Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

18.01.2018 07:41

O miliardy na stavbu chytrých sítí není zájem

Stát má další problém s rozdělováním evropských dotací. Ministerstvo průmyslu po penězích na energetické úspory nedokázalo najít dost zájemců ani o dotace na výstavbu chytrých elektrických sítí. Z miliardy korun na projekty v distribuční soustavě rezort ani po dvou ukončených výzvách nepřiklepl ani korunu. O něco lepší než u chytrých sítí je situace v dotacích na modernizaci přenosové soustavy. Slabý zájem o dotace podle ministerstva průmyslu způsobuje skutečnost, že kvůli dlouhým řízením pro povolování staveb v sítích nestihnou distributoři dokončit projekty v předepsaném čase. Více ZDE

 

Zdroj: E15

18.01.2018 07:34

Obce neuspěly se stížností kvůli stanovisku k rozšíření letiště

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost 12 středočeských obcí, které se dlouhodobě staví proti rozšíření Letiště Vodochody. Směřovala proti rozhodnutím správních soudů, díky kterým zůstalo v platnosti souhlasné stanovisko vyhodnocující vlivy na životní prostředí (EIA), zjistila ČTK z usnesení v databázi ÚS. Rozšíření plánuje společnost Letiště Vodochody ze skupiny Penta.

Skupina obcí se už dřív obrátila na Nejvyšší správní soud, který jejich podnět v roce 2016 taktéž odmítl. Se samostatnou kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu neuspělo ani ministerstvo životního prostředí.

ÚS označil stížnost obcí ve stručném usnesení za zjevně neopodstatněnou. Poukázal na specifickou procesní situaci, kdy souhlasné stanovisko takzvaně obživlo. "Z těchto procesních důvodů jsou tedy ústavní stížností napadená rozhodnutí správná, byť ÚS rozumí stěžovatelům v tom, že by pro ně bylo jednodušší, kdyby 'obživnutí' stanoviska EIA bylo zabráněno, neboť by se rozšíření letiště stěžovatelé nemuseli bránit v následujících fázích správního řízení," stojí v usnesení.

Situace kolem posudku měla složitý vývoj. Ministerstvo nejprve vydalo kladný posudek EIA. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí úřad začal své stanovisko prověřovat a poté ho zrušil. Letiště ovšem zrušení souhlasného stanoviska napadlo žalobou a po zásahu justice stanovisko "obživlo".

Loni ministerstvo zastavilo přezkumné řízení. Konstatovalo, že některé nedostatky se podařilo odstranit při postupné přípravě záměru.

Letiště má v budoucnu odbavovat ročně až 3,5 milionu cestujících hlavně na linkách nízkonákladových aerolinií a při nepravidelných a soukromých letech. Investor chce vynaložit asi tři miliardy korun.

 

 

Zdroj: ČTK

17.01.2018 16:45

Kontrolní kompetence dle zákona o odpadech vůči fyzické osobě připadá obci

V pořadu České televize (ČT) Černé ovce odvysílaném 9. 1. 2018 se objevila nepřesná odpověď na dotaz "Na koho se obrátit, když náš soused shromažďuje v bytě odpadky, a celý dům tak obtěžuje zápachem." Odvysílanou zavádějící informaci že "v této oblasti je odpovědná za kontrolu primárně Česká inspekce životního prostředí" uvádí ČIŽP na následujících řádcích na pravou míru. Za kontrolu je totiž dle zákona o odpadech primárně odpovědna obec.

Pokud se jedná o byt, tak jde o obydlí, kde je velmi složité podle § 7 kontrolního řádu vykonat kontrolu. Podle § 7 kontrolního řádu je kontrolující oprávněn vstoupit do obydlí jen tehdy, je-li obydlí užívané k podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti nebo v případě, kdy se mají prostřednictvím kontroly odstranit pochybnosti o tom, zda je obydlí užívané k těmto účelům a nelze-li dosáhnout splnění účelu jinak.

Hospodaření v bytě je čistě soukromou věcí vlastníka bytu včetně toho, jak nakládá se svými věcmi. Proto věc může být řešena až ve chvíli, kdy soused nějakým způsobem svého hospodaření v bytě začne obtěžovat své sousedy a tady mohou posloužit pravidla správy domu. Z tohoto důvodu doporučujeme obrátit se v prvé řadě na správu domu.

Zároveň v souvislosti s možností využití právních norem platných v oblasti odpadového hospodářství je nutné si uvědomit, že je třeba nejdříve objektivně prokázat, že fyzická osoba shromažďuje ve svém bytě odpad ve smyslu § 3 odst. 1 zákona o odpadech, který stanoví, že odpadem je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se ji zbavit. V pochybnostech, zda se movitá věc považuje za odpad, rozhoduje příslušný krajský úřad na žádost vlastníka této movité věci nebo z moci úřední (dle § 3 odst. 8 zákona o odpadech). Fyzická osoba totiž může argumentovat tím, že se jedná o její osobní vlastnictví věci, kterou v budoucnu použije (o použitelnou věc).

 

Fyzické osoby mají z pohledu zákona o odpadech mimo jiné i povinnosti stanovené v následujících ustanoveních:

  • § 12 odst. 2 zákona o odpadech ukládá obecnou povinnost, že s odpady podle tohoto zákona lze nakládat pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady určena. Při tomto nakládání s odpady nesmí být ohroženo lidské zdraví ani ohrožováno nebo poškozováno životní prostředí a nesmějí být překročeny limity znečišťování stanovené zvláštními právními předpisy.
  • § 12 odst. 3 zákona o odpadech stanoví, že k převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněna pouze právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo výkupu určeného druhu odpadu, nebo osoba, která je provozovatelem zařízení podle § 14 odst. 2, nebo provozovatelem zařízení podle § 33b odst. 1 písm. b) nebo za podmínek stanovených v § 17 též obec.
  • § 17 odst. 5 zákona o odpadech ukládá povinnost fyzické osobě nakládat s komunálním odpadem v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce, komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládá nebo se jej nezbavuje jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

 

Kontrolní kompetence dle zákona o odpadech vůči fyzické osobě připadá ovšem pouze obci, což je stanoveno § 80 odst. 1 písm. a), kdy obecní úřad kontroluje, zda fyzická osoba, která není podnikatelem, se zbavuje odpadu pouze v souladu s tímto zákonem. Zároveň obec kontroluje, jestli se občané zbavují odpadu v souladu s obecně závaznou vyhláškou, kterou stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním odpadem.

Naopak Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) dle § 76 odst. 1 písm. a) zákona o odpadech kontroluje dodržování zákona o odpadech pouze u právnických osob, fyzických osob oprávněných k podnikání a obcí, nikoli tedy u fyzických osob, občanů.

V případě, že se prokáže nezákonné jednání fyzické osoby, může být věc považována za přestupek podle § 69 odst. 3 písm. a) zákona o odpadech, kdy fyzická osoba převezme odpad do svého vlastnictví, nebo písm. c), kdy fyzická osoba soustřeďuje odpad nebo s ním jinak nakládá na místech nebo v objektech, které nejsou podle tohoto zákona zařízeními určenými k nakládání s odpady. Sankci za tyto přestupky sice ukládá ČIŽP, ale jak již bylo výše uvedeno, je nezbytné, aby kontrolu u fyzické osoby provedl obecní úřad. Je nutné si ovšem uvědomit, že fyzické osobě nelze uložit nápravné opatření.

Dále je možné, že takovéto nakládání s odpadem (jeho shromažďování) již představuje porušení výše uvedeného § 17 odst. 5 zákona o odpadech ve smyslu porušování obecně závazné vyhlášky obce.

Na základě výše uvedeného doporučujeme obrátit se nejprve na správu domu, následně na příslušný obecní úřad, který může zajistit kontrolu dodržování zákona o odpadech, případně obecně závazné vyhlášky obce, týkající se způsobu nakládání s odpady a dle výsledku kontroly zvolit další postup.

17.01.2018 16:39

Eurostat bude sledovat pokrok EU v přechodu na oběhové hospodářství

Evropský statistický úřad Eurostat v souvislosti se zveřejněním strategie pro plasty spustil na svých stránkách novou sekci věnovanou oběhovému hospodářství. Součástí strategie je zavedení rámce pro sledování oběhového hospodářství, který sleduje 4 hlavní oblasti, jimiž jsou výroba a spotřeba, správa odpadu, druhotné suroviny a konkurenceschopnost a inovace. Na stránkách Eurostatu bude nově možné sledovat ukazatele související s těmito oblastmi a sledovat tak pokrok v implementaci strategie a přechodu na oběhové hospodářství.

17.01.2018 14:56

Na Kandidátský seznam bylo zařazeno dalších 7 látek SVHC

ECHA zařadila na Kandidátský seznam 7 látek vzbuzujících velmi velké obavy (látky SVHC) a současně aktualizovala záznam pro bisphenol A. Kandidátský seznam nyní obsahuje 181 látek (zveřejněno ECHA 15. 1. 2018). Kandidátský seznam (dále KS) obsahuje látky, které mohou mít vážný dopad na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Látky nově zařazené do KS a jejich klasifikace:

 

  1. 4,4'-isopropylidenediphenol (bisphenol A, BPA) (EC 201-245-8, CAS 80-05-7): BPA je již zahrnut do KS jako látka toxická pro reprodukci a jako endokrinní disruptor pro lidské zdraví. Německo navrhlo doplnit další vlastnost – endokrinní disruptor (ED) pro životní prostředí;
  2. chrysene (EC 205-923-4, CAS 218-01-9): návrh předložilo Německo, látka je klasifikována jako karcinogenní, PBT a vPvB;
  3. benz[a]anthracene (EC 200-280-6, CAS 56-55-3): návrh předložilo Německo, látka je klasifikována jako karcinogenní, PBT a vPvB;
  4. cadmium nitrate (EC 233-710-6, CAS 10325-94-7)
  5. cadmium hydroxide (EC 244-168-5, CAS 21041-95-2)
  6. cadmium carbonate (EC 208-168-9, CAS 513-78-0) - návrh na zařazení tří sloučenin kadmia předložilo Švédsko, látky jsou klasifikovány jako karcinogenní, mutagenní a toxické pro specifické cílové orgány po opakované expozici (článek 57f – lidské zdraví);
  7. “Dechlorane Plus”TM (EC -, CAS -): návrh předložilo Spojené Království, látka je vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (vPvB);
  8. reaction products of 1,3,4-thiadiazolidine-2,5-dithione, formaldehyde and 4-heptylphenol, branched and linear (RP-HP) [with ≥0.1% w/w 4-heptylphenol, branched and linear (EC -, CAS -): návrh předložilo Rakousko, endokrinní disruptor pro životní prostředí.

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 181 SVHC látek, z nichž 43 látek již bylo zařazeno do přílohy XIV nařízení REACH tj. seznam látek podléhajících povolení.

Po zařazení látky do KS vyplývají společnostem zákonné povinnosti, které se mohou vztahovat na látky samotné, ve směsích nebo v předmětech. Každý dodavatel předmětů obsahujících látku z KS v koncentraci vyšší než 0,1% hm. musí poskytnout dostatek informací příjemcům předmětu a spotřebitelům. Kromě toho, dodavatelé a výrobci předmětů obsahujících látku z KS musí do 6 měsíců po jejím zařazení podat oznámení agentuře ECHA.

 

Další informace:

Kandidátský seznam

Souhrn povinností vyplývajících ze zařazení do KS

Návrhy na identifikaci SVHC odsouhlasené MSC

Jak oznámit látky v předmětech

Plán pro zařazování SVHC do roku 2020

 

 

Zdroj: MPO

17.01.2018 13:41

Pražské Re-Use centrum vznikne v Pražské tržnici

Hala č. 23 v Pražské tržnici byla dnešním rozhodnutím Rady hl. m. Prahy vybrána jako místo, kde bude vybudováno pražské Re-Use centrum. Hala není v současné době využívána, disponuje dostatečným prostorem i parkovištěm a je dobře dopravně dostupná. Před umístěním Re-Use centra bude kompletně rekonstruována.

Do Re-Use centra budou ze sběrných dvorů provozovaných hlavním městem Prahou sváženy předměty, které nejsou odpadem a které je možné opět použít. Jde například o zařízení a vybavení domácnosti, nábytek, knihy, kočárky, dětská kola, nádobí, hračky a podobně. Po dovezení budou věci obsluhou centra roztříděny, naceněny v řádech jednotek až nižších stovek korun a pak nabídnuty k opětovnému užití.

V plánu je i navázání spolupráce s charitativními organizacemi, dětskými domovy, azylovými domy, muzei a podobně, kterým bude možné nashromážděný materiál také poskytnout k dalšímu smysluplnému využití. Budou tu také pořádány ekologické akce a semináře, které by mohli navštěvovat žáci a zástupci škol, školek, zájmových sdružení a jiných organizací.

Vznik pražského Re-Use centra je podpůrným opatřením pro postupné plnění cílů spojených s předcházením vzniků odpadů a omezováním jejich množství na území hlavního města. Praha si zde bere inspiraci u dalších evropských metropolí, která již Re-Use centra několik let provozují, zatímco hlavnímu městu dosud chybělo.

„Inspirovala nás Vídeň, kde tamní Re-Use centrum Tandler velmi dobře funguje a stalo se i novou turistickou atrakcí,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

17.01.2018 13:33

2018 dotazů na SEPNO

Naše společnost INISOFT s.r.o. v roce 2016 zvítězila ve výběrovém řízení na výrobu systému pro elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. V závěrů loňského roku bylo dílo předáno zadavateli. Veřejnost se na nás obrací s dotazy na legislativní rámec či samotný systém SEPNO. Dovolte nám se s Vámi o odpovědi na ty nejčastější otázky podělit.

 

 

Jaký je současný stav systému SEPNO?

Již 18. října 2017 byl zveřejněný Datový standard pro ohlašování. Nyní probíhá testovací provoz pro připojení třetích stran, od 1. února 2018 bude aplikace zpřístupněna uživatelům s tím, že ostrý provoz (povinné ohlašování přepravy nebezpečných odpadů) nastane 2. května 2018. Dne 22. prosince 2017 byl rovněž spuštěn informační webový portál SEPNO  https://www.sepno.cz/, na kterém můžete získat množství informací včetně možnosti stáhnout si uživatelskou příručku nebo poslední verzi Datového standardu.

 

Jakým způsobem bude ohlašování přepravy NO probíhat?

Dle platné legislativy (§ 40 zákon č. 185/2001 Sb.) lze využít informačních systémů třetích stran (tzn. komerční software), které Datový standard implementují, nebo je možné evidovat přepravy prostřednictvím webového formuláře SEPNO (pomocí internetového prohlížeče).

 

Jak získám přístupové údaje do SEPNO?

Přihlašovací údaje uživatelských účtů jsou společné se systémem ISPOP. Správce subjektu v ISPOP je automaticky správcem subjektu v SEPNO. Správce subjektu může přidělit další oprávnění na subjekt resp. jeho provozovny uživatelům ISPOP, kteří k danému subjektu náleží. Stejně tak je možné v ISPOP registrovat zmocnění do SEPNO.

 

Kdo přepravu ohlašuje? Příjemce nebo odesílatel nebezpečného odpadu?

Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. v § 40 připouští obě možnosti. Povinnost ohlásit každou přepravu nebezpečného odpadu před jejím zahájením má přednostně odesílatel odpadu (odstavec 2 a 3), ale odstavec 5 připouští přesunutí této povinnosti na příjemce odpadu. (Odesílatelům doporučujeme přenesení této povinnosti smluvně ošetřit.)

 

Jak poznám, že je chystaná přeprava řádně ohlášena?

Každý ohlášený záznam přepravy, odeslaný do systému SEPNO, je nejprve zkontrolován. Pokud systém nalezne nějaké problémy, vrátí seznam chyb resp. varování. Pokud je vše v pořádku, ohlášení je přijato a přepravě je systémem přidělen jedinečný kód tzv. identifikační číslo ohlašovacího listu (IČOL). IČOL je klíčový údaj uvedený v ohlašovacím listu přepravy nebezpečných odpadů (OLPNO).

 

Až bude systém zprovozněn, musím dohlásit přepravu z počátku roku 2018?

Ne. Stejně jako pro ohlášení za celý rok 2017 dle sdělení Odboru odpadů MŽP i pro období roku 2018 až do dne 1. května nebudou data v SEPNO považována za ohlášení přepravy nebezpečných odpadů ve smyslu Zákona o odpadech.

 

Když je vše centrálně evidováno elektronicky, musím vést stále ještě evidenci?

Bohužel ano. V zákoně č. 185/2001 Sb. v § 24 zůstala povinnost „uchovávat doklady souvisejí s přepravou po dobu 3 let“ i povinnost „vést evidenci“. Potřebné dokumenty lze ze systému SEPNO snadno stáhnout nebo vytisknout.

 

Týká se mě ohlašování přepravy nebezpečných odpadů, i když neplním roční limit 100 kg nebezpečného odpadu?

Pozor, toto je nebezpečná záměna s úplně jinou problematikou! Pokud jsou odpady přepravovány mimo areál provozovny, ohlašuje se každá přeprava (před jejím zahájením) bez ohledu na množství přepravovaného nebezpečného odpadu.

 

V naší firmě používáme provozní informační systém, v Příkazu k jízdě v něm mám vyplněné prakticky všechny údaje pro SEPNO. Abych přepravu ohlásil, musím je ručně znovu přepisovat do webového formuláře SEPNO?

Přesně pro takové případy je určen Datový standard. Nechte si do Vašeho provozního systému doprogramovat přímé spojení s webovou službou SEPNO a bez webového formuláře resp. webové aplikace se zcela obejdete.

 

Nedokážu si představit, jak to bude fungovat. Tři pracovní dny na úpravu záznamu, doplnění všech změn a potvrzení ohlášení je hrozně málo.

Ano, to je častá připomínka, ale teprve praxe ukáže, jak moc je pro firemní sféru splnění této podmínky náročné. Zcela zásadní pro proces ohlašování je, zda přepravu bude ohlašovat odesílatel či příjemce odpadu, neboť za údaje o přepravě, tudíž právo upravovat její záznam, je zodpovědný ohlašovatel. A jelikož více informací o přepravovaných odpadech má zpravidla jejich příjemce (oprávněná osoba, zařízení s IČZ, kde např. teprve dojde ke zvážení odpadu), tak je praktičtější, když se ohlašování ujme právě příjemce odpadu.

V případě, kdy přepravu ohlašuje odesílatel odpadu, ohlásí před zahájením přepravu do systému. Po ukončení přepravy čeká, až mu příjemce zašle přesné údaje o nákladu, aby jej (jako jediný, kdo může) opravil podle skutečnosti. Když je s úpravou záznamu o přepravě hotov, dá to na vědomí příjemci odpadu, který (jako jediný, kdo může) záznam potvrdí.

V případě, kdy přepravu ohlašuje příjemce odpadu, vše provádí sám, obejde se bez součinnosti odesílatele.

 

Jsme původci nebezpečného odpadu, přepravu za nás bude ohlašovat příjemce (oprávněná osoba, stacionární zařízení). Budeme mít k této evidenci také přístup?

Pokud máte přístup do ISPOP (tedy i do SEPNO) tak ano. Každý uživatel SEPNO má přístupný každý záznam o přepravě, ve které jeho subjekt figuruje jako odesílatel nebo příjemce odpadu, příp. je těmito subjekty zmocněný.

I když upravovat záznam může pouze ohlašovatel, každá změna záznamu přepravy je všemi těmito stranami sdílena. Každá změna v evidenci se jim zobrazí, ať byla učiněna jakýmkoliv uživatelem z jakéhokoliv systému.

 

V naší společnosti máme jediný účet do ISPOP. Pro SEPNO bychom potřebovali rozdělit právo zadávat přepravu na jednotlivé provozovny. Bude to možné?

Sdílení jediného účtu více uživateli nedoporučujeme obecně. Každá změna záznamu o přepravě je podrobně protokolována, uživatelé SEPNO mohou sledovat kdy, co, který uživatel změnil. Navíc je možné každému uživateli přidělit právo ohlašovat, potvrzovat nebo pouze prohlížet záznamy přepravy pro daný subjekt či dokonce pouze pro vybranou provozovnu.

Správce subjektu by měl každému uživateli vytvořit jeho vlastní účet a nastavit mu optimální práva.

 

Mohu potvrzenou přepravu ještě editovat, doplnit změnu, opravit chybu? Třeba půl roku nazpět?

Potvrzením záznamu přepravy dojde k jeho uzamčení před dalšími změnami. Jeho další editace např. oprava objevené chyby je možná pouze stornem tohoto záznamu spojeným s jeho náhradou novým, opraveným záznamem.

 

Jak spolu souvisí průběžná evidence odpadů, přepravy nebezpečných odpadů a přepravy dle ADR?

Pouze částečně. Všechno to jsou samostatné legislativní povinnosti spojené s předáním nebezpečného odpadu mezi dvěma subjekty. Je pravda, že tyto evidence často obsahují totožné údaje, a proto je užitečné používat specializovaný informační systém, který umožní z jedněch dat vytvářet požadované evidence v legislativním rozsahu.

 

V rámci jediného svozu nemocničního odpadu svezeme desítky stanovišť, velké množství odpadů. Jak dlouho mi bude trvat zadání ohlášení takové přepravy?

Pro objemnější agendu přepravy nebezpečných odpadů (desítky přeprav denně) doporučujeme používat nějaký informační systém (třetí strany) připojený k SEPNO pomocí webové služby. Ale i webová aplikace umožňuje zefektivnit složitější zadávání pomocí dvou nástrojů. Prvním z nich je možnost uložit si vzorovou, typickou, často zadávanou přepravu jako předlohu tzv. šablonu a místo prázdného formuláře vkládat nový záznam z těchto uživatelských šablon. Další možností je nový záznam vytvořit kopií již existujícího záznamu. Takže i složitější přepravu bude možné ohlásit opakovaně za několik sekund.

 

Jsem nepodnikající fyzická osoba. Jak se mě SEPNO dotýká?

Pokud budete odesílatelem nebezpečného odpadu, přepravu do SEPNO neohlašujete. (§ 40 zákona 185/2001 Sb., odstavec 7)

 

A co nasmlouvaní dopravci nebezpečných odpadů, jak se těch týká SEPNO?

I přepravce je povinen 3 roky uchovávat doklady související s přepravou (§ 24 zákona 185/2001 Sb., odstavec 1), i když není ani odesílatelem ani příjemcem nebezpečného odpadu. Do SEPNO ale přístup mít nemusí, neboť, i kdyby měl takový dopravce do SEPNO přístup, záznam přepravy nebude mít přístupný, pokud není navíc odesílatelem nebo příjemcem.

 

Co když bude mít systém výpadek? Jak mám postupovat?

V případě přerušení provozu IS je možné přepravu nebezpečných odpadů uskutečnit tzv. „na dva exempláře ohlašovacího listu“ (jeden potvrzený příjemcem pro odesílatele a jeden pro příjemce). Všechny výpadky systému jsou evidovány a doba nedostupnosti je odpovídajícím způsobem u všech zákonných lhůt zohledněna.

Příjemce je pak povinen do SEPNO do 3 pracovních dnů provést všechny potřebné úkony např. doplnit chybějící přepravy. (§40 zákona 185/2001 Sb., odstavec 8)

Zodpověděli jsme 18 nejčastějších dotazů na nový systém SEPNO. Další otázky Vám rádi zodpovíme na našich školeních vedených prezenčně, která naleznete na webových stránkách: SEPNO = systém evidence přepravy nebezpečných odpadů a elektronické ohlašování přepravy do ISPOP pro zadávání přes webový formulář nebo Elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP pro ohlašování prostřednictvím našeho software.

A pokud jste uživatelem software EVI 8 nebo SKLAD Odpadů 8, pak pro Vás máme dobrou zprávu. V obou programech si můžete práci s modulem OLPNO vyzkoušet už dnes a prostřednictvím nich také budete moci od 2. 5. 2018 nejen evidovat přepravu nebezpečných odpadů, ale také ji do ISPOP (SEPNO) ohlašovat.

Přímo pro Vás pořádáme prezenční seminář s názvem Práce s modulem OLPNO na PC - elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP, i online seminář iKURZ: Práce s modulem OLPNO a elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP, na kterých Vás s modulem OLPNO naučíme pracovat.

Více pak naleznete na našich webových stánkách https://www.inisoft.cz/.

 

Mgr. Stanislav Hejna
INISOFT s.r.o.

17.01.2018 08:56

Vláda schválila nový jednací řád, odmítla žalobu proti limitům znečištění

Vláda schválila nový jednací řád pro své vlastní fungování a zasedání. Kabinet dále rozhodl o tom, že Česká republika se nepřidá k žalobě proti limitům znečištění ovzduší, které schválila Evropská unie v loňském roce (avizujeme, že únorová polemika časopisu Odpadového fóra se právě věnuje revizi BREF LCP). Koncepci vodní dopravy pro období 2016 až 2023, která počítá s výstavbou plavebního stupně v Děčíně, dnes také přijala vláda. Podle kabinetu se tak zlepší splavnost Labe od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem.

 

Česká republika se nepřidá k žalobě proti limitům znečištění ovzduší, které schválila Evropská unie v loňském roce, rozhodla na zasedání vláda. ČTK to sdělilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Úřad tvrdil, že se jeví jako vhodné se k žalobě přidat jako vedlejší účastník na straně Polska. Záměr kritizovaly ekologické organizace. Aktivisté Greenpeace kvůli tomu v úterý vylezli na balkon MPO, ze kterého spustili transparent s nápisem: Ministerstvo uhlí a smogu.

Premiér Babiš ve Sněmovně v úterý uvedl, že se k žalobě chce připojit ministerstvo průmyslu, zatímco resort životního prostředí je zásadně proti. Premiér dodal, že se spíše kloní k negativnímu postoji ministra životního prostředí Richarda Brabce. Brabec dnes uvedl, že vláda o nepřipojení k žalobě rozhodla drtivou většinou. "Šlo o dopad na životní prostředí a nevěříme, že ta žaloba může mít nějakou šanci, nebyla to nějaká divoká debata," sdělil.

MPO se v materiálu mimo jiné odvolávalo na odhady takzvané národní technické pracovní skupiny, ve které jsou zastoupeni provozovatelé klíčových energetických provozů České republiky. Ta tvrdí, že předpokládané náklady zavedení limitů podle rozhodnutí Bruselu povedou k navýšení už uskutečněných ekologizačních investic v průmyslu zhruba o 15 až 20 miliard korun.

Nutnost dalších investic v hodnotě 20 miliard zmínil v úterý také ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO). "To povede ke zvýšení cen tepla a elektřiny, což může mít za následek poměrně rychlý rozpad centralizovaného zásobování teplem," napsal ČTK. Ministr upozornil, že Česko limity znečištění kritizovalo od začátku a do 107 spalovacích zařízení se kvůli omezení zplodin už dřív investovalo 40 miliard korun.

"Doufáme, že pan ministr Hüner se z této zkušenosti poučí a příště se podobných velmi špatných nápadů zdrží," uvedl dnes vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský. "Z právního hlediska dává rozhodnutí České republiky nepřipojit se k polské žalobě smysl. Argumenty, na kterých Polsko staví svoji žalobu, jsou poměrně slabé, především procedurálního charakteru. Česká republika se dnes zařadila mezi vyspělé evropské země, které mají zájem o čisté ovzduší," dodala právnička ekologické organizace právníků Frank Bold Laura Haiselová.

Ministr Hüner se po celou svou profesní kariéru pohybuje v energetice a průmyslu. V letech 1994 až 2002 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Severomoravské energetiky, v letech 2004 až 2006 byl manažerem firmy ČEZ v Bulharsku. Na ministerstvu průmyslu působil už v letech 2006 až 2011, a to jako náměstek pro sekci průmyslu a energetiky. Mezi roky 2014 až 2015 pracoval jako předseda dozorčí rady a ředitel energetických zdrojů Vršanské uhelné finančníka Pavla Tykače. Od roku 2015 působil ve společnosti Siemens Česká republika.

 

Vyjádření průmyslu:

Svaz průmyslu a dopravy podporoval postup ministra průmyslu a obchodu, který navrhoval schválit připojení České republiky k žalobě Polska týkající se Rozhodnutí Evropské komise, kterou jsou stanoveny závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT). Chtěl, aby Vláda České republiky, na dnešním jednání tento návrh schválila. Pro Svaz průmyslu je nepřijatelné, aby vláda nereagovala na kroky Komise, které bezdůvodně znehodnocují již vynaložené investice a narušují stabilitu našeho investičního prostředí. Zároveň Svaz poukazuje na obcházení základních pravidel evropského legislativního procesu. Zamítavé stanovisko vlády je pro nás zklamání. ČR podle nás tímto nehájí své zájmy, takové jednání bereme jako negativní signál od vlády a rizikové jednání do budoucna,“ komentuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Evropská komise obdobnými kroky narušuje stabilitu a předvídatelnost investorského prostředí, což jsou základní parametry pro posílení konkurenceschopnosti Evropy na světových trzích. Prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák: „Rychlé změny parametrů v době, kdy ještě investice pro naplnění zpřísněných požadavků ani nedoběhly, navíc založené na chybné metodologii měření či neověřených datech rozhodně stabilní a předvídatelné investiční prostředí nepředstavují“. Nové emisní limity nastavené Rozhodnutím komise neznamenají automaticky významné snížení zátěže životního prostředí. Ekonomický potenciál dostupných technologií se vyčerpává. „Považujeme za neakceptovatelné, že k tak významné regulaci, jakou bezpochyby je rozhodnutí o BAT, nebylo navzdory požadavku některých členských států provedeno ze strany Komise důkladné hodnocení dopadů,“ dodává Jaroslav Hanák prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Z hlediska procesního byly porušeny hlavní principy evropského legislativního procesu – na tuto skutečnost Svaz opakovaně poukazuje a věcnými argumenty vyzýval české vládní představitele, aby z titulu procesních pochybení napadli toto rozhodnutí Komise tím, že se připojí k již žalující polské straně. Jeden z hlavních argumentů jednoznačné podpory potvrzuje prezident Svazu průmyslu Hanák: „Některá ustanovení byla Komisí jednostranně upravena krátce před samotným hlasováním, zástupci států se tedy nemohli řádně seznámit s danými změnami. Komise dále zcela rezignovala na povinnou snahu nalézt široce akceptovatelný kompromis, což potvrdilo schválení materiálu těsnou většinou 0,14 % hlasů.“

Svaz upozorňuje na tuto skutečnost s ohledem na možné opakování postupu ze strany Komise do budoucna i v jiných oblastech, kdy tento postup obcházející základní pravidla evropského legislativního procesu přináší maření vynaložených investic a může se opakovat.

Je nepřijatelné, aby vláda nereagovala na kroky Komise, které bezdůvodně znehodnocují vynaložené investice, narušují stabilitu investičního prostředí, nejsou založeny na reálných datech a vyhodnocení dopadů a upírají dotčeným subjektům právo na spravedlivý proces.

Vláda má garantovat aplikaci principu rovnosti před zákonem pro všechny subjekty v České republice, a to i z hlediska dodržení pravidel legislativního procesu. Pokud dochází ze strany jakékoliv instituce k bezdůvodnému narušení tohoto principu, je povinností vlády tento postup odmítnout.

Doplňující základní informace:

  • Rozhodnutí Evropské komise stanovující nejlepší dostupné techniky pro velká spalovací zařízení (BAT) představuje z hlediska obsahového i procedurálního velmi kontroverzní legislativu. BAT reprezentují dosud nejúčinnější a nejpokročilejší technologie aplikovatelné v běžném provozu, kterými naše společnost disponuje. V souladu s technologickým vývojem jsou požadavkem na široké uplatňování BAT ze strany Evropské komise kladeny na vybrané skupiny zařízení spadající pod směrnici o průmyslových emisích (IED) stále vyšší nároky na jejich provoz za účelem omezení negativních vlivů na životní prostředí.
  • V České republice dochází k razantnímu snížení znečištění ovzduší z velkých spalovacích zdrojů již nyní, neboť tyto zdroje procházejí v současnosti dalším procesem ekologizace (snížení produkce oxidů síry, oxidů dusíku a polétavého prachu). Díky tomu se podíl těchto zdrojů na znečištění ovzduší do roku 2020 sníží na marginální úroveň. Od počátku tisíciletí tak průmysl investoval stovky miliard korun do své ekologizace, tyto investice provedl ve 3 hlavních vlnách, a díky tomu snížil produkci emisí o 95 %.
  • Během uplynulých 15 let se na požadavky EU a zpřísnění BATů v České republice 3krát změnily zákonné nároky na množství vypouštěných emisí pro zdroje, jejichž investiční cyklus činí 25 let.
  • Svaz průmyslu a dopravy ČR upozorňuje, že hlavní emitenti odpovědní za polutanty s nejvyšším zdravotním rizikem (PM10, PM2,5, BaP) jsou lokání zdroje znečištění, mj. domácnosti.
  • Nelze se divit, že se předmětem kritiky stala omezená transparentnost procesu, mj. ad-hoc ústupek Řecku těsně před hlasováním ve Výboru dle čl. 75 bez předchozího postoupení zástupcům členských států, metodicky nesprávné odvození některých BAT (použití neshodných metod měření) či použití vzorků, jež plní zlomek referenčních závodů. Tato pochybení vyústila až v žaloby států (PL a BG) či zástupců dotčených odvětví.

 

Teplárenské sdružení ČR

Vláda podlehla nátlaku nevládních organizací a odmítla návrh ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hünera, aby se Česká republika připojila k žalobě Polska na Evropskou komisi ve věci Prováděcího rozhodnutí Komise, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách. Česká republika tak bude odkázána pouze na zprostředkované informace o tomto soudním sporu, jehož výsledek bude mít podstatný vliv na potřebu dalších investic v energetice a tím i na cenu elektřiny a tepla.

Polsko se u Evropského soudního dvora domáhá zrušení Prováděcího rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách. Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo, aby se Česká republika k žalobě připojila a získala tak status vedlejšího účastníka. Vláda však tento návrh odmítla.

„Mrzí mě, že vláda podlehla nátlaku nevládních organizací a znemožnila tak České republice přímý přístup k informacím o probíhajícím soudním sporu Polska s Evropskou komisí, jehož výsledek je pro spotřebitele elektřiny a tepla poměrně důležitý. Bude teď muset spoléhat na to, jaké informace jí poskytnou státy, které se budou sporu s Evropskou komisí účastnit,“ řekl ředitel výkonného pracoviště Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek a dodal: „Vláda měla příležitost vyslat signál, že nebude tolerovat porušování evropské legislativy a je připravena hájit zájmy České republiky i soudní cestou, bohužel se k tomu neodhodlala.“

Žaloba již byla polskou vládou podána a Evropský soudní dvůr o ní bude rozhodovat bez ohledu na to, jestli se k ní Česká republika připojí nebo nepřipojí. Evropský soudní dvůr je zcela nezávislý na členských státech EU. Řídí se výlučně právem a jeho rozhodování nemůže nijak ovlivnit, jestli žalobu na Evropskou komisi podporuje jeden nebo 10 států. Pokud by se Česká republika k žalobě připojila, získala by status vedlejšího účastníka, což by především znamenalo, že by měla přímý přístup k informacím o probíhajícím soudním sporu. V politické rovině by pak vláda ČR svým připojením k žalobě vyslala signál Evropské komisi, že nebude tolerovat porušování evropské legislativy a je připravena se bránit i soudní cestou.

Teplárenské sdružení ČR souhlasí s názorem polské vlády, že v rámci procesu přijímání Prováděcího rozhodnutí došlo k závažným pochybením, a to jak věcným, tak procesním. Na tuto skutečnost také Sdružení včas upozorňovalo dopisem komisaře Karmenu Vella. Evropská komise se ovšem rozhodla Prováděcí rozhodnutí vydat, místo aby věcné chyby odstranila a napravila svá procesní pochybení. Tím Evropská komise zavdala příčinu k žalobám Polska a řady dalších subjektů a bude teď muset svůj postup obhájit před Evropským soudním dvorem.

Provozovatelé tepláren v České republice investovali do splnění přísných emisních limitů vyplývajících ze směrnice o průmyslových emisích za posledních 5 let více než 20 miliard korun. Prováděcí rozhodnutí Komise tyto limity v horizontu 4 let dále zpřísňuje a jejich splnění by si vyžádalo další miliardové investice a v některých případech i nutnost náhrady nově pořízených technologií. Tyto investice by v konečném důsledku zaplatili spotřebitelé elektřiny a tepla, aniž by došlo k významnému snížení emisí znečišťujících látek, protože energetika je již dnes jejich minoritním původcem.

Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení je prováděcí akt doplňující podmínky provozu spalovacích stacionárních zdrojů nad 50 MW instalovaného tepelného příkonu. Závěry o BAT pro všechna odvětví zahrnutá ve směrnici 2010/75/EU jsou schvalovány a pravidelně revidovány, požadavky na tento proces jsou definovány v příslušné navazující legislativě.

 

Související:

MPO: ČR se má přidat k žalobě proti limitům znečištění ovzduší (16.1.2018)

BAT LCP: Bulharsko podpoří Polsko v žalobě proti Evropské komisi (16.1.2018)

 

Vláda bude mít od února pozměněný jednací řád

Nový jednací řád pro své vlastní fungování a zasedání schválila vláda. Novinářům to po jednání kabinetu řekl premiér Andrej Babiš a současně označil předchozí kritiku změn aktuálního textu jednacího řádu za bublinu či dezinformace. Z textu podle něj nakonec vypadlo i ustanovení, podle kterého měl premiér v poslední instanci řešit spory mezi ministry, aby se předešlo rozporům při samotném zasedání.

Novelu po jejím předložení do připomínkového řízení kritizovaly některé politické strany. Piráti a Starostové upozorňovali zejména na zvažované zrušení záznamu o tom, jak o návrzích hlasovali jednotliví ministři. Ustanovení, které by podle kritiků znemožnilo určit osoby odpovědné za kroky vlády, z konečného návrhu zmizelo.

Podle ministerstva spravedlnosti je hlavním účelem změn zefektivnění a zrychlení projednávání materiálů předložených vládě. Kabinet by se měl podle návrhu novým jednacím řádem řídit od začátku února, sdělil ČTK tiskový odbor úřadu vlády.

Proti původnímu návrhu ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO) vypadla kvůli námitkám úřadu vlády či Českého statistického úřadu (ČSÚ) také úprava, která rušila účast státního tajemníka pro evropské záležitosti a šéfa ČSÚ na vládě. Zmizet by mělo naopak dosavadní ustanovení o účasti prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Ministerstvo spravedlnosti to zdůvodňuje tím, že úprava je duplicitní, protože šéf NKÚ má zaručen přístup přímo v zákoně.

"Co se týká NKÚ, tam se nic nemění. Předseda NKÚ sám řekl, že tam nechce být, protože je tam ze zákona," řekl dnes novinářům Babiš. Tajemník pro EU se bude účastnit všech bodů, které se unie týkají. "To byly vlastně zase dezinformace, bublina, která měla strašit, že něco chceme řešit nějak jinak," uvedl Babiš. Návrh podle něj má urychlit procesy na vládě, ale de facto se nic nezměnilo.

Některé strany kritizovaly i záměr, aby premiér byl poslední instancí sporů ministrů u jednotlivých materiálů s tím, že předseda má ostatní členy koordinovat, nikoliv direktivně řídit. Podle ministerstva měla úprava, kdy po postupném jednání náměstků a ministrů má rozpor vyřešit schůzka ministrů s premiérem, zefektivnit jednání vlády a předejít situacím, kdy jde materiál na jednání kabinetu s rozpory. "Nakonec jsme tam ani nedali, že premiér řeší nějaké rozpory," konstatoval Babiš.

Ambicí změn má být to, aby zejména nelegislativní materiály procházely připomínkovým řízením jen na úřadech, kterých se nějak týkají. "Účelem není zakázat se vyjádřit, ale spíš připomínkové řízení učinit více pružným," uváděl návrh. Omezit by se také mělo množství materiálů, o kterých se vláda neusnáší a projednává je pro informaci.

Zrušit se má také povinnost zařazovat do materiálů tiskovou zprávu. Pelikánův úřad ji označuje za nadbytečnou. Mezi vypracováním tiskové zprávy a schválením materiálu uplynou často i víc než dva měsíce, takže tisková zpráva je často neaktuální či matoucí, protože materiály doznají podstatných změn, tvrdí resort. Nová úprava také preferuje elektronickou distribuci materiálů proti listinné.

 

Nový jez v Děčíně

Koncepci vodní dopravy pro období 2016 až 2023, která počítá s výstavbou plavebního stupně v Děčíně, dnes přijala vláda. Podle kabinetu se tak zlepší splavnost Labe od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem. Vyplývá to z tiskové zprávy kabinetu.

Podmínkou schválení koncepce je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být jez vybudován. "Opatření připraví Správa Národního parku České Švýcarsko a budou vládě ministrem životního prostředí předložena do konce června letošního roku. Poté bude Koncepce vodní dopravy předložena vládě ke schválení," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Koncepce, která je prvním koncepčním materiálem pro vodní dopravu v ČR, identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních 20 letech nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem. V tomto úseku je podle koncepce potřebné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, což je možné pouze stavbou Plavebního stupně Děčín.

Podle vlády je převažujícím veřejným zájmem další rozvoj vodní dopravy. Vodní doprava vykazuje podle ministerstva dopravy relativně nízký vliv na životní prostředí, zároveň je energeticky málo náročná. Vodní doprava má v ČR nízký podíl v nákladní dopravě, proto je hlavním cílem koncepce vytvářet podmínky pro její větší využívání při současném snižování jejího vlivu na životní prostředí.

Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 cm jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 cm pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní.

Příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá už více než 20 let. Proti stavbě děčínského plavebního stupně opakovaně protestují české i německé ekologické organizace a v minulosti i vláda spolkové země Sasko.

 

17.01.2018 08:39

Co je dobrá pitná voda?

Otázky typu „Je tato voda dobrá k pití?“ nebo obecnější „Jaká je dobrá pitná voda?“ si klade stále více spotřebitelů. Je-li zájmem výrobců a dodavatelů pitné vody spokojenost jejich odběratelů, očekávali bychom, že si budou tuto otázku klást také. A možná si ji i kladou, ale formulují ji obdobně? A mají k dispozici kritéria, která by pomohla na tuto otázku – do určité míry subjektivně až emočně zabarvenou – objektivně odpovědět? Domníváme se, že spíše nikoliv. Proč?

Výrobci vody se podle zákona musí starat o to, aby voda vyhovovala hygienickým požadavkům stanoveným v legislativě. Ty jsou ale nastaveny a formulovány tak, že se pokouší co nejúplněji definovat nezávadnost vody. Je však „nezávadná voda“ to samé co „dobrá voda“? Podvědomě cítíme, že dobrá voda musí být nezávadná, ale že opačně to platit nemusí – že legislativně nezávadnou vodu ještě nemusí spotřebitelé vnímat jako dobrou.

Naštěstí jsou mezi výrobci vody i osoby, které při přemýšlení o kvalitě pitné vody na ni nehledí jen skrze zákon a jeho pojetí nezávadnosti, ale i z hlediska uvažování prostého člověka, který se vedle aspektu bezpečnosti stará také o to, jak voda vypadá a chutná, nebo si klade dokonce otázku, zda je ta či ona voda pro jeho zdraví prospěšná. Z tohoto širšího pohledu se otázkou opakovaně zabývá i Pracovní kruh pro charakterizaci vody (Arbeitskreis zur Charakterisierung des Wassers), což je dobrovolné sdružení cca 20 přátel z 5 zemí (především však Německa), které profesně či zájmově spojuje (pitná) voda a její vztah k člověku či k zachování života na Zemi vůbec.

Asi před dvěma lety jednoho z členů kruhu, prof. Dietricha Maiera, napadlo, že širšímu okruhu osob položí jednoduchou otázku „Co pro vás znamená pojem dobrá pitná voda?“. A že získané odpovědi vyhodnotí a bude jako zajímavost prezentovat na mezinárodní konferenci IWRM (Integrované ochrany a využití vodních zdrojů) v Karlsruhe v listopadu 2015. Oslovil proto více než 50 vodárenských odborníků, ale i laiků z různých zemí. Nakonec se mu sešlo 43 odpovědí z 9 zemí (ČR, Francie, JAR, Německo, Nizozemí, Rakousko, Švýcarsko, Velká Británie, USA), které byly shrnuty a opatřeny komentářem v drobné německo-anglické publikaci [1] vydané u příležitosti zmíněné konference. Prezentace na konferenci se ujali jeho přátelé, protože D. Maier měsíc před konferencí nečekaně zemřel.

Celá akce nám přišla natolik inspirující, že jsme se rozhodli zpestřit příspěvkem založeným na této anketě také táborskou konferenci Pitná voda 2016. Původní odpovědi jsme doplnili o odpovědi osob z ČR a SR. Domníváme se, že kladení si podobných otázek pomáhá výrobcům vody i hygienikům překračovat technickolegislativní rámec oboru a uchovávat si ve svém myšlení a přístupu lidský rozměr, nezbytný pro dobrou komunikaci se spotřebiteli.

Příspěvek z konference Pitná voda Tábor 2016, který se na základě ankety zahraničních a tuzemských odborníků i laiků zamýšlí nad tím, jak by měla vypadat dobrá pitná voda a jak ji veřejnost vnímá je k dispozici níže. Shrnutí ankety je doplněno vzpomínkou na jejího iniciátora, prof. Dietricha Maiera (1944-2015).

 

Dokument ke stažení:

Kožíšek.F., Kožíšková Y., Lindner K.: Co je dobrá pitná voda? Vyhodnocení ankety a pocta Dietrichu Maierovi. Sborník konference Pitná voda 2016, s. 17 – 26. (376,88 KB)

 

 

Zdroj: SZÚ

17.01.2018 08:04

Jak vypadá nejekologičtější lyžařské středisko na světě?

Všechna elektrická energie potřebná pro provoz lyžařské oblasti SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental pochází ze "zelených" zdrojů. Zdejší rolby jsou vybaveny GPS systémem na měření sněhu na sjezdovkách, díky němuž šetří energii i peníze. Letošní sezonu investuje resort do trvale udržitelného rozvoje přes půl milonu eur. Nejen díky hospodárnému zacházení se sněhem se toto rakouské středisko s 284 kilometry sjezdovek stalo držitelem titulu Ekologický lyžařský resort roku 2017. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

17.01.2018 07:46

ČAOH: Subdodávky odpadů a definice předání odpadů – právní posouzení

V návaznosti na článek společnosti Inisoft z října 2017 k problematice zapisování do evidencí odpadů v případech zajišťování svozu odpadů formou tzv. subdodávek, byla provedena další analýza souvisejících argumentů a právních stanovisek. Cílem bylo uklidnění stavu věcí a potřeba navrácení elementární právní jistoty při aplikaci práva v této oblasti. Více ZDE

 

 

Zdroj: ČAOH

17.01.2018 07:30

Pražané v roce 2017 vytřídili nejvíce odpadu za posledních třináct let

V barevných kontejnerech na separovaný odpad skončilo přes 54 tisíc tun odpadu. Od roku 2005 pak bylo podle údajů Pražských služeb sebráno 635 tisíc tun tříděného odpadu. Svozové společnosti svezly více než 260 tisíc tun směsného odpadu.

Občané hlavního města v uplynulém roce vytřídili více než 22 tisíc tun papíru. „Obsah kontejnerů na papír dále putuje do našich třídících linek, kde je ručně dotříděn. Obě třídící linky ročně zpracují zhruba 37 tisíc tun papíru,“ vysvětluje tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Dále bylo v hlavním městě vytříděno 14 tisíc tun plastů, přes 16, 5 tisíce tun skla, 980 tun nápojových kartonů a 143,5 tuny kovových obalů. „To jsou nejvyšší čísla od roku 2005. Potěšil nás zájem o třídění kovových obalů. Výsledné množství předčilo naše odhady. Počet stání vybavených šedým kontejnerem bude v letošním roce nadále narůstat. V současné době se nacházejí na 611 místech v Praze,“ okomentoval statistiky Radim Mana.

Denně do pražských ulic vyráží přibližně 105 svozových vozidel Pražských služeb, jejichž posádky obsluhují více než 77 330 odpadních nádob na směsný odpad 12 150 na separovaný odpad od občanů „V celé metropoli je bezmála 119 tisíc nádob na směsný a 18 tisíc nádob na tříděný odpad,“ upřesnil konkrétní počty nádob tiskový mluvčí společnosti.

Většina pražského odpadu končí v Zařízení na energetické využití odpadu. Loni tam Pražské služby zpracovaly a energeticky využily 294 898 tisíc tun odpadu. I přes pokles oproti loňskému roku se jedná o dobrý výsledek dosažený navzdory nižší disponibilitě kvůli vyšší četností výpadků, prodloužení pravidelné letní odstávky v souvislosti s přípravou na rekonstrukci a mimořádné podzimní odstávce z důvodu havárie na napájecích nádržích.

16.01.2018 20:38

MPO: ČR se má přidat k žalobě proti limitům znečištění ovzduší

Česko se možná přidá k žalobě proti limitům znečištění ovzduší, které schválila Evropská unie v loňském roce. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) tvrdí, že se jeví jako vhodné přidat se k ní jako vedlejší účastník na straně Polska. Vyplývá to z materiálu ministerstva, o kterém by měla být informována vláda. Úřad dnes ČTK sdělil, že Babišův kabinet by měl problematiku řešit už na středečním jednání. Záměr kritizují ekologické organizace. Aktivisté Greenpeace dnes kvůli tomu vylezli na balkon MPO, ze kterého spustili transparent s nápisem: Ministerstvo uhlí a smogu.

Server Novinky.cz dnes uvedl, že podle premiéra Andreje Babiše se k žalobě chce připojit ministerstvo průmyslu, zatímco resort životního prostředí je zásadně proti. Konečné slovo bude mít kabinet, nicméně Babiš dodal, že se spíše kloní k negativnímu postoji ministra životního prostředí Richarda Brabce, dodává web.

MPO se v materiálu mimo jiné odvolává na odhady takzvané národní technické pracovní skupiny, ve které jsou zastoupeni provozovatelé klíčových energetických provozů České republiky. Ta tvrdí, že předpokládané náklady zavedení limitů podle rozhodnutí Bruselu povedou k navýšení už uskutečněných ekologizačních investic v průmyslu zhruba o 15 až 20 miliard korun.

Nutnost dalších investic v hodnotě 20 miliard zmínil také ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. "To povede ke zvýšení cen tepla a elektřiny, což může mít za následek poměrně rychlý rozpad centralizovaného zásobování teplem," napsal ČTK. Ministr upozornil, že Česko limity znečištění kritizovalo od začátku a do 107 spalovacích zařízení se kvůli omezení zplodin už dřív investovalo 40 miliard korun.

 

Avizujeme, že únorová polemika časopisu Odpadového fóra se právě věnuje revizi BREF LCP

 

Resort zmiňuje také studii z roku 2010, podle které činily průměrné náklady jednoho tuzemského průmyslového zařízení na přizpůsobení evropským požadavkům dané směrnice na 361 milionů korun. "V součtu za všechna zařízení se tedy jedná o částku 35 až 40 miliard korun," dodává v dokumentu ministerstvo.

V předkládací zprávě dokumentu MPO připomíná, že Polsko žalobu podalo 11. října loňského roku. Lhůta, do kdy se lze k ní připojit, končí 25. ledna 2018. "V současné době se již k této žalobě připojila Bulharská republika, neověřené jsou informace o připojení Maďarské republiky a Rumunské republiky," uvedl úřad.

Návrh ministerstva kritizují ekologické organizace. "Děje se bohužel přesně to, čeho jsme se obávali - ministr Tomáš Hüner se v úřadě ještě ani neohřál a už provádí kroky, které mají zachovat miliardové zisky jeho nedávných zaměstnavatelů z těžebních a energetických firem. Potíž je v tom, že tak současně ohrožuje zdraví milionů Evropanů," uvedl dnes vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR Jan Rovenský. Pro ČTK dodal, že organizace považuje za naprosto skandální, že vláda bude o záležitosti rozhodovat, i když nemá důvěru Sněmovny.

Dva aktivisté Greenpeace proto odpoledne vylezli po několikametrovém žebříku na balkon MPO, ze kterého spustili transparent s nápisem: Ministerstvo uhlí a smogu. Na místo přijelo několik policejních vozů. Policisté transparent sundali a aktivisty odvezli. "Dvě osoby v této souvislosti byly zajištěny a převezeny na policejní služebnu k provedení úkonu," řekla ČTK mluvčí pražské policie Andrea Zoulová. Podle ní by nemělo jít o trestnou činnost, ale nejspíš o správní delikt. Konkrétní možný prohřešek nechtěla zatím policie specifikovat.

Organizace očekává, že jejím členům hrozí přestupkové řízení za neuposlechnutí výzvy. Policie při příchodu na místo argumentovala tím, že budova ministerstva je jedním z chráněných objektů. Celá akce trvala zhruba půl hodiny.

Ministr Hüner se po celou svou profesní kariéru pohybuje v energetice a průmyslu. V letech 1994 až 2002 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva Severomoravské energetiky, v letech 2004 až 2006 byl manažerem firmy ČEZ v Bulharsku. Na ministerstvu průmyslu působil už v letech 2006 až 2011, a to jako náměstek pro sekci průmyslu a energetiky. Mezi roky 2014 až 2015 pracoval jako předseda dozorčí rady a ředitel energetických zdrojů Vršanské uhelné finančníka Pavla Tykače. Od roku 2015 působil ve společnosti Siemens Česká republika.

 

Čtěte také:

BAT LCP: Bulharsko podpoří Polsko v žalobě proti Evropské komisi (16.1.2018)

 

 

Zdroj: ČTK

16.01.2018 15:42

Komise zveřejnila celoevropskou strategii pro plasty

Evropská komise dnes představila návrh strategie, která by měla zajistit nižší používání plastů a podpořit oběhové hospodářství. V rámci strategie Komise navrhuje vytvořit nová pravidla pro obaly, která by měla podpořit recyklovatelnost obalů a snížit ekologickou zátěž.

Komise také navrhuje nadále snižovat množství plastového odpadu, zejména toho, který má pouze jednorázové použití. Součástí strategie je i návrh směrnice o přístavních zařízeních pro příjem odpadu, který by měl zajistit, aby se odpady z lodí a dalších zdrojů souvisejících z mořem dostávaly na pevninu a nezůstávaly v mořích. Komise dále vyčlenila 100 milionů euro na vývoj snadněji recyklovatelných plastových materiálů, lepších recyklačních procesů a nových způsobů odstraňování nebezpečných látek z recyklovaných materiálů.

V rámci zveřejnění dnešní strategie bylo přijato sdělení o evropské strategii pro plasty v oběhovém hospodářstvísdělení o provázanosti mezi chemickými látkami, výrobky a odpadyrámec pro sledování oběhového hospodářství a nová směrnice o přístavních zařízeních pro příjem odpadu.

Transformace způsobu, jakým se výrobky v EU navrhují, vyrábějí, používají a recyklují, má silné ekonomické opodstatnění, a pokud se postavíme do čela tohoto přechodu, vytvoříme nové investiční příležitosti i pracovní místa, uvádí komese v tiskové zprávě. Podle nových plánů by měly být veškeré plastové obaly na trhu EU do roku 2030 recyklovatelné, měl by být omezeno používání plastů na jedno použití a také zakázáno úmyslné používání mikroplastů.

Frans Timmermans, první místopředseda Komise odpovědný za udržitelný rozvoj, k tomu řekl: „Nezměníme-li způsob, jakým vyrábíme a používáme plasty, bude do roku 2050 v oceánech víc plastů než ryb. Musíme zamezit tomu, aby se plasty dostávaly do vody, potravin, a dokonce do našeho organismu. Jediným dlouhodobým řešením je snížit množství plastového odpadu jeho větší recyklací a opětovným využíváním. Tento problém musí řešit občané, průmysl i vlády společně. Pomocí strategie EU pro plasty vytváříme rovněž nový obchodní model, který se bude více zaměřovat na oběh. Musíme investovat do inovativních nových technologií, které ochrání naše občany a životní prostředí a současně zachovají evropskému průmyslu jeho konkurenceschopnost.“

 

Mohlo by Vás zajímat: Institut Cirkulární Ekonomiky, z.ú. připravuje projekt s partnery, kterými jsou Karlovarské minerální vody a fakulta technologie ochrany životního prostředí VŠCHT v Praze, který má zkoumat možnosti zavedení zálohového systému na jednorázové PET lahve v České republice. Zpětný systém pro tyto produkty v současnosti zajišťuje kolektivní systém provozovaný organizací EKO-KOM, avšak ten naráží na svoje limity. Zpět se do oběhu dostane průměrně 6,5 lahví z každých 10ti vyprodukovaných. V systémech, které jsou založeny na zálohách, se zpět vrací více než 90 % PET lahví. O dalších krocích bude Institut informovat během tiskové konference, která proběhne 23. ledna v Praze.

 

Zdroj: zajimej.se

 

„Naší strategií položíme základ nového oběhového hospodářství v oblasti plastů a podpoříme investice na cestě k němu. Omezí se nejenom množství odpadu na souši, v ovzduší a v mořích, ale zároveň se vytvoří nové příležitosti pro inovace, konkurenceschopnost a vysoce kvalitní pracovní místa. Evropský průmysl má velkou příležitost stát se celosvětovým leadrem v oblasti nových technologií a materiálů. Spotřebitelé mají možnost vědomě si vybírat ve prospěch životního prostředí. Je to výhodné pro všechny,“ uvedl místopředseda Komise Jyrki Katainen, který je odpovědný za pracovní místa, růst, investice a konkurenceschopnost.

Evropané každoročně vygenerují 25 milionů tun plastového odpadu, ale k recyklaci se ho shromáždí méně než 30 %. Po celém světě tvoří plasty 85 % odpadků na plážích. A plasty se dokonce ve formě mikroplastů, jejichž účinky pro zdraví jsou zatím neznámé, dostávají ve vzduchu, vodě a potravinách až do plic a na stůl lidí, uvádí komise.

Dnes přijatá strategie pro plasty změní způsob, jakým se výrobky v EU navrhují, vyrábějí, používají a recyklují. Způsob, jakým se v současnosti plasty vyrábějí, používají a vyřazují, příliš často nevyužívá ekonomické výhody, které přináší přístup více zaměřený na oběh. To poškozuje životní prostředí. Cílem je chránit životní prostředí a zároveň položit základy nové ekonomice plastů, ve které se při navrhování a výrobě budou plně respektovat požadavky na opětovné využití, opravy a recyklaci plastů a ve které se budou vyvíjet udržitelnější materiály.

Spolu se strategií pro plasty přijala Komise rámec pro sledování, který sestává ze souboru deseti klíčových ukazatelů zaměřených na jednotlivé fáze cyklu. Ukazatele budou měřit dosažený pokrok na cestě k přechodu na oběhové hospodářství na úrovni EU i na úrovni jednotlivých států.

 

V rámci nové strategie Evropská unie:

Zvýší ziskovost recyklace pro podniky: Budou vypracována nová pravidla pro obaly, aby se zlepšila recyklovatelnost plastů, které jsou na trhu, a zvýšila poptávka po recyklovaných plastových materiálech. Díky většímu počtu nasbíraného plastu by v celé EU mělo vzniknout více kvalitních a větších recyklačních zařízení spolu s lepším a standardizovaným systémem pro oddělený sběr a třídění odpadu. Ušetří se tím přibližně sto eur na tunu shromážděného materiálu. Rovněž půjde o větší přidanou hodnotu pro konkurenceschopnější a odolnější odvětví plastů.

Omezí plastový odpad: Evropské právní předpisy již v několika členských státech vedly k výraznému omezení používání plastových tašek. Nové plány se nyní zaměří na další plasty na jedno použití a na rybolovná zařízení. Budou podporovány vnitrostátní informační kampaně a rozhodne se o rozsahu nových celoevropských pravidel, která budou na základě konzultace se zúčastněnými stranami a příslušných poznatků navržena v letošním roce. Komise také přijme opatření, kterými se omezí používání mikroplastů ve výrobcích a určí se, jak se budou označovat biologicky rozložitelné a kompostovatelné plasty.

Zamezí znečišťování na mořích: Nové předpisy o přístavních zařízeních pro příjem odpadu se budou zabývat odpadem v mořích pocházejícím ze zdrojů souvisejících s mořem. Postarají se o to, aby odpad vytvořený na lodích nebo shromážděný na moři v moři nezůstal, ale aby se vrátil na pevninu, kde se s ním náležitým způsobem naloží. Předpisy obsahují i opatření na snížení administrativní zátěže pro přístavy, lodě a příslušné orgány.

Podpoří investice a inovace: Komise poskytne orgánům členských států a evropským podnikům doporučení, jak co nejvíce snížit množství plastového odpadu přímo u zdroje. Zvýší se podpora inovací, v jejímž rámci bude poskytnuto další financování ve výši 100 milionů EUR na rozvoj inteligentnějších a recyklovatelnějších plastových materiálů, účinnější recyklační procesy a vyhledávání a odstraňování nebezpečných látek a kontaminantů z recyklovaných plastů.

Uspíší změny v celém světě: Evropská unie plní své vlastní úkoly, ale bude rovněž spolupracovat s partnery z celého světa na hledání globálních řešení a vypracování nových mezinárodních norem. Bude také nadále podporovat ostatní, podobně jako tomu bylo při sanaci řeky Gangy v Indii.

 

Další kroky

  • Nová směrnice o přístavních zařízeních pro příjem odpadu, jež dnes byla navržena, bude nyní předložena ke schválení Evropskému parlamentu a Radě.
  • Podle požadavků na zlepšování právní úpravy předloží Komise během roku 2018 návrh týkající se plastů na jedno použití.
  • Komise zahájí práci na revizi směrnice o obalech a obalových odpadech a připraví pokyny týkající se odděleného sběru a třídění odpadu, které budou vydány v roce 2019.
  • Úplný seznam opatření a jejich časový harmonogram najdete v příloze strategie pro plasty zde.

 

Souvislosti

Strategii pro plasty připravil v duchu balíčku týkajícího se oběhového hospodářství z roku 2015 hlavní projektový tým Komise sestávající z prvního místopředsedy Franse Timmermanse, místopředsedy Jyrki Katainena, komisaře Karmenu Velly a komisařky Elżbiety Bieńkowské. Do přípravy se zapojili také další komisaři, kteří pomohli určit nejúčinnější nástroje pro širokou škálu oblastí politiky.

Iniciativy přijaté dnes sborem komisařů:

  • sdělení o evropské strategii pro plasty v oběhovém hospodářství;
  • sdělení o provázanosti mezi chemickými látkami, výrobky a odpady;
  • rámec pro sledování oběhového hospodářství;
  • nová směrnice o přístavních zařízeních pro příjem odpadu.

Tyto iniciativy doplňuje zpráva o kritických surovinách a zpráva o oxo-plastech.

Evropská komise přijala dne 2. prosince 2015 ambiciózní balíček opatření týkajících se oběhového hospodářství, k nimž patří i opatření z dnešního dne.

Strategie pro plasty bude rovněž hmatatelným příspěvkem k dosažení cílů udržitelného rozvoje do roku 2030 a Pařížské dohody o změně klimatu.

EU již podnikla významné kroky tím, že stanovila požadavky, aby členské státy přijaly opatření ke snížení spotřeby plastových tašek a ke sledování a snížení odpadu v mořích.

Do budoucna existují významné vyhlídky rozvoje inovativního oběhového odvětví plastů v celém světě.

 

Další informace

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE