Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

19.07.2017 13:23

OPŽP: V září bude poslední šance požádat o dotaci na vodohospodářské projekty

V září budete mít poslední šanci požádat o dotaci na projekty vodovodů a kanalizací z Operačního programu Životní prostředí. V nedávné době došlo k několika změnám spočívajícím jednak v úpravě hodnoticích kritérií a jednak v posuzování podmínek přijatelnosti, se kterými bychom vás rádi seznámili.

Poslední výzvy k podávání žádostí o dotaci na vodohospodářské projekty z prioritní osy 1, specifický cíl 1.1 a 1.2, budou vyhlášeny 14. září 2017, a to s číslem 71 a 73. V souladu s harmonogramem výzev budete moci své žádosti podávat od 16. října až do 18. ledna 2018.

Změna hodnoticích kritérií se týká způsobu hodnocení projektů výstavby kanalizací pro obce, u kterých jsou odpadní vody vedeny kanalizačním přivaděčem na čistírnu odpadních vod situovanou v jiné obci. Tyto projekty budou hodnoceny ve stejné kategorii jako projekty výstavby čistíren odpadních vod a kanalizací. Náklady na kanalizační přivaděč budou hodnoceny jako náklady na čistírnu odpadních vod a nebudou tak vstupovat do výpočtu nákladovosti na kanalizaci u hodnotícího kritéria „Kanalizace – nákladovost v Kč/EO“.

Další změna spočívá ve flexibilnějším přístupu při posuzování podmínky přijatelnosti „Soulad projektu s platným Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací území krajů“. U projektů 71. a 73. výzvy bude možné naplnění této podmínky prokázat dodatečně po ukončení příjmu žádostí, nejpozději však současně s předložením dokladů dle Přílohy č. 2 – Podklady pro vydání RA a RoPD / RoPD / RoPD (změna), která je součástí Pravidel pro žadatele a příjemce. K této změně jsme přistoupili s ohledem na delší procesy projednávání změn plánů rozvoje vodovodů a kanalizací pro území krajů (PRVKUK). Při podání žádosti o podporu doložte jako podklad pro posouzení přijatelnosti projektu stanovisko příslušného odboru krajského úřadu, že podaná žádost odpovídá návrhu změny PRVKUK.

 

Dokument ke stažení:

Upravená hodnoticí kritéria

19.07.2017 13:09

Konzultace Desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice 2018 - 2027

Energetický regulační úřad informuje účastníky trhu s plynem o zahájení konzultace Desetiletého plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice 2018-2027. Dokument určený pro veřejnou konzultaci a všeobecné informace k Desetiletému plánu rozvoje přepravní soustavy v České republice je uveden na internetových stránkách provozovatele přepravní soustavy, společnosti NET4GAS, s.r.o. ZDE.

19.07.2017 11:01

Splachování dešťovkou bude podmíněno dohodou žadatele s vodárnou

Když ministerstvo životního prostředí (MŽP) na konci května spustilo program Dešťovka, v němž rozdává desítky tisíc na zadržování srážkové vody, u mnohých vodárenských společností to vyvolalo zlou krev. Lidem nedošlo, že aby mohli dešťovku splachovat, musejí mít souhlas vodárny. Teď, necelé dva měsíce před spuštěním druhé vlny dotací, je situace daleko klidnější. Podle Deníku.cz došlo k dohodě Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK ČR) a Státního fondu životního prostředí (SFŽP). Nově tak udělení dotace na splachování dešťovkou bude podmíněno dohodou žadatele s vodárnou. Platbu za stočné paušálem vidí vodárny jako za nejschůdnější řešení. Více ZDE

 

Zdroj: https://www.denik.cz/

19.07.2017 09:17

Projev ministra Brabce na půdě OSN k udržitelnému rozvoji - Česká republika 2030

První místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec představil na půdě OSN v New Yorku dne 18. července 2017, jak Česká republika naplňuje 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) a jak vnímá svoji budoucnost v roce 2030. Svou vizi ČR zformulovala do dokumentu Česká republika 2030, který v dubnu tohoto roku schválila vláda (více ZDE). Dokument obsahuje podrobné vyhodnocení stavu v různých oblastech a rovněž srovnání s ostatními zeměmi.

 

 

Projev ministra R. Brabce:

 

Vaše excelence, dámy a pánové,

1. Jsem poctěn a potěšen možností představit vám dnes zde, na Politickém fóru na vysoké úrovni, Národní zprávu o implementaci Agendy 2030 v České republice. Hned po přijetí Agendy 2030 v roce 2015 jsme začali promítat její principy do národních politik. V tomto ohledu byla dobrovolná národní zpráva jedinečnou příležitostí podívat se na naše národní priority z hlediska globálních cílů a zanalyzovat zároveň naše slabé a silné stránky.

