Více času na podstatné

Obal jako výzva

25.05.2017 11:21

Letošní ročník soutěže Mladý obal je už 22. v pořadí. Soutěž je určena pro mladé a talentované designéry do 30 let a je vyhlašována společností Model Obaly od roku 1996. Letošní téma je Open & Play, u něhož organizátoři soutěže zaznamenali zvýšený zájem tvůrců z Asie a Ameriky. Hlavním poselstvím tématu je dokázat, že s obalem, který dokonale chrání produkt, může být zábava. Zeptali jsme se manažerky soutěže Radky Machalické, podle jakých kritérií se posuzuje vítěz a jak se změnil postoj k obalům v průběhu doby existence soutěže.

 

Jak vznikl nápad vytvořit tuto soutěž a co bylo jejím hlavním cílem?

Young Package založila v roce 1996 firma Model Obaly s cílem podporovat mladé designéry. O soutěž byl už od začátku velký zájem a tak stále funguje a každoročně se zvyšuje počet jejich účastníků. My (CZECHDESIGN) jsme se organizace ujali v roce 2008.

 

Soutěž podporuje mladé designéry do 30 let. Myslíte si, že nová generace designérů se v něčem liší od svých starších kolegů?

Studenti a mladí designéři obecně přinášejí svěží nápady, protože nejsou tolik zatíženi praxí, výrobou a nároky klientů. V posledních letech sledujeme, že se mladí designéři spoléhají na současné technologie a většina návrhů vzniká u počítače, což je určitě škoda, protože většinou při hře s materiálem mohou přijít na další nestandardní řešení.

 

Co je pro Vás nestandardní řešení? Na základě jakých kritérií volíte vítěze?

Porota obaly hodnotí na základě inovativního přístupu, promyšlené konstrukce, grafického zpracování a celkové dotaženosti modelu. V posledních letech je také brán velký důraz na sekundární využití obalů, vybírány jsou obaly, které se po využití nevyhodí, ale mají další funkci.

 

Mezi vítězi soutěže patří dnes už uznávaní designéři celoevropského formátu. Jedním z nich je například Jan Čtvrtník, který pracoval pro NASA, IKEA nebo Elektrolux. Další celebritou je Ladislav Škoda, současný šéfdesignér firmy Tescoma, který získal řadu evropských ocenění, včetně Teo ceny, která je pro designéry podobně důležitá jako Oscar pro herce. Myslíte si, že Vaše soutěž pomohla nastartovat jejich karieru, nebo naopak, jste dokázali vytipovat ty nejslibnější v budoucnosti?

Pro designéry, a to hlavně pro čerstvé absolventy, nebo studenty, je výhra v soutěži velkou motivací, která jim dává zpětnou vazbu o tom, že jejich práce je výjimečná a má smysl se oboru věnovat. Myslím, že je to tedy obojí, vybrali jsme ty nejšikovnější a ti potvrdili své nadání, ale také jsme některým pomohli se zviditelnit a tím se jim potom snadněji hledalo uplatnění a spolupráce pro další realizace.

 

Soutěž vyhlašujete již přes 20 let. Zdá se Vám, že se za tu dobu pohled na to, jak má vypadat dobrý obal, změnil, a v čem?

Změnily se technologie, možnosti práce s papírem, ale obal jako takový se tolik neproměnil. Přidanou hodnotou posledních ročníků je určitě ekologický přístup a další využití navrhovaných obalů. Obal, který se dá po použití zasadit do země, nebo takový, který po rozbalení produktu rozložíte na hrací karty.

 

 

Speciální cena Young Package 2016, Nikola Kolářová, Herbals

 

V čem podle Vás spočívá důvod „neúspěchu“ a relativně malého zastoupení „chytrých“, ekologických (a esteticky vydařených) obalů na masovém trhu v České republice?

Většina značek se bojí riskovat. Znají svojí cílovou skupinu a obávají se, že by ji spolu se změnou prezentace mohly ztratit. Občas ale některé značky využijí takového obalu také z důvodu zviditelnění. Náš trh je ale daleko menší a tak je tu i menší počet značek, které by jednou za čas představily něco nestandardního. Například v Anglii objevíte pár povedených kusů, když ale potom zajdete do supermarketu, tak to tam vypadá úplně stejně. Krok po kroku se to ale lepší. Například Granko vyhlásilo soutěž o obal, který měly děti pokreslit, a vítězný se potom zrealizuje. Na obalu je pouze logo, jinak je to bílá plocha, sloužící jako omalovánky. Věřím, že ti, co se nezúčastní soutěže, rádi si potom obal nechají. Může sloužit na další suroviny, nebo jako dekorace.

 

Papírový odpad tvoří zhruba 25 % domovního odpadu a nejde recyklovat do nekonečna. Může být obalový design přínosný i z hlediska předcházení vzniku odpadu?

Zadáním se snažíme designéry motivovat k tomu, aby navrhovali obaly, které nejsou jen ochranou produktu a reklamou, ale uživatel je může dále využít. Například minulý rok se stal vítězem Matěj Peca s obalem na pizzu. Ten se dá po použití jednoduše složit a využít jako odpadkový koš. Sekundární funkce obalu je naprosto přirozená, transformace obalu do odpadkového koše je velmi snadná. Matěj Peca odevzdal koncepčně dotaženou práci s velmi pěknou grafikou a důrazem na detail, čímž okamžitě zaujal porotu.

 

Netrpí podle Vás současná společnost spíše přebytkem obalů, tím že dává do obalů i to, co by obalené byt nemuselo?

Jistě a ještě potom vidíte, jak to všechno odnášejí z obchodu v několika igelitkách. Značky na obalech stále šetří a tak vybírají ta nejlevnější a nejméně ekologická řešení. Ve většině případů je cena produktu nakonec i opravdu levnější než jeho obal. Je to tedy začarovaný kruh. Je potřeba přesvědčit velké firmy, aby investovaly do promyšlených obalů, které mohou mít další využití anebo být vyrobeny z biodegradovatelných materiálů.

 

Jak by se to podle Vás dalo uskutečnit? Je nutný zásah státu, nebo podle Vás existují jiné mechanismy pro zvětšení uvědomělosti firem?

Aby se změna mohla provést plošně, určitě by se musely proměnit směrnice pro výrobu a následné použití obalů. Obal by měl mít delší životnost a jasně definované použité materiály.

 

Jak si představujete „obal budoucnosti“?

Směřování obalů vidím v jejich eliminaci. Líbí se mi projekty jako „Bezobalu“. Přinesete si svůj oblíbený obal a do něj si naberete suroviny. Takový obal vám potom může vydržet klidně i roky. Nebo můžete papírový obal nahradit za skleněný a máte obal vyřešený navždy.

 

Takže budoucnost je podle Vás bezobalová? Myslíte si, že obalový průmysl úplně zanikne?

Některé produkty obaly určitě potřebují. Je ale spousta dalších, kde jsou obaly zbytečné, a u nich je můžeme nahradit jiným systémem, jako například ve zmíněném „Bezobalu“.

 

V poslední době se docela často diskutují výhody papíru oproti plastu a opačně, zvláště s ohledem na zákaz rozdávání plastových tašek zdarma v obchodech, který nedávno schválila Sněmovna. LCA analýzy ovšem ukazují, že papírové tašky nejsou k přírodě výrazně šetrnější. Na jejich výrobu padne více materiálu, kamion jich při přepravě neuveze tolik a často neposlouží vícekrát než jednou. Vnímáte přesto nějaké bezpochybné přednosti papíru jako materiálu na balení?

Papír je jednodušeji tvarovatelný i potisknutelný. Stále vidím jeho výhody v tom, že se v přírodě rozloží rychleji. Pokud jde o tašky, já mám 3 látkové, které střídám a nemusím se potom rozhodovat, po které z nich v obchodě šáhnout.

Pokud bychom nahradili papírové obaly plastovými, musely by se nastavit směrnice pro jejich recyklaci a případné vracení za poplatek, jako je to u skleněných lahví. V zahraničí už to funguje běžně a je to určitě skvělý krok.

 

Jakou společenskou moc obalům přisuzujete? Dokážou podle Vás řešit sociální problémy nebo alespoň upoutat pozornost veřejnosti?

Bohužel obal je stále především nástroj marketingu a prodeje, ale my se snažíme spojovat ho se společenskými problémy. V roce 2013 jsme jako téma soutěže vyhlásili Stárnutí. Designéři navrhovali obaly, které budou brát ohled na starší generace, které mají problém se zrakem, s motorikou a nezvládnou některé obaly ani otevřít. Vítězem se stal Matúš Mitas za obal na mléko. Jednoduchý design s velice jasnou a čitelnou grafikou nabídl především inovativní uzávěr, díky němuž je uchopení snadné úplně pro každého nehledě na fyzické schopnosti. Nenápadný uzávěr, který běžný zákazník sotva zaznamená, může staršímu člověku zásadně usnadnit manipulaci.

 

Povězte nám víc k tématu letošního ročníku.

Téma 22. ročníku je Open Play s podtitulem“obal jako hra“. Vyzýváme studenty a mladé designéry, aby zabalili oblíbený produkt hravou formou, navrhli například obal na hračku a učinili z obalu moment překvapení, ale i zábavy. Těšíme se na návrhy, které učiní z obalu zábavný prvek. Šanci na výhru mají určitě obaly ekologické a víceúčelové.

 

 

Zdroj: Odpadové fórum

Autor: Kristina Veinbender