Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

23.01.2017 09:43

CHLP novinky: Aktualizované pokyny a rozšíření Kandidátského seznamu

ECHA zveřejnila v závěru roku 2016 aktualizované Pokyny pro označování a balení v souladu s nařízením CLP v českém jazyce. ECHA dále zveřejnila aktualizované Pokyny pro sdílení údajů a v neposlední řadě na Kandidátský seznam byly zařazeny další 4 látky. Více v článcích rubrice CHLP ZDE

23.01.2017 09:16

ČIŽP pokutovala za REACH a za nelegálně odebranou vodou k zasněžování

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložili pokutu 250 tisíc korun pardubické společnosti za to, že českým ani evropským úřadům neposkytla informace o nebezpečných chemických směsích, které uváděla na trh v České republice. Jednalo se o několik čistících prostředků ze Švýcarska a určené například pro hotely nebo nemocnice.

„Firma jako dodavatel těchto nebezpečných chemických směsí na český trh zodpovídala za jejich řádné a včasné ohlášení do registru ministerstva zdravotnictví. O vlastnostech chemických látek měla také informovat Evropskou chemickou agenturu (ECHA) a registrovat tyto látky dle nařízení REACH. Své povinnosti dané chemickou legislativou však zanedbala,“ uvedl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové.

Registr chemických látek a přípravků ministerstva zdravotnictví (CHLAP) je přitom základní databází nebezpečných chemických látek a přípravků dostupných na trhu v ČR. „Informace o vlastnostech chemických látek z tohoto registru využívají lékaři při poskytování první pomoci po úrazech způsobených těmito látkami. Pokud potřebná data chybí, může dojít k ohrožení zdraví lidí,“ vysvětlil ředitel ČIŽP Erik Geuss.

Firma si musí chybějící registrace nebezpečných chemických látek co nejdříve zajistit. Zda to udělala, budou inspektoři dál kontrolovat.

Dále inspektoři z inspekce uložili pokutu 155 170 korun provozovateli lyžařského areálu. V lednu a prosinci roku 2014 při zasněžování sjezdovky odebrala více povrchové vody z řeky, než měla povoleno vodoprávním úřadem. Dopustila se tak porušení vodního zákona.

„Při kontrole jsme zjistili, že v lednu 2014 provozovatel skiareálu odebral 39 326 kubíků povrchové vody z Úpy, tedy o více než 30 procent více, než měl pro tento měsíc povoleno. Pochybení se opakovalo i v prosinci téhož roku, kdy z řeky pro potřeby zasněžování lyžařského areálu opět odčerpal o dvacet procent více vody, než stanovovalo povolení,“ popsal Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové.

Celkově tak provozovatel lyžařského areálu z krkonošské řeky nelegálně odčerpal přes 15,5 tisíce kubíků vody. Výši sankce inspektoři stanovili výpočtem podle zákonné sazby, která určuje pokutu za kubík nelegálně odebrané vody.

„Odběr povrchové vody z řek nad povolenou míru může způsobovat nejen vysychání koryt ale také úhyn vodních živočichů i rostlin. Nedovolené odběry také zmenšují samočistící schopnosti řek,“ popsal negativní dopady na vodní toky ředitel ČIŽP Erik Geuss.

Proti pokutě uložené inspektory se firma odvolala, ministerstvo životního prostředí však odvolání zamítlo a sankci v plné výši potvrdilo.

23.01.2017 08:00

Protierozní vyhláška má začít platit již v polovině tohoto roku

Vláda aktuálně vytváří speciální vyhlášku, která zemědělcům určí, kolik tun ornice mohou z konkrétního pole za rok maximálně ztratit. Kontrolovat to budou úředníci obcí s rozšířenou působností. Limity pro tyto „přípustné ztráty“ se co čtyři roky budou zpřísňovat. Roli bude hrát, v jaké lokalitě dotčený pozemek leží, jaká je v místě geologická skladba či zda není terén z kopce. Ministerstvo životního prostředí tak chce posílit ochranu zemědělského půdního fondu před vodní erozí. Takzvaná protierozní vyhláška by měla začít platit již v polovině tohoto roku. Kdo stanovené limity překročí, zaplatí pokutu. Sankce má činit až sto tisíc korun pro fyzickou a jeden milion pro právnickou osobu.

 

Zdroj: MF DNES

23.01.2017 07:41

Téměř 10 miliard na ochranu přírody a krajiny nepřineslo výrazné zlepšení, uvedl NKÚ. MŽP jeho závěr odmítá

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil poskytování, čerpání a užití peněz na ochranu a péči o přírodu a krajinu v letech 2013 až 2015. Peníze přidělovalo Ministerstvo životního prostředí (MŽP) z fondů EU v rámci operačního programu Životní prostředí 2007–2013 (OPŽP) a také ze státního rozpočtu v rámci dvou národních dotačních programů. Celkem z nich MŽP rozdělilo asi 9,4 miliardy korun. Navzdory tomu se ale stav přírody a krajiny zásadním způsobem nezlepšil, v některých směrech došlo naopak ke zhoršení. Ubylo například zemědělské půdy, klesla rozloha nefragmentované krajiny a nepříznivá situace je také u vodních toků. Česká republika přitom získala ve srovnání s ostatními zeměmi EU druhý největší podíl peněz na podporu biologické rozmanitosti a ochrany přírody.