2. Svou prezentaci začnu nudnou, ale velice důležitou částí našich snah: skutečnost, že hlavnímu koordinačnímu mechanismu udržitelného rozvoje, Radě vlády pro udržitelný rozvoj, předsedá premiér, byla zcela zásadní v zajištění širokého zapojení všech ministerstev, mnoha neziskových organizací, zástupců byznysu, ale i akademického sektoru. Záštita na nejvyšší úrovni ze strany předsedy vlády zajistila nejen faktickou přesnost výsledné strategie, ale také její široké přijetí napříč různými aktéry. Naše národní zpráva byla koordinována ve stejně kooperativním duchu.

3. Jejím hlavním odrazovým můstkem byl kvalitní dokument se silnou analytickou základnou, náš národní strategický rámec udržitelného rozvoje nesoucí název „Česká republika 2030“. Tento dokument pokrývá všechny 3 pilíře udržitelného rozvoje, ale obzvlášť se zaměřuje na 6 klíčových oblastí. Ty nejdůležitější principy, jako je dobré vládnutí nebo lokální, regionální a globální rovina aktivit k udržitelnosti byly navíc od samého počátku součástí našeho uvažování. K jakým výsledkům jsme se tedy dobrali?

4. V rámci sociálního pilíře udržitelného rozvoje jsme obzvlášť silní. V EU vykazujeme nejnižší míru osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením. Jsem hrdý na to, že v celé Evropě je před námi pouze Norsko a Island. Jsme také zdravý a vzdělaný národ, pro který je zásadní rodina, potomci a širší sociální vazby vůbec. Alkohol, cigarety a zplodiny z výfuků a zastaralých topenišť nás ale na druhou stranu táhnou dolů, stejně jako další překážka našeho rozvoje: nerovnost mezi pohlavími. Z vlastní zkušenosti musím říct, že je velmi smutné, že ze 17 členů vlády jsou pouze 2 ženy. Spolu s výraznými rozdíly v odměňování mužů a žen je tohle smutná realita, která přetrvává i přes moderní politiky v této oblasti. Toto musíme změnit.

5. Jsem rád, že můžu bez obav prohlásit, že jsme národ, který se nebojí práce. Naše ekonomika – velmi otevřená a závislá na zahraničním obchodě – kontinuálně roste. Vedle rekordně nízké nezaměstnanosti vykazuje ČR také nejnižší míru příjmových nerovností v OECD, což z nás dělá favorita v plnění Cíle udržitelného rozvoje č. 10 (SDG-10). Negativní stránkou našeho hospodářství je na druhou stranu skutečnost, že z důvodu dominance automobilového průmyslu, který však zaměstnává spoustu lidí, máme vysokou energetickou náročnost a nízkou efektivitu využívání energie. Je jasné, že přechod na nízkouhlíkovou ekonomiku bude výzvou, ale také nevyhnutelnou součástí naší cesty k dosažení SDG-7.

6. Jako „Pan životní prostředí“ můžu říct, že jsem moc rád, že žiju v krásně zelené zemi v samém srdci Evropy. Lesy, které pokrývají třetinu území ČR, jsou naše národní bohatství. Naše 4 národní parky jsou místy, kde lidé nacházejí nejen čistou přírodu, ale také příležitosti k relaxaci a sběru hub, našemu „národnímu sportu“. Můj hlavní cíl je nejen ještě více chránit nejcennější místa, ale zároveň také přiblížit přírodu lidem. Proto je naší hlavní prioritou do roku 2030 posílení odolnosti přírodních ekosystémů tak, aby si i naše děti mohly užívat přírodu, jako si ji užíváme my. Budeme muset zajistit, aby lidská činnost spolu s pronikáním invazivních druhů nadále neohrožovala existenci nejvzácnějších živočišných a rostlinných druhů. Dalším „horkým“ tématem – doslova – je změna klimatu. V tomto okamžiku čelíme jejím nejzávažnějším dopadům, jakými jsou degradace půdy, sucha a změny v distribuci srážek. Některé z nich byly opravdu šokující co do své intenzity.

7. Co se týká dělby moci, vedle vlády hraje zásadní roli také našich 14 regionů a víc jak 6200 municipalit, které mají obrovský vliv na každodenní životy našich občanů. Vzájemná spolupráce je tedy nejen extrémně důležitá pro Agendu 2030, ale hlavně pro zajišťování základních služeb, jako je například přístup k pitné vodě. Bez úzké spolupráce státu a měst by nebylo myslitelné, aby 98 % populace bylo připojeno k dodávkám pitné vody. Stejně dobré výsledky vykazujeme v nakládání s odpadními vodami. Splavování zbytků zemědělských hnojiv do řek a vodních nádrží však zůstává velkou výzvou. Co se týká spolupráce a participace obecně, je povzbuzující vidět, že se zapojování občanů zlepšuje – počet Lokálních akčních skupin roste, stejně jako počet měst a vesnic zapojených v Místní Agendě 21. Obecně však s ohledem na SDG-11 musíme zařadit vyšší rychlost a zaměřit se na regionální příjmové nerovnosti a rozdíly v kvalitě životního prostředí.

8. Ani globální úrovni si ČR, která je relativně malou zemí, nevede špatně. Aktivně podporujeme globální aktivity k udržitelnému rozvoji a v tomto smyslu jsme se také zavázali splnit mezinárodní cíle. Česká republika čerpá ze své tranzitivní zkušenosti a ve světě vystupuje na obranu lidských práv, nerovnosti mezi pohlavími a dobrého vládnutí. Během vyjednávání Agendy 2030 jsme konzistentně podporovali SDG 16 a s ním spravedlivé, mírové a inkluzivní společenské uspořádání. V tomto duchu jsme přistoupili také k našemu nadcházejícímu předsednictví v ECOSOCU a vybrali jsme jako prioritu právě téma participace. A protože je důležité jít příkladem, jsem hrdý na to, že vás můžu na tomto místě informovat, že Česká republika je jednou ze zemí s největším nárůstem prostředků na oficiální rozvojovou pomoc v roce 2016 – meziroční nárůst o více než 29 %. Samozřejmě víme, že i dál musíme usilovat o posílení koherence politik a nárůstu ODA do výše našeho národního závazku, který činí 0,33 % HND.

9. Udržitelný rozvoj není myslitelný ani bez správného vládnutí a institucí, které vycházejí vstříc občanům. Proces hodnocení dopadů regulace, které je součástí českého legislativního procesu od roku 2007, může být jedním z příkladů, skrze který se snažíme tento cíl plnit. I tak jsme však ještě daleko od kýžené úrovně fungování veřejných institucí. Pro mě osobně je nejvíce znepokojující skutečnost, že důvěra našich občanů v hlavní úřady byla v roce 2014 pouze 51 %, daleko za nejlepšími evropskými státy.

10. Stejně jako pro každou jinou oblast, i pro Agendu 2030 bude zásadní, jak o ní budeme informovat. Principy udržitelného rozvoje jsou v tomto ohledu velkou výzvou, a abychom je mohli lidem opravdu přiblížit, musíme o nich informovat srozumitelně. Na tomto místě postačí, když zmíním dva příklady: ambasadoři Cílů udržitelného rozvoje v České republice a Ceny SDGs, které jsme udělili poprvé v květnu tohoto roku. Posledně jmenovaná soutěž – první svého druhu v Evropě – byla zorganizována konsorciem veřejných institucí a Asociací společenské odpovědnosti a měla za cíl vyznamenat projekty, které přispívají k implementaci SDGs v ČR. Celkově se do ní přihlásilo 215 projektů a tento obrovský zájem jen potvrdil, že mezi soukromými firmami je velká chuť měnit plány ve skutečnost.

11. Spolupráce na cenách SDGs mezi veřejným a soukromým sektorem ukázala nutnost v otázkách komunikace hlavních priorit úzce spolupracovat. Taťána Gregor Brzobohatá vám nyní představí vizi občanské společnosti.

12. Dámy a pánové, jak kdysi řekl Antoine de Saint-Exupéry, „naši Zemi nedědíme po předcích, ale půjčujeme si ji od našich dětí“. Jednejme v tomto duchu. Děkuji.

 

19.07.2017 08:05

ERÚ aktualizoval výkladové stanovisko

Energetický regulační úřad jako správní orgán s působností výkonu regulace v energetických odvětvích a výkonu dozoru nad dodržováním povinností stanovených zákonem č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, vydává podle ustanovení § 17e odst. 1 písm. d) energetického zákona výkladové stanovisko k přílohám č. 2 až 5 a 15 až 16 k vyhlášce č. 404/2016 Sb., za účelem sjednocení sestavování výkazů pro zpracování zpráv o provozu soustav v energetických odvětvích. Toto aktualizované výkladové stanovisko na základě vyhodnocení prvního sběru dat pro zpracování zpráv o provozu tepelných soustav ČR zpřesňuje a doplňuje zejména definice a popis kontrol ve výkazech, které se týkají vykazování výroby tepla. Toto výkladové stanovisko nahrazuje předchozí výkladové stanovisko č. 1/2017 ze dne 31. ledna 2017.

 

Dokument ke stažení:

Vykladove_stanovisko_elektro_teplo_11_2017.pdf (350 KB)

18.07.2017 18:58

Bude Česko lithiovou velmocí?

Nejnovější průzkumy potvrzují, že ČR má nejbohatší ložiska lithia v celé EU. Dokonce by se v Krušných horách mělo nacházet 6 procent světových zásob lithia. Druhé podobné je jen v Srbsku. Tento kov je považován za surovinu budoucnosti, používá se totiž pro výrobu baterií pro nejmodernější technologie včetně elektromobilů. Jedním z míst kde se by dalo těžit, je Cínovec v Krušných horách. Jediným povolením k těžbě zatím disponuje soukromá firma, kterou ovládá investiční fond miliardáře Karla Janečka. Kdy se začne kov těžit? Ptejte se dnes v 90' ČT24 Tomáše Kazdy z Ústavu elektrotechnologie, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně. Záznam pořadu ZDE (článek ZDE).

18.07.2017 10:47

Návrh vyhlášky o dokumentaci staveb

K přípravě návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhlášky č. 62/2013 Sb., bylo přistoupeno v souvislosti s projednávaným návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, který přináší, kromě jiných změn, změnu věcné příslušnosti obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů v případě vedení společného řízení, kterou je třeba také zohlednit v prováděcí vyhlášce. Změna vyhlášky č. 499/2006 Sb. vyvolá zároveň změnu vyhlášky č. 169/2016 Sb., o stanovení rozsahu dokumentace veřejné zakázky na stavební práce a soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr v platném znění, která je prováděcím právním předpisem k zákonu č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.

Prvním cílem navrhované právní úpravy vyhlášky č. 499/2006 Sb. je návrh nových příloh v souvislosti s novelou stavebního zákona, která umožňuje vést společné řízení (územní a stavební) nejen u staveb v působnosti obecného stavebního úřadu, ale též u staveb drah, staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, staveb vodních děl a staveb v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu. Společné řízení bude možné vést také v případě souboru staveb, které budou v působnosti různých (výše uvedených) stavebních úřadů.

Druhým cílem je doplnění nových příloh v reakci na požadavky aplikační praxe. Nově se upravuje obsah a rozsah dokumentace nebo projektové dokumentace pro některé druhy staveb, konkrétně pro liniové stavby technické infrastruktury, stavby dráhy, stavby dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace nebo pro soubor staveb v areálu jaderného zařízení.

Třetím cílem je odstranění duplicit v jednotlivých přílohách vyhlášky. Duplicitní informace o stavbě a území jsou ve stávající úpravě obsaženy především v průvodní zprávě a v souhrnné technické zprávě. Navrhovaná úprava tuto duplicitu odstraňuje, přičemž je kladen důraz na zachování základní struktury dokumentace, která zůstává jednotná po celou dobu různých fází projektu.

Nedílnou součástí navrhované právní úpravy vyhlášky č. 499/2006 Sb. jsou přílohy, ve kterých je podrobně stanoven rozsah a obsah jednotlivých dokumentací resp. projektových dokumentací, v poslední příloze jsou pak stanoveny obsahové náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a způsob jejich vedení. Počet příloh vzrostl z původních devíti na šestnáct. Nově jsou zpracovány přílohy, které stanoví rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění některých druhů staveb nebo rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení pro stavby v působnosti některých speciálních a jiných stavebních úřadů.

 

Návrh novely vyhlášky č. 499/2006 Sb. obsahuje 16 příloh:

  • v příloze č. 1 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení,
  • v příloze č. 2 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění liniové stavby technické infrastruktury včetně souvisejících technologických objektů,
  • v příloze č. 3 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby dráhy,
  • v příloze č. 4 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace,
  • v příloze č. 5 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění souboru staveb v areálu jaderného zařízení,
  • v příloze č. 6 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území,
  • v příloze č. 7 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území,
  • v příloze č. 8 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení,
  • v příloze č. 9 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení liniové stavby technické infrastruktury včetně souvisejících technologických objektů,
  • v příloze č. 10 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení stavby dráhy,
  • v příloze č. 11 je stanoven rozsah a obsah dokumentace pro vydání společného povolení stavby dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace,
  • v příloze č. 12 je stanoven rozsah a obsah projektové dokumentace pro ohlášení stavby uvedené v § 104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona nebo pro vydání stavebního povolení,
  • v příloze č. 13 je stanoven rozsah a obsah projektové dokumentace pro provádění stavby,
  • v příloze č. 14 je stanoven rozsah a obsah dokumentace skutečného provedení stavby,
  • v příloze č. 15 jsou stanoveny náležitosti dokumentace bouracích prací,
  • v příloze č. 16 jsou stanoveny obsahové náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a způsob jejich vedení.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

Platné znění

18.07.2017 09:07

REACH: Překlad Pokynů pro sdílení údajů a aktualizace požadavků na látky obsažené předmětech

Aktualizované Pokyny pro sdílení údajů publikované (verze 3.1)v lednu 2017 byly přeloženy do 23 jazyků členských zemí EU a jsou nyní dostupné na webových stránkách ECHA.

V těchto pokynech jsou popsány mechanismy sdílení dat pro zavedené a nezavedené látky podle nařízení REACH, *obsahují praktická doporučení, která by měla podnikům pomoci splnit jejich povinnosti ohledně sdílení údajů, a zahrnují podrobný popis následujících postupů:

  • utváření fóra SIEF,
  • sdílení údajů pro zavedené látky (v rámci fóra SIEF) a možné spory týkající se sdílení údajů,
  • sdílení údajů pro nezavedené látky a možné spory týkající se sdílení údajů,
  • povinné společné předložení údajů.

 

Další informace

 

Aktualizované Pokyny ohledně požadavků na látky obsažené v předmětech

Aktualizované Pokyny ohledně požadavků na látky obsažené v předmětech (verze 4.0) byly zatím zveřejněny pouze v anglickém jazyce. Na překladu do dalších jazyků členských zemí EU se v současné době pracuje.

Pokyny ohledně požadavků na látky obsažené v předmětech (dále pokyny) budou užitečné pro společnosti, které dovážejí nebo vyrábějí předměty.

Pokyny vyjasňují povinnosti společností, které pro ně vyplývají z nařízení REACH, tj.:

- komunikovat se zákazníky:

  • podle čl. 33 odst. 1 nařízení REACH každý dodavatel předmětu obsahujícího látku, která splňuje kritéria uvedená v článku 57 nařízení REACH a je identifikována podle článku 59 odst. 1, v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních poskytne příjemci předmětu dostatek informací umožňujících bezpečné použití předmětu, včetně alespoň názvu látky;
  • podle čl. 33 odst. 2 nařízení REACH na žádost spotřebitele každý dodavatel předmětu obsahujícího látku, která splňuje kritéria uvedená v článku 57 nařízení REACH a je identifikována podle článku 59 odst. 1, v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních poskytne spotřebiteli předmětu dostatek informací umožňujících bezpečné použití předmětu, včetně alespoň názvu látky; Příslušné informace musí být poskytnuty zdarma do 45 dní po obdržení žádosti a

- oznamovat přítomnost látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC) v dovážených nebo vyráběných předmětech Agentuře pro chemické látky (ECHA). SVHC látky jsou uvedeny na Kandidátském seznamu, který je pravidelně ECHA doplňován.

Aktualizované pokyny zahrnují také nové příklady, které šířeji vyjasňující rozsah povinností společností ve vazbě na rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 10. září 2015 (případ C-106/14). Podle pravidel se legislativní povinnosti týkají také jednotlivých předmětů, které jsou součástí komplexních předmětů, jako např. součástky automobilu nebo pračky. Byly také aktualizovány a zpřesněny dříve uvedené příklady.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

17.07.2017 12:47

Na Kandidátský seznam byla zařazena další látka SVHC

ECHA zařadila na Kandidátský seznam látku PFHxS. Dále byly aktualizovány záznamy pro bisphenol A a čtyři ftaláty přidáním vlastnosti endokrinního disruptoru pro lidské zdraví. Kandidátský seznam nyní obsahuje 174 látek.

Kandidátský seznam (dále KS) obsahuje látky, které mohou mít vážný dopad na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Látky nyní zařazené nebo aktualizace látek na KS, jejich vlastnosti a příklady použití:

 

  1. Perfluorohexane-1-sulfonic acid and its salts (PFHxS): látka je vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (vPvB). Dosud není registrována podle nařízení REACH. Používá se např. jako změkčovadlo, povrchově aktivní látka, smáčedlo, inhibitor koroze a do pěnových hasicích přístrojů;
  2. 4,4'-isopropylidenediphenol (bisphenol A, BPA) (EC 201-245-8, CAS 80-05-7), Francie navrhla jako látku s vlastnostmi endokrinního disruptoru pro lidské zdraví. BPA je již v KS zapsán z důvodu toxicity pro reprodukci. Používá se při výrobě polykarbonátu, jako tvrdidlo pro epoxidové pryskyřice, antioxidant při zpracování PVC a při výrobě termopapíru;
  3. Benzyl butyl phthalate (BBP) – EC 201-622-7, CAS 85-68-7. Používá se do lepidel, tmelů a nátěrových hmot;
  4. Bis(2-ethylhexyl) phthalate (DEHP) – EC 204-211-0, CAS 117-81-7. Používá se jako změkčovadlo v polymerech (PVC);
  5. Dibutyl phthalate (DBP) – EC 201-557-4, CAS 84-74-2. Používá se jako změkčovadlo v polymerech (PVC);
  6. Diisobutyl phthalate (DIBP) – EC 201-553-2, CAS 84-69-5. Používá se pro povrchové úpravy, plnidla, tmely, omítky, modelovací hmoty a polymery.

 

Evropská komise rozhodla identifikovat BBP, DEHP, DBP a DIBP jako endokrinní disruptory pro lidské zdraví podle čl. 57 písm. f) nařízení REACH. Tyto ftaláty jsou již zahrnuty do KS jako látky toxické pro reprodukci (kategorie 1B) a jsou rovněž uvedeny v příloze XIV nařízení REACH.

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 174 SVHC látek, z nichž 43 látek již bylo zařazeno do přílohy XIV nařízení REACH tj. seznam látek podléhajících povolení.

Po zařazení látky do KS vyplývají společnostem zákonné povinnosti, které se mohou vztahovat na látky samotné, ve směsích nebo v předmětech. Každý dodavatel předmětů obsahujících látku z KS v koncentraci vyšší než 0,1% hm. musí poskytnout dostatek informací příjemcům předmětu a spotřebitelům. Kromě toho, dodavatelé a výrobci předmětů obsahujících látku z KS musí do 6 měsíců po jejím zařazení podat oznámení agentuře ECHA.

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

17.07.2017 12:29

Každou osmou baterii vyhazujeme předčasně

Množství baterií uvedených v České republice do prodejní sítě se podle dat společnosti ECOBAT za posledních 7 let zvýšilo o 19 procent. Dobrou zprávou je, že ve srovnání s minulostí lidé více kupují alkalické baterie, které jsou výkonnější a mají delší životnost, na úkor dříve převažujících levnějších zinkových baterií. Naopak rezervy máme v efektivním využívání baterií. Například ekonomicky výhodnější i ekologicky šetrnější dobíjecí baterie se v posledních letech na celkových prodejích podílejí jen 15 až 22 procenty. Zároveň přibližně každou osmou baterii vyhazujeme předčasně – tedy už když je vybitá ani ne z poloviny. Snižovat spotřebu baterií se nám nedaří, roste proto význam jejich recyklace.

Během posledních let se zcela změnil poměr prodávaných nenabíjecích, tj. primárních, baterií. Více se dnes využívají výkonnější alkalické baterie na úkor dříve převažujících levnějších zinkových baterií. „V roce 2006 se v České republice prodalo dvakrát více méně kvalitních zinko-chloridových baterií. Tato situace se však rychle začala měnit, takže v roce 2016 se u nás naopak prodalo dvakrát více kvalitnějších alkalických baterií,“ říká Petr Kratochvíl, jednatel společnosti ECOBAT a dodává: „Spíše, než environmentální uvědomění uživatelů má na tento příznivý trend vliv změna obchodní politiky distributorů a prodejců baterií, protože ceny kvalitnějších alkalických baterií se oproti minulosti výrazně přiblížily cenám těch levnějších“. 

 

Dobíjecí baterie nevyužíváme dostatečně

Metody, jak prodloužit životnost baterií a tím i snížit jejich spotřebu, jsou dostupné. Jde například o používání dobíjecích baterií, repasování akumulátorů nebo lepší využívání reálné životnosti baterie. Realita je však taková, že dobíjecí baterie tvoří jen pětinu až šestinu všech baterií prodávaných v České republice. Počáteční investice do nákupu nabíječky a dobíjecích baterií bývá sice desetkrát vyšší, celková ekonomická bilance je však příznivější ve prospěch nabíjecích baterií. Jejich životnost je mnohonásobně delší, protože proces nabíjení můžeme opakovat v některých případech až tisíckrát. Mezi lidmi však stále převládá ryze spotřební přístup, kdy volí jednorázové baterie, a poté, co doslouží, je vyhodí a pořídí si nové. „Těžko odhadnout důvody, proč tomu tak je, někoho zřejmě odradí vyšší pořizovací náklady u dobíjecích baterií, někdo prostě volí jednodušší řešení a dává přednost jednorázovým bateriím, u kterých nemusí myslet na to, aby je dal včas nabít,“ vysvětluje Petr Kratochvíl z ECOBATu.

 

Zhruba každé osmé baterie se zbavujeme předčasně

Testování baterií, které proběhlo na třídicí lince v Kladně, kam jsou sváženy baterie odevzdané k recyklaci, ukázalo, že 13 procent baterií, které lidé vyhodili, mělo v okamžiku testování více než 50 procent z původní kapacity. „V testu jsme se zaměřili na nejčastěji používané mikrotužkové a tužkové nenabíjecí baterie. U všech baterií jsme provedli testy vybíjení na hodnotu napětí 0,9 V a z toho jsme odvozovali, jaká byla kapacita baterie v okamžiku před provedením našeho testu. Může se zdát, že 13 procent baterií není vysoké číslo, ale těchto 13 procent na druhé straně představuje více než 200 tun baterií, které nemusely skončit jako neužitečný odpad,“ uvedl Petr Kratochvíl. Z poloviny vybitá baterie nemusí obstát u energeticky náročnějších zařízení, jako je třeba autodráha, ale velmi dobře poslouží v kuchyňské váze nebo v hodinách, kde může bez problémů sloužit i několik dalších let.

 

Snížit spotřebu baterií nám nejde, roste význam recyklace

Ideálním řešením, jak snižovat negativní dopady používání baterií na životní prostředí, je snižovat jejich spotřebu. I přes nové trendy a možnosti však jejich spotřeba naopak roste. „Je zřejmé, že i v příštích letech bude snaha o důsledný sběr a recyklaci co největšího množství použitých baterií tím hlavním nástrojem, jak snižovat ekologickou zátěž plynoucí z jejich používání,“ dodává Kratochvíl.

 

 

Čtěte také:

Díky recyklaci baterií získáme cenné kovonosné suroviny k dalšímu využití

 

17.07.2017 09:45

Vyjádření MMR: Územní plán a odpojování objektů od CZT a územní energetické koncepce

Odbor územního plánování MMR zpracoval na podnět pracovních skupin pro podporu implementace programů zlepšování kvality ovzduší vyjádření, v němž odůvodnil nemožnost zakazovat odpojování stávajících objektů od centrálního zásobování teplem prostřednictvím regulativů územního plánu. Vyjádření řeší rovněž způsob promítnutí územní energetické koncepce do územního plánu.

 

 

Dokument ke stažení:

vyjádření

17.07.2017 08:14

Vědci: Vlasy dokážou zbavit vodu ropy

Běžný odpad práce každého kadeřníka, tedy odstřižky vlasů, by patrně bylo možné využívat při odstraňování následků ropných katastrof  na vodě. Tvrdí to alespoň výzkumníci z University of Technology Sydney, podle nichž je to mimořádně levný čisticí materiál.

Vědci pracují s krátkými odstřižky, dlouhé nechávají výrobcům paruk. „Vlasy jsou přirozeným biosorbentem, který dokáže pojmout trojnásobek až devítinásobek své hmotnosti v mastných látkách,“ tvrdí autorka nápadu Rebecca Pagnucciová. Připomíná, že sanační efekt pozorujeme při maštění vlasů.

Pagnucciová dokončuje studii, v jejímž rámci chce svá zjištění důkladně prověřit. Jednou z výhod vlasů je pak i to, že je lze od chemikálií jednoduše vyprat a znovu použít. Autorka věří, že vyvolá revoluci v boji proti znečištění vod ropnými produkty.

 

Zdroj: E15

17.07.2017 07:46

S ratifikací Pařížské dohody souhlasí sněmovní výbory

Pařížskou klimatickou dohodu proti globálnímu oteplování Sněmovna v září s největší pravděpodobností schválí. Zahraniční výbor i výbor pro životní prostředí minulý týden souhlas s ratifikací dohody doporučily. Senát ratifikaci schválil bez větších potíží již v dubnu. Souhlas obou parlamentních komor ratifikační proces nicméně neukončí. Smlouvu musí ve finále stvrdit ještě prezident.

14.07.2017 19:37

Ministři životního prostředí EU diskutovali o ekoinovacích, oběhovém hospodářství a ochraně klimatu

Ministři životního prostředí evropské osmadvacítky na neformálním setkání v Talinnu jednali například o ekoinovacích jakožto klíčovém prvku k přechodu na oběhové hospodářství nebo ochraně klimatu. Českou republiku zastupoval náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž.

V rámci první části programu ministři diskutovali o ekoinovacích, které by měly umožnit postupný přechod Evropské Unie na oběhové hospodářství, a o důležité roli, kterou by v tomto procesu měl hrát nestátní sektor, zvláště co se týče implementace konkrétních opatření a výměny dobrých – i špatných - zkušeností. Shoda panovala také ohledně nutnosti posílení role státní správy na regionální a místní úrovni a její podpory ze strany vlád, které by zároveň měly umožnit harmonizaci postupu členských států EU.

„Zavádění inovací by mělo jít ruku v ruce se zvyšováním povědomí spotřebitelů, tak aby se jejich chování a přístup k životnímu prostředí zlepšily. Zároveň to ale pro spotřebitele musí být i ekonomicky racionální a také pohodlné,“ zdůraznil náměstek Smrž podmínky nutné pro životaschopnost ekoinovací ve vztahu k přechodu k oběhovému hospodářství. Jako dlouhodobou prioritu České republiky vyzdvihl i redukci skládkování.

„Skládkování je v 21. století nemorální a skládky jsou časované ekologické bomby, z nichž se časem začnou uvolňovat nebezpečné látky. Navíc je v příkrém rozporu se základními principy oběhového hospodářství a v žádném případě jej nemůžeme tolerovat vedle rozvoje inovativních technologií a přístupů k nakládání s odpadem,“ dodává náměstek Smrž.

Pokud jde o plasty, které jsou hojně využívaným materiálem, ČR oceňuje, že jsou označeny za prioritní materiálový tok v Akčním plánu pro oběhové hospodářství. Za důležitou Česko pokládá rovněž novou strategii EU pro hospodaření s plasty, kterou se chystá na podzim tohoto roku vydat Evropská komise. „V návaznosti na předchozí neformální setkání ve Vallettě bych rád zdůraznil, že strategie pro plasty by měla být také příspěvkem EU k naplnění Cíle udržitelného rozvoje č. 14, protože plasty v oceánech a obecně v životním prostředí se stávají velkým globálním problémem,“ poukázal náměstek Smrž na celosvětový význam problematiky. ČR dále vítá iniciativu Evropské komise sladit odpadové a chemické politiky. „Zajištění recyklačního cyklu materiálů a výrobků bez uvolňování toxických látek je nezbytné nejen z hlediska životního prostředí, ale také z pohledu zdraví koncových spotřebitelů,“ uvedl Vladislav Smrž. Pokud jde o nástroje a programy podpory pro zavádění ekoinovací a oběhového hospodářství, je podle něj potřeba zajistit snadný a jednoduchý přístup k nim pro malé a střední podniky. Důležité je především to, aby tyto nástroje nebyly příliš administrativně náročné.

Na ekoinovace se ministři zaměřili i při projednávání problematiky smart cities. „Při rozvoji a plánování inteligentních měst by měl být uplatňován komplexní a dlouhodobý přístup. Inovace jsou důležité a ženou nás v před, nicméně pouhé zavedení jednotlivé inovativní technologie ještě nečiní chytrým celé město. Každopádně je skvělé, že i v ČR už máme města a dokonce i regiony, které tento přístup již aplikují,“ vyjádřil se náměstek Smrž, podle nějž by rozvoj chytrých měst měl mít silnou environmentální dimenzi a přinášet výhody všem jejich obyvatelům, nikoliv jen těm, kdo využívají nejmodernější technologie.

Dalším významným tématem neformálního zasedání ministrů životního prostředí byla účinná implementace Pařížské dohody o ochraně klimatu. V současné náročné geopolitické situaci považuje Česká republika za důležité zaměřit se na přípravu a následné provádění pravidel Pařížské dohody, která by měla být přijata v roce 2018 v Katovicích. EU se také musí orientovat na spolupráci s dalšími partnery, mezi něž patří vedle velkých světových ekonomik také malé ostrovní státy bezprostředně ohrožené změnou klimatu. Ministři se soustředili i na opatření na vnitrostátní úrovni a v EU. „Je nezbytné pokročit v projednávání a především v následné implementaci evropských předpisů, kterými se provádí rámec pro oblast klimatu a energetiky do roku 2030, včetně revize směrnice EU o systému obchodování s emisemi (EU ETS),“ shrnul náměstek Smrž nejdůležitější aktuálně projednávané prvky evropského práva. Na programu jednání byla také diskuse k záměru USA odstoupit od Pařížské dohody. „Jde o nešťastné rozhodnutí,“ komentoval situaci náměstek Smrž a dodal, že „EU by měla plně podporovat americké firmy, města a místní komunity, které jsou aktivní v oblasti celosvětového úsilí při ochraně klimatu.“ Náměstek Smrž také informoval členské státy EU o pokroku v ratifikaci Pařížské dohody Českou republikou. Ukončení ratifikačního procesu umožní ČR, aby následovala ostatní členské státy EU a stala se plnoprávnou smluvní stranou Dohody.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE