Více času na podstatné

Souhrn z jednání sněmovny: EIA, půdní fond, hospodaření s energií a právo na informace o životním prostředí

13.02.2015 13:03

VÝSLEDKY Od desátého února pokračovalo jednání Poslanecké sněmovny (25. schůze). Poslanecká sněmovna znovu projednala a schválila i novely zákonů EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) a o ochraně zemědělského půdního fondu, tedy zákony, které vrátil Senátem. Ve středu poslanci schválili ve třetím čtení novelu zákona o hospodaření s energií a následně v pátek i novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. 25 schůze byla zahájena dne 20. ledna odpoledne.

 

 

Komentář ministra Richarda Brabce k přijatým novelám EIA a ZPF:

EIA: „Žádné z předchozích vlád se nepodařilo předložit takový návrh, který by podpořila i celá vládní koalice. Nyní se MŽP podařilo najít a prosadit kompromisní řešení novely nejenom v rámci vlády, Sněmovny i Senátu, ale také v Evropské komisi, která s finální podobou zákona souhlasí. EK je věřím nyní připravena ustoupit od již zahájeného řízení o porušení smlouvy EU, které pro ČR znamenalo hrozbu zastavení financování dopravních staveb z Evropských fondů," okomentoval hlasování ministr Brabec.

ZPF: „Poslanci svým hlasováním dnes dostáli svým závazkům v koaliční smlouvě. Sněmovna zamítla senátní pozměňovací návrhy, které smysl zákona – chránit půdu – popíraly. Ze zákona se málem stal výjimkový zákon, který by půdu vůbec nechránil. Maskováním za prohlášeními o rozvoji obcí senátoři do zákona navrhli rozšíření okruhu staveb, na které není potřeba vydání souhlasu k odnětí ze ZPF. Půda by byla bez jakéhokoliv dozoru a poplatků zastavována například rekreačními objekty, garážemi i developerskými projekty. Pozměňovací návrhy také rozšiřovaly výjimky z placení odvodů na všechny veřejně prospěšné stavby, aniž by je smysluplně definovaly. Žádný ekonomický nástroj by tak nenutil investory, aby hledali umístění nových staveb v brownfieldech nebo na půdách horší kvality. V další Senátem navržené výjimce se objevilo i odpuštění zvýšených odvodů pro všechny sklady či výrobní haly, zanesené do územních plánů v minulosti i v budoucnosti. Návrh, který původně odešel ze Sněmovny do Senátu, a Sněmovna ho tak dnes bez dalších změn odhlasovala, podle mého názoru dostatečně půdu chrání a zároveň umožňuje rozumný rozvoj a vznik nových pracovních míst. Dále také nově posiluje kvalitativní ochranu půdy, která má zásadní význam v boji s povodněmi. A je také základním předpokladem pro produkci potravin, surovin pro průmyslovou výrobu atd.,“ komentuje hlasování ministr Brabec.

 

Aktuality:

  • 13.2.: Právo na informace o ŽP: Poslanci ve třetím čtení schválili novelu zákona o právu na informace o životním prostředí ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Schválený pozměňovací návrh poslance Zahradníka znamená, že ministerstvo životního prostředí bude muset každoročně zpracovávat a zveřejňovat zprávy o životním prostředí i pro jednotlivé kraje. Podle Zahradníka ministerstvo takové zprávy do roku 2009 vydávalo. Proti byl ministr životního prostředí Richard Brabec. MŽP provedlo mezi regiony anketu a o zprávy projevila zájem polovina z nich. Ministr navrhoval, že kraje, které budou zprávy chtít, je taky dostanou. Návrh byl schválen o jediný hlas a dále novelu projedná Senát.
  • 11.2.: Hospodaření s energií: Poslanci schválili novelu zákona o hospodaření s energií (ST301) ve třetím čtení a to ve znění pozměňovacích návrhů. Poslanci nejprve schválili legislativně technické úpravy a následně podpořili pozměňující návrhy poslance Adamce, Zemka a Hospodářského výboru (A2-A18). Pozměňovací návrhy poslance Novotného (B) a Hospodářského výboru (A1) nebyly již hlasovatelné. Novelu tak může dále projednat Senát. Podané pozměňovací návrhy najdete ve  sněmovním tisku č. 301/2. Vlastníci bytových domů, administrativních budov, stavebníci a společenství vlastníků budou muset nechat zpracovat pro tyto stavby tzv. energetický štítek pouze v případě prodeje nebo pronájmu (Adamec). Plošná povinnost nechat tyto štítky zpracovat jim už zřejmě hrozit nebude. Novela počítá s tím, že při prodeji nebo pronájmu staveb postavených před rokem 1947, u níž nebyla od té doby žádná větší změna, by vlastník po dohodě s druhou stranou nemusel štítek předkládat (Zemek). Změna zákona se dotkne i velkých podnikatelů, kteří budou muset nově každé čtyři roky nechat zpracovat energetický audit. Týká se to asi 2150 firem. Předloha také nově upravuje přijímání Státní energetické koncepce. Další změnou je zpřesnění povinností pro realitní kanceláře, které musí zveřejňovat v inzerátech na nemovitosti energetickou třídu budovy. Pokud realitky od vlastníka nemovitosti neobdrží průkaz, budou podle novely muset v nabídce uvést nejhorší energetickou třídu G. Dále zákon zjednodušuje podmínky pro program Nová zelená úsporám. Dává poskytovateli dotací možnost nechtít od žadatelů energetický posudek od auditora. Nově bude moci vyžadovat pouze posouzení od zpracovatele průkazů energetické náročnosti budov (energetický specialista). Novela by měla platit od 1. července 2015. Dnes ještě poslanci projednají novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. (s využitím ČTK)
  • 11.2. Rozúčtování nákladů na energie: Poslanecká sněmovna dnes také v dopoledních hodinách schválila ve třetím čtení novelu zákona upravující pravidla pro rozúčtování nákladů na teplo a vodu v bytech (ST308). Nižší budou například pokuty za zpoždění. Nyní se bude čekat na vyjádření Senátu ČR. Více ZDE
  • 10.2.: ZPF: Ochrana zemědělského půdního fondu: Poslanecká sněmovna neschválila pozměňovací návrhy Senátu a setrvala tak na znění přijaté poslaneckou sněmovnou (text návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou). Více k novele - ZDE (ČTK)
  • 10.2.: Novela zákona o veřejných zakázkách (ST 300) - Poslanecká sněmovna schválila znění zákona přijaté senátem
  • 10.2.: EIA: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona EIA ve znění pozměňovacích návrhů Senátu. Ministr R. Brabec poslancům oznámil, že ministerstvo životního prostředí podporuje pozměňovací návrhy Senátu a dále informoval poslance, že Evropská komise s pozměňovacími návrhy Senátu souhlasí. Pozměňovací návrhy (více ZDE) se týkají nabití účinnosti (nově prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení na místo 1. března 2015) a odkladného účinku žalob (doplnění umožní soudům žalobu nepřijmout v případech, pokud by měla "šikanózní" charakter). Novela také mění: vodní zákon a zákon o vodovodech a kanalizacích, stavební zákon, zákon IPPC a zákon o ochraně přírody a krajiny
  • 21.1.: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí prošel druhým čtením.
  • 20.1.: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií prošel druhým čtením. Přehled pozměňovacích návrhů včetně usnesení Hospodářského výboru najdete níže v tabulce.

 

Anotace předpisů:

 
Hospodaření s energií

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.


Přehled změny:


  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.
  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.
  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 

Přehledová tabulka jednání PSP ČR

 
PSP ČR: od 20. 1. 2015 / 25. schůze (přerušena do 10. února 14hodin)
Názen předpisu Výsledek

Novela z. o posuzování vlivů na životní prostředí (ST 299)

  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 77).
Schváleno znění Senátu

Novela z. o ochraně zemědělského půdního fondu (ST 339)

  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 79).
Setrváno na znění přijatém PSP ČR

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/ - druhé/třetí čtení 

Pozměňovací návrhy:

 

St 11. 2., 3. bod blok 3. čtení

Schváleno ve znění pozměňovacích návrhů
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - druhé/třetí čtení

Pozměňovací návrhy:

 

Pá 13. 2., 2. bod blok 3. čtení

schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 158/2000 Sb., o vyhledávání, průzkumu a těžbě nerostných zdrojů z mořského dna za hranicemi pravomocí států a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 380/ - prvé čtení přikázán
Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení  neprojednán
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Protokol z roku 1997 k Mezinárodní úmluvě o zamezení znečištění moří z lodí a k vyslovení souhlasu s ratifikací Mezinárodní úmluva o zamezení znečištění moří z lodí, přijatá Mezinárodní námořní organizací dne 2. listopadu 1973 /sněmovní tisk 168/ - druhé čtení  souhlas

 

Čtěte také:

Senát schválil novely EIA i o ochraně půdního fondu se změnami (14.1.2015)