Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

16.12.2016 08:09

Lesy sehrály v pravěku důležitou úlohu v adaptaci na klimatické změny

Během klimatických změn v pravěku sehrály lesy podle vědeckého týmu vedeného Janem Kolářem z Botanického ústavu AV ČR důležitou úlohu v adaptaci na nové podmínky životního prostředí. Na základě studia paleoekologických záznamů z vracovského jezera na jihovýchodní Moravě a archeologických dat z jeho širokého okolí vědci zjistili, že tehdejší lidské společnosti proměnily svým inovativním hospodařením druhovou skladbu lesa. Tato změna v hospodaření jim nejspíše pomohla přežít.

Výzkum, který prováděli odborníci z Botanického ústavu AV ČR, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře v rámci projektu LONGWOOD financovaného European Research Council (ERC), se zabýval mizením zemědělských společností z archeologického záznamu v období 4000-3000 př. n. l. V archeologii neolitu Evropy totiž dochází k velmi zajímavé situaci. Po několika staletích zemědělství lidé na několik set let najednou částečně mizí z archeologických pramenů a my po nich známe jen velmi málo nálezů. „Příčina je někdy viděna v nestabilitě či úpadku tehdejší společnosti. Paradoxně se to však děje v době, kdy se ve střední Evropě začínají používat vynálezy jako vůz či rádlo, prosazuje se zde místní výroba mědi a společnost investuje velké množství energie do monumentálních staveb jako hradiska a mohyly. Otázkou také je, jakou roli sehrála tehdejší klimatická změna,“ uvedl archeolog Jan Kolář.

Paleoekologické výsledky pocházející ze sedimentů vracovského jezera nyní podpořily myšlenku, že lidé sice nejsou zjistitelní archeologicky, avšak z krajiny v tomto období úplně nezmizeli. Na klimatickou změnu se suchými léty, která jim nejspíše přinesla horší podmínky k zemědělství, se adaptovali různými způsoby. Část z nich začala více a jinak využívat lesy, což se projevilo mnohem větším zastoupením lísky a břízy. Prakticky to mohlo znamenat přechod od intenzivního k extenzivnímu zemědělství, které zahrnovalo i spalování větví přímo na záhonech či polích. To mohlo zajišťovat dobrou úrodu. Podobný vliv na vegetaci mohlo mít i periodické vypalování lesa za účelem získávání lesních pastvin pro domácí i divoká zvířata. „Nutno však dodat, že část lidí mohla přejít i na lovecko-sběračský způsob života, část se mohla odstěhovat jinam a část mohla samozřejmě i zahynout,“ dodává Kolář.

Situace z jihovýchodní Moravy z období 4000-3000 př. n. l. není nijak ojedinělá. Podobné scénáře zaznamenávají archeologové a paleoekologové od Irska až po Balkánský poloostrov. Samozřejmě se tento scénář neodehrál všude ve stejnou dobu, ale ukazuje, že v průběhu tohoto tisíciletí evropský kontinent zasáhla změna klimatu, která pro některé lidské komunity znamenala zásadní změny ve stylu života, případně i jejich zánik. Těm, které se ve střední Evropě dokázaly přizpůsobit, k tomu však nejspíše pomohly lesy.

Studie byla v sobotu 10. 12. 2016 zveřejněna v časopise Archaeological and Anthropological Sciences.

16.12.2016 07:45

Reforma povolenek připraví oceláře o zisk

Českým ocelářům hrozí, že kvůli připravované reformě trhu s emisními povolenkami utratí za povolenky tolik peněz, kolik za rok vydělají. Oceláři sice mají spolu s dalšími průmyslovými firmami, jejichž výroba produkuje emise CO2 a jejichž produkty soutěží v globální konkurenci, nárok na určitý příděl povolenek zdarma, jenže těch bude po roce 2021 málo. Pokud mají emise vyšší, musí zbytek povolenek dokoupit. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

15.12.2016 12:40

Informace ke kvalitě ovzduší a zdravotních rizik za rok 2015

Vláda se včera seznámila s informací o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích, která byla předložena na základě usnesení vlády České republiky ze dne 11. června 2007 č. 630, kterým byl přijat Národní program snižování emisí České republiky[1] a ve kterém bylo uloženo ministru životního prostředí ve spolupráci s ministrem zdravotnictví připravit do 30. listopadu 2007 a dále pak každoročně tuto informaci.

Informace se skládá ze tří částí. První částí je „Informace o vyhodnocení výsledků imisního monitoringu v roce 2015“, druhou částí je „Informace o hodnocení provozu smogových regulačních systémů na území České republiky v zimní sezóně 2015 – 2016 a v letní sezóně 2016“ a třetí částí, která je vypracována na základě výsledků první části, je „Informace o zdravotních rizicích spojených s kvalitou ovzduší v roce 2015“.

Informace o vyhodnocení výsledků imisního monitoringu shrnuje data naměřená v roce 2015. V porovnání s rokem 2014 došlo k  nárůstu procenta území, kde byl alespoň pro jednu znečišťující látku překročen imisní limit (bez zahrnutí přízemního ozonu) z 13,5 % v roce 2014 na 20,4 % v roce 2015. Důvodem nárůstu procentuální plochy území ČR je zejména rozšíření plochy území, kde došlo k překročení imisního limitu pro benzo(a)pyren. Navzdory nárůstu území s překročením imisním limitem došlo k mírnému poklesu počtu obyvatel vystavených nadlimitní zátěži, což je dáno poklesem koncentrací v hustě osídlených oblastech. V roce 2015 bylo nadlimitnímu působení znečištěného ovzduší vystaveno 51,5 % obyvatel (v roce 2014 bylo nadlimitnímu působení znečištěnému ovzduší vystaveno 54,2 % obyvatel).

Roční imisní limit pro PM10 byl v roce 2015 překročen na 0,02 % území ČR, kde žije zhruba 0,01 % obyvatel (v roce 2014 byl tento imisní limit překročen na 0,45 % území ČR s cca 2,2 % obyvatel). Denní imisní limit pro PM10 byl v roce 2015 překročen na 2,5 % území ČR s cca 10,4 % obyvatel (v roce 2014 byl tento imisní limit překročen na 8,1 % území s cca 24,4 % obyvatel). Roční imisní limit pro PM2,5 byl v roce 2015 překročen na 0,9 % území ČR s cca 5,1 % obyvatel (v roce 2014 byl překročen na 1,8 % území ČR s cca 8,6 % obyvatel). Roční imisní limit pro benzo(a)pyren byl v roce 2015 překročen na 20,3 % plochy ČR, kde žije asi 50,8 % obyvatel (v roce 2014 byl tento imisní limit překročen na cca 10,7 % území ČR s cca 51,1 % obyvatel). Přestože se plocha území ČR s nadlimitními koncentracemi benzo(a)pyrenu téměř zdvojnásobila, procentuální zasažení obyvatel se nezvýšilo. Vysvětlením je pokles koncentrací pod imisní limit především v místech s vysokým počtem obyvatel, zejména v Praze a Plzni. V této souvislosti je nutné uvést, že odhad polí ročních průměrných koncentrací benzo[a]pyrenu je zatížen největšími nejistotami a to především z důvodu nedostatečného počtu venkovských stanic. V roce 2015 do modelového odhadu polí ročních průměrných koncentrací benzo[a]pyrenu vstoupila data z nově provozované venkovské stanice, na základě které bylo odhadnuto vyšší procento plochy s překročeným imisním limitem. Průměrné roční koncentrace v roce 2015 v porovnání s rokem 2014 však klesly na 50 % stanic.

Hodnocení provozu smogových regulačních systémů na území České republiky informuje o vzniku a průběhu smogových situací v zimní sezóně 2015 – 2016, kdy došlo k výskytu vysokých koncentrací suspendovaných částic frakce PM10 a SO2 ve vnějším ovzduší. V zimní sezóně 2015 - 2016 došlo k vyhlášení 13 smogových situací z důvodu překročení prahové hodnoty pro PM10 a jedné smogové situaci kvůli překročení prahové hodnoty pro SO2, nedošlo však ke splnění podmínek k vyhlášení regulace vybraných zdrojů (v zimní sezóně 2014 – 2015 došlo k vyhlášení 6 smogových situací z důvodu překročení prahové hodnoty pro PM10 a byla vyhlášena jedna regulace vybraných zdrojů). Dále je součástí uvedeného dokumentu i zhodnocení imisní situace na našem území ve vztahu k troposférickému ozonu v letních měsících roku 2016. V letní sezóně 2016 nebyla vyhlášena ani jedna smogová situace v důsledku vysokých koncentrací troposférického ozonu (pro srovnání v letní sezóně 2015 bylo vyhlášeno 25 smogových situací). Značný pokles oproti minulé letní sezóně byl způsoben rozdílnými meteorologickými podmínkami. Zvýšené koncentrace troposférického ozonu se zpravidla vyskytují během dní s vysokými teplotami vzduchu, jasnou nebo polojasnou oblohou a malými rychlostmi větru.

Odhad zdravotních rizik, který je součástí třetího dokumentu, byl zpracován pro oxid dusičitý, suspendované částice frakce PM10 a PM2,5 a dále také pro vybrané látky s potenciálním karcinogenním účinkem – arsen, nikl, benzo(a)pyren a benzen. Podle závěrů v této části, na základě odhadu průměrné roční koncentrace suspendovaných částic frakce PM10 v roce 2015 v městském prostředí (23,9 µg.m-3), lze zhruba odhadnout, že v důsledku znečištění ovzduší touto škodlivinou byla celková úmrtnost navýšena o 4,8 % proti úmrtnosti při ročním průměru 13,3 µg.m-3, pro kterou použitý výpočetní model dává hodnotu předčasné úmrtnosti na úrovni nula (při zohlednění průměrného 75 % zastoupení frakce PM2,5 ve frakci PM10). Proti roku 2014 (5,7 %) se jedná tedy o snížení na úrovni 0,9 %. Odhad snížení předčasné úmrtnosti způsobené expozicí PM10 vychází z metodiky Světové zdravotnické organizace (WHO), která pracuje s „odhadem střední hodnoty v městském prostředí ČR“. Meziroční snížení počtu obyvatel vystavených nadlimitnímu působení frakce PM10 tak tento odhad dopadu na zdraví nemusí významněji ovlivnit – metodiky výpočtu jsou založeny na jiných kritériích. Výše hodnocené látky s karcinogenním působením mohly v podmínkách ČR zvýšit riziko nádorového onemocnění, podle typu lokality o 3 až 7 případů na 10 tisíc celoživotně exponovaných obyvatel (tj. po dobu 70 let). Přes mírný pokles proti roku 2014 (4 až 9 případů na 1 tisíc obyvatel) jde o víceméně stabilní situaci.

Přílohou informace je také CD nosič s ročenkou Českého hydrometeorologického ústavu (dále jen „ČHMÚ“) „Znečištění ovzduší a atmosférická depozice v datech, Česká republika 2015“ (dále jen „ročenka“), který obsahuje souhrnný tabelární přehled informací o stavu a vývoji kvality ovzduší na území státu. Zde uvedené informace o stavu a vývoji kvality ovzduší vycházejí z dat naměřených na stanicích imisního monitoringu z celé ČR, které jsou provozovány především ČHMÚ, menší měrou pak ostatními subjekty (např. zdravotními ústavy, městy, aj.). Naměřené údaje jsou po ověření správnosti zasílány do Informačního systému kvality ovzduší (ISKO), který provozuje ČHMÚ. Do imisní databáze ISKO jsou také ukládány výsledky měření z německé i polské strany[2] z oblasti bývalého Černého trojúhelníku.

Ročenka je výsledkem každoročního zpracování systematicky shromažďovaných imisních, emisních a depozičních dat ukládaných do příslušných databází ISKO. Zhuštěná forma tabulek, grafů a mapových znázornění podávající celkový přehled o stavu znečišťování ovzduší a znečištění ovzduší, spolu s hodnocením atmosférické depozice, představuje objektivní prezentaci verifikovaných dat imisního monitoringu a údajů o chemickém složení atmosférických srážek z jednotlivých měřicích stanic. Přehled informací, tabulek, grafů a mapových prezentací z ročenky je rovněž dostupný na internetu, URL: https://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/grafroc_CZ.html.



[1] Nový Národní program snižování emisí České republiky byl schválen dne 2. prosince 2015 usnesením vlády ČR č. 978.

[2] V současné době se připravuje rovněž výměna dat s Rakouskou republikou.

 

 

Čtěte také:

ČHMÚ vydal publikaci „Znečištění ovzduší na území České republiky v roce 2015“ (2.12.2016)

 

15.12.2016 10:25

Zásadní změny potřebné pro udržitelnou mobilitu

Jaké změny jsou potřebné, aby se přesunout směrem k udržitelnému systému mobility v Evropě? Čerstvá zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA)  - Transport and Environment Reporting Mechanism TERM 2016 hodnotí nejnovější trendy v oblasti životního prostředí v dopravě a uvádí příklady různých přechodů potřebných z hlediska technologie, urbanismu a společenského chování k větší udržitelnosti dopravy.

 

 

Dokument ke stažení:

TERM_2016_THAL16034ENN.pdf (10.0 MB)

Electric-vehicles2016_THAL16019ENN.pdf (2.6 MB)

15.12.2016 10:13

EEA: Množství fluorovaných plynů nadále klesá

Podle nové zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) výroba, import a i export fluorovaných plynů (F-plyny) v roce 2015 stále klesá. Mezi klíčová zjištění patří, že výroba F-plynů v EU poklesla o 5% (jako CO2 ekv.) Dovoz F-plynu do EU se snížil o cca 40%, ve srovnání s mimořádně vysokými hodnotami vykazovanými v roce 2014. Vývoz EU F-plynů se snížil o 2% (hmotnostně) nebo 1% (CO2 ekv.) ve srovnání s 2014. Nicméně, ve srovnání s 2013 se vývoz v roce 2015 zvýšil o 18% (hmotnostních) a 23% (CO2 ekv.). Dodávky F-plynů v EU se snížily přibližně o 24% (hmot a jako CO2 ekv.) Od roku 2014.  F-plyny, které se používají hlavně v chlazení a topení, mají negativní dopad na globálního oteplování.

 

Dokument ke stažení:

Fluorinated greenhouse gases 2015.pdf (2.5 MB)

15.12.2016 09:08

EU schválila nová pravidla pro členské státy na snížení znečišťujících látek

Evropský parlament a Rada včera svým podpisem schválily novou směrnici o národních emisních stropech na základě návrhu Komise, který stanoví přísnější limity pro pět hlavních znečišťujících látek v Evropě. Směrnice vstoupí v platnost 31. prosince 2016. Směrnice je ústředním prvkem rozsáhlejšího programu Evropské komise Čisté ovzduší pro Evropu.

Až bude směrnice plně provedena, sníží negativní zdravotní dopady znečištění ovzduší, jako například onemocnění dýchacích cest a předčasná úmrtí, do roku 2030 téměř o 50 %, uvádí Komise v tiskové zprávě. Přestože látky znečišťující ovzduší jsou neviditelné, lidé si stále více uvědomují význam kvality vzduchu, který dýchají, a jsou znepokojeni možnými následky pro zdraví. Dohoda o přísnějších limitech ve směrnici o národních emisních stropech má proto velký význam. Přispěje také k podstatnému zlepšení kvality sladké vody, půdy a ekosystémů a pomůže řešit dopady škodlivých částic způsobujících změnu klimatu, jako je černý uhlík. Směrnice je ústředním prvkem rozsáhlejšího programu Evropské komise Čisté ovzduší pro Evropu.

Komisař pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenu Vella prohlásil, že nová evropská pravidla pro kvalitu ovzduší představují zásadní mezník v boji proti „neviditelnému zabijáku“ – znečištění vzduchu. "Znečištění ovzduší v Evropě zabíjí přes 450 000 osob ročně. To je více než desetkrát tolik co dopravní nehody. Vlády jednotlivých států nyní musí začít tato pravidla provádět, aby lidé mohli dýchat čistší vzduch. Budeme spolupracovat s členskými státy a podporovat je, aby se jim podařilo takto zlepšit zdraví občanů EU,“ dodal komisař.

 

Zavedení nových pravidel do praxe

Členské státy budou hrát při koordinaci a provádění směrnice na vnitrostátní úrovni zásadní roli. Do 30. června 2018 musí směrnici provést ve vnitrostátním právu a do roku 2019 musí vypracovat národní programy omezování znečištění ovzduší, v nichž stanoví taková opatření, aby se emise pěti hlavních látek znečišťujících ovzduší do roku 2020 a 2030 snížily o dohodnutý procentuální podíl.  Musí je také koordinovat s plány v oblastech, jako je doprava, zemědělství, energetika a klima. To si vyžádá investice, ale tyto výdaje budou mnohonásobně vyváženy přínosem v podobě úspor nákladů, zejména pokud jde o zdravotní péči a pracovní neschopnosti. Návrh nařízení o správě energetické unie, který Komise nedávno zveřejnila, zdůrazňuje význam synergií mezi kvalitou ovzduší, politikou v oblasti klimatu a energetiky a novou směrnicí o národních emisních stropech.

Komise bude spolupracovat s členskými státy, aby zajistila řádné provedení směrnice, například prostřednictvím zřízení nového fóra pro čisté ovzduší do podzimu 2017. Fórum bude sdružovat zúčastněné subjekty, které si zde budou moci vyměňovat zkušenosti a osvědčené postupy. Komise rovněž usnadní přístup k finančním nástrojům EU.

Směrnice kromě toho usnadní cestu k ratifikaci revidovaného Göteborského protokolu, na němž se členské státy dohodly na mezinárodní úrovni v roce 2012 v rámci Evropské hospodářské komise OSN. Tím se sníží znečištění v zemích východní Evropy, Kavkazu a střední Asie, což bude výhodné jak pro tyto státy, tak i pro občany EU, kteří jsou nejvíce vystaveni přeshraničnímu znečištění.

 

Souvislosti

V prosinci 2013 Komise zveřejnila program Čisté ovzduší pro Evropu, v němž aktualizovala cíle politiky ochrany ovzduší pro roky 2020 a 2030. Program obsahoval návrh týkající se středních spalovacích zařízení (směrnice 2015/2193), návrh nové směrnice o národních emisních stropech a návrh na ratifikaci nedávno pozměněného Göteborského protokolu.

Směrnice o národních emisních stropech stanoví maximální roční emisní stropy jednotlivých zemí pro pět hlavních znečišťujících látek: jemné částice (PM2,5), oxid siřičitý, oxidy dusíku, nemethanové těkavé organické sloučeniny a amoniak.

Závazky ke snížení emisí do roku 2020 jsou totožné s těmi, které členské státy již dohodly na mezinárodní úrovni při revizi Göteborského protokolu v roce 2012. Závazky do roku 2030 vyžadují podstatně větší snížení. To pomůže omezit přeshraniční znečištění a koncentrace pozadí v celé Evropě.

Příslušná odvětví i některé látky důležité pro politiku ochrany ovzduší jsou významné také pro politiku v oblasti klimatu a energetiky. Bylo vynaloženo veškeré úsilí, aby se zajistila úzká koordinace mezi návrhy týkajícími se kvality ovzduší a návrhy provádějícími cíle Unie v oblasti emisí skleníkových plynů a energetiky.

K účinnému provádění politiky budou muset přispět všechna odvětví, mimo jiné i ta, která se na ní v minulosti podílela méně, jako například zemědělství. Komise bude úzce spolupracovat s členskými státy a zúčastněnými stranami s cílem zajistit příslušné zdravotní a environmentální přínosy.

 

Emisní limity pro Českou republiku:

Pro Českou republiku byly stanoveny závazky k procentuálnímu snížení emisí oxidu siřičitého (SO2), oxidů dusíku (NOX) a nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) tak, že se za výchozí rok považuje rok 2005. Pokud jde o silniční dopravu, použijí se emise vypočítané na základě prodaných paliv.

  • Závazek ke snížení emisí oxidu siřičitého (SO2) oproti roku 2005:
    • 45 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 66 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí oxidů dusíku (NOX) oproti roku 2005:
    • 35 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 64 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) oproti roku 2005:
    • 18 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 50 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí amoniaku (NH3) oproti roku 2005:
    • 7 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 22 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí jemných částic (PM2,5) oproti roku 2005:
    • 17 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 60 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

 

Další informace:

Otázky a odpovědi k nové směrnici o národních emisních stropech

Přezkum politiky EU v oblasti ovzduší

15.12.2016 08:50

SFŽP vydal grafický manuál pro příjemce podpory

Státní fond životního prostředí (SFŽP) připravili pro příjemce podpory v rámci Národního programu Životní prostředí grafický manuál, který slouží jako ilustrační návod pro povinnou publicitu. V grafickém manuálu jsou popsané jednotlivé nástroje povinné publicity jako je například banner, informační panel, pamětní deska, plakát apod. V manuálu dále najdete ukázky a příklady použití.

 

 

 

Dokument ke stažení (odkaz na web SFŽP):

Grafický manuál Národního programu Životní prostředí

Bannery NPŽP

Samolepky NPŽP

15.12.2016 07:56

OECD publikovala výhledovou studii na téma věda, technologie a inovace

Začátkem prosince zveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (The Organisation for Economic Development, OECD) při Evropské komisi výhledovou studii v oblasti vědy, technologie a inovací (OECD Science, Technology and Innovation Outlook 2016). OECD vidí oblast vědy, technologie a inovací v souvislosti s měnícím se světem a výzvami se kterými se bude společnost vyrovnávat jako je stárnutí populace, ekologické výzvy, klimatické změny, ubývající přirozené a nerostné zdroje a zároveň narůstající neutěšená politická situace spojená s migrací obyvatel. Snížení financování vědy a výzkumu by ovšem zpomalilo vývoj inovací, které pro takové globální výzvy hledají řešení. Shrnutí výhledové studie naleznete ZDE. Dokument s profilem České republiky naleznete ZDE (v AJ).

 

 

Zdroj: Enterprise Europe Network

15.12.2016 07:30

Význam jádra poroste, tvrdí šéf Mezinárodní energetické agentury

Výhodou Česka je jeho energetická infrastruktura, slabinou je model financování pro jaderné elektrárny a obnovitelné zdroje. Šéf Mezinárodní energetické agentury Fatih Birol věří v budoucnost jaderné energetiky. Poptávka po ropě do roku 2040 poroste, její podíl na energetice ale bude klesat. Rozhovor s tureckým ekonomem a energetickým expertem, který od roku 2015 řídí Mezinárodní energetickou agenturu, čtěte ZDE

 

 

Zdroj: iHNED.cz

15.12.2016 07:25

Pozor dnes odpoledne začne odstávka ISPOPu

Upozorňujeme uživatele ISPOP, že dnes od 13 hodin do pátku 16.12. do 10 hodin proběhne plánovaná odstávka systému ISPOP. Během odstávky nebude dostupná sekce MŮJ ÚČET. Během odstávky bude nasazena také úprava webových služeb pracujících se strukturovanou adresu RÚIAN.

14.12.2016 14:34

ERÚ vypsal upravené rozhodnutí, které počítá s podporou výrobců energie z obnovitelných zdrojů v ČR

Energetický regulační úřad (ERÚ) vypsal upravené rozhodnutí, jež počítá s podporou výrobců energie z obnovitelných zdrojů v ČR pro příští rok. Předsedkyně úřadu Alena Vitásková ČTK řekla, že dokument dnes podepsala. Výrobci takzvané zelené energie se tak i v roce 2017 dočkají několika desítek miliard korun.

Evropská komise v listopadu oznámila, že schválila režim podpory energie z obnovitelných zdrojů v ČR. Takzvanou notifikaci získaly zdroje spuštěné v období 2006 až 2012. Jde o převážnou většinu ze zdrojů, které dosud notifikaci neměly. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu budou mít provozovatelé těchto zdrojů příští rok nárok zhruba na 37 miliard korun, Vitásková dnes hovořila zhruba o 40 miliardách Kč. Schválením komise ERÚ výplatu peněz podmiňoval.

Vitásková dnes také uvedla, že úřad do konce roku vypíše podporu i převážné většině kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET). Jde o zdroje spuštěné do roku 2012, které podle ní tvoří až 95 procent těchto zdrojů. "Teplárny tak mohou být do jisté míry v klidu, protože je to ve finančním objemu ta největší částka," řekla ČTK.

Uvedla, že na úterním jednání, kterého se kromě ní účastnil také ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) a předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj bylo dohodnuto, že u těchto zdrojů ČR nebude o notifikaci žádat, považuje je totiž za takzvanou existující podporu. U zbylých zdrojů KVET Česko již o notifikaci požádalo. Podle Vitáskové je tak ERÚ do rozhodnutí zahrne, až schválení z Bruselu získají.

Stát příští rok poskytne na podporu elektřiny a tepla ze státního rozpočtu 26,2 miliardy korun, o zhruba čtyři miliardy Kč více než letos. Zbytek zaplatí převážně spotřebitelé v platbě na podporu elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů. Šéfka ERÚ již dříve uvedla, že v případě schválení všech notifikací se očekávají náklady na podporu podporovaných zdrojů energie v ČR v příštím roce na úrovni zhruba 46 miliard korun.

Podporu zdrojům energie v Česku od roku 2013 vyplácí Operátor trhu s elektřinou na základě cenového rozhodnutí ERÚ. Předtím ji vypláceli sami distributoři elektřiny. Výše podpory vzrostla ze zhruba miliardy korun v roce 2006 na 43,5 miliardy korun vyplacených loni. Celkem tak bylo na podporu takzvané zelené energie od roku 2006 do konce loňského roku vyplaceno více než 205 miliard korun.

 

Zdroj: ČTK

14.12.2016 12:14

Vláda schválila změnu v oblasti podpory elektřiny vyrobené v malých vodních elektrárnách

Změna se týká ukotvené právní fikce, že malé vodní elektrárny, u niž byla v období od 2. října 2013 do 31. prosince 2015 ukončena rekonstrukce nebo modernizace technologické části, se považují za uvedené do provozu dnem 1. ledna 2016. Na základě tohoto přechodného ustanovení nedostávají od 1. ledna 2016 předmětní výrobci elektřiny z malých vodních elektráren podporu.

"Přímá novela zákona o podporovaných zdrojích energie navrací uvedeným výrobnám elektřiny nárok na podporu" uvedl ministr Jan Mládek.

Součástí novely je také ošetření práva výrobce vyrábějícího elektřinu v dotčených malých vodních elektrárnách na podporu elektřiny ve výši stanovené Energetickým regulačním úřadem podle počtu let, ve kterém byla rekonstrukce nebo modernizace malých vodních elektráren ukončena.

Z důvodu časové naléhavosti řešení problému, kdy současný stav výrazně negativně dopadá na dotčené subjekty, se navrhuje, aby byl návrh přijat již v prvním čtení, a to v souladu s § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

 

Vláda chce zlepšit strukturu vozového parku v ČR

Vláda dnes projednala materiál předložený ministrem Janem Mládkem, obsahující opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice. Významným úkolem, schváleným vládou, je zpracování analýzy zpoplatnění vozidel v České republice. Mezi další kroky patří nástroje na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon v rámci státní správy, která by měla jít v tomto směru příkladem.

V České republice je v současné době zavedeno několik ekonomických nástrojů, které jsou v řadě zemí Evropské unie využívány v různých kombinacích a s různými kritérii i pro obnovu vozového parku. Všechna dosud navrhovaná opatření jsou spíše restriktivní povahy a nevedou k přímé obnově vozového parku. Většina členských států EU má zavedenu registrační nebo roční daň u osobních automobilů. Studie prokázaly, že nahrazení starých vozidel novými znamenalo výrazné snížení emisí, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zmírnění následků dopravních nehod.

„Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám“, připomněl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Přijaté kroky budou mít pozitivní dopad především na životní prostředí a klima z důvodu omezení emisí a na zvýšení bezpečnosti dopravy.

Analýza zpoplatnění vozidel České republiky, kterou má v příštím roce zpracovat Ministerstvo dopravy, má za cíl optimalizaci zpoplatnění vozidel v ČR ve vztahu k externalitám v dopravě, podporu nákupu nízkoemisních vozidel a tlak na vyřazování starých vozidel s vyššími emisemi. K omezení znečištění ovzduší regulací dopravy má přispět podpora zavádění nízkoemisních zón. Od zavedení bonusu při registraci vozidla s nízkou produkcí emisí CO2 si vláda slibuje zvýšení nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí. Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě do konce roku 2020 (25% podíl vozidel s alternativním pohonem) a do konce roku 2030 (50% podíl vozidel s alternativním pohonem).

V České republice bylo k 31. prosinci 2015 registrováno celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií. Průměrný věk celého vozového parku v ČR přesáhl 17,26 roku. U všech kategorií vozidel (kromě autobusů) v posledních pěti letech zaznamenáváme zvýšení průměrného věku. Prodeje nových osobních automobilů v posledních devíti letech (kromě roku 2013) neustále rostou.

 

Další vybrané body programu:

  • Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2017 (více) - schváleno
  • Informace o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích v roce 2015 - pro informaci (více ZDE)
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů - schváleno
14.12.2016 10:01

Akční plán strategie regionálního rozvoje a environmentální udržitelnost

Akční plán strategie regionálního rozvoje ČR 2017-2018 je krátkodobým realizačním plánem, který podrobně rozpracovává z časového a věcného hlediska opatření a aktivity obsažené ve Strategii regionálního. Vedle aktivit vedoucích k podpoře konkurenceschopnosti českých regionů a aktivit směřujících ke snížení meziregionálních a vnitroregionálních rozdílů bude cílem regionální politiky státu také dosažení environmentální udržitelnosti. V období 2017-2018 bude v environmentální oblasti kladen zvláštní důraz na regeneraci brownfieldů a naplňování Národního akčního plánu pro adaptaci klimatu. Mezi prioritní opatří patří také snížení produkce komunálních odpadů a zvýšení jejich materiálového využití, udržitelné užívání vodních zdrojů nebo využívání obnovitelných zdrojů energie a podpora úspor energie a podpora úspor energie ve vazbě na místní podmínky. Další podrobnosti a dokument ke stažení - ZDE

14.12.2016 08:29

Bill Gates a další miliardáři zakládají miliardový zelený fond

Nejbohatší muž světa Bill Gates se rozhodl podpořit investice do nových forem čisté energie více než miliardou dolarů. Gates kolem sebe shromáždil dvacítku podobně smýšlejících podnikatelů a založil fond s názvem Breakthrough Energy Venture. První peníze z fondu by měly být investovány již v příštím roce s cílem podpořit vývoj takových technologií, které by snížily emise skleníkových plynů a také ceny energií. Fond hodlá investovat do celé řady oblastí a podpořit start-upy, které se snaží snížit emise vzniklé při výrobě elektřiny, v dopravě nebo v zemědělství. Miliardář oznámil spuštění fondu týden po tom, co se budoucí americký prezident Donald Trump nechal slyšet, že do čela Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) jmenuje Scotta Pruitta. Ten je přitom známý svými skeptickými postoji ke globální změně klimatu. Gates přesto věří, že v oblasti vývoje zelené energie může počítat i s podporou Bílého domu. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE