Více času na podstatné

Poslanci řešili zelenou naftu a horní zákon

13.07.2016 19:30

SCHŮZE UKONČENA Dne 28. června byla ve 14 hodin zahájena 48. schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Na pořadu schůze je opět několik environmentálních předpisů a to konkrétně: EIA, třetí čtení novely zákona o ochraně ovzduší, ochrana přírody a krajiny, biocidy, geneticky modifikované organizmy a několik mezinárodních smluv. Dle návrhu programu by se měla novela zákona o ochraně ovzduší projednávat ve třetím čtení již tento pátek jako 8. bod. Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která má řešit problematiku dopravních staveb, byla zařazena na program schůze na středu odpoledne. Poslanci by měly novelu zákona  projednat ve zkráceném řízení.

 

Aktuality:

13.7.:

  • Horní zákon (ST220): Opoziční TOP 09 neprosadila zákaz některých postupů, které by bylo možné využít při případné těžbě břidlicového plynu. Příslušnou novelu horního zákona dnes Sněmovna zamítla už v úvodním kole projednávání. V dolní komoře ležela déle než dva roky.
    Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/top-09-neprosadila-zakaz-casti-postupu-tezby-bridlicoveho-plynu-20160713.html
  • Novela zákona o spotřebních daních (zelená nafta - živočišná výroba, ST839): Sněmovna podpořila v prvním čtení vládní novelu zákona o spotřebních daních, která umožní rozšířit vratku části spotřební daně, takzvanou zelenou naftu, i na živočišnou výrobu. Ta se dosud poskytovala jen zemědělcům v rostlinné výrobě. Vláda navrhovala, aby sněmovna tento návrh schválila ve zrychleném režimu už v prvním čtení, ale opoziční kluby ODS a TOP 09 a Starostů to vetovaly. Navržená vratka představuje 4380 korun na tisíc litrů paliva.
    Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/top-09-neprosadila-zakaz-casti-postupu-tezby-bridlicoveho-plynu-20160713.html

1.7.:

  • Poslanci dnes začali projednávat ve třetím čtení ve znění pozměňovacích návrhů novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, která přináší jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Jednání schůze bylo přerušeno ve 14 hodin, tudíž na následující bod - novelu zákona o ochraně ovzduší zatím nedošlo. Schůze bude pokračovat 12. července ve 14 hodin.

 

29.6.:

EIA (dopravní stvaby):

  • Poslanci schválili již v prvním čtení novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, kterou vláda připravila v reakci k řešení dopravních staveb, kterým bylo vydáno stanovisko EIA dle již neúčinného zákona č. 244/1992 Sb. Návrh obsahuje změnu zákona č. 100/2001 Sb., která umožní pokračovat v povolovacích procesech pro vybrané dopravní projekty. Návrh obsahuje speciální postup pro vydání závazného stanoviska k vlivům prioritního dopravního záměru na životní prostředí (platnost 5 let). Prioritním dopravním záměrem se rozumí záměr, který naplní stanovená kritéria, tj. který se nachází na transevropské dopravní síti, který byl posouzen podle zákona č. 244/1992 Sb. a pro který již bylo ke dni 31. března 2015 vydáno územní rozhodnutí. Dále se musí jednat o záměr, který stanoví vláda nařízením. V důsledku aplikace těchto kritérií by tak navržené ustanovení měly naplnit pouze vybrané projekty dopravní infrastruktury.
  • Premiér Bohuslav Sobotka na okraj Evropské rady dnes jednal s předsedou Evropské komise Jean-Claude Junckerem. Ten potvrdil, že vyjednávání české vlády s Evropskou komisí o problematice EIA dospělo do zdárného konce.
  • Dokumenty:
    • Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí - 843
    • Návrh nařízení vlády -  ZDE

 

Biocidy:

  • Poslanci schválili ve třetím čtení novelu zákona o biocidech ve znění pozměňujících návrhů. Přijaty byly oba pozměňovací návrhy, které najdete  v tisku 702/3). Cílem novely je implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.
  • Nenechte si ujít seminář: Biocidy a detergenty 2016: 6. 10. 2016 (Praha) - více ZDE

28.6.:

EIA (dopravní stvaby):

  • Prvé čtení podle § 90 odst. 2 (schválení v prvém čtení) vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ bylo zařazeno do programu schůze na středu 29. 6., 2. bod ve 14.30 hodin. Novelu schválila vláda v polovině června.

 

Přehled programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 843/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 (St 29. 6., 2. bod ve 14.30 hodin)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 678/ - třetí čtení (Pá 1. 7., 8. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 686/ - třetí čtení  (Pá 1. 7., 9. bod)
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/ - třetí čtení (Pá 1. 7., 7. bod)
  • Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - třetí čtení 
  • Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změna Přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu přijatá v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 698/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny příloh A a C Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech, přijaté v Ženevě dne 15. května 2015 /sněmovní tisk 711/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Úmluva o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů, sjednaná v Bonnu dne 23. června 1979, a změny příloh I a II této Úmluvy, přijaté v Quitu dne 9. listopadu 2014 /sněmovní tisk 733/ - druhé čtení
  • Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny Protokolu o perzistentních organických polutantech, Protokolu o omezování acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu a Protokolu o těžkých kovech k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států /sněmovní tisk 734/ - druhé čtení 

Anotace předpisů:

Ochrana ovzduší

Novela zákona o ochraně ovzduší by měla být od platná 1. června 2016 s výjimkami. Výjimkou by měl být i ponížený imisní limit pro částice PM2,5 z 25 μg.m-3 na 20 μg.m-3 s účinností od 1. lednu 2020.

Novela určitě vzbudí velkou diskuzi, protože navrhuje také zavést možnost přímé kontroly provozu spalovacích stacionárních zdrojů v domácnostech.  Navrhuje se zavést povinnost provozovatelů spalovacích stacionárních zdrojů umístěných v rodinných domech, bytech nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci umožnit osobám pověřeným obecním úřadem obce s rozšířenou působností přístup ke zdroji a jeho příslušenství a k používaným palivům za účelem kontroly dodržování povinností podle zákona o ochraně ovzduší. Podmínkou je, že v průběhu 1 roku vznikne příslušnému orgánu ochrany ovzduší (obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností) opakovaně podezření, že stacionární zdroj je provozován v rozporu s povinnostmi stanovenými zákonem o ochraně ovzduší. V případě prvního podezření orgán ochrany ovzduší provozovatele pouze písemně upozorní a poučí o povinnostech spojených s provozem spalovacího zdroje. V návaznosti na druhé podezření na porušování zákona bude obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněn provést kontrolu zdroje.

V průběhu vypořádání připomínek uplatnil Magistrát hlavního města Prahy připomínky, na jejichž základě byla do návrhu doplněna změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Do přílohy zákona o správních poplatcích se navrhuje doplnit novou položku, která stanoví poplatky za úkony spojené s vydávání výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny.

Nový návrh také upravuje podmínky pro vyhlašování a odhlašování smogové situace a regulace. Cílem je jejich včasné vyhlašování a ukončování tak, aby byly brány v potaz lokální a krátkodobé nárůsty koncentrací. Pro částice PM10 bude vyhlašování smogových situací a regulací posuzováno na základě 12hodinových klouzavých průměrů, které mají zajistit co nejmenší prodlevu mezi vyhlášenou situací a naměřenou koncentrací.

Návrh dále obsahuje blok věcných a legislativně technických úprav (úprava přílohy č. 2 vyjmenované stacionární zdroje a pravidel pro sčítání zdrojů...) zákona prováděných v návaznosti na zkušenosti s téměř tříletou aplikační praxí zákona o ochraně ovzduší. V návaznosti na vypořádání připomínkového řízení byly do návrhu doplněny změny přílohy č. 10 upravující požadavky na uvádění kotlů na trh. Na základě připomínky Ministerstva financí se návrhem vypouští možnost zohlednění čistých a vysokoprocentních biopaliv do minimálního podílu biopaliv podle § 19 odst. 2 zákona.

Navržená úprava má i umožnit, aby byly v nízkoemisních zónách v ČR uznávány i německé emisní plakety.

Garanční Výbor pro životní prostředí projednal návrh novely zákona o ochraně ovzduší (sněmovní tisk 678) a vydal dne 5. 5. 2016 usnesení pozměňovací návrhy. Ty se týkají například pachů, kde výbor navrhuje, aby ministerstvo životního prostředí stanovilo specifické emisní limity pro látky obtěžující zápachem. Dále se pozměňovací návrhy týkají například záložních zdrojů z pohledu zjišťování a vyhodnocení úrovně znečišťování (úprava počtu hodin), vyhlašování smogových situacích, vydávání závazných stanovisek ČIŽP, povinného připojování na soustavy pro zásobování teplem (nově energetický posudek k prokázání ekonomické přijatelnosti). Výbor také připravil variantní pozměňovací návrh vztahující se biopalivům. Poslanecké pozměňovací návrhy se například týkají vypuštění přímé kontroly domácích topenišť nebo pachů.

 

Dokumenty:

  • Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 678/4, který byl rozeslán 27. 5. 2016
  • Výbor pro životní prostředí vydal usnesení (stanovisko) garančního výboru jako sněmovní tisk 678/5

Zákon o biocidech

Biocidní přípravky jsou chemické směsi určené k hubení, omezení růstu nebo odpuzování škodlivých organismů za účelem ochrany zdraví člověka. Pro zajištění vysoké úrovně ochrany zdraví člověka, zvířat a ochrany životního prostředí je dodávání a používání těchto výrobků nově regulováno evropskou legislativou, a to konkrétně přímo použitelným nařízením EU.

Cílem návrhu zákona je proto provedení implementace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 z května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání do právního řádu ČR. A to tak, aby pro výkon povinností vyplývající České republice z tohoto nařízení byly stanoveny příslušné orgány státní správy, sankce za porušení povinností vyplývajících z tohoto nařízení a v neposlední řadě i poplatková politika za hodnocení žádostí o povolení k dodávání biocidních přípravků na trh České republiky.

Předložený návrh zákona tak stanoví především postavení orgánů státní správy, působnost správních orgánů při výkonu státní správy podle nařízení a sankce za porušení povinností stanovených nařízením. Pro účely přechodného období (pro některé typy přípravků platné až do roku 2024) byly stanoveny některé povinnosti pro podnikající fyzické a právnické osoby při uvádění těchto přípravků na trh.

 
Ochrana přírody a krajiny (ST501):

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) navrhuje jednotnou právní úpravu pravidel pro všechny národní parky, při zachování hierarchie a kontinuity právních předpisů v této oblasti. Podle MŽP jde o řešení systémové, které zároveň zohledňuje vazby na související právní předpisy (zejm. lesní zákon, zákon o myslivosti, stavební zákon). Cílem má být zajištění maximální účelnosti při procesu vyhlašování národních parků, tj. předejít administrativně náročnému procesu vyhlašování národních parků samostatnými zákony.