Kontroloři zjistili, že MŽP nemohlo vyhodnotit, jestli byly peníze vynaloženy účelně a měly skutečný přínos pro přírodu a krajinu. Nestanovilo totiž u programů, z nichž rozdělovalo dotace, konkrétní a měřitelné cíle. Příkladem mohou být dílčí cíle u OPŽP, podle nichž mělo prostřednictvím operačního programu dojít k „posílení biologické rozmanitosti“ nebo „zlepšení přírodních poměrů v lesích“.

Co se výstupů z programů týče, ministerstvo sice stanovilo konkrétní hodnoty pro jejich splnění, často je ale natolik podhodnotilo, že byly pak ve skutečnosti mnohonásobně překročeny. V případě OPŽP se tento problém týkal tří ze čtyř ukazatelů. Ministerstvo například počítalo s tím, že se z programu zrevitalizuje 10 km2 území, ve skutečnosti ale revitalizovaná plocha dosáhla 214 km2. Jako cíl si také dalo podpořit 150 projektů na zlepšení stavu přírody a krajiny, nakonec jich ale dotovalo 2 213. Obdobné problémy přitom kontroloři konstatovali už v podobně zaměřené kontrole v roce 2010. NKÚ naopak hodnotí pozitivně, že na další programové období 2014–2020 už MŽP nastavilo ukazatele lépe.

Podobné nedostatky jako NKÚ našel Evropský účetní dvůr (EÚD) při kontrole v roce 2014. Prověřil 32 projektů ve vybraných zemích EU včetně České republiky. EÚD zjistil, že k hodnocení úspěšnosti programů se používaly jen hmatatelné výstupy, jako je například počet a druh vysázených rostlin. Chyběly ale ukazatele, podle kterých by bylo možné říci, jak a jestli taková opatření pomohla ke zvýšení biodiverzity.

 

Dokument ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 16/10 (pdf, 535 kB)

 

REAKCE MŽP:

Nejvyšší kontrolní úřad dnes vydal kontrolní závěr z akce, která prověřovala poskytování, čerpání a užití peněžních prostředků určených na ochranu a péči o přírodu a krajinu z rezortu MŽP v letech 2013 až 2015. V tomto období bylo z Operačního programu životní prostředí 2007-2013 (EU prostředky), prioritní osy 6 – zlepšování stavu přírody a krajiny, rozděleno přes 8 miliard korun. Program a jeho cíle a hodnocení byly nastaveny už v letech 2006 a 2007. V rámci národních programů (PPK a PPOFK), které jsou cíleny na udržení stavu těch nejcennějších částí přírody, pak bylo na ochranu přírody a krajiny rozděleno dalších cca 500 milionů korun. MŽP odmítá závěr NKÚ, že by vynaložené prostředky do ochrany přírody a krajiny nepřinesly výrazné zlepšení.

K závěrům NKÚ je nutné především zdůraznit, že cíle a hodnocení OPŽP 2007-2013, ze kterého byla v letech 2013-2015 financována podstatná část projektů ochrany přírody v České republice, byly nastaveny už v letech 2006 a 2007, a to na základě zkušeností z předchozích období a tehdejších analýz. Cíle OPŽP 2007 – 2013 byly navíc nastaveny v souladu s tehdy platnou „Metodikou pro přípravu programových dokumentů pro období 2007 – 2013 pro operační programy“. Cíle a indikátory programu (programové i konkrétnější projektové) následně schválila přímo Evropská komise a Monitorovací výbor OPŽP (složený z poslanců, zástupců průmyslu i ekologických organizací, odborníků na problematiku ŽP ad). Samo NKÚ pak ve svých závěrech upozorňuje, že parametry nastavené v současném OPŽP 2014-2020, který připravilo nové vedení MŽP a Státního fondu životního prostředí ČR, jsou dle NKÚ nastaveny lépe.

MŽP odmítá závěr NKÚ, že by vynaložené prostředky do ochrany přírody a krajiny nepřinesly výrazné zlepšení

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu své závěry o účinnosti dotačních prostředků totiž opírají o data o úbytku orné půdy nebo o kvalitě vodních toků. To jsou složky životního prostředí, které samy o sobě nevypovídají o stavu ochrany přírody a krajiny. Navíc do těchto oblastí dotační prostředky na ochranu přírody a krajiny z programů MŽP vůbec nesměřují! Kontroloři tak svoje „účetní postupy“ aplikují na ochranu biodiverzity, aniž by rozlišili co je ochrana přírody a co není.

