Více času na podstatné

MPO připravilo záměr zákona o zapojení obcí do výběru lokality pro hlubinného úložiště radioaktivních odpadů

28.07.2016 08:28

Ministerstvo průmyslo a obchodu poslalo do připomnkového řízení návrh věcného záměru zákona o zapojení obci do procesu vyberu lokality hlubinného úložiště pro vysoce radioaktivní odpady a vyhořelé jaderné palivo. MPO navrhuje, aby se do procesu výběru vhodné lokality zapojili i orgány moci zákonodárné společně s orgány moci výkonné - tedy Senát a vláda.

Cílem je stav, kdy dojde k posílení zapojení obcí a jejich zainteresování na výběru lokality v procesu rozhodování o umístění úložiště takovou formou, že dotčené obce budou mít možnost dát zásadním, nepřehlédnutelným způsobem najevo svůj postoj k umístění hlubinného úložiště v dané lokalitě, přičemž tento postoj obce nebude možné ignorovat, nýbrž vyslovení souhlasu bude podmínkou pro další pokračování celého procesu, zároveň toto posílení postavení obce nebude znamenat poskytnutí práva veta, které by mohlo celý proces zablokovat.

Termín pro připomínky je stanoven na 17. srpna 2016.


MPO k návrhu zákona (předkládací zpráva):
 

Česká republika jako stát, na jehož území vznikají radioaktivní odpady, včetně vysokoaktivních radioaktivních odpadů tvořených vyhořelým jaderným palivem vzniklým v důsledku provozování jaderných elektráren Temelín a Dukovany, musí stejně jako státy nacházející se v obdobné situaci řešit otázku nakládání se vzniklými vysokoaktivními radioaktivními odpady.

Problém, k jehož řešení by měl navrhovaný věcný záměr zákona o zapojení obcí do výběru lokality hlubinného úložiště vysokoaktivních radioaktivních odpadů (dále též jen „zákon o hlubinném úložišti“) přispět, spočívá zejména v současné slabé právní úpravě zapojení obcí do procesu vyhledávání vhodné lokality hlubinného úložiště vysokoaktivních radioaktivních odpadů (dále též jen „hlubinné úložiště“), a obecně také v chybějící právní úpravě procesu výběru vhodné lokality hlubinného úložiště.

V některých řízeních mají obce postavení účastníků řízení, v rámci jiných řízení mají postavení dotčených subjektů, v některých případech mají obce další práva vyplývající např. z vlastnictví pozemků v příslušné lokalitě.

S účastenstvím v řízení jsou spojena práva účastníka řízení vyplývající ze zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), tedy zejména právo navrhovat důkazy a činit jiné návrhy, právo vyjádřit v řízení své stanovisko, vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, nahlížet do spisu, podávat řádné opravné prostředky.

Z účastenství obcí na některých řízeních však obcím neplyne žádné oprávnění nad tento standardní rámec práv účastníků řízení, tím spíše jim nepřísluší právo veta ohledně záměru umístění hlubinného úložiště. Lze shrnout, že právní předpisy nijak nezohledňují výjimečnost stavby hlubinného úložiště a neobsahují v tomto směru ohledně postavení obcí žádná zvláštní oprávnění.

Dle předkládaného návrhu by k posílení role obcí mělo dojít poprvé ve fázi, v níž již budou na základě provedených geologických průzkumů vyhodnoceny dvě lokality jako nejvhodnější ze všech sedmi dosud zvažovaných lokalit (kandidátní lokality), tj. ve fázi před zahájením řízení o stanovení chráněného území pro zvláštní zásah do zemské kůry. S ohledem na skutečnost, že se jedná o dlouhodobý proces, kdy v mezidobí může v důsledku výzkumu a technologického vývoje, eventuálně v důsledku politického vývoje, dojít k posunu v náhledu na problematiku nakládání s radioaktivními odpady, mělo by dojít k opakovanému zapojení obcí v další pokročilejší fázi výběru lokality, tj. ve fázi řízení o povolení k hornické činnosti pro zvláštní zásah do zemské kůry.

S ohledem na to, že posílení postavení dotčených obcí při výběru vhodné lokality by nemělo být spojeno s poskytnutím práva veta, s posílením postavení obcí by bylo neoddělitelně spojeno i zapojení orgánů moci zákonodárné společně s orgány moci výkonné - v tomto směru je navrhováno zapojení Senátu a vlády do procesu výběru lokality hlubinného úložiště. Senátoři jsou voleni do Senátu na základě většinového volebního systému a každý senátor tak reprezentuje určitý volební obvod. Zároveň se obsazení Senátu, s ohledem na způsob obměny senátorů, vyznačuje určitou stabilitou. Z tohoto důvodu je zapojení Senátu považováno jako vhodný způsob zohlednění zájmů jednotlivých regionů. Zapojením vlády a Senátu by byl zároveň deklarován veřejný zájem na výběru lokality úložiště.

V listopadu 2010 byla ustavena pracovní skupina, která si kladla za cíl přispět k transparentnosti procesu výběru vhodné lokality pro hlubinné úložiště a to s respektováním zájmu veřejnosti a posílenou aktivní spoluúčastí veřejnosti, respektive dotčených obcí v tomto procesu. Pracovní skupina vznikla za podpory MPO a v součinnosti s MŽP.

V dubnu 2015 zasedala tato pracovní skupina poprvé jako Pracovní skupina Rady vlády pro surovinovou a energetickou strategii a shodla se na vypracování lex specialis k dané problematice se žádostí o zařazení tohoto zákona do Legislativního plánu Vlády České republiky na rok 2016.

10. 9. 2015 projednala materiál Pracovní skupiny Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii a doporučila ho k projednání vládě.

Ministerstvo průmyslu a obchodu doplnilo v roce 2016 předkládaný materiál o možnou variantu s využitím „principu dobrovolnosti“ dle britského modelu pro výběr 4 lokalit, na kterých bude vyhlášeno chráněné území. Z vyhodnocení variant vychází jako méně finančně nákladná varianta doporučená Radou vlády pro energetickou a surovinovou strategii.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

Závěrečná zpráva RIA