Více času na podstatné

Češi to dokázali! Vědci vyvinuli unikátní materiál, který může dát autům na vodík zelenou.

30.01.2013 08:33

Technologii, která slibuje citelně levnější auta s alternativním pohonem, vyvinuli fyzici Univerzity Karlovy. Vynález otevírá cestu k palivovým článkům, které by v budoucnu mohly nahradit ropu. Zaznělo dnes večer v reportáži Událostí ČT. Vědci zkonstruovali nový materiál, který může nahradit doposud používanou  a drahou platinu. Cena platiny a její množství je právě zásadní faktor, který v současné době brání k rozšíření automobilů s vodíkovým pohonem. Nově vyvinutý materiál by mohl snížit cenu automobilu až stonásobně.

Revoluční změny na trhu s katalyzátory pro vodíkové palivové články s polymerní membránou by mohl přinést základní výzkum profesora Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikální fakulty UK.

Obsah platiny používaný v katalyzátorech pro palivové články zabudované do aut a autobusů, které jezdí na vodík, by se mohl v dohledné budoucnosti snížit, což by přineslo průmyslu významné úspory. Již letos proběhnou první testy tenkovrstvových katalyzátorů obsahujících oxid ceru a velmi malé množství platiny, které by otevřely cestu k novým typům palivových článků. V další fázi plánují vědci nahradit oxid ceru i jinými oxidy.

„Kdyby se podařilo nahradit platinové katalyzátory, které jsou standardní, katalyzátory levnějšími, které neobsahují platinové kovy, byla by globální úspora obrovská a umožnila by široké uplatnění palivových článků v mobilních systémech. Nejsme ovšem sami, kdo se snaží dosáhnout takový cíl,“ říká koordinátor projektu profesor Matolín.

Jedním z hlavních úkolů projektu konsorcia osmi pracovišť je vyrobit také mikročlánek, který by mohl fungovat na křemíkových čipech. „Nejedná se o průmyslový výzkum. Byl by to krok, jenž by ukázal, že taková technologie je možná. Následně by vývoj musel převzít průmysl a vytvořit technologie, které by se zavedly do praxe. Pokud se náš plán vydaří, tak bychom mohli k budoucímu rozvoji mikročlánků přispět, nutno ale přiznat, že se jedná a značně obtížný úkol,“ vysvětlil profesor Matolín.

Aplikace na čip předpokládá užití planárních technologií užívaných v polovodičovém průmyslu. Pokud by se tato část projektu, označovaná jako velmi riziková, podařila, znamenalo by to pro celý tým velký úspěch.

Dnes dále v mediích zaznělo, že automobilky Daimler, Ford a Nissan oznámily, že se dohodly na společném vývoji automobilů s pohonem na palivové články. Na trhu by se měly tyto automobily objevit v roce 2017. Automobilky dále uvedly, že se nebrání další spolupráci s ostatními výrobci.

 
Reportáž ČT v pořadu Události si můžete shlédnout ZDE.