Více času na podstatné

Ohlašování údajů do IRZ v roce 2012 (2. část)

15.02.2012 14:25

V minulém článku jsme se věnovali legislativnímu základu IRZ společně s konkrétními případy, kdy je nutné podat ohlášení. Na konci článku jsme přislíbili, že budeme postupně přinášet konkrétní příklady z praxe, které připravilo MŽP (odbor posuzování vlivu na životní prostředí a integrované prevence), a které jsou k dispozici na portále IRZ (www.irz.cz). Posledně jsme upozorňovali na skutečnost, že plno provozovatelů si není vědomo povinnosti ohlašovat do IRZ  přenosy odpadu mimo provozovnu. Praktický  příklad se pak zaměřil právě na ohlašovací prahy

  • nebezpečné odpady - množství převyšující 2 t/rok
  • ostatní odpady - množství převyšující 2 000t/rok

V dnešním článku se pak zaměříme na konkrétní případ nemocnice a v příštím díle se podíváme blíže na oblast stavebnictví.

 

Ohlašování nebezpečného odpadu vznikajícího z provozu nemocnic do IRZ

Vymezení problému:

V rámci provozu nemocnice vznikne za rok 2009 100t nebezpečného odpadu. Z toho 98t tvoří nebezpečný (infekční) odpad (jehly, obvazy, jednorázové pleny, jednorázové oděvy, sklo, …) z ordinací, operačních sálů, lůžkové a ambulantní části nemocnice. 2t nebezpečného odpadu vznikly z činnosti energetického centra, strojovny a ČOV nemocnice.


Musí provozovatel nemocnice započítat množství infekčního odpadu do celkového množství a plnit ohlašovací povinnost za nebezpečné odpady
do integrovaného registru znečišťování (IRZ), protože došlo k překročení určeného ohlašovacího prahu pro nebezpečné odpady (2t/rok)? Jiné
ohlašovací prahy (pro úniky nebo přenosy) překročeny nebyly).

Řešení:

Pro ohlašovací rok 2009 (hlášení k 31.3.2010) se plnění ohlašovací povinnosti do integrovaného registru znečišťování (IRZ) řídí následujícími právní předpisy:

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006 ze dne 18. ledna 2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek a kterým se mění směrnice Rady 91/689/EHS a 96/61/ES (nařízení o E-PRTR),
  • Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů,
  • Nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí. Výše uvedené právní předpisy jsou od roku 2009 platné pro provozovatele podle § 3 odst. 1 i § 3 odst. 2 zákona č. 25/2008 Sb.

 

Vznik ohlašovací povinnosti je ve vztahu k IRZ vázán na následující předpoklady.

  • Provozovnu - podle čl. 2 odst. 4 nařízení o E-PRTR se „provozovnou“ rozumí „jedno nebo více zařízení ve stejné lokalitě, které provozuje stejná fyzická nebo právnická osoba”. Zákon č. 25/2008 Sb. doplňuje, že provozovnu „tvoří jedna nebo více stacionárních technických jednotek
  • provozovaných v jedné lokalitě“ (§ 3 odst. 2). Provozovnu provozuje provozovatel (definovaný v nařízení EP a Rady č. 166/2006/ES a
  • zákoně č. 25/2008 Sb.).
  • Zařízení – stacionární technické jednotky (a související činnosti) provozované v provozovně.
  • Lokalitu - čl. 2 odst. 5 nařízení o E-PRTR definuje pojem „lokalita“ jako „zeměpisné umístění provozovny“. „Stejnou lokalitou“ se rozumí stejné místo, přičemž toto musí být posouzeno u každé provozovny.
  • Úniky znečišťujících látek, přenosy znečišťujících látek nebo přenosy odpadů, které vznikají v provozovně nebo jsou přenášeny mimo
  • provozovnu.
  • Překročení ohlašovací prahu. Ohlašovací prahy pro látky a odpady jsou určeny výše uvedenými právními předpisy a představují množství látky (odpadu) za ohlašovací rok, jehož překročením vzniká ohlašovací povinnost. Ohlašovací povinnost vzniká pouze při překročení ohlašovacího prahu.


Nemocnice jako provozovna podle zákona č. 25/2008 Sb. Nemocnice jsou zařízeními, ve kterých je poskytována především léčebná
a ošetřovatelská péče. K zajištění hlavní funkce nemocnice se ovšem v jejich areálech nachází technologické zázemí (např. energetická centra, kotelny, spalovny, strojovny, dílny atd.). Z tohoto důvodu nemocnice mohou naplňovat definici provozovny ve smyslu zákona č. 25/2008 Sb.
Nemocnice mohou naplňovat definiční znaky provozovny podle zákona č. 25/2008 Sb. Ohlašovací povinnost nemocnice do IRZ

  • Údaje do IRZ se zasílají za jednotlivé provozovny, ve kterých je vykonávána určitá činnost, při které dochází k únikům znečišťujících látek, přenosům znečišťujících látek v odpadech nebo odpadních vodách nebo k produkci odpadů. Provozovatel nemocnice se musí zaměřit na oblasti které IRZ pokrývá a zjistit zda v provozovně nedochází k překročení stanovených ohlašovacích prahů.
  • Ohlašovací povinnost do IRZ je spuštěna, pokud jsou:
    • překročeny ohlašovací prahy pro jednotlivé ohlašované látky (v únicích do ovzduší, vody a půdy, v přenosech v odpadních vodách a v odpadech - příloha II nařízení o E-PRTR a příloha č. 1 a č. 2 nařízení vlády č. 145/2008 Sb.) nebo
    • je za rok přeneseno více než 2 tuny nebezpečného nebo 2000 tun ostatního odpadu mimo provozovnu.
  • Ohlašují se údaje se pouze v případě překročení ohlašovacích prahů.
  • Ohlašuje se v případě překročení jakéhokoli ohlašovací prahu.
  • Množství úniků nebo přenosů ohlašuje provozovatel provozovny.


V rámci provozu nemocnice vzniklo za rok 2009 100t nebezpečného odpadu. Z toho 98t tvoří nebezpečný (infekční) odpad (jehly, obvazy, jednorázové pleny, jednorázové oděvy, rukavice, sklo, infekční biologický materiál …) z ordinací, operačních sálů, lůžkové a ambulantní části nemocnice. 2t nebezpečného odpadu vznikly z činnosti energetického centra a strojovny nemocnice.

 

  • V IRZ se v oblasti odpadů sledují o přenosy odpadů (nebezpečných a ostatních) mimo provozovnu (článek 5 nařízení č. 166/2006/ES - ohlašovací prahy 2 t/rok nebezpečných odpadů a 2000 t/rok ostatních odpadů) a o přenosy znečišťujících látek v odpadech přenášených mimo
  • provozovnu (příloha č. 2 nařízení vlády č. 145/2008 Sb.).
  • Odpad, který musí být pro účely IRZ sledován (jak z hlediska množství, tak složení) je odpad vznikající přímo nebo v přímé souvislosti s činností provozovaných zařízení.
  • Odpady, které nevznikají přímo nebo v přímé souvislosti s činností provozovaných zařízení není nutné z hlediska plnění ohlašovací povinnosti do IRZ sledovat (ani z hlediska složení) a případně započítávat do množství odpadu, které bude porovnáváno s ohlašovacím prahem.
  • Vzhledem k tomu, že zmíněný infekční odpad nevzniká přímo nebo v přímé souvislosti s činností provozovaných zařízení, nemusí být jeho roční množství (98 tun) započítáváno do celkového množství nebezpečného odpadu, které bude porovnáváno s ohlašovacím prahem pro ohlašování do IRZ.
  • 2tuny nebezpečného odpadu z energetického centra a strojovny nemocnice jsou pro IRZ relevantní, nicméně nebyl překročen ohlašovací práh. Byl pouze vyrovnán.
 
Závěr:

Provozovatel nemocnice pro účely IRZ bude porovnávat s ohlašovacím prahem pro nebezpečné odpady, pouze ty odpady, které vznikly provozem energetického centra, strojovny a ČOV. Vzhledem k tomu, že z jejich provozu vznikly celkově 2t nebezpečného odpadu, nebyl překročen ohlašovací práh.

98 tun infekčního odpadu nevzniklo přímo nebo v přímé souvislosti s činností provozovaných zařízení. Jeho roční množství nemusí být
započítáváno do celkového množství nebezpečného odpadu, které bude porovnáváno s ohlašovacím prahem pro ohlašování do IRZ.

Provozovateli nemocnice, která byla předmětem výše uvedeného dotazu, ohlašovací povinnost do IRZ za rok 2009 nevznikla, protože
nedošlo k překročení žádných ohlašovacích prahů.

 

Zdroj: IRZ (ww.irz.cz), [celý dokument ke stažení – ZDE]

 

Nakonec si Vás dovolujeme pozvat na seminář věnovaný právě ohlašování do IRZ prostřednictvím ISPOP. Seminář pořádá CEMC ve spolupráci s portálem TŘETÍ RUKA: "ISPOP a IRZ" (2.3.2012, Praha). Bližší informace k semináři ZDE.