Více času na podstatné

Módní značky se zajímají o alternativní materiály, jako je recyklovaný odpad z ovoce

17.11.2017 18:00

Luxusní módní a sportovní značky stále více obracejí pozornost k alternativním tkaninám vyrobeným z neobvyklých materiálů, jako jsou houby, pomeranče a dokonce i proteiny vytvořené podle DNA pavoučí sítě. Důvodem nejsou jen obavy o životní prostředí. Firmy pochopily, že "cool" látky zítřka by mohly být artiklem, který chtějí lidé kupovat dnes, napsal list The New York Times.

Během příštích 12 měsíců budou zřejmě oznámena partnerství módních návrhářů s podnikateli s cílem vyvinout technologii výroby kůže bez krav, hedvábí bez bourců, kožešin bez zvířat a tkanin z recyklovaného odpadu.

Už letos Salvatore Ferragamo prodává šátky z pomerančových vláken a Stella McCartney ušila dvoje šaty z mikrohedvábí vyrobeného podle struktury pavučiny. Materiál Microsilk vyvinula kalifornská společnost Bolt Threads a první oblečení z něho z dílny Stelly McCartney by mělo být na trhu nabídnuto už během příštích dvou let. Levné ale nebudou, první kravaty z materiálu Microsilk firma Bolt ocenila na 314 dolarů (6900 Kč).

Na základě studia DNA pavoučího vlákna výzkumní pracovníci společnosti vyvinuli podobné bílkoviny. Ty pak vpravili do kvasinek a cukru a nechali plynout proces fermentace. Vzniklé tekuté hedvábí přeměnili na vlákno procesem mokrého zvlákňování. Rivalové amerického Boltu, kteří použili podobnou technologii, ale odlišné výrobní postupy, zatím úspěšní nebyli. To se týká například japonské společnosti Spiber, která spolupracuje s americkým výrobcem sportovního oblečení North Face. Na utajeném projektu pracuje německá AMSilk spolu s Adidas a ta tvrdí, že novinka se objeví na pultech už v příštím roce.

Další slibnou substancí je recyklovaný odpad z ovoce. Italská společnost Orange Fiber dodala materiál vytvořený z pomerančů pro šátky Ferragamo. Londýnská Ananas Anam zase používá vlákna z ananasových listů k výrobě netkaného koženého materiálu zvaného Pi?atex. Ten používají značky jako Edun a LVMH- Moët Hennessy Louis Vuitton. Vlákna podhoubí pak zpracovává jako náhražku kůže americký start-up MycoWorks. Kůži podobný materiál vyrobila také společnost Modern Meadow. Té se podařilo vyvinout kvasinky, které po smíchání s cukrem produkují základ nového materiálu, kolagen.

Veganka Stella McCartney a její partnerská společnost Kering investují vedle nových materiálů rovněž do technologie recyklace a snížení náročnosti výroby na takové zdroje, jako je voda. Její kabelky Falabella Go se vyrábějí z recyklovaného polyesteru a Econylu, nylonu vyrobeného z recyklovaných rybářských sítí, koberců a obdobného odpadu.

Kupředu se ale neřítí jen vývoj materiálů, společnost Chanel před dvěma lety jako první představila kolekci oděvů vyrobených 3D tiskárnou ze slinutého nebo stlačeného prášku.

 

 

Zdroj: ČTK