být závislý na politických vlivech," řekl ČTK.

"My nevíme, na čem přesně se zakládá podezření paní předsedkyně Vitáskové. Nicméně skutečnost je taková, že v letech 2009 a 2010 byla doba návratnosti fotovoltaických elektráren kratší než zákonem garantovaných 15 let. My jako hlavní problém vnímáme meziroční limit, který byl stanovený v legislativě a který ERÚ znemožňoval, aby meziročně snižoval podporu o více než 5 procent. (…) Energetický regulační úřad podle našich informací na to tehdy upozorňoval, že nemůže jednat, ale politici nekonali.", uvedla Zuzana Musilová, výkonná ředitelka České fotovoltaické průmyslové asociace.

Podle informací MF DNES měla výkupní ceny z minulosti prověřit auditorská společnost BDO. Ta bez dalších podrobností potvrdila, že zakázku zpracovávala. "Já osobně jsem to nedělal, ale stejně vám k tomu nic říct nemůžeme. Jsme vázáni mlčenlivostí," řekl iDNES.cz Vlastimil Hokr z vedení společnosti BDO.

Premiér Petr Nečas (ODS) chce s ministry financí a průmyslu a šéfkou Energetického regulačního úřadu (ERÚ) hledat způsoby, jak utlumit vliv deformovaných cen elektřiny z obnovitelných zdrojů na celkové ceny elektrické energie. Nečas to řekl dnes v úterý novinářům v reakci na podezření ERÚ, že jeho bývalí pracovníci zřejmě postupovali nezákonně při stanovování výkupních cen fotovoltaické elektřiny.

 

Související články v médiích:

ERÚ: Ceny fotovoltaiky vznikly nezákonně, škody jdou do miliard

Šéfka ERÚ podala trestní oznámení. Lidé zaplatili za solár o desítky miliard víc

Průměrná rodina zaplatí za solární energii 712 korun ročně. Vše začalo za Špidly

Za malér se solární energií může Fischerova vláda, tvrdí Bursík. Kritizuje i Vitáskovou

Ceny fotovoltaiky byly asi nadhodnocené. Stát mohl přijít o desítky miliard

Jsou výkupní ceny solární energie v ČR nadsazené, ptal se Radižurnál analytika J&T Michala Šnobra

Nečas chce tlumit vliv fotovoltaické elektřiny na celkové ceny

Bursík: Šéfka ERÚ si připravuje půdu pro zastavení podpory obnovitelných zdrojů

Právníci: Nezákonné ceny elektřiny zakládají trestní odpovědnost

Poslanci se dohadovali, kdo může za podporu obnovitelných zdrojů energie

 

Reportáže:

Bývalí zaměstnanci ERÚ špatně nastavili ceny solární elektřiny

Komentář Pavla Barocha

Rozhovor se Zuzanou Musilovou

 

 

Zdroje: českénoviny.cz, iHNED.cz, Radiožurnál, ČT24.cz, iDNES.cz

04.02.2013 17:47

AREVA se odvolává proti poslednímu rozhodnutí ÚOHS

Dne 1. února 2013 AREVA podala odvolání proti rozhodnutí ÚOHS (Úřad na ochranu hospodářské soutěže) ze dne 18. ledna 2013, kterým tento úřad zamítl nedávnou žádost AREVY o předběžné opatření. AREVA požadovala a trvá na pozastavení výběrového řízení na dostavbu JE Temelín v jeho současné fázi, v zájmu efektivní ochrany svých procesních práv a zájmů.

 

Související článek:

ÚOHS zamítl návrh AREVy na pozastavení zadávacího řízení k dostavbě JE Temelín

 

 

04.02.2013 13:10

Dotazy na výměnu kotlů zasílejte na speciální emailovou adresu

Státní fond životního prostředí (SFŽP) na svých webových stránkách infomuje, že všechny dotazy ke 3. společné výzvě na podávání žádostí o poskytnutí dotace ze Společného programu Moravskoslezského kraje a MŽP na podporu výměny stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové nízkoemisní automatické kotle na uhlí, biomasu nebo uhlí a biomasu v Moravskoslezském kraji je možné zasílat na adresu krajského pracoviště SFŽP ČR v Ostravě: kotle@sfzp.cz
 
Příjem žádostí byl zahájen 1. 11. 2012 a potrvá do 28. 6. 2013 nebo dne vyčerpání alokace, nastane-li tento den dříve. Pro tuto výzvu je alokováno celkem 40.000.000 Kč, a to 20.000.000 Kč z rozpočtu MSK a 20.000.000 Kč z Fondu. Předmětem dotace je výměna stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní automatické kotle na uhlí, biomasu nebo uhlí a biomasu v rodinných domech v MSK.
 

Předmětem dotace je výměna stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní automatické kotle na uhlí, biomasu nebo uhlí a biomasu v rodinných domech v MSK. Více o programu ZDE.

 

Dokumenty ke stažení:

Text 3. společné výzvy 
Formulář žádosti o poskytnutí dotace 
Vzor žádosti o dotaci

 

04.02.2013 10:10

iHNED.cz: Moody´s - Ceny elektřiny propadají a ČEZ patří k výrobcům, které to nejvíce zasáhne

Ceny elektřiny klesly v uplynulém týdnu na nová minima s nimi i ceny emisních povolenek. Agentura Moody´s upozornila, že jedním z hlavních poražených v rámci toho vývoje je i energetická skupina ČEZ
 
Jedním z důvodů poklesu cen elektřiny je právě pokles cen emisních povolenek EU až o 7 procent na 3,53 eura za tunu CO2. Cena evropských emisí, která se odráží i v ceně elektřiny, se v pátek dostala nejníže od minulého čtvrtka. Tehdy se v důsledku nezávazného zamítavého stanoviska průmyslového výboru Evropského parlamentu vůči návrhu Evropské komise snížit převis nabídky na trhu s emisemi oddálením prodejů části povolenek cena emisí na chvíli propadla o celých 40 procent až na historické dno 2,81 eura/t. Ceny emisních povolenek se následně minulý týdne zotavily poté, co si trh zřejmě uvědomil, že rozhodnutí Evropského parlamentu není konečné.
 
Alan Svoboda, šéf divize prodeje energetické skupiny ČEZ, ve čtvrtek při vystoupení na energetické konferenci dle agentury Dow Jones uvedl, že firma s ohledem na nízké ceny emisních povolenek rozhodně zvažuje prodloužení živostnosti svých uhelných elektráren, které jsou nyní podle něho jediné, jež vyrábějí elektřinu se ziskem.

 

Celý článek čtěte ZDE.

 

 

Zdroj: iHNED.cz (převzato z patria.cz)

04.02.2013 09:47

ČR Radiožurnál: Lidem vadí zdražování svozu. V některých městech proto přestávají třídit

Češi patří dlouhodobě mezi nejlepší třídiče odpadu v Evropě. Stále více lidí však přestává odpadky rozdělovat. Vadí jim jednání některých radnic, které chtějí na poplatcích za svoz vybírat stále více peněz. A to i přesto, že právě z vytříděného odpadu se jim hrnou do obecní pokladny větší peníze než kdykoliv předtím. Někde se však města snaží obyvatele k třídění naopak motivovat zlevněním služeb.

 

Proč netřídit a naopak jak motivovat ke třídění?

  • „Doteď jsem třídil odpad, ale už nebudu. Jihlava láme republikové rekordy v počtu vytříděného odpadu a jak se lidem odměnila. Ty pytle do košů taky něco stojí, pětistovku ročně. Přestanu to třídit a budu to házet všechno do jednoho pytle,“ říká pan Milan z Jihlavy.
  • „Zdražení svozu mě opravdu velmi štve a kašlu na nějaké další třídění, protože to ztrácí smysl,“
  • Nejlepší motivace je přitom právě ta finanční. Některé obce už pochopily, že pokud lidem sleví poplatky za svoz výměnou za pytle naplněné plasty, sklem nebo papírem, budou úspěšní.
  • Starosta Jaroslav Saloučka má také originální metodu motivace: „Většinou to dělám tak, že uděláme takovou relaci v místním rozhlase, a to se dá říct, že stačí,“ říká. Jde také příkladem ve vlastní rodině.
  • „Nemůžeme zlevňovat, ale nezdražujeme. Zůstáváme u této sumy také díky třídění,“ vysvětluje náměstek ostravského primátora Tomáš Petřík z ODS.
  • Třídění odpadu v Ostravě pomohlo rozdávání speciálních barevných tašek. Počet domácností, které do nich odpad rozdělují třeba hned v kuchyni, poskočil o pětinu. 
  • Radnice ve Šlapanicích se rozhodla veškeré náklady za svoz a likvidaci odpadu hradit z rozpočtu. Za to však v obci několikanásobně zvýšili daň z nemovitostí.

 

Celý článek si můžete přečíst ZDE.

 

 

Zdroj: zpravy.rozhlas.cz (ČR Radiožurnál)

04.02.2013 09:24

Zařízení pro dočasné skladování kovové rtuti je skládka skupiny S-nebezpečný odpad, navrhuje MŽP ve vyhlášce

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Předmětem navrhované právní úpravy je problematika kovové rtuti. Návrh vyhlášky definuje co je dočasné skladování a určuje zařízení pro dočasné skladování, více ZDE.

 

01.02.2013 11:45

Vyšlo nové ODPADOVÉ FÓRUM č. 2/2013, téma měsíce jsou biologicky rozložitelné odpady (BRO)

Únorové číslo odborného časopisu ODPADOVÉ FÓRUM 2/2013 má jako téma měsíce BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉ ODPADY. V rubrice Nakládání s odpady se mj. věnujeme aktuálnímu materiálu, kterým v zimě jsou posypové hmoty, pro které překvapivě "prakticky neexistují žádná taxativní vymezení, která by definovala jejich závazné kvalitativní (technické, environmentální) parametry." A také perspektivní technologii hydrotermálního zplyňování. V rubrice Ze zahraničí jsou dva příspěvky, a to k pojmu Urban Mining a pak k mýtům a faktům okolo skládkování odpadů.

Lupa soudního znalce ing. Barchánka se zabývá populárním problémem odpad/neodpad. Rozhovor je s Ing. Romanem Tvrzníkem z Elektrowinu, a. s. Reportáž je z kladenského kovošrotu a Polemika je ke kvalitě vzdělávání pro odpadové hospodářství.

 

Kompletní obsah čísla:

ROZHOVOR

Čím starší plasty, tím lepší

Rozhovor s Romanem Tvrzníkem, generálním ředitelem Elektrowin, a. s.

 

POLEMIKA

Aspekty vzdělání v odpadovém hospodářství ČR

 

REPORTÁŽ

Objemy šrotu se zmenšují

Lucie Jedličková

 

TÉMA MĚSÍCE A KOMERČNÍ PŘÍLOHA

Biologicky rozložitelné odpady

Podpora rozšíření využívání kompostů vyrobených z BRO v zemědělství

Květuše Hejátková, Olga Křížová

Odbyt kompostu ze zpracování biologicky rozložitelných odpadů

Květuše Hejátková

Aktuální situace na poli biologicky rozložitelných odpadů

Lucie Valentová

Správná teplota, významný faktor úspěšného kompostování

Petr Plíva

Antropogenní kontaminanty v kalech z ČOV

Dagmar Vološinová

 

NAKLÁDÁNÍ S ODPADY

Posypové hmoty a životní prostředí

Zdeněk Čížek

Praha a černé skládky

(av, lj)

Hydrotermální zplyňování organických materiálů: perspektivní technologie

Marek Šváb, Sergej Skoblja, Zdeněk Beňo

 

POD LUPOU SOUDNÍHO ZNALCE

Odpad/neodpad

Michael Barchánek

 

ZE ZAHRANIČÍ

Urban Mining – nový přístup v odpadovém hospodářství?

Mečislav Kuraš

Skládkovanie odpadov – mýty a fakty

Marek Hrabčák

 

SERVIS

Pollutec

Lucie Jedličková

Ohliadnurie za konferenciou STKO v Prahe

Marek Hrabčák

Kalendář

Resumé

Odpadářské kukátko

Tentokrát s Petrem Millerem

Co vypadlo z popelnice

 

   Na adrese dupress@seznam.cz si lze objednat nejen roční předplatné, ale i jednotlivá čísla.

 

ODPADOVÉ FÓRUM připravuje:

Téma březnového čísla ZPĚTNÝ ODBĚR je načasované s ohledem na připravovanou stejnojmennou konferenci, která se uskuteční 16. dubna. Redakční uzávěrka je 4. února, inzertní 14. února. Číslo vyjde 6. března.
Pro dubnové číslo připravujeme téma Energetické využití odpadů. Redakční uzávěrka je 4. března, inzertní 14. března a číslo vyjde 3. dubna.
Květnové číslo bude mít téma ZDRAVOTNICKÉ ODPADY. Redakční uzávěrka bude 2. dubna, inzertní 11. dubna. Číslo vyjde 7. května.
 

Ediční plán na celý rok 2013 najdete ZDE. Bezplatné zaslání ukázkového čísla si můžete vyžádat v redakci (forum@cemc.cz).

 

Banner jako bonus pro inzerenty:

Podpořte svou inzercí (inzerát a nebo PR článek za poloviční cenu) vydávání odborného měsíčníku ODPADOVÉ FÓRUM a tím šíření informací a osvěty mezi odbornou veřejností. Všem inzerentům nabízíme bezplatnou službu navíc, kterou je umístění jejich banneru na internetový portál TretiRuka.CZ po dobu jednoho měsíce.

 

01.02.2013 10:45

Novela zákona o IPPC míří zpět ze senátu do poslanecké sněmovny

Senát PČR včera projednal návrh zákona, kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) s výsledkem jednání - pozměňovací návrhy (usnesení č. 92).

Pozměňovací návrhy senátu posoudí poslanci na následující schůzi, protože pokud Senát zákon vrátil s pozměňovacími návrhy, hlasuje Sněmovna o pozměněném návrhu nejdříve za 10 dnů (ke schválení stačí prostá většina). V opačném případě hlasuje o původním znění zákona. Ten musí být potvrzen nadpoloviční většinou všech poslanců. Nejbližší poslanecká schůze je naplánována již na příští týden v úterý 5. února.

Zeptali jsme se na stanovisko Ministerstva životního prostředí k pozměňovacímu návrhu. Ministerstvo sdělilo, že "Pozměňovací návrh se týká znění jedné z kategorií činností uvedených v příloze č. 1 (konkrétně kategorie 4.1.h). Vzhledem k tomu, že je z pohledu Ministerstva životního prostředí navrhovaná změna nesystémová, znamenala by zúžení příslušné kategorie a snížila vymahatelnost zákona o integrované prevenci, bylo stanovisko Ministerstva životního prostředí k pozměňovacímu návrhu negativní. Lze předpokládat, že Ministerstvo životního prostředí setrvá na uvedeném stanovisku i nadále."

Cílem novely je mj. zefektivnění povolovacích procesů a posílení aplikace nejlepších dostupných technik. Dle požadavků Evropské komise měla být novela účinná do 7. ledna 2013.

 

 

 

01.02.2013 10:07

REACH novinky: Nová verze QSAR Toolbox 3.1 a platforma k Inventáři chemických látek

Od 30. ledna 2013 je k dispozici nová verze nástroje QSAR Toolbox 3.1. Tento IT nástroj využívá matematických modelů ke zjišťování nebezpečných vlastností chemických látek a snižuje tak množství zkoušek, které by bylo nutné provést na obratlovcích. Více ZDE.

ECHA od 31. ledna 2013 spustila novou tzv. Platformu klasifikace a označování látek (Classification and Labelling Platform). Jedná se o nadstavbu současného Inventáře chemických látek (C&L Inventory), která umožňuje snadnou výměnu dat mezi subjekty podávajícími tzv. oznámení, anebo žadateli o registraci. Více ZDE

 

31.01.2013 16:59

EXKLUZIVNÍ přehled všech 36 návrhů na opatření, které schválila vláda v rámci tzv. ekoauditu

Včera jsme Vás informovali, že vláda schválila dokument Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí. Materiál je výsledkem další etapy prací v rámci tzv. ekoauditu. Níže jako první publikujeme návrh všech 36 návrhů na opatření. V případě zájmu Vám rádi zašleme kompletní materiál včetně komentářů a úkolů k jednotlivým podnětům, pište si na info@tretiruka.cz.

 

Podnět č. 1

Právní předpis

Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů

Popis oblasti

Zrušit § 3, odst. 1, písm. c) zákona a tím zrušit i přílohu č. 2 v nařízení vlády č. 145/2008 Sb., ve znění NV č. 450/2011 Sb.

Návrh opatření

Zrušit zcela povinnost sledovat a ohlašovat přenosy látek v odpadech mimo provozovnu ve smyslu nařízení (ES) č. 166/2006.

Závěr:

Vyhodnotit ohlašování přenosů látek v odpadech do IRZ za roky 2011, 2012 a 2013 a na základě vyhodnocení zahájit v roce 2014 další diskusi k seznamu ohlašovaných látek v odpadech, aniž bude předjímáno, zda dojde k dalšímu snižování počtu sledovaných látek či nikoliv.

 

Podnět č. 2

Právní předpis

Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech

 

Popis oblasti

§ 12

Využití odpadu z obalů

Pokud osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu obaly nebo balené výrobky neprokáže, že se z těchto obalů nestaly na území České republiky odpady, je povinna zajistit, aby odpady z obalů jí uvedených na trh nebo do oběhu, byly využity v rozsahu stanoveném v příloze č. 3tohoto zákona.

Návrh opatření

Rozšířit možnosti přenášení povinností stanovených v § 12 na jinou osobu spolu s převedením vlastnického práva k obalu, k němuž se tyto povinnosti vztahují a to nejen za účelem jeho dalšího uvedení do oběhu.

Závěr

Připomínka bude vyřešena metodicky ve spolupráci s MPO, případně novelizací zákona.

 

Podnět č. 3

Právní předpis

Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech

Popis oblasti

 

§ 13

Osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu obaly, splní povinnosti stanovené v § 10 a 12 b) přenesením těchto na jinou osobu spolu s převedením vlastnického práva k obalu, k němuž se tyto povinnosti vztahují, za účelem jeho dalšího uvedení do oběhu, jestliže tak smlouva o převedení vlastnického práva výslovně stanoví.

Z ustanovení § 13 písm. b) vyplývá, že tyto povinnosti nelze převést na jiného konečného uživatele, což v praxi znamená, že plnění § 12 pro uvádějícího na trh je velmi obtížně dokladovatelné.

Povinnosti dle §10 a §12 lze převést na jinou osobu s převedením vlastnického práva k obalu pouze za účelem jeho dalšího uvádění do oběhu, tj. pouze na osobu, která je distributorem obalů.

Návrh opatření

Upravit ustanovení § 13 tak, aby se umožnilo převedení na jiného konečného uživatele.

Povolit rozšíření možnosti přenesení povinností dle §10 a §12 i na jinou osobu společně s převedením vlastnického práva k obalu nejen na distributora. Alespoň v případě průmyslových obalů, kdy konečný uživatel coby podnikající osoba vede odpadové hospodářství a plní povinnosti dle zákona o odpadech.

Závěr

Připomínka bude vyřešena metodicky ve spolupráci s MPO, případně novelizací zákona.

 

Podnět č. 4

Právní předpis

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

Popis oblasti

 

§4 odst. 1 zákona

Pojem „obchodník s odpady“ převzatý ze směrnice 98/2008 o odpadech.

V ČR je možné předávat odpad pouze osobě oprávněné k nakládání s odpady. Není jasné, jakou funkci tedy tento pojem v legislativě zastává.

Návrh opatření

Vyjasnit v legislativě funkci obchodníka s odpady.

Závěr

Navrhuje se setkání s odborníky na směrnici o službách z MPO, MPO prošetří z legislativy okolních států důvody a okolnosti zavedení tohoto institutu v zahraničí.

 

Podnět č. 5

Právní předpis

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

Popis oblasti

 

§ 39

Roční hlášení o produkci a nakládání s odpady.

V současné době se povinnost zpracovat roční hlášení vztahuje na původce, kteří překročí hmotnostní limit odpadů.

Návrh opatření

Projednat, zda v případě řetězců, kde významnou část tvoří malé prodejní formáty (tzv. expresy), nevztáhnout tento limit na provozovnu jako takovou.

Závěr

V rámci novelizace vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady bude zpřesněno znění § 22 odst. 3, aby bylo zcela zřejmé, že roční hlášení zpracovává původce za všechny své provozovny souhrnně. Výsledky jednání s ČSÚ budou zohledněny do budoucí úpravy evidence a je možnost zvýšení těchto limitů.

 

Podnět č. 6

Právní předpis

 

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

Popis oblasti

 

V odpadové legislativě chybí jednoznačná definice „odpadního oleje“ a popis způsobu nakládání s použitými oleji, se kterými se doposud nakládá v režimu použitých výrobků.

Návrh opatření

 

Příprava nové samostatné vyhlášky upravující systém nakládání s použitými oleji, a to buď v režimu odpadů (preferovaná varianta) nebo v režimu zpětně odebraného výrobku.

Závěr

V rámci nové legislativy budou odpadní oleje v klasickém režimu, případné změny budou promítnuty do nového zákona o odpadech.  

 

Podnět č. 7

Právní předpis

Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady

Popis oblasti

 

Příloha 2 (Přejímka odpadů do zařízení a dokladování kvality přejímaných odpadů)

Základní popis odpadu je vytvářen pro všechny druhy odpadu ukládaných do koncových zařízení (skládka). Povinnost není v zákoně o odpadech jasně popsána.

Příklad – jaký je účel dokumentu, který tvoří popis odpadu pro odpad O 150101 – Papír a lepenka?

Postup ČIŽP v tomto není jednotný, některé kontroly vyžadují popisy odpadů pro všechny odpady, na které má organizace povolení (nebezpečné odpady) a které má v evidenci i když ze zákona se to týká pouze odpadu předávaného do koncového zařízení.

Návrh opatření

Vytvářet popis odpadu jen pro nebezpečné odpady, které jsou předávány do koncového zařízení.

Závěr

Zpracování základního popisu odpadu pouze za účelem přejímky odpadu na skládku v souladu s legislativou EU bude začleněno do návrhu věcného záměru nového zákona o odpadech a příslušných prováděcích předpisů.

 

Podnět č. 8

Právní předpis

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

Popis oblasti

 

Novela zákona v roce 2008 zpřísnila podmínky sběru nebo výkupu odpadů tím, že u vybraných druhů odpadů doplnila další povinnosti provozovatelům zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů, a to

• identifikovat odebírané nebo vykupované odpady a osoby, od kterých byly vykoupeny věci jako odpady (§ 18 odst. 3 zákona),

• zákaz výkupu od fyzických osob (§ 18 odst. 4 zákona),

• zákaz poskytování úplaty v hotovosti (§ 18 odst. 5 zákona).

Vybrané druhy odpadů, na něž se vztahují uvedené zákazy, vymezuje vyhláška, která v § 8 odst. 5 písm. d) mezi vybrané druhy odpadů zařazuje i odpady, mající povahu „obecně prospěšného zařízení nebo jeho části“.

Přes uvedená opatření je stále zaznamenáván nárůst trestných činů, souvisejících s nelegálním získáváním barevných kovů, zejména mědi. Nejčastěji jde o krádeže, spojené zároveň s poškozováním cizí věci a často též o trestný čin poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení – týká se to zejména rezortů energetiky, telekomunikací a dopravy. Krádežemi jsou způsobovány škody v hodnotě nesrovnatelně vyšší oproti hodnotě odcizených barevných kovů.

Obecně prospěšná zařízení jsou definována v § 132 trestního zákoníku a jsou mezi nimi zařazena i zařízení a sítě elektronických komunikací a koncová telekomunikační a rádiová zařízení. Vyhláška však tato zařízení a sítě neobsahuje.

Vyhláška rovněž neobsahuje zákaz poskytování úplaty v hotovosti za výkup vybraných barevných kovů.

MPO má připravenou úpravu textu i s potřebným odůvodněním. Tento návrh na právní úpravu byl zaslán dopisem ministra na MŽP, které však dosud nereagovalo.

Výše uvedený problém silně zatěžuje podnikatele v elektronických komunikacích.

Návrh opatření

Návrh: ve vyhlášce doplnit a zpřesnit text:

• v § 8 v úvodním ustanovení odstavce se doplňuje omezení i na odpady, jevící znaky, že pochází z obecně prospěšných zařízení,

• v § 8 odst. 5 písm. d) o obecně prospěšných zařízeních nebo jejich částí se doplňují do textu zařízení a sítě elektronických komunikací, a

• doplňuje se nový odstavec 6 obsahující zákaz poskytování úplaty v hotovosti za výkup vybraných barevných kovů.

Závěr

Diskuze probíhají průběžně, konečné řešení bude dojednáno při přípravě nového zákona v roce 2013.

 

Podnět č. 9

Právní předpis

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Popis oblasti

 

Část šestá Evidence a ohlašování odpadů a zařízení

§ 39

Nadbytečná a nelogická duplicita povinnosti ročního hlášení o produkci odpadů a nakládání s nimi. Statistický výkaz musí zasílat původci odpadů na ČSÚ a zároveň hlášení i na MŽP prostřednictvím obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Řešení této neopodstatněné administrativní zátěže je požadováno podnikatelskou sférou již řadu let. Zátěž je identifikována zejména u podnikatelské sféry a zároveň i obecní úřady obcí s rozšířenou působností jsou sběrem dat značně zatíženy.

Návrh opatření

 

Vytvořit jednotnou strukturu dat o odpadech, které jsou povinni evidovat původci odpadů a jiné oprávněné osoby. Výsledkem bude jeden výkaz a výsledky z něho budou přístupné všem zainteresovaným úřadům (obcím s rozšířenou působností, Krajským úřadům, MŽP, ČSÚ a dalším). Statistické zjišťování musí splňovat požadavky Eurostatu stanovená v Nařízení EP a Rady 2150/2002 o statistice odpadů, tak aby získaná data byla kompatibilní s daty ostatních států EU a byla tak porovnatelná. Data zjišťovaná prostřednictvím výkazu ČSÚ mají již více jak 10ti letou kontinuální řadu dat, neboť legislativa se v této oblasti neměnila. Je nezbytné v tomto sledování pokračovat a zajistit tak možnost predikce podle vývojových trendů, které poskytnou pouze dlouhodobá sledování.

Závěr

Odstranění duplicity evidence a ohlašování odpadů, v souladu s usnesením vlády č. 634/2012 k Záměru zefektivnění výkonu státní statistické služby, bude řešeno v rámci přípravy nového zákona o odpadech

 

Podnět č. 10

Právní předpis

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Popis oblasti

§ 8 odst. 2

V zákoně č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, není řešen ořez dřevin, který je nutno provádět při výkonu oprávnění podle zvláštních předpisů, mezi které patří např. zákon č. 458/2000 Sb., (energetický zákon) v platném znění. Povolení není podle ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. třeba mimo jiné ke kácení dřevin při výkonu oprávnění podle zvláštních předpisů, avšak ořez dřevin při stejné činnosti, kterou nařizuje energetický zákon, řešen není. Podle zkušenosti bývá někdy tento ořez orgány ochrany přírody posuzován jako poškození dřevin, za které může být podle ustanovení § 88 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. uložena pokuta až do výše 500 000,- Kč.

Závěr

Bude obsaženo v Metodice MŽP. Metodický pokyn bude zaslán k vyjádření MPO ještě před zveřejněním ve Věstníku MŽP.

 

Podnět č. 11

Právní předpis

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Popis oblasti

§ 12 odst. 2

zavedení závazné lhůty pro vydání souhlasu orgánu ochrany přírody

§ 45i odst. 1 - zkrátit lhůtu pro vydání stanoviska

§ 4 odst. 2

§ 12 odst. 2

Návrh opatření

 

V případě, že se jedná o plnění zákonné povinnosti, konkrétně o plnění povinnosti údržby ochranného pásma podle Energetického zákona, neměla by se na ČEPS vztahovat povinnost vyžádat si závazné stanovisko orgánu ochrany přírody (§ 4 odst. 2) či souhlas orgánu ochrany přírody (§ 12 odst. 2). Jde o zcela nesmyslnou povinnost, jelikož je zřejmé, že údržba ochranného pásma je činností opakovanou a uvedené stanovisko či souhlas k údržbě ochranných pásem již ČEPS od orgánu ochrany přírody získal v rámci územního (stavebního) řízení týkajícího se příslušného el.vedení. Povinnost žádat o stanovisko a souhlas je zřejmě i v rozporu s Energetickým zákonem, jelikož ten k údržbě ochranných pásem povinuje ČEPS sledujíc zájem bezpečnosti a spolehlivosti přenosové soustavy a zdraví a života obyvatel. Provedení nezbytného zásahu v ochranném pásmu tedy nemá být vydáním souhlasu či stanoviska podmíněno a oddalováno. Žádostí o stanovisko a souhlas způsobují ČEPS obtíže a ztížení postupu.

Závěr

Bude obsaženo v Metodice pro OOP pro zajišťování agendy ochrany dřevin rostoucích mimo les v okolí nadzemních energetických sítí (předpokládá se publikace ve Věstníku MŽP a paralelně také zveřejnění na webu MPO).

Metodický pokyn bude zaslán k vyjádření MPO před zveřejněním ve Věstníku MŽP do konce března 2013.

 

Podnět č. 12

Právní předpis

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Popis oblasti

Všechny společnosti provozující přenosovou soustavu a všechny distribuční společnosti se velmi často dostávají do střetu se zákonem č. 114/1992 Sb. Ten sice deklaruje vazbu na zákon č. 458/2000 Sb., ale nerespektuje povinnosti tohoto zákona týkající se ochranných pásem stávajících vedení přenosových a distribučních soustav. Nejsme účastníky řízení při vyhlašování zvláště chráněných území (ani při registraci významných krajinných prvků), ani se nemůžeme zapojit do plánů péče, označování a evidenci území chráněných podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Je to tristní situace. Náš zájem je dohodnout se tak, aby situace v místech, kde vedení již existují a samozřejmě i nově budovaných vedení, byla přijatelná pro obě strany. Takto jsme vždycky postaveni do situace toho, kdo porušuje zákon.

Závěr

MŽP připravuje metodiku k řízení o registraci VKP pro OOP. Předtím než bude publikována ve Věstníku MŽP (předpokládaný termín publikace je do konce března 2013), bude zaslána MPO ještě před zveřejněním k vyjádření. Součástí metodiky bude také připomenutí informace o tom, jak lze zjistit, kde se existující VKP nachází.

 

Podnět č. 13

Právní předpis

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Návrh opatření

 

• posuzování vlivů na Naturu 2000 a územní řízení nebo projednávání územně plánovací dokumentace nedělit do 2 samostatných procesů

• kompenzační opatření nevydávat samostatným rozhodnutím tak, aby byla součástí rozhodnutí SÚ nebo vydávaného opatření obecné povahy

Závěr

Další postup bude řešen na základě výsledků aplikace novely stavebního zákona č. 350/2012 Sb., účinnost od 1.1.2013.  Novelizovaná ustanovení § 33 odst. 7, § 37 odst. 8, § 50 odst. 6, § 65 odst. 6 a § 66 odst. 5 nově upravují vazbu na kompenzační opatření stanovená orgánem ochrany přírody podle zákona č. 114/1992 Sb..

 

Podnět č. 14

Právní předpis

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Popis oblasti

§ 56

Dle zákona lze výjimku ze zákazu ve vztahu k zvláště chráněným druhům rostlin a živočichů udělit jen v případech jmenovaných v §56 odst. 3 zákona o ochraně přírody, možnost udělení této výjimky je pro realizaci některých staveb zásadní podmínkou.

Uvedený §56 udává v odst.2, že výjimku ze zákazu u ZCHD rostlin a živočichů lze povolit dle bodu c):

- v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu vč. důvodů sociálního a ekonomického charakteru a důvodů s příznivými důsledky nesporného významu pro životní prostředí

Pro přijatelnou charakteristiku veřejného zájmu a jeho váhy vč. sociálního a ekonomického charakteru jako jednoho z možných důvodů výjimky dle § 56  je ale problematický výklad termínu převažující veřejný zájem. Dále není určena priorita uvedených důvodů, pokud se vyskytují u konkrétního případu ve více podobách

Návrh opatření

 

Upřesnit konkrétněji podmínky udělení výjimky ze zákazu ve vztahu k zvláště chráněným druhům rostlin a živočichů vč. jasného výkladu důvodů povolení udělení této výjimky a jejich priorit.

Závěr

MŽP připravuje Metodický pokyn, který bude k dispozici příští rok a MPO bude zaslán k vyjádření.

 

Podnět č. 15

Právní předpis

Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Popis oblasti

 

Požadujeme úpravu zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě, do kterého je nutno zakotvit minimální kritéria, na základě kterých bude okruh dotčených subjektů zredukován. Již několikrát bylo upozorňováno na problém nadměrné zátěže podnikatelů, který bude způsoben tím, že zákon nestanoví žádná minimální kritéria, na základě kterých budou dotčené subjekty povinny zpracovávat podklady tak, jak to dále ukládá NV. V zákoně se nezohledňuje, že organizace, která má certifikát ISO, musí mít hodnocení vlivů, které zahrnuje i možná rizika a musí na základě výsledků hodnocení přijímat opatření za účelem snižování rizika. Z toho důvodu se jeví povinnost zpracování dalšího hodnocení (tj. dle tohoto nařízení) jako nadbytečná. Dle uvedeného je hodnocení rizik touto formou a v tomto rozsahu pro firmy, které mají certifikát ISO resp. EMAS, zbytečné, duplicitní s dalšími právními předpisy, zatěžující další administrativou a hlavně již nic neřeší.

Návrh opatření

Změna § 14, odst. 3 zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě.

Závěr

Redukce okruhu dotčených subjektů stanovením vhodnějších limitů bude realizována při nejbližší novelizaci zákona.

 

Podnět č. 16

Právní předpis

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách

Popis oblasti

 

Ohlašovací povinnosti - §§  10, 21, 22, 93, 94.

Ohlašování velkého množství stejných údajů různým institucím a úřadům a v různých termínech.

Návrh opatření

 

Zjednodušit a sjednotit do jednoho hlášení. Poplatky nejsou řešeny stejně ve všech zákonech v oblasti ŽP, různé termíny pro předkládání poplatkových tiskopisů. Zálohy a vyrovnání záloh probíhá ve správním řízení, což je zbytečně administrativně náročné.

Závěr

Podnět bude řešen úpravou způsobu ohlašování přes ISPOP (§§ 10 a21) a vydáním Metodiky MŽP (§§ 93 a 94), která bude řešena s Ministerstvem zemědělství a Správci povodí a vyhlášena ve Věstníku MŽP.

 

Podnět č. 17

Právní předpis

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách

Popis oblasti

 

Chybí právní předpisy pro opětovné používání vyčištěných odpadních vod. Brání to rozvoji oboru, který se stává významnějším producentem vody, ale naráží na to, že bez právního rámce vodoprávní úřady odmítají používání vyčištěných odpadních vod povolovat.

Závěr

Jako prozatímní řešení bylo dohodnuto vypracování Metodického pokynu k aplikaci § 38 odst. 9 písm. b) vodního zákona. V rámci budoucí legislativní činnosti bude tento institut dále diskutován, a to za úzké spolupráce s odbornou veřejností (VŠCHT, CzWA).  Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci zákona.

 

Podnět č. 18

Právní předpis

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, nařízení č. 61/2003 Sb.

Popis oblasti

 

Stanovení přípustnosti znečištění povrchových vod dle zákona o vodách, resp. dle nařízení vlády č. 61/2003 Sb. Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění nařízení vlády 23/2011 Sb. (dále jen „nařízení“) stanoví v Příloze 3. ukazatele vyjadřující stav vody ve vodním toku (dále jen „imise“) a nejvyšší přípustné hodnoty určitých látek, které může vodní tok obsahovat (dřívější terminologií označované jako imisní standardy ukazatelů přípustného znečištění povrchových vod) (dále jen „nejvyšší přípustné hodnoty imise“). Dále nařízení stanoví emisní limity představující nejvýše přípustné hodnoty ukazatelů znečištění odpadních vod (dále jen „emisní limity“).

Emisní limity stanoví vodoprávní úřad v povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových, resp. emisní limity jsou stanoveny v integrovaném povolení, které je vydáváno konkrétnímu zařízení (jeho provozovateli), které emise vypouští dle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o integrované prevenci“).

V integrovaném povolení jsou zároveň stanoveny nejvyšší přípustné hodnoty imise, které nesmí konkrétní zařízení, pro které bylo integrované povolení vydáno, překročit. Hodnoty imise jsou měřeny ve vodním toku, do kterého jsou vypouštěny odpadní vody. (zkráceno)

Návrh opatření

 

Vzhledem k tomu, že při stanovení nejvyšší přípustné hodnoty imise, jež vychází z nařízení, nejsou zohledněny konkrétní podmínky zařízení a velikost vodního toku, ve kterém má být hodnota imise měřena a vhledem k tomu, že jednotlivé podniky, které si konkurují, nemají rovné podmínky v hospodářské soutěži navrhujeme, aby MŽP upravilo svým předpisem výši přípustných hodnot imise ve vodních tocích s ohledem na velikost vodního toku a aby stanovilo konkrétní pravidla pro měření imise (především v jaké vzdálenosti od výpustě odpadních vod se měří hodnota imise). 

Závěr

Bude řešeno metodickým vedením příslušných úřadů a aktualizací metodického pokynu k nařízení vlády č. 61/2003 Sb.

 

Podnět č. 19

Právní předpis

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách

Popis oblasti

 

§ 39 Závadné látky. Jsou definovány v příloze 1 tohoto zákona. U ropných látek není jasné, jestli pevné skupenství těchto látek také ohrožuje vody. MěÚ a Povodí Ohře pro „jistotu“ požadovalo vypracování Havarijního řádu, i když si nebyli jisti, zda se to na pevné látky ropného původu vztahuje.

Návrh opatření

Lépe specifikovat závadné látky.

Závěr

Bude řešeno metodickým vedením vodoprávních úřadů. Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci zákona.

 

Podnět č. 20

Právní předpis

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách

Popis oblasti

 

§ 59 odst. k)

Provádět jedenkrát za dva roky prostřednictvím osoby odborně způsobilé pověřené Ministerstvem životního prostředí technické revize vodního díla ohlášeného podle § 15a a výsledky těchto revizí předávat do 31. prosince příslušného roku vodoprávnímu úřadu.

Návrh opatření

 

Doplnit – přičemž první revizi provést do 6 měsíců od ohlášení …

A změnit – výsledky těchto revizí předat do tří dnů od jejich provedení…

Závěr

Bude zohledněno v rámci nejbližší novelizace vodního zákona.

 

Podnět č. 21

Právní předpis

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách

Popis oblasti

 

Získávání souhlasu vodoprávního úřadu při zřizování dálkových potrubí plynovodů je při jejich hloubce uložení 120-150 cm nadbytečné (pokud se nejedná o kontakt s vodotečí nebo ochranným pásmem vodního zdroje, které jsou řešeny s jejich správci). Vydaný souhlas má formální charakter a zbytečně prodlužuje investorskou přípravu stavby.

Návrh opatření

 

Vypustit následující tučně vyznačená slova z §17 odst. 1b):

b) ke zřizování dálkových potrubí a stavbám umožňujícím podzemní skladování látek v zemských dutinách, jakož i ke skladům, skládkám, popřípadě nádržím, pokud provoz uvedených staveb a skládek může významně ohrozit jakost povrchových nebo podzemních.

Závěr

MŽP bude v této věci komunikovat s MZe a vydání uvedené metodiky iniciovat, Metodika bude zveřejněna ve Věštníku MŽP.

 

Podnět č. 22

Právní předpis

Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních

Popis oblasti

 

Příloha 1

Escherichia coli, enterokoky

 

Není daná metodika stanovení pro odp. vody, pokud je metodika použitá, dosáhneme nereprodukovatelných výsledků.

Závěr

Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády.

 

Podnět č. 23

Právní předpis

 

Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních

Popis oblasti

 

Příloha 2                          N-NH4, Pc

EN 12566-3:2005 – pouze na parametry BSK5, CHSKcr, NL

Závěr

Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády.

 

Podnět č. 24

Právní předpis

 

Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních

Popis oblasti

 

Příloha 2

Procenta účinnosti 80 %

dobře biologie pracuje s účinností cca 55 %, ostatní musí být sráženo

- cena srážení

- zasolování podzemních vod

Závěr

Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády.

 

Podnět č. 25

Právní předpis

 

Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních

Popis oblasti

 

Příloha 1 a 2

Pc = 8-10 mg/l, úč. 80 %

nesoulad – kolik by muselo být na nátoku ?

Závěr

Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády.

 

Podnět č. 26

Právní předpis

Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech

Popis oblasti

 

Tabulka 1a – emis. standardy

Nikde nevychází směš. rovnice – vždy je požadavek na nejlepší dostupné technologie (Povodí, provozovatel, …)

 

Závěr

Bude diskutováno v rámci budoucí novelizace nařízení vlády.

 

Podnět č. 27

Právní předpis

 

Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech

Popis oblasti

 

Tabulka 1a

Nesrozumitelné,

hodnoty problematické, nemají ani toky.

Závěr

Bude diskutováno v rámci budoucí novelizace nařízení vlády.

 

Podnět č. 28

Právní předpis

Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech

Popis oblasti

 

Tabulka 1c

Změny probíhají ve velmi krátkých intervalech, potom je vždy potřeba dělat úpravu certifikace a to nejsou malé peníze - brání v rozvoji firem

viz. 416/2010 Sb. (N-NH4, Pc)

Závěr

Bude diskutováno v rámci budoucí novelizace nařízení vlády.

 

Podnět č. 29

Právní předpis

Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech

Popis oblasti

 

Typ A

 

U ČOV do 50 EO jde nátok ve třech dávkách a cca 12 hod, tam nic neteče (ani deci) – není kdy vzít vzorek.

Závěr

Bude zohledněno v budoucí novelizaci nařízení vlády.

 

Podnět č. 30

Právní předpis

Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech

Popis oblasti

 

Splaškové odpadní vody (OV)

Tento typ OV je již podrobně specifikován poměrem BSK5:CHSKcr – stačí pouze rozbor na CHSKcr

Závěr

Bude zohledněno v rámci aktualizace Metodického pokynu. Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci nařízení.

 

Podnět č. 31

Právní předpis

Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků

Popis oblasti

 

§ 2, písmena b a c definují, kdy se jedná o nakládání se závadnými látkami ve větším rozsahu a tím stanovují i počet subjektů na které padá povinnost zpracovávat havarijní plány. Přitom se vůbec nebere v úvahu, jak jsou závadné látky baleny a velikost obalů, tedy množství látek, které může havárii způsobit. Každý jistě selským rozumem usoudí, že jsou-li ropné oleje baleny v obalech objemu a 1litr je riziko havárie diametrálně odlišné o balení po 1000 litrech nebo řádově v metrech kubických. Balení v omezených množstvích by mělo být ze započítávání do celkového množství závadných látek vyloučeno. Existuje přitom platný právní předpis, na který je možno se odvolat.

Za současného právního stavu by měla mít vypracovaný havarijní plán každá samoobsluha, každý supermarket, každá drogerie, každá restaurace. Pivo je podle definice ve vodním zákoně také závadná látka. Pokud tomu tak není, pak selhává kontrolní funkce ČIŽP a vodoprávních úřadů.

Návrh opatření

 

Navrhuje se doplnit:

- do § 2 odstavce b text ve smyslu.

3. při výpočtu celkového množství závadných látek v zařízení se nezapočítávají závadné látky balené v omezených množství  a označené podle zvláštního předpisu. (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí ADR, kapitola 3.4.)

- do § 2 odstavce c text ve smyslu:

5. při výpočtu celkového množství závadných látek v zařízení se nezapočítávají závadné látky balené v omezených množství  a označené podle zvláštního předpisu. (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí ADR, kapitola 3.4.)

Závěr

Bude prověřeno s ohledem na dohodu ADR. MŽP požádalo předkladatele o doplnění argumentace. V budoucnu může být reflektováno v rámci novelizace vyhlášky.

 

Podnět č. 32

Právní předpis

Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků

Popis oblasti

 

§ 3a odst. 2 písm. b)

Novelou č. 175/2011 Sb. předmětné vyhlášky byl ustanoven nový § 3a. Z předmětného § 3a odst. 2 písm. b) vyplývá, že zkoušku těsnosti lze provést náhradním způsobem v případě, že zkoušku není možné provést způsobem podle bodu 1 § 3a. Odkazem na bod 1 § 3a se stává požadavek na způsob provedení zkoušky těsnosti nesrozumitelným a jedná se zjevně o chybu.

Návrh opatření

 

V § 3a odst. 2 písm. b) má být správně uvedeno:

"náhradním způsobem, v případě, že zkoušku není možné provést způsobem podle bodu 1 písmene a)...“

Závěr

 Podnět bude reflektován v rámci budoucí novelizace vyhlášky.

 

Podnět č. 33

Právní předpis

 

Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků

Popis oblasti

 

§ 6a Odborně způsobilá osoba

Novelou č. 175/2011 Sb. předmětné vyhlášky byl ustanoven nový § 6a. V odstavci 3 jsou stanoveny požadavky na odborně způsobilou osobu k provádění zkoušek těsnosti tzv. náhradním způsobem.  Stanovené požadavky jsou pro provádění zkoušek těsnosti náhradním způsobem dle § 3a odst. 2 písm. b) bodů 1, 3 a 4 zcela nepřiměřené, neodpovídající skutečně vhodným požadavkům na znalosti a v praxi jen těžko dostupné.

Dále není vůbec v předpisu řešeno, kdo a jakým způsobem vede seznam odborně způsobilých osob.

Návrh opatření

 

Vypustit ze znění § 6a odstavce 3 požadavek na vzdělání v oblasti hydrogeologie či hydrochemie pro provádění zkoušek těsnosti náhradním způsobem dle § 3a odst. 2 písm. b) bodů 1, 3 a 4 .

Doplnit ustanovení o způsobu vedení seznamu odborně způsobilých osob.

Závěr

Bude řešeno novelizací příslušné vyhlášky.

 

Podnět č. 34

Právní předpis

Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků

Popis oblasti

 

§6a  - odst. 3) definující kvalifikaci pro vykonávání náhradních zkoušek – zcela nesmyslně „ruší“ požadavky na kvalifikaci předchozích ustanovení v předchozích odstavcích a „pro provedení zkoušky těsnosti naplněním nádrže médiem“ vyžaduje vzdělání hydrogeologického směru – tyto zkoušky musí provádět osoba vzdělaná v oblasti technických věd – viz §6a (přepočet změny objemu dle teploty, kalibrace měřidel…)

Předpokládáme, že je to tisková chyba

Návrh opatření

 

Úprava znění §6a odst. 3) na

Pro provádění zkoušek náhradním způsobem podle § 3a odst. 2 písm. b) bodů 2 musí mít odborně způsobilá osoba příslušné vzdělání z oboru hydrogeologie nebo hydrochemie a být držitelem osvědčení k vyhodnocování výsledků geologických prací v odboru sanační hydrogeologie pro zkoušky těsnosti náhradním způsobem § 3a odst. 2 písm. b) bodů 1,3 a 4 musí mít odborně způsobilá osoba vzdělání dle §6a odst. 2.

Závěr

ČIŽP bude v tomto směru metodicky vedena. Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci vyhlášky.

 

Podnět č. 35

Právní předpis

 

Zákon 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií 

Vyhláška č.256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií

Popis oblasti

 

§ 7, § 8, § 12, § 21 zákona a § 2, § 3 vyhlášky:

Požadovaný rozsah analýzy a hodnocení rizik, obsah bezpečnostního programu a způsob projednávání bezpečnostní dokumentace pro objekty skupiny A je zcela shodný jako v případě objektů skupiny B. Pro provozovatele se jedná o administrativně i finančně velmi náročnou činnost. Požadavky podle zákona a vyhlášky jsou jednoznačně nad rámec směrnice Rady 96/82/ES  ve znění směrnice 2003/105/ES

Návrh opatření

V § 7 Zákona a § 2 a v §3 odst. 1 písm. b)Vyhlášky uvést zjednodušený způsob hodnocení rizik pro objekty skupiny A (např. pouze kvalitativní rozbor).  V § 12 vypustit povinnost pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v důsledku havárie pro objekty skupiny A. V §21 zákona vypustit povinnosti podle odst. 3 a 4 pro objekty skupiny A.

Závěr

V rámci přípravy nové legislativy v oblasti prevence závažných havárií bude vedena diskuse ohledně stanovení požadavků na obsah a rozsah zpracovávaných dokumentů v mezích požadavků práva EU.

 

Podnět č. 36

Právní předpis

 

Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií 

Vyhláška č.256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií

Popis oblasti

 

Příloha č.2 Obsah částí a kapitol bezpečnostního programu:

V bodu 3.26 Přílohy č. 2 Vyhlášky se požadují podklady, které mohou dosáhnout nepřiměřeného rozsahu. V závodě mohou být až stovky technologických procesů. Jejich podrobné zveřejňování nebude ani zájmem provozovatele. Pro daný účel zcela postačují informace podle bodu 3.5 až 3.9.

V kapitole 5 Přílohy č. 2 Vyhlášky se požadují informace, které jsou u objektů skupiny B zahrnuty ve Vnitřním havarijním plánu a podléhají častým změnám – např. přehled sil a prostředků, spojení, kontakty. Postačovalo by uvést informaci, kde tyto údaje jsou k dispozici.

Návrh opatření

 

Vypustit bod 3.26 z přílohy č. 2 vyhlášky č. 256/2006 Sb. Vypustit informace v kap. 5 přílohy č. 2 vyhlášky, které jsou obsaženy v jiných dokumentech a podléhají častým změnám- konkrétní spojení, výčet sil a prostředků, atd.

Závěr

V rámci přípravy nové legislativy v oblasti prevence závažných havárií bude vedena diskuse ohledně stanovení požadavků na obsah a rozsah zpracovávaných dokumentů v mezích požadavků práva EU.

 

 

 

 

 

 


LEGISLATIVA

PODROBNOSTI

 

Připomínkové řízení

  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody (T: 19.11.2017), VÍCE

 

Novinky - listopad 2017

  •  

Vláda - 6.11. 2017

  • Stanovisko Ministerstva životního prostředí ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 16/23 „Peněžní prostředky určené na realizaci opatření v oblasti nakládání s odpady“


Senát - xx.xx. 2017

  •  

PSP ČR - 20.11. 2017

  • ustavující schůze Poslanecké sněmovny  

EU - veřejné konzultace

 

EU - novinky ve věstníku EU

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2102 ze dne 15. listopadu 2017, kterou se mění směrnice 2011/65/EU o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních
  • Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2017/1984 ze dne 24. října 2017, kterým se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 o fluorovaných skleníkových plynech stanovují referenční hodnoty na období od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2020 pro každého výrobce nebo dovozce, který podle uvedeného nařízení oznámil, že od 1. ledna 2015 zákonně uvedl na trh částečně fluorované uhlovodíky
  • Přijetí rozhodnutí Komise o oznámení předloženém Českou republikou o upraveném přechodném národním plánu podle čl. 32 odst. 6 směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích
  • Nařízení Komise (EU) 2017/1941 ze dne 24. října 2017, kterým se mění příloha II nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 66/2010 o ekoznačce EU

 

Další informace a podklady najdete v rubrice "PRÁVO", jejíž partnerem je portál www.esipa.cz. Rubrika Právo je přístupná pouze majitelům Věrnostní karty tretiruka.cz

 


DOTAČNÍ OKÉNKO

 

Aktuálně:

  • 8.11. Příjem žádostí o dotace na tříděný odpad a proti znečištění vody se prodlužuje! VÍCE
  • 2.11. Podnikům se nabízí nová možnost dotací na energetické úspory, VÍCE
  • 1.11. 100 milionů korun půjde pro obce na ekologická auta, VÍCE
  • 31.10. Na likvidaci starých hydrogeologických vrtů půjde 20 milionů, VÍCE
  • 27.10. Odstartovala pilotní výzva na inovativní finanční nástroje, VÍCE
  • 14.10. MŽP vyhlásilo nové dotace na domovní čističky odpadních vod, VÍCE

Dokumenty: 

  • Harmonogram výzev OPŽP pro rok 2017 - ZDE
  • OPŽP: Střednědobý harmonogram výzev do roku 2018 - ZDE

Dotační programy:

  • Operační program Životní prostředí (OPŽP) - ZDE
  • Národní program Životní prostředí (NPŽP) - ZDE
  • Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (Program Efekt) - ZDE
  • Zvýhodněný úvěr v programu Energ - ZDE

  • Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK)- ZDE
  • Program Dešťovka - ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

http://files.tretiruka.cz/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství http://biom.cz/img/biom-ikona.gif
http://files.tretiruka.cz/system_preview_small_200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg http://files.tretiruka.cz/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE