Více času na podstatné

Obejít se bez obalů je velká úleva pro životní prostředí

19.09.2017 17:14

Jak prodávat potraviny bez obalů, dnes v Praze zájemcům vysvětlovali lidé z neziskové organizace Bezobalu. Podle ředitele organizace Petra Hanzela tvoří obaly kolem poloviny komunálního odpadu. Obejít se bez nich znamená velkou úlevu pro životní prostředí. Nezisková organizace dnes otevřela v Praze prodejnu a také školící centrum, ve kterém zájemcům vysvětlí, jak bezobalové prodejny fungují.

S obchodem s potravinami bez obalu má neziskovka zkušenosti od roku 2014, kdy otevřela zkušební prodejnu v Bělehradské ulici v Praze. Jak uvedl Hanzel, prodává v ní trvanlivé potraviny, například obiloviny, luštěniny a těstoviny. Druhá prodejna, která dnes zahájila provoz v Praze 6 spolu se školícím centrem, nabídne více výrobků bez sáčků či krabic.

Cílem neziskovky není jen prodávat, ale především přenést know-how k dalším lidem, kteří by v tomto oboru rádi podnikali. Dosud se podařilo rozjet podobné prodejny v Olomouci a ve Zlíně, podle Hanzela přibudou v nejbližší době obchody v Jihlavě, Opavě a dalších městech. "Ozvalo se nám přes 200 zájemců, kteří by takovou prodejnu chtěli otevřít," řekl. Právě tito lidé se budou moci obrátit na školící a poradenské centrum.

Rozjezd prvního pražského obchodu Bezobalu podpořil grant z ministerstva životního prostředí, neziskovka usiluje o další grant, který by pokryl část nákladů na školení pro nové zájemce. "Navíc jednáme s jednou německou nadací pro životní prostředí," doplnil Hanzel. Právě Německo se stalo pro neziskovku velkou inspirací, podobným obchodům se tam podle Hanzela daří.

Prodej a nákup potravin a kosmetiky bez obalů může podle neziskové organizace významně snížit množství komunálního odpadu. Předpokládá to, že zákazníci se naučí chodit pro zboží s dózami, plátěnými pytli či lahvemi. Výhodou mohou být nižší ceny, protože pro výrobce znamená podle Hanzela bezobalový prodej nižší náklady na logistiku, balící linky i marketink.

Prodejnu a školící centrum v Praze 6 podpořila crowdfundingová kampaň na portálu HitHit, v níž zhruba 2000 lidí přispělo částkou téměř 1,2 milionu korun. Část nákladů zaplatila Nadace Vodafone.

 

Zdroj: ČTK