Že se stav přírody a krajiny postupně zlepšuje, prokazatelně dokládá např. větší množství vyhlášených zvláště chráněných území, na jejichž péči právě MŽP poskytuje dotace z programu OPŽP. Jen v roce 2015 bylo přehlášeno nebo nově vyhlášeno 38 maloplošných zvláště chráněných území s výměrou 2 213 ha, z toho 34 přírodních památek, 3 přírodní rezervace, 3 národní přírodní památky, v lednu 2016 vznikla naše dosud poslední nová chráněná krajinná oblast - CHKO Brdy. Dalším indikátorem o účinnosti dotací, respektive o zlepšení stavu naší přírody a krajiny je návrat velkých šelem do ČR, který můžeme sledovat právě v posledních několika letech. Díky OPŽP vznikly na území ČR tisíce nových vodních útvarů, které nejen zadržují vodu v krajině, ale jsou zároveň stanovištěm pro mnoho vzácných živočichů a mají dávno prokázaný pozitivní efekt na stav přírody. Dotace ze zmíněných programů směřují i do péče o konkrétní druhy rostlin a živočichů, likvidace invazních druhů rostlin a živočichů atd. Kromě toho OPŽP podporuje v rámci ochrany přírody a krajiny např. i vznik návštěvnických středisek, tzv. domů přírody nebo výstavbu a obnovu naučných stezek. Návštěvnická infrastruktura kultivuje vztah společnosti k ochraně přírody a v neposlední řadě její ochotu ochranu přírody podporovat. Jednoduše platí, že bez podpory veřejnosti nelze přírodu účinně chránit. Právě ze všech výše uvedených důvodů je třeba kategoricky závěry NKÚ odmítnout.

Obecně je také s ohledem na požadavek NKÚ na nastavení cílových hodnot, kterých má být poskytnutou podporou dosaženo nutné konstatovat, že výsledný stav přírody a krajiny je negativně ovlivňován řadou faktorů (zpravidla rozvoj průmyslu, dopravy, změny využití území apod.). Při implementaci programů MŽP nelze veškeré tyto vlivy eliminovat, ani vyhodnotit míru jejich vlivu na dosahování programových cílů v oblasti ochrany přírody a krajiny. Z celkového stavu přírody a krajiny proto nelze dovozovat, zda ukazatele programů byly správně nastaveny a zda byl program úspěšný. Zároveň nejde většina investic v oblasti ochrany přírody prakticky měřit dopadem v době ukončení konkrétního projektu nebo několik měsíců poté. Určitě je možné změřit okamžité úspory energie po zateplení domu, nebo snížení množství emisí látek unikajících do vody, pokud se postaví účinnější ČOV. Například v případě rybích přechodů je exaktní (číselné) vyhodnocení pozitivních dopadů (počet ryb migrujících rybím přechodem) prakticky nemožné. Stejně tak je například neproveditelné, stanovovat předem, kolik zraněných zvířat musí ošetřit záchranné stanice, které jsou podporovány z národního programu PPK, aby bylo možné jejich činnost označit za efektivní a účelnou.

22.01.2017 07:09

"Tetování" ovoce a zeleniny má být šetrnější než nálepky, teď ho zkouší Švédové

Švédské supermarkety začaly místo samolepicích etiket na ovoci a zelenině používat laserové značkování. Chtějí tak snížit náklady na materiály a energii potřebné ke značení ovoce a zeleniny a nabídnout spotřebitelům udržitelnější balení.

S laserovým "tetováním" plodů přišla španělská firma Laser Food. Technologie funguje tak, že laser odstraní pigment z nepatrné části slupky, čímž vytvoří nápis či logo, aniž by se narušila kvalita ovoce či zeleniny. Výhodou laserového značení je také, že na rozdíl od samolepek, které občas padají, zůstává nápis na zboží trvale.

Švédský řetězec ICA tímto způsobem zatím označuje bio ovoce a zeleninu, a to konkrétně avokádo a sladké brambory. Podle zkušeností jeho vedení totiž mají zájem o udržitelné balení hlavně zákazníci, kteří nakupují bio potraviny.

Laserové značení začal loni zkoušet také britský módní a potravinářský řetězec Marks & Spencer. K testování si vybral pomeranče. Podle technologa Andrewa Mellonieho, který na projekt dohlížet, tak řetězec ušetřil několik tun balení. Ukázalo se ale, že kvůli schopnosti citrusové kůry "regenerovat se" nebylo značení tak účinné, jak prodejce předpokládal. V současnosti jej nicméně používá na kokosové ořechy a plánuje ho rozšířit i na další produkty.

Velký boom laserového značení se pravděpodobně Česko v blízké době nečeká. "Nepředpokládáme, že by se v nejbližších letech podobné značení na českém trhu prosadilo, a to především kvůli vyšším nákladům," uvedla mluvčí obchodního řetězce Globus Pavla Hobíková. To potvrzuje i mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva. Pod něj by se nový trend v Česku mohl rozšířit až ve chvíli, kdy by zkušenosti zahraničních výrobců a prodejců ukázaly, že jde o finančně úspornější řešení.

 

Nenechte si ujít:

 

 

Zdroj: iHNED.cz

22.01.2017 07:03

Nejlepší web o životním prostředí má Ostrava

Nejlepší prezentaci má Ostrava

První místo v soutěži Zelená informacím o nejlepší internetovou prezentaci města o životním prostředí vyhrála Ostrava. Na dalších místech skončily se svými stránkami pražská a přerovská radnice. Ostrava zároveň získala ocenění „Skokan roku“, za největší meziroční zlepšení environmentální prezentace.

V soutěži jsou posuzovány stránky všech měst a obcí s počtem obyvatel nad 5000. Porota hodnotí přehlednost celkové prezentace města, rychlou a snadnou dostupnost informací o životním prostředí, rozsah a kvalitu obsahu informací o životním prostředí, úpravu stránek, estetický dojem, pravidelnou aktualizaci, dlouhodobé udržování obsahu, využívání sociálních sítí a interakci, a míru zlepšení oproti poslednímu ročníku.

Cenu vyhlašuje obecně prospěšná společnost CI2 ve spolupráci s Informačním centrem OSN a Centrem pro otázky životního prostředí UK.

 
21.01.2017 07:00

Bílý dům končí s klimatickou politikou

Úřad nového amerického prezidenta Donalda Trumpa vzápětí po převzetí moci končí s politikou boje proti klimatickým změnám jeho předchůdce Baracka Obamy. Z internetových stránek Bílého domu zmizel oddíl nazvaný "změny klimatu" a Trumpovi lidé tam umístili informace o rázné změně environmentální politiky.

"Zrušení těchto omezení výrazně pomůže pracujícím Američanům a v průběhu následujících sedmi let zvedne mzdy o více než 30 miliard dolarů (780 miliard Kč)," uvedl Bílý dům v prohlášení s odkazem na opatření přijatá Obamou v boji proti globálnímu oteplování.

Obamův plán počítal se snížením emisí skleníkových plynů v následujících letech. Kvůli tomu měly americké podniky přecházet na obnovitelné zdroje energie a omezovat spotřebu uhlí.

Trump se opakovaně vyjádřil skepticky k fenoménu globálního růstu teplot a již v kampani vyhlásil, že chce Obamovu politiku obrátit směrem vstřícnějším k používání fosilních paliv.

 

An America First Energy Plan

Energy is an essential part of American life and a staple of the world economy. The Trump Administration is committed to energy policies that lower costs for hardworking Americans and maximize the use of American resources, freeing us from dependence on foreign oil.

For too long, we’ve been held back by burdensome regulations on our energy industry. President Trump is committed to eliminating harmful and unnecessary policies such as the Climate Action Plan and the Waters of the U.S. rule. Lifting these restrictions will greatly help American workers, increasing wages by more than $30 billion over the next 7 years.

Sound energy policy begins with the recognition that we have vast untapped domestic energy reserves right here in America. The Trump Administration will embrace the shale oil and gas revolution to bring jobs and prosperity to millions of Americans. We must take advantage of the estimated $50 trillion in untapped shale, oil, and natural gas reserves, especially those on federal lands that the American people own. We will use the revenues from energy production to rebuild our roads, schools, bridges and public infrastructure. Less expensive energy will be a big boost to American agriculture, as well.

The Trump Administration is also committed to clean coal technology, and to reviving America’s coal industry, which has been hurting for too long.

In addition to being good for our economy, boosting domestic energy production is in America’s national security interest. President Trump is committed to achieving energy independence from the OPEC cartel and any nations hostile to our interests. At the same time, we will work with our Gulf allies to develop a positive energy relationship as part of our anti-terrorism strategy.

Lastly, our need for energy must go hand-in-hand with responsible stewardship of the environment. Protecting clean air and clean water, conserving our natural habitats, and preserving our natural reserves and resources will remain a high priority. President Trump will refocus the EPA on its essential mission of protecting our air and water.

A brighter future depends on energy policies that stimulate our economy, ensure our security, and protect our health. Under the Trump Administration’s energy policies, that future can become a reality.

20.01.2017 19:15

Obchodní příležitost: Mise v Jižní Africe na téma oběhové hospodářství

Ve dnech 2. - 5. května 2017 se uskuteční mise do Jižní Afriky na téma oběhové hospodářství. Mise vedená pod taktovkou GŘ pro životní prostředí Evropské komise má za cíl posílit spolupráci Evropské unie a Jižní Afriky v environmentální oblasti. Cílem iniciativy je využít nabízející se obchodní příležitosti zapojením obchodních zástupců ekologických podniků do této delegace. Součástí programu mise je setkání s politickými představiteli a klíčovými osobnostmi ze sféry oběhového hospodářství. Registrace je možná do 31. března 2017. Více informací ZDE.

 

Zdroj: CEBRE

20.01.2017 16:24

Poslanci dnes schválili novelu zákona o podporovaných zdrojích energie

Novelu zákona předkládanou Ministerstvem průmyslu a obchodu dnes projednala a schválila v prvním čtení Poslanecká sněmovna PČR. Předložený a schválený vládní návrh zákona v podobě přímé novely zákona o podporovaných zdrojích energie navrací nárok na podporu ve formě zeleného bonusu pro výrobce elektřiny z malých vodních elektráren (MVE) do stavu, který Vláda ČR původně zamýšlela a navrhovala ve své vládní předloze.

Novela zákona je doplněna o odstavec 10, který řeší uvedení do provozu rekonstruovaných a modernizovaných MVE. Dále je v ní ošetřeno právo výrobce vyrábějícího elektřinu v dotčených MVE na podporu elektřiny ve výši stanovené Energetickým regulačním úřadem, a to ve výši podle roku, ve kterém byla rekonstrukce nebo modernizace MVE ukončena. Součástí novely zákona je i přechodné ustanovení, které upravuje vztah nové právní úpravy k právní úpravě dosavadní. Přechodné ustanovení upravovalo období, kdy operátor trhu nehradí výrobci podporu formou zeleného bonusu, tedy období od 1. ledna 2016 do nabytí účinnosti předloženého návrhu zákona.

„Novela zákona o podporovaných zdrojích energie navrací situaci do stavu, který odpovídá skutečnosti a výrobcům elektřiny logicky navrací nárok na podporu podle toho, kdy byla rekonstrukce malé vodní elektrárny dokončena,“ uvedl ministr Jan Mládek.

Návrh zákona nyní půjde ke schválení do Senátu.
 

20.01.2017 13:19

Pravice napadla u Ústavního soudu novelu zákona o ochraně ovzduší

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. TOP 09 o tom informovala v tiskové zprávě. Podle pravicové opozice odporuje ústavě fakt, že úřady mohou ke kontrolám přímo v domácnostech přistoupit bez předchozího rozhodnutí soudu. Ministr životního prostředí Richard Brabec je přesvědčen, že novela i kontroly před soudem obstojí. Na dotaz ČTK řekl, jeho úřad normu při přípravě konzultoval s ústavními právníky.

Mluvčí Ústavního soudu Miroslava Sedláčková dnes ČTK potvrdila doručení návrhu prostřednictvím datové schránky. V pondělí soud přidělí návrhu spisovou značku a podle rozvrhu práce také stanoví soudce zpravodaje, který se bude případu věnovat. O výsledném nálezu pak bude diskutovat a hlasovat plénum, tedy všech 15 soudců.

Novela prošla Sněmovnou loni v září. Pravicová opozice už tehdy avizovala, že se kvůli nové úřední pravomoci, spojené i s možností ukládat pokuty, na Ústavní soud obrátí. "Jsme přesvědčeni, že obstojíme. Důvodů máme několik, ačkoliv je Ústavní soud nejvyšší autoritou a nakonec to rozhodne. My jsme už při tvorbě oslovovali odborníky na ústavní právo," reagoval na ústavní stížnost ministr Brabec.

 

Co přesně obsahuje ústavní stížnost: Poslanci TOP 09 a ODS navrhují zrušení § 17 odst. 2, § 23 odst. 1 písm. j) a části § 23 odst. 2 písm. a) v ustanovení „j)“ zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší ve znění zákona č. 369/2016 Sb. pro rozpor s ústavním pořádkem – zejména čl. 2 odst. 2 a čl. 12 Listiny základních práv a svobod a čl. 2 odst. 3 Ústavy. Napadené ustanovení § 17 odst. 2 zavádí obecnímu úřadu s rozšířenou působností možnost narušit na úseku přenesené státní správy ochrany ovzduší nedotknutelnost obydlí garantovanou čl. 12 Listiny základních práv a svobod.

 

Novela prošla Legislativní radou vlády, kde nepadlo žádné zpochybnění, i sněmovní legislativou, uvedl. Podobnou novelu zákona o ochraně veřejného zdraví a obraně proti hluku, kde mohou orgány vstoupit do domácností, schválili i pravicoví poslanci, poznamenal Brabec.

Jejich současnou aktivitu proto vnímá i jako předvolební boj. "Samozřejmě ve volebním roce si umím představit, že to má sloužit k tomu, aby se celkem halasně ozvali ti, kteří hájí právo na nedotknutelnost obydlí," řekl ministr. On ji ale obhajuje stejně jako právo na dobré životní prostředí, dodal.

"Nepodceňujeme ani ochranu zdraví, ani ochranu životního prostředí. Není ale možné zneužívat tyto úctyhodné motivy ke snižování ochrany lidských práv a svobod," uvedl předseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Kontrola kotle v domácnosti je podle novely až krajním řešením. Prověrka by mohla přijít, pokud se důvodné podezření na porušení zákona objeví opakovaně. Úředníci budou muset majitele písemně vyzvat, aby zjednal nápravu, a informovat ho, co v opačném případě může nastat.

Návrh na zrušení části zákona podle tiskové zprávy TOP 09 argumentuje tím, že domovní prohlídka je možná pouze na příkaz soudce a pro účely trestního řízení. Omezit zákonem tuto svobodu lze jen v případě, že se obydlí využívá i k podnikání. Novela ale připouští kontroly i v rodinných domech, tvrdí 41 poslanců podepsaných pod návrhem.

"Stát chce vědět nejen, co mají lidé v kuchyni, ale přímo v kamnech. A vláda k tomu dala možnost," dodal poslanec TOP 09 Martin Plíšek. Nové znění zákona o ochraně ovzduší je účinné od začátku letošního roku.

 

Komentář ministra R. Brabce:

„Věřím, že zákon o ochraně ovzduší obsahující kontrolu kotlů v domácnostech ústavu nijak neporušuje. Novelu jsme připravovali s pomocí ústavních právníků, prošla přes Legislativní radu vlády i Ústavně právní výbor Sněmovny. Navíc už před 1. lednem 2017 mohli úředníci vstoupit do obydlí fyzických osob dle zákona o ochraně veřejného zdraví, a to např. za účelem zjištění zdroje hluku, kterým byl překročen hygienický limit, ostatně to je úprava, která byla schválena v roce 2015 se souhlasem současné opozice. Navíc fyzická kontrola povozu kotle v domácnostech je až krajním řešením. Občan musí být úřadem předem upozorněn, že bude-li mít úřad opakované důvodné podezření o porušování zákona o ochraně ovzduší, pak právě s kontrolou přímo v domácnosti musí občané počítat. Po této nové možnosti kontroly dlouho volali především starostové a my už od nich máme první pozitivní ohlasy, že v některých regionech čouzení z komína viditelně ubylo. A to ani k samotným kontrolám ještě nedošlo. Je tu zřejmý preventivní efekt samotného ustanovení."

20.01.2017 08:40

Pozor na pondělní odstávku systému MA ISOH

CENIA upozorňuje uživatele MA (Modul autovraky) ISOH, že v pondělí 23.1.2017 od 17.00 hod. proběhne odstávka všech serverů Ministerstva životního prostředí. Během odstávky nebude dostupný web MA ISOH a ani nebude možné zasílat informace o vybraných autovracích do MA ISOH (vydávat potvrzení o ekologické likvidaci).

 

20.01.2017 08:28

Dlouhé stráně překonaly další rekord

Více než 716 milionů kWh elektřiny vyrobila v roce 2016 přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Jde o téměř 1,7% meziroční nárůst a současně navázání na nepřerušenou řadu zvyšování výroby od roku 2011. Vodní elektrárny ČEZ vloni celkem vyrobily více než 2 miliardy kWh elektřiny.

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně vyrobila v loňském roce 716,313 milionů kWh a o 1,7 % tak překonala vlastní výrobu z předešlého roku. Navázala také na nepřetržitý růst ročních produkcí, který trvá od roku 2011. „Po klimaticky nepříznivých letech znamenal rok 2016 návrat k relativně stabilním podmínkám pro výrobu elektřiny ve vodních zdrojích,“ komentoval výsledky Petr Maralík, ředitel Vodních elektráren ČEZ, a. s.

Elektrárna Dlouhé stráně, jejíž strojovna i další technologie jsou pod zemí, slouží jako obrovský akumulátor elektrické energie a je důležitým prvkem při stabilizaci energetické soustavy ČR, která je často zatěžována produkcí ze zahraničních i domácích obnovitelných zdrojů. Dopředu odhadnout jejich objem výroby je totiž velmi obtížné. Současně se projevuje také vyšší úroveň obchodování s vyrobenou elektřinou v době denních cenových špiček.

Celková výroba elektřiny ve vodních elektrárnách ČEZ, činila za rok 2016 celkem 2,035 miliardy kWh. Ve srovnání s rokem 2015 se jedná o 3,8% nárůst. Největší porci vyrobené energie dodaly přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně (716 milionů kWh) a Dalešice (454 mil. kWh) a největší vodní elektrárna v České republice - Orlík (277 mil. kWh). Produkce všech vodních elektráren ČEZ by stačila k pokrytí roční spotřeby více než 800 tisíc českých domácností. Více než 1,2 miliardy kWh z celkového objemu výroby si zapsala trojice přečerpávacích vodních elektráren - Dlouhé stráně I, Dalešice a Štěchovice II.

 

20.01.2017 08:00

Novelu zákona o ochraně ozonové vrstvy znovu projednají poslanci

Dne 19.1. projednal Senát novelu zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech. Senát schválil několik pozměňujících návrhů a novelu zákona tak znovu projedná Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.

Senát jednak schválil navrhované změny výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí (VUZP). Ty upřesňují část správních deliktů. Dále Senát schválil dva pozměňovací návrhy senátorky Seitlové. Ty se týkají zapsání certifikovaných osob v jiném členském státě EU do seznamu a školení. K tomu senátorka Seitlová uvedla:

Přišla jsem na to, že v zákoně zase ta EU si na nás něco vymyslela. Říkám: Ježíš, to není možné! V návrhu zákona se říká, že, samozřejmě, a to je jasné, že se musí vytvořit podmínky pro to, aby ti, kteří instalují ta nehermeticky uzavřená zařízení, a nejen ti, ale všichni, kdo pracují s těmi plyny, které poškozují ozonovou vrstvu, že mají mít školení. Teď je tam jedno ustanovení, které říká, že ale to školení musí být uspořádáno každé tři roky. Pokud nebude zájem, tak ale to, že bylo uspořádáno, je naplněna ta povinnost. Vy budete jednou z těch osob, která je stanovena licencí, budete hodnotitelská organizace, každé tři roky musíte uspořádat školení, ale on vám tam nikdo nepřijde, ale tím pádem jste povinnost splnili a tím pádem nebudete sankcionovatelní.

Říkala jsem si, to je divné, to je opravdu nějaké divné. Přece, proč by to tak mělo být? Přímo se říká v důvodové zprávě, že se odkazuje na čl. 10 jednoho z nařízení Evropského parlamentu, nařízení Rady 517/2014. Vyhledala jsem si to, tady se jenom říká, že: Členské státy zajistí dostupnost školení pro fyzické osoby a zajistí takováto školení, aby byla v přiměřené době.

Nakonec jsme skutečně zjistili, že opravdu tomu tak není, že by museli uspořádat. Takže v mém pozměňovacím návrhu, který je rozdán na vaše stoly, je uvedeno, že stačí nabídnout, a v případě zájmu uspořádat. To je jeden z pozměňovacích návrhů.

A potom je druhý pozměňovací návrh, který mám, ten se týká zase ještě dalšího problému, který se objevil, s tím, že je v tom návrhu zákona, tak jak je, bylo tam původně uvedené, že každý, kdo chce mít oprávnění řešit všechny náležitosti, které souvisí s činností s fluorovanými plyny a regulovanými plyny, že musí být veden v nějakém seznamu. Ze zákona teď vypadlo, že by to měly být osoby, které získaly certifikát v zahraničí. Dohodli jsme se s ministerstvem na určité úpravě, já jsem tu úpravu, která byla rozdána včera, měla malinko jinou, ale my tam máme, že zase jsme se dohodli, že budeme mít doplnění v § 13, aby to bylo jasné.

 

Přehled schválených pozměňovacích návrhů:

1. V čl. I. bodu 10 v § 8 odst. 4 písm. g) slovo „uspořádat“ nahradit slovy „nabídnout a v případě zájmu uspořádat“.

2. § 13 Vkládá se odst. 4, který zní takto:

„Ministerstvo bez zbytečného odkladu zapíše do seznamu i osobu certifikovanou v jiném členském státě Evropské unie, která o to požádá a předá ministerstvu kopii certifikátu“.

3. V čl. I bodu 26 v § 18b odst. 3 písmenech a) až d) za slovo „množství“ vložit slovo „nejméně“.

 

 

Anotace předpisů

Návrh zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech

Novela zákona upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Upravuje dále ustanovení týkající se hodnotících, atestačních a certifikačních subjektů, implementace nových povinností a posouzení možnosti částečného převedení kompetencí při vydávání certifikátů z MŽP na soukromé subjekty. A v neposlední řadě doplňuje sankční ustanovení a povinností vybraných provozovatelů zařízení a rozšíření pravomocí ČOI.

Novela upravuje podmínky provozu a uvádění na trh zařízení obsahujících regulované látky nebo fluorované skleníkové plyny s cílem snížit riziko jejich neodborné instalace a zamezit tak únikům těchto látek do ovzduší. Tzv. nehermeticky uzavřená zařízení plněná fluorovanými skleníkovými plyny smí být podle čl. 11 odst. 5 nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 prodávána konečnému uživateli pouze tehdy, je-li doloženo, že instalaci provede podnik certifikovaný v souladu s článkem 10 tohoto nařízení (tj. osoba, která je držitelem certifikátu podle § 10 zákona č. 73/2012 Sb.). Při instalaci chladicích a klimatizačních zařízení jsou odborné znalosti a praktické schopnosti zcela nezbytné k tomu, aby byl vyloučen únik fluorovaných skleníkových plynů, který by mohl být způsoben neodborným zacházením. Navrhuje se proto stanovit povinnost prodejcům nehermeticky uzavřených zařízení, aby zajistili, že instalace bude provedena certifikovanými osobami. K zajištění kontroly této povinnosti musí prodejci současně vést evidenci prodaných nehermeticky uzavřených zařízení obsahujících fluorované skleníkové plyny spolu s uvedením čísla certifikátu certifikovaných osob, které provedly jejich instalaci.

V návaznosti na nové povinnosti stanovené přímo použitelným nařízením Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, se doplňují nové skutkové podstaty správních deliktů za porušení povinností v tomto nařízení stanovených. V reakci na zkušenosti z praxe se navrhuje rozšířit pravomoci České obchodní inspekce tak, aby kromě provádění kontrol, měla kompetenci v návaznosti na provedené kontroly uložit nápravná opatření nebo vést řízení o správním deliktu.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s tříletou aplikační praxí zákona č. 73/2012 Sb. Cílem navrhovaných změn je odstranit výkladové pochybnosti, umožnit efektivnější kontrolu stanovených povinností, případně vypustit úpravu povinností, které představují neodůvodněnou administrativní a aplikační zátěž pro dotčené subjekty. Dalšími změnami dochází k adaptaci na nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014, zejména se odstraňují ustanovení zákona, která jsou s tímto nařízením v rozporu.

Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje dnem 1. ledna 2017.

 

Dokument ke stažení:


 

 

19.01.2017 14:20

Trump změní ekologickou politiku

V posledních letech se v mezinárodním měřítku obraz Spojených států jako antiekologického státu změnil k lepšímu. USA například podpořily úspěšnou Pařížskou dohodu o klimatu včetně toho, že přijaly ambiciózní závazek snížení emisí skleníkových plynů o 26−28 procent do roku 2025 ve srovnání s rokem 2005. Většina států USA je ještě aktivnějších, příznivé postoje i činy vidíme také u mnoha velkých obchodních a průmyslových společností. Svou úlohu mezinárodně ostře sledovaného modelu chování, který má velký globální význam, Spojené státy v environmentální oblasti v současnosti v mnohém pozitivně naplňují.

Je však téměř jisté, že s nástupem Trumpovy administrativy se situace podstatně změní. Jeho politická orientace má dlouhodobě výrazně antiekologické zaměření. Například v roce 2015 nazval americký Úřad na ochranu prostředí (US EPA) hanbou a ostudou. Jeho dlouhodobě zastávané postoje byly zvýrazněny volební kampaní, ve které mimo jiné tvrdil, že globální klimatická politika se rozvinula na základě obrovského podvodu iniciovaného Čínou, jež tímto způsobem chce získat pracovní místa, která kvůli klimatickým regulacím odejdou ze Spojených států. Slíbil, že jakmile se ujme prezidentského úřadu, uskuteční řadu razantních změn včetně vystoupení z pařížské klimatické dohody, kterou mezitím USA ratifikovaly, takže by to bezprostředně nebylo vůbec možné.

V průběhu přechodného období k převzetí prezidentského úřadu Trump některé své výroky zmírnil, například prohlásil, že ačkoliv ve skutečnosti nikdo neví, jak to vlastně s klimatem je, je ochoten k této otázce přistoupit "s otevřenou myslí". Nicméně jeho základní orientace nepochybně trvá. V mezinárodní oblasti to znamená příklon k izolacionismu, snahu neplnit mezinárodní závazky, nepodporovat globální environmentální snahy. V domácí politice to dokazuje výběr osobností nominovaných do klíčových pozic ve vládě. Ministrem zahraničí má být Rex Tillerson, nejvyšší šéf vůbec největšího ropného gigantu ExxonMobil, který je znám svými velmi tvrdými postoji odmítavými vůči prosazování zájmů ochrany prostředí. Mimo jiné se vyznačuje vřelými vztahy k ruským ropným podnikům, což ocenil Vladimir Putin, který Tillersonovi v roce 2013 osobně předal Řád přátelství. Na místo šéfa Úřadu pro životní prostředí chce Trump jmenovat Scotta Pruitta, který je dosud nejvyšším státním žalobcem státu Oklahoma, jednoho z velkých uhelných států, proslaveného nekonečnou sérií žalob právě proti Úřadu pro životní prostředí. Jako ministr energetiky byl vybrán Rick Perry, do roku 2015 texaský guvernér, který podobně jako Trump považuje otázku klimatické změny za dosud nevyjasněnou a hájení zájmů ropných společností za svou přirozenou povinnost.

Hlavní orientací nové administrativy v environmentální oblasti zřejmě bude krátkozraká energetická politika založená na podpoře fosilních paliv, proti které se už dnes staví nejen environmentalisté, ale i samotná tržní ekonomika, pokud přijímá dlouhodobější perspektivu. Bezprostředním cílem je mimo jiné zrušení Programu čisté energie, který obsahuje i závazek snížení emisí skleníkových plynů o třetinu během následujících 15 let. Bude podporovat kontroverzní stavby nových ropovodů, jako například až dosud zastavený obří projekt Keystone XL nebo ropovod v Dakotě. Mají se bez průtahů vydávat povolení pro vrty v Arktidě či na těžbu surovin včetně uhlí. Úřad pro životní prostředí se má omezit jen na ochranu čistoty vody či vzduchu a nezabývat se širšími souvislostmi, třeba snahou omezovat emise skleníkových plynů, jako je například metan unikající při těžbě břidlicového plynu.

Jaký je výhled do budoucna? Je zřejmé, že všechna Trumpova prohlášení nelze brát úplně vážně, v mnoha případech se jeho postoje změní. Stejně tak se asi nenaplní všechny plánované nominace. Celkové protiekologické zaměření politiky však k velké škodě věci v platnosti zůstane, ať už jde o oblast domácí, nebo mezinárodní. Zároveň však je v Americe už dnes opozice proti Trumpově politice životního prostředí velmi hlasitá, jde napříč politickým spektrem a zdaleka se neomezuje jenom na environmentalistické skupiny. Al Gore předpovídá, že bude ve skutečnosti mimořádnou vzpruhou pro environmentální hnutí, postoje a aktivity v národním i v mezinárodním měřítku.

 

Zdroj: HN, 17.1.2017

Autor: Bedřich Moldan - ekolog a bývalý ministr

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE