Více času na podstatné

Přehled cílů POH ČR a jejich vyhodnocení

22.02.2012 15:06

POH ČR byl v roce 2010 plněn zejména v následujících oblastech:


Meziročně má celková produkce odpadů v ČR mírně klesající trend. Celková produkce odpadů v ČR v letech 2002 – 2006 výrazně klesala. V roce 2007 byla mimo jiné Ministerstvem provedena kontrola plnění ohlašovacích povinnosti a producenti, kteří neplnili své ohlašovací povinnosti byli vyzváni k jejich plnění. Proto v roce 2007 došlo k výraznému růstu počtu ohlašovatelů, i růstu evidované produkce odpadů o 3,2 mil. tun. I přes toto navýšení počtu evidentů a tím i „administrativnímu navýšení“ produkce odpadů nedošlo ke zvýšení produkce odpadů v přepočtu k HDP, což svědčí o pozitivním vývoji. V roce 2008 došlo k mírnému snížení produkce odpadů a produkce se ustálila na cca 31 mil. tun. V roce 2009 byl proveden dopočet produkce od všech původců kteří neměli ohlašovací povinnost. Přesto došlo pouze k mírnému nárůstu evidované produkce a evidované nakládání s odpady stagnovalo. V roce 2010 celková produkce meziročně poklesla o 1,4 %.

Cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 a s výhledem dalšího postupného snižování je plněn.
Absolutní množství skládkovaných odpadů se oproti roku se mírně snižuje, hodnota poklesla na 4,3 mil. tun. Procentuální podíl skládkovaných odpadů se snížil na 13,6 % z celkové produkce odpadů. V roce 2000 bylo uloženo na skládky celkem 25,6 % odpadů z celkové produkce roku 2000. V roce 2010 bylo uloženo na skládky cca 14,6 %. Pokles hm. množství odpadů uložených na skládky mezi léty 2000 – 2010 činí téměř 6,1 mil. tun, tj. více než 58 %.

Cíl snížit měrnou produkci nebezpečných odpadů o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 je plněn.
Cíle vyplývající z požadavků POH ČR na snížení měrné produkce odpadů jsou zapracovány do všech krajských plánů OH. Od roku 2000 do roku 2006 docházelo k trvalému meziročnímu poklesu produkce nebezpečných odpadů. V přepočtu na obyvatele tato produkce klesla z 300 kg v roce 2000 na 141,4 kg v roce 2006. V roce 2007 došlo k nárůstu produkce přibližně na úroveň roku 2003. Bylo vyprodukováno 170 kg nebezpečných odpadů na obyvatele, produkce byla ovlivněna mimo jiné také vyšší intenzitou odstraňování starých ekologických zátěží než v předchozích letech. V roce 2008 produkce nebezpečných odpadů výrazně vzrostla, oproti roku 2007 o 15 %, až na 2 038 tis. tun. V roce 2009 produkce nebezpečných odpadů dále rostla, oproti roku 2008 o 6 %, až na 2 161 tis. tun, v roce 2010 pak klesla na 1 784 tis. tun, tedy o 17,5 %.V přepočtu na jednoho obyvatele činila produkce 170 kg. V roce 2000 bylo vyprodukováno 3 083 tis. tun nebezpečných odpadů. V roce 2010 došlo oproti roku 2000 k poklesu produkce NO o více než 1 mil. tun.
I přes zvýšení produkce nebezpečných odpadů v roce 2010 se daný cíl daří plnit.

Cíl zvýšit využívání odpadů s upřednostnění recyklace na 55 % všech vznikajících odpadů do roku 2012 ve srovnání s rokem 2000 je plněn.
V roce 2005 bylo využito 68,7 % odpadů z celkové produkce odpadů z toho materiálové využití činilo 66,2 %. V roce 2006  to bylo 84,7 % odpadů z celkové produkce odpadů z toho materiálové využití činilo 82,3 %. V roce 2007 bylo využito 80,8 % odpadů z celkové produkce, z toho materiálově 78,7 %. V roce 2008 bylo využito 85,5 % z celkové produkce všech odpadů z toho materiálové využití činilo 83 %. V roce 2009 vlivem administrativního navýšení produkce odpadů pokleslo využití odpadů na 74,7 % z celkové produkce všech odpadů z toho materiálové využití činilo 72,5 %. Energetické využívání odpadů se podílí na celkovém využívání zcela nevýznamně, a to 2,2 %. V roce 2010 činilo využití všech odpadů 73,5%, z toho materiálové využití 70,7 % a energetické využití 2,9 %.

Produkce komunálních odpadů se díky provedení dopočtů v roce 2009 oproti roku 2008 výrazně zvýšila, množství využitých a odstraněných komunálních odpadů se však prakticky nezměnilo. Díky provedení dopočtů se již neopakuje negativní stav roku 2008, kdy bylo nakládáno s výrazně více jak 100 % produkovaných komunálních odpadů a poměrové indikátory využití a odstranění odpadů byly nadhodnoceny. Produkce komunálních odpadů v roce 2010 rostla pouze zanedbatelně. Evidovaná produkce komunálních odpadů byla nejvyšší za sledované období. V roce 2009 vzrostla meziročně o 39 % a proti roku 2002 o 15 %, avšak podíl využití komunálních odpadů meziročně poklesl i přes tento nárůst o pouhých 5 % a v porovnání s rokem 2002 o 15 % vzrostl. Ke zvýšení podílu využitých komunálních odpadů přispělo zejména rozšíření odděleného sběru složek komunálních odpadů, jelikož drtivá většina směsných komunálních odpadů je odstraňována. V roce 2010 vzrostla produkce komunálních odpadů o 0,7 %, avšak využití vzrostlo o 4,5 % na 33,2 % a materiálové využití vzrostlo o 1,6 % na  24,3 %
Do systému třídění provozovaného společností EKO-KOM, a.s. bylo k 31.12.2010 zapojeno 10 399 153 obyvatel, což představuje 98 % populace České republiky, kteří žijí v 5 904 obcích, zapojených do systému třídění komunálního odpadu. Systém EKO-KOM tak patří z hlediska pokrytí populace k nejúspěšnějším v Evropě. V roce 2010 měla drtivá většina obyvatel České republiky možnost třídit komunální odpad a také více než dvě třetiny obyvatel systém tříděného sběru pravidelně využívalo. Většina obyvatel má k dispozici sběrné nádoby nebo jiné sběrové prostředky pro tříděný sběr.
Postupně se rozvíjely systémy třídění odpadů a v rámci využívání odpadů materiálové nebo energetické využití odpadů. Cíle vyplývající z požadavků POH ČR na podíly využívaných a recyklovaných odpadů byly zapracovány do všech krajských plánů OH a jsou tak závaznými podklady pro činnosti původců odpadů. V roce 2010 pak produkce komunálních odpadů stoupala pouze nepatrně.

Cíl využívat 50 % hmotnosti vznikajících stavebních a demoličních odpadů do 31. 12. 2005 a 75 % hmotnosti vznikajících SDO do 31. 12. 2012 je splněn. Už v roce 2005 bylo využito 85,1 % SDO z celkové produkce a v roce 2007 dosáhl podíl využitých SDO 91,7 % z celkové produkce. V  roce 2008 došlo opět ke zvýšení využívání stavebních odpadů až na 100,9 % z celkové produkce stavebních a demoličních odpadů. V roce 2009 dosáhlo využití stavebních a demoličních odpadů hodnoty 93,8 % a v roce 2010 84,8%. Vyšší využívání ve vztahu k produkci před rokem 2009 bylo způsobeno tím, že byl využíván i odpad skladovaný a odpad od původců, kteří nepodléhali povinnosti hlášení o produkci a nakládání s odpady podle zákona o odpadech.

Cíl úplného využití kovové substance u průmyslových Ni-Cd akumulátorů byl splněn v roce 2004. Bylo zajištěno materiálové využívání odpadních akumulátorů.
 
Cíl výšit úroveň sběru tříděných vyřazených elektrických a elektronických zařízení na 4 kg na osobu za rok z domácností do 31. 12. 2006 byl splněn v roce 2008 (ČR dojednala s EU odložení splnění tohoto cíle do konce roku 2008).

Cíl dosáhnout u velkých domácích spotřebičů a automatických výdejních stojanů využití min. 80 % prům. hmotnosti použitého spotřebiče a opětovně použít nebo recyklovat materiály, látky a součásti z nich v rozsahu min. 75 % prům. hm. spotřebiče do 31. 12. 2006 byl splněn v roce 2008 (ČR dojednala odložení splnění tohoto cíle do konce roku 2008).

