Více času na podstatné

Brněnský dopravní podnik rozjíždí největší CNG projekt v České republice

10.04.2014 07:11

V Brně se konečně objeví autobusy na alternativní pohon, a to stlačený zemní plyn (CNG), který jednak snižuje negativní dopad provozu autobusů na životní prostředí, ale také šetří provozní náklady. Celkem nakoupí Dopravní podnik města Brna během dvou let až sto vozidel a unikátem bude zejména vlastní velká plnicí stanice.

„Rozsahem se jedná o největší projekt na CNG v České republice, s jeho realizací jsme již začali. Plnicí stanice stlačeného zemního plynu je ve výstavbě a na dodávku prvních dvanácti autobusů jsou uzavřené smlouvy,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

V letošním roce tak do vozového parku přibyde dvanáct nových nízkopodlažních autobusů standardní délky 12 metrů. „Plnicí stanici v areálu vozovny Slatina jsme začali stavět již v březnu tohoto roku a její dostavbu předpokládáme v červnu. Od července pak chceme začít se zkušebním provozem autobusů na CNG,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec.

Pro úspěšné dokončení celého projektu je stěžejní získání dotace z Operačního programu Životní prostředí, která umožní v roce 2015 dokoupení plánovaných 88 autobusů a potřebnou úpravu hal pro jejich údržbu a opravy. Žádost o podporu z OPŽP v Prioritní ose 2 - Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí byla včas odeslána. „Vzhledem k tomu, že jsme jako jediný žadatel v projektu už fakticky začali, věřím, že se nám požadované podpory dostane,“ řekl Miloš Havránek.

Hlavní cíle projektu jsou tři - snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí ve městě Brně až o 766 kilogramů prachových částic za rok, obnovit vozový park a tím zvýšit podíl nízkopodlažních autobusů ze 40 % na 70 % a snížit finanční náklady na provoz MHD.

DPMB provozuje celkem 301 autobus, z nichž nejstarší je z roku 1989. Dvě třetiny autobusů neplní vyšší normu než EURO 3. „Nejstarší autobusy začneme postupně vyřazovat hned poté, jakmile dorazí nové,“ upřesnil Jaromír Holec.

DPMB hradí z vlastních zdrojů nákup prvních 12 autobusů (cca 72 milionů Kč) a výstavbu plnicí stanice (cca 50 milionů Kč). Předpokládaná výše dotace z OPŽP na pořízení 88 autobusů a úpravu hal pro údržbu je 394 milionů korun.