Více času na podstatné

Aktuality z jednání Poslanecké sněmovny - odpady, havárie, chemie, energetika a podpora biopaliv

10.04.2015 10:46

VÝSLEDKY Poslanci na březnové schůzi schválili ve třetím čtení novelu energetického zákona, projednali v prvém čtení infringementovou novelu zákona o odpadech a zákon o prevenci závažných havárií. Novelu zákona o ochraně veřejného zdraví znovu projedná garanční výbor. Poslanci také řešili problematiku podpory biopaliv. Diskuze k tématu byla prozatím přerušena. Poslanci nakonec projednali i zákony, které jim vrátil Senát. V obou případech se přiklonili k senátní verzi a tak i novelu u zákona o hospodaření energií může posoudit prezident. Novela by měla platit od července. Níže najdete aktuality z jednání Sněmovny, další podrobnosti a odkazy.

 

AKTUALITY:

  • 10.4.: Novela energetického zákona: poslanecká sněmovna schválila novelu zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů
    • Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 351/10 (stanovisko/doporučení HV - ZDE)
    • legislativně technická úprapa: schváleno
    • přehled schválených pozměňovacích návrhů: energetický zákon_3R.pdf (zažlucené - ANO, přeškrtnuté - NE, neoznačené - nehlasovatelné)
    • pro bylo 86 poslanců (toto množství bylo zapotřebí)
    • neschválen návrh, který by umožnil rozdělování solárních elektráren na menší
    • poplatek za obnovitelné zdroje se bude nově platit podle kapacity jističe, a nikoli podle spotřeby
    • poslanci odmítli návrh, aby se v zákoně ukotvilo postavení ombudsmana Energetického regulačního úřadu
    • poslanci přijali řešení problémů s nezapsanými věcnými břemeny. Informace o infrastruktuře budou poskytovány lidem, kteří prokážou právní zájem. Ruší se tak povinnost jejich zapsání do KN roku 2017.
    • při změně odběratele, lze smlouvu vypovědět bez sankce do 15. dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu
    • fotovoltaické elektráry s instalovaným výkonem do 10 kW nebudou potřebovat pro instalaci licence
    • v polovině roku 2017 povede energetický regulační úřad pětičlenná rada ERÚ (po skončení mandátu Aleny Vitáskové)
    • Novelu dále posoudí Senát
    • reportáže ČT 24 - ZDE

     

 

Jan Mládek (ministr MPO): „Jsem velmi rád, že se dnes podařilo tento klíčový balík novel úspěšně schválit ve třetím čtení. Nejenom, že tato legislativa usnadní život lidem, kteří si chtějí na střechy svých domů pořídit malé solární elektrárny, na které dosud potřebovali mít licenci, ale díky novému způsobu výběru poplatků za obnovitelné zdroje též pomůže českému průmyslu, aniž by došlo k jakémukoliv souvisejícímu zdražení elektřiny pro obyvatele. Málokterá změna zákona prošla natolik podrobnou diskuzí, ve které by se v každé části legislativního procesu detailně probíraly i sebenepravděpodobnější možnosti zneužití či obejití každé věty paragrafovaného znění. A je to dobře. Všichni, kdo měli zájem, se do této diskuze zapojili a i díky jejich relevantním připomínkám dospěl návrh do podoby, o jejíž kvalitě je přesvědčena většina zákonodárců."

 

  • 10.4.: Rozúčtování tepla: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona ve znění schváleném Senátem
  • 10.4.: zákon o hospodaření energií: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona ve znění scvháleném Senátem
    • Na doporučení senátorů se v zákoně zmírní požadavek na plošnou instalaci měřidel a indikátorů spotřeby tepla v bytových domech. Nebudou se muset instalovat tam, kde se to nevyplatí. Uživatelé bytů nebo jejich vlastníci budou povinni umožnit instalaci nebo kontrolu měřidel pouze na základě výzvy vlastníka budovy nebo společenství vlastníků.
    • Novela by měla platit od 1. července 2015
    • Anotace a přehled změn - ZDE (jednání Senátu - 19.3.2015)
    • Novelu dále posoudí prezident
  • 8.4.: Podpora BIOPALIV - projednávání tohoto bodu bylo přerušeno. Zatím není jisté, kdy se Sněmovna k projednávání předlohy vrátí. Premiér Bohuslav Sobotka novinářům řekl, že ČSSD zákon pustí do druhého čtení. Chce se ale zeptat Evropské komise, jestli je norma v pořádku z pohledu evropských pravidel. Podle současného zákona musí dodavatelé pohonných hmot zajistit, aby v benzinu bylo nejméně 4,1 procenta objemu biosložky a u nafty šest procent. Tuto povinnost lze splnit podle návrhu zákona i tak, že místo přimíchávání do benzinu a nafty dodavatelé prodali požadovaný objem biosložky formou čistého biopaliva nebo jiného směsného paliva. Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší - ZDE (str. 5 a 29). ČT24 k tématu ZDE.
  • 7.4.: zákon o odpadech: přikázán - projedná garanční výbor pro životní prostředí ve zkrácené lhůtě 45 dnů
  • 7.4.: zákon o PZH: přikázán - projednají výbory: pro veřejnou správu a regionální rozvoj, výbor pro bezpečnost a garanční výbor pro životní prostředí ve zkrácené lhůtě 45 dnů
  • 7.4.: Úprava programu:
    • zákony bloku prvního čtení: úterý 7.4., týká se zákona o odpadech i zákona o PZH
    • energetický zákon (třetí čtení) - pátek 10.4. (3. bod)
    • Návrh zákona o hospodaření energií - zákon vrácený Senátem (více ZDE), pátek 10.4. (1. bod)
    • Rozúčtování tepla - zákon vrácený Senátem (více ZDE), pátek 10.4. (2.bod)
    • Podpora BIOPALIV (mění i zákon o ochraně ovzduší) - St 8. 4., 9. bod
       
  • 2.4.: Schůze přerušena do úterý 7. dubna do 14 hodin
  • 2.4.: Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2013 - vzato na vědomí (projev ministra k bodu - ZDE)
  • 1.4.: Probíhá třetí čtení novely energetického zákona, jednání přerušeno v 10.45 hodin. K novele by se mohli poslanci podle ministra MPO Jana Mládka  vrátit v pátek příští týden.
    • Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 351/10
  • 31.3.: Třetí čtení energetického zákona: St 1. 4., 2. bod
  • 31.3.: Podpora BIOPALIV (novela zákona o spotřebních daních):  St 8. 4., 8. bod
  • 12.3.: Schůze byla přerušena do úterý 31. března do 14 hodin.
  • 11.3.: Novela energetického zákona prošla druhým čtením. Rezort podle ERÚ dostatečně neodhadl náklady, které zákon vyvolá u energetických firem a které by se následně promítly do cen elektřiny a plynu. Ve sněmovně tuto argumentaci převzali poslanci Úsvitu, kteří se snažili novelu vrátit ministerstvu k přepracování. Úsvit varuje v souvislosti s novelou před růstem cen i destabilizací Energetického regulačního úřadu. Ministr průmyslu Mládek kritiku odmítl a hnutí obvinil z obstrukcí. Debata o vládní předloze zaplnila celou dopolední část sněmovní schůze. Zákon nakonec postoupil do třetího čtení (odhad duben 2015), ještě před ním hospodářský výbor posoudí rekordních 350 pozměňovacích návrhů (18. března 2015 - pozvánka ZDE).
    • Podané pozměňovací návrhy byly zpracovány jako tisk 351/10 (rozeslán 12. 3. 2015 v 11:50)
  • 10.3.2015: Vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony se bude znovu zabývat garanční výbor

 

 

 

Novela zákona o odpadech

Novela zákona o odpadech je zejména reakcí na infringementové řízení, které je s ČR vedeno ze strany Evropské komise k nesprávné transpozici směrnice o odpadech a to v oblasti působnosti zákona, definic, hierarchie nakládání s odpady, obsahu plánů odpadového hospodářství a vymezení jednotlivých způsobů využívání a odstraňování odpadů v přílohách zákona. Navrhovaným zákonem je dále zajišťována implementace předpisů EU v oblasti odpadních baterií a akumulátorů, recyklace lodí a přepravě odpadů. Novela také reaguje rovněž na podněty z tzv. ekoauditu a to ve vztahu k elektronizaci přepravy nebezpečných odpadů a některých evidenčních povinností. Více k novele ZDE. Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění - ZDE

 

Hlavní oblasti změn - přehled:

  • Změna v působnosti zákona, definicích, hierarchii nakládání s odpady, obsahu POH a způsobu využívání a odstraňování odpadů
  • Oblast zpětného odběru minerálních olejů – vynětí z okruhu vybraných výrobků, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru
  • Oblast zpětného odběru baterií a akumulátorů
  • Zrušení výjimek u knoflíkových článků a přenosných baterií a akumulátorů pro bezšňůrové elektrické nástroje
  • Změna v oblasti hodnocení NO a evidence přepravy NO

 

Prevence závažných havárií

Ministerstvo životního prostředí zvolilo jako nejvhodnější způsob provedení transpozice tzv. SEVESO směrnice III zpracování nového zákona o prevenci závažných havárií, jenž stávající zákon č. 59/2006 Sb. nahradí.  Využilo tak příležitosti provádění transpozice evropské směrnice formou návrhu nového zákona ke zpřehlednění právní úpravy, k upřesnění obsahových náležitostí bezpečnostní dokumentace a vyjasnění některých otázek souvisejících s prováděním takových změn v objektech, které působí změnu jejich zařazení do příslušné skupiny či vyžadují aktualizaci bezpečnostní dokumentace. Dokumenty ZDE.

  • Dochází k rozšíření působnosti nového zákona o prevenci závažných havárií, a to ve vztahu k podzemním zásobníkům plynu. 
  • Návrh nového zákona o prevenci závažných havárií dále přesněji vymezuje povinnosti provozovatelů týkající se kategorizace jimi užívaných objektů a upřesňuje postup v případě, že se podmínky pro zařazení objektu do příslušné skupiny mění. 
  • Dalšími změnami v návrhu zákona jsou transponovány požadavky směrnice jak dosáhnout stanovených cílů v oblasti informování a zapojení veřejnosti a zajištění odpovídající úrovně kontroly plnění povinností provozovatelů.
  • Proces schvalování bezpečnostní dokumentace krajskými úřady doznal změny oproti současné právní úpravě, kdy krajské úřady využívají jako jeden z podkladů pro své rozhodnutí o schválení bezpečnostní dokumentace vyjádření Ministerstva životního prostředí.
  • V návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií dochází k výslovnému zakotvení posudku bezpečnostní dokumentace jako odborného podkladu pro rozhodnutí krajského úřadu o jejím schválení. Úloha Ministerstva životního prostředí při projednávání návrhu bezpečnostní dokumentace tak bude vyloučena, což je žádoucí s ohledem na skutečnost, že ministerstvo plní úlohu odvolacího orgánu ve vztahu k rozhodnutím krajského úřadu o schválení či neschválení tohoto návrhu.
  • Vydání rozhodnutí krajského úřadu o schválení bezpečnostní dokumentace se nově zpoplatňuje, a to za účelem zajištění finančních prostředků potřebných pro zabezpečení činností spojených s odborným posouzením těchto dokumentů. Výše správního poplatku je navrhována diferencovaně v závislosti na jednotlivých typech schvalované bezpečnostní dokumentace a odvíjí se od jejich povahy a náročnosti jejich posouzení. Dopad těchto nákladů je analyzován v návrhu variant.
  • V návrhu zákona je dále stanoven přístup veřejnosti k informacím o rizicích spojených s nebezpečnými látkami umístěnými v objektech; každému je garantováno právo žádat informace o objektech, v nichž jsou nebezpečné látky umístěny, a to postupem podle zákona o právu na informace o životním prostředí. Vedle toho budou krajské úřady povinny aktivně zpřístupňovat informace o rizicích spojených s užíváním těchto objektů, o bezpečnostních opatřeních přijímaných s cílem předcházet vzniku závažných havárií v těchto objektech a žádoucím chování obyvatel v případě, kdy k závažné havárii dojde.
  • Dochází rovněž ke zpřehlednění právní úpravy kontroly dodržování povinností ukládaných zákonem o prevenci závažných havárií nebo na jeho základě provozovatelům objektů, v nichž jsou umístěny nebezpečné látky, a nastavení pevného harmonogramu kontrol prováděných v jednotlivých objektech, s možností prodloužit interval mezi jednotlivými kontrolami v konkrétním objektu, pokud výsledky předešlých kontrol takový postup ospravedlňují.

Zákon o ochraně veřejného zdraví
S úpravou ochrany zdraví při práci souvisí i zákonná úprava nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi, která se navrhuje sladit se správním řádem, živnostenským zákonem, s terminologií nařízení Evropské unie v oblasti chemických látek a směsí a pracovněprávními předpisy. Dílčím způsobem je dále doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení.

  • V ustanovení § 44a se navrhuje slovo „vývoz“ nahradit slovem „distribuce“. Úprava textu § 44a odst. 2 je provedena s ohledem na změněnou terminologii zákona o chemických látkách a chemických směsích a terminologii užívanou při klasifikaci chemických látek a směsí podle přímo použitelných předpisů EU (nařízení EU č. 1272/2008 a nařízení ES č. 1907/2006). Dále se legislativně technické sjednocuje pojem „podnikající fyzická osoba“. Dále se v poznámce pod čarou č. 35a zavádí text platného chemického zákona a navrhuje se zrušení poznámek pod čarou obsahujících již neplatné právní předpisy. Text odstavce 4 se rovněž uvádí do souladu s novým občanským zákoníkem. V § 44a odst. 9 se zohledňuje specifická úprava vedení evidence pro výbušniny, obsažené v zákoně o hornické činnosti.
  • Sjednocuje se terminologie, pokud jde o podnikající fyzické osoby. Dále se zákon slaďuje s chemickou legislativou a návrh se upravuje s ohledem na změny provedené v § 44b. Zachovává se platný právní stav pokud jde o oprávnění nakládat s vysoce toxickými látkami a směsmi. Tedy zachovává se oprávnění provádět takovou činnost na základě odborné způsobilosti v souladu se živnostenským zákonem. Četnost školení se prodlužuje na dva roky s ohledem na povinnost zaměstnavatele provádět v tomto termínu i ostatní školení zaměstnanců.
  • Navrhuje se vypustit text duplicitní s § 44a odst. 6, a to z těchto důvodů: ustanovení § 44b upravuje odbornou způsobilost pro nakládání s chemickými látkami a chemickými směsmi klasifikovanými jako vysoce toxické. To, že se předmětné ustanovení nevztahuje na případy, kdy zvláštní právní předpisy, např. živnostenský zákon, stanoví jinak a dále na výkon speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace, která má samostatně upravenu odbornou způsobilost v § 58, již plyne z citovaného ustanovení § 44a odst. 6. Proto se duplicitní úprava zrušuje, a to i ta, která je obsažena v § 44b odst. 2. Obsahem citovaného ustanovení není pravidlo chování, ale sdělení, že odbornou způsobilost pro vázanou živnost výroby, dovozu nebo prodeje nebezpečných chemických látek upravuje zvláštní právní předpis, kterým je živnostenský zákon. Jednak je citace nesprávná, protože živnostenský zákon neupravuje odbornou způsobilost pro dovoz uvedených látek, předmětná úprava je však i nadbytečná a zavádějící.
  • Navrhuje se upravit výčet typů vysokoškolského vzdělání osob, které jsou oprávněny nakládat s vysoce toxickými chemickými látkami a směsmi. Návrhem se zákonná úprava zpřesňuje a doplňuje se o jediný dosud opominutý lékařský obor, a to zubní lékařství; tím odpadá důvod pro část úpravy v § 44b odst. 1 písm. a) bodě 4.
  • Dílčím způsobem je doplněna oblast pitných vod, zejména pokud jde náležitosti žádostí a oznámení. Dále se v návrhu v souladu s požadavkem směrnice EU pro oblast vod určených pro lidskou spotřebu řeší oprávnění orgánu ochrany veřejného zdraví prvního stupně zakázat používání vody, která nesplňuje jakost pitné vody a možnost povolení mírnějšího hygienického limitu překračovaného ukazatele byla podle § 3a vyčerpána, pokud je taková nepitná voda nadále dodávána spotřebitelům. Pro takový případ je nezbytné zavést povinnost kontroly jakosti pitné vody ze strany jejího dodavatele, aby byl dostatek údajů pro včasný zákaz nebo omezení dodávky vody, která by ohrožovala zdraví. Současně se stanoví, že dodavatel je povinen informovat o dodávce nepitné vody spotřebitele. Tato úprava se do zákona doplňuje, neboť dosud je v něm řešena jen voda pitná a nejakostní pitná voda, tj. pitná voda, pro niž je povolen mírnější hygienický limit nebo výjimka.

 

Podpora biopaliv (novela zákona o spotřebních daní mění i zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb.):

Předmětem navrhované právní úpravy je umožnit pokračování daňového zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv, která splňují kritéria udržitelnosti biopaliv. V současné době jsou daňová zvýhodnění poskytována na základě Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v dopravě, jehož účinnost končí k 30. červnu 2015. Návrhy navazujících daňových zvýhodnění vysokoprocentních a čistých biopaliv jsou obsahem Víceletého programu podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období let 2015 - 2020. Účinnost předkládaného návrhu zákona se navrhuje k 1. červenci 2015. Výjimkou jsou ta ustanovení zákona o spotřebních daních, která ruší daňové zvýhodnění biopaliv od 1. ledna 2021, neboť výše zmíněný Víceletý program podpory je omezen do konce roku 2020.

Navrhované typy daňových zvýhodnění u jednotlivých biopaliv jsou proto následující:

  • Pohonná hmota B30 (směs motorové nafty s metylestery řepkového oleje, který splňuje kritéria udržitelnosti biopaliv, kde podíl metylesteru ve směsi musí činit nejméně 30 % objemu) bude zdaněna sníženou sazbou spotřební daně ve výši 8 415 Kč/1 000 litrů (standardní sazba spotřební daně u motorové nafty činí 10 950 Kč/1 000 litrů). Snížená sazba spotřební daně ve stejné výši je u této pohonné hmoty platná již podle stávající právní úpravy.
  • Pohonná hmota B100 (čisté metylestery mastných kyselin, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv) bude zdaněna sníženou sazbou daně 1 800 Kč/1 000 litrů. Podle stávající právní úpravy je tato pohonná hmota zcela osvobozena od spotřební daně. Daňové zvýhodnění etylesterů mastných kyselin je v souladu s Programem zrušeno.
  • Rostlinné oleje určené k pohonu motorů, které splňují kritéria udržitelnosti biopaliv, budou zdaněny sníženou sazbou daně ve výši 1 180 Kč/1 000 litrů.
  • Bioplyn (v kapalném nebo plynném stavu) učený k pohonu motorů bude i nadále zcela osvobozen od spotřební daně, resp. od daně ze zemního plynu a některých dalších plynů.
  • Biopaliva druhé generace bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivých paliv.
  • Pohonnou hmotu E 95 bude i nadále možné zcela osvobodit od spotřební daně na základě tzv. pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí obsahujících líh kvasný bezvodý zvláštně denaturovaný splňující kritéria udržitelnosti biopaliv.
  • U pohonné hmoty E 85 bude možné uplatňovat nárok na vrácení daně ve výši 12 600 Kč/1 000 litrů z objemu lihu obsaženého ve směsi. Dosud bylo možné uplatnit nárok na vrácení daně ve výši 11 310 Kč/1 000 litrů.

Další podrobnosti ke změmě zákona o ochraně ovzduší - ZDE (str. 5 a 29)

 

Přehled navržených bodu programu:

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 169/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 409/ - prvé čtení  
  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - druhé/třetí čtení  
  • Vládní návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) /sněmovní tisk 399/ - prvé čtení  

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ - druhé/třetí čtení 

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 418/ - prvé čtení  (podpora BIOPALIV, mění i zákon o ochraně ovzduší)
  • Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení
  • Zpráva o činnosti a hospodaření Energetického regulačního úřadu za rok 2013 /sněmovní tisk 344/ 
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/3/ - vrácený Senátem 
  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 308/3/ - vrácený Senátem