Dosáhnout u malých domácích spotřebičů, osvětlovacích zařízení, elektrických a elektronických nástrojů, hraček a přístrojů pro monitorování a regulaci využití minimálně 70 % prům. hmotnosti použitého spotřebiče a opětovně použít nebo recyklovat materiály, látky a součásti z nich v rozsahu minimálně 50 % prům. hmotnosti použitého spotřebiče do 31. 12. 2006 byl splněn v roce 2008 (ČR dojednala odložení splnění tohoto cíle do konce roku 2008).
 
V průběhu let 2003 – 2006 byly zpracovány všechny POH ČR stanovené Realizační programy (22), vláda k nim přijala 3 usnesení vlády č. 18/2005, č. 1621/2005 a č. 62/2007.
 

Neplněné cíle POH ČR:


Situace v oblasti komunálních odpadů zůstává nadále problematická. Cíl Plánu odpadového hospodářství ČR zvýšit materiálové využití komunálních odpadů na 50 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 se nepodařilo naplnit, i když byly plněny všechny přijaté úkoly
Podíl využitých komunálních odpadů se zvýšil z 13, 9 % v roce 2002 na 33,2 % v roce 2010. Materiálové využito bylo 24,3 % vyprodukovaných komunálních odpadů .V roce 2009 došlo k administrativnímu snížení materiálového využívání komunálních odpadů na 22,7 % započtením odpadů od původců, kteří nemají ohlašovací povinnost. Ve srovnání s referenčním rokem 2000, kdy bylo využito jako druhotná surovina 5,5 % KO došlo k výraznému zlepšení. Plnění ukazatele je podporováno i postupnou realizací cílů stanovených pro komunální odpady v krajských plánech odpadového hospodářství.
Cíl je však nejpřísnější zvolenou variantou z možností, daných Evropskou komisí k plnění cíle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES, o odpadech, která stanovila jako cíl pro komunální odpady dosáhnout úrovně recyklace a přípravy k opětovnému použití  50 % složek komunálního odpadu (papír, plast, sklo a kovy). Tuto podmínku již ČR plní a  proto je vhodné v budoucnu cíl POH upravit v souladu s cílem směrnice o odpadech.
Při tomto pojetí cíle pro odpady skupiny 20 (komunální odpady) a skupiny 15 01 z obcí (obalové odpady) by v roce 2010 bylo dosaženo využití 80,5 % papíru, 74,9 % skla, 56,2 % plastu a 68,0 % kovů, takže by využití všech složek bylo bez problémů dosaženo. Obdobně by bylo využití dosaženo, kdyby byly započítány veškeré odpady skupiny 15 01, nikoliv jen odpady od občanů.

Z problematického plnění cíle POH ČR v materiálovém využití komunálních odpadů vyplývá nutnost přijmout přímé legislativní změny, např. přeformulovat cíle nového plánu odpadového hospodářství, a upravit nástroje k realizaci žádoucích změn.

Procentuální podíl skládkovaných komunálních odpadů v minulých setrvale stoupal, od roku 2008 však dochází k poklesu. V roce 2000 bylo uloženo na skládky celkem 60,3 % odpadů z celkové produkce KO daného roku, v roce 2007 pak 86,2 %. V roce 2008 pak podíl komunálních odpadů odstraněných skládkováním dosáhl na 89,9 % z celkové produkce KO. V roce 2009 výrazně klesl na 64 procent a v roce 2010 59,5 %, což bylo dáno jak „administrativním“ zvýšením evidované produkce odpadů, tak snížením absolutního množství skládkovaných odpadů. Snižování absolutního množství dopadů ukládaných na skládky je pozitivním jevem, je však úzce spjato s produkcí směsného komunálního odpadu, který je, vzhledem k omezeným kapacitám zařízení na jeho energetické využití, z drtivé většiny odstraňován skládkováním. V roce 2010 došlo k ukončení odstávky spalovny SAKO Brno, což spolu s nárůstem podílu separovaných složek KO pozitivně ovlivnilo množství komunálních odpadů odstraněných skládkováním.

Snížení hmotnostního podílu komunálních odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 a s výhledem dalšího postupného snižování není plněn. Z výsledků ve sledované období 2000–2008 nebyl patrný žádný trend ke snižování skládkování komunálních odpadů. V  roce 2009 došlo meziročně ke snížení jak procentuálního podílu komunálních odpadů ukládaných na skládky na 64,0 %, tak k mírnému snížení absolutního množství skládkovaných směsných komunálních odpadů. V roce 2000 bylo uloženo na skládky celkem 60,3 % těchto odpadů z celkové produkce roku 2000, tj. 2 568 tis. tun. V roce 2010 bylo skládkováno 3 189 tis. tun komunálních odpadů, tedy 59,5 %. Nárůst hm. množství odpadů uložených na skládky mezi léty 2000 – 2010 činí  621 tis. tun, tj. 24 %.

Důležitým důvodem vysokého podílu komunálních odpadů odstraňovaných skládkováním je skutečnost, že sazby poplatku za ukládání odpadů na skládky byly nízké a nemotivují  k hledání a využívání alternativních metod nakládání s komunálními odpady, bez ohledu na jejich aktuální investiční podporu. Většina obcí provoz obecního systému odpadového hospodářství dotuje z veřejných prostředků a občané nenesou skutečné náklady na nakládání  s odpady v plné výši. Tyto nedostatky bude muset řešit nový zákon o odpadech, jehož návrh Ministerstvo připravuje.

Z hodnocení vyplývá, že je zatím ukládáno na skládky větší množství BRKO než bylo  v cílovém  roce požadováno. Množství ukládaných BRKO na skládky poslední dva roky sice klesá, ale pokles nebyl vzhledem k stanovenému cíli dostatečný a jeho pokračování bude omezeno dostupnými kapacitami pro využití zejména u směsného komunálního odpadu. Jako nutná se vzhledem k jednoznačnému podhodnocení údajů za rok 1995 jeví revize metodiky výpočtu plnění tohoto cíle.

V roce 2003 bylo uloženo na skládkách celkem 1,239 mil. t BRKO, tj. 108 %, v roce 2004 bylo podle zaslaných evidencí z ORP uloženo na skládky celkem 1,311 mil. t BRKO tj. 114 % a v roce 2005 bylo uloženo na skládky celkem 1,363 mil. t BRKO tj. 118,7 %  měrného množství vztaženého k předpokládanému cíli roku 2010, tj.112 kg/obyv./rok. Toto zvýšení v roce 2005 je způsobeno zejména zvýšením množství uloženého směsného komunálního odpadu (kód 20 03 01 o cca + 49 653 t) a odpadu dřeva (kód 20 01 38 o cca  + 1 000 t). V roce 2006 došlo dalšímu zvýšení množství BRKO uložených na skládku na 1,425 mil. t, tj. 123,7 % množství, které by mělo být uloženo v prvním cílovém roce 2010. V roce 2007 došlo dalšímu zvýšení množství BRKO uložených na skládku. Podle staré metodiky bylo v roce 2008 uloženo na skládky 129 % a v roce 2009 pak 128 %  množství, které by mělo být uloženo v roce 2010 pak 119 % , tedy o 19 % více. Podle nové metodiky to v roce 2008  bylo 97,6 %, tedy o 22,6 % a v roce 2009 pak 96,8 %, tedy o 21,8 % více a v roce 2010 pak 90% tedy o 15 % více. V obou metodikách byly použity koeficienty podílu BRO v KO odhadnuté pro rok 2000 (2001). Celkové množství BRKO uloženého na skládky v roce 2009 činí 1,502 mil. tun, což v přepočtu na obyvatele činí 143 kg, tedy o 31 kg více než je cílový stav. V roce 2010 bylo na skládky uloženo 1,377 mil. tun, což v přepočtu na obyvatele činí 131 kg, tedy o 19 kg více, než je cílový stav.
Z uvedených hodnot vyplývá, že je zatím ukládáno na skládky větší množství BRKO, než je požadováno v cílovém roce Stanovený cíl se podle zadaných kritérií nepodařilo splnit. Při vyhodnocování cíle by však mělo být přihlédnuto ke skutečnosti, že po zavedení podpory separovaného sběru BRKO a jeho rozšíření jsou nyní do produkce a skládkování BRKO započítávány odpady, které v referenčním roce započítávány nebyly. Dále do produkce roku 1995 nebyly započítány odpady těch původců, kteří neplnili ohlašovací povinnost, tedy nepodali hlášení o produkci a nakládání s odpady. Vliv neplnění této povinnosti je jednoznačně patrný např. i na datech z let 2002 – 2008, kdy v komunálních odpadech převyšovalo odstranění a využití jejich produkci až o 20 %. Tabulka č. 25 uvádí dopočet neohlášené produkce odpadů v letech 2002–2009 a podíl neohlášených odpadů v těchto letech činil 11,07 %. Podíl neohlášených odpadů se dlouhodobě snižuje. Lze proto důvodně předpokládat, že stejný či vyšší podíl neohlášených odpadů byl i v roce 1995. Vliv neohlášených odpadů na produkci byl odstraněn až v roce 2009 tzv. „dopočtem“ produkce odpadů, kdy jsou do produkce zahrnuty o odpady, které převzala zařízení, avšak původci nesplnili svou ohlašovací povinnost.
 

Navrhovaná opatření:


Vzhledem k dlouhodobým problémům neplnění cílů POH ČR týkajících se oblasti nakládání s komunálním odpadem a s biologicky rozložitelnými odpady je nezbytné přijmout nová legislativní opatření, která přinesou nové administrativní i ekonomické nástroje řešící tyto problémy. Bude třeba zejména přehodnotit nastavení výše poplatku za odstranění odpadů skládkováním a vázání příjmu z tohoto poplatku pouze na podporu nakládání s odpady, optimálně pak na podporu neplněných cílů POH ČR.

V otázce recyklace komunálních odpadů bude pro splnění závazků České republiky, plynoucích ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/2008/ES, o odpadech, postačující, aby byla při přípravě nového Plánu odpadového hospodářství hodnocena recyklace složek komunálního odpadu tak, jak to umožňuje rozhodnutí Komise 2011/753/EU ze dne 18. listopadu 2011, kterým se zavádí pravidla a metody výpočtu pro ověření dodržování cílů stanovených v čl. 11 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES. Splnění cíle materiálově využít 50 % veškerého komunálního odpadu je v podmínkách ČR nereálné ani s přihlédnutím na cíl snižování množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů odstraňovaných skládkováním.

V otázce biologicky rozložitelných komunálních odpadů sice došlo k mírnému snížení podílu skládkovaných odpadů, ale je zřejmé, že ani dosud přijatá opatření nezajistí dosažení cíle. Dosažení cílů pro roky 2010 a 2013 by bylo možné po realizaci žádostí na podporu zařízení na energetické využití odpadů a na mechanicko-biologickou úpravu odpadů, přijatých v rámci 15. výzvy z OPŽP. To je způsobeno zejména vysokým podílem biologicky rozložitelných komunálních odpadů, který je obsažen ve směsném komunálním odpadu, který je velice obtížně využitelný a končí dnes převážně na skládkách.
Bez ohledu na realizace těchto opatření se jeví jako vhodné přehodnotit ve spolupráci s Evropskou komisí množství biologicky rozložitelných odpadů, které byly ohlášeny jako skládkované v roce 1995. Důvodem je jednak skutečnost, že část těchto odpadů nebyla v roce 1995 na rozdíl od současnosti sledována, a pak skutečnost, že až do roku 2008 nebylo sledováno, jaký podíl produkovaných odpadů není původci ohlašován z důvodu nízké produkce původce či neplnění ohlašovacích povinností.

Proto bude z krátkodobého hlediska nutné revidovat produkci BRO a BRKO v referenčním roce a z dlouhodobého hlediska jednoznačně podpořit jak materiálové využití BRO, tak i energetické využití směsných komunálních odpadů, které představují největší zdroj BRKO.

Vzhledem k těmto požadavkům plynoucím z dlouhodobého neplnění cílů POH ČR a vzhledem k novým cílům a požadavkům stanovených směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech vyvstala potřeba přijmout nový zákon o odpadech, včetně jeho prováděcích předpisů, jejich připravované návrhy obsahují výše uvedená opatření. Tyto nové dokumenty znamenají také zásadní změnu podmínek, na jejichž základě bude nutné aktualizovat platný POH ČR. Aktualizací POH ČR by měly být rovněž upraveny cíle, jejich plnění není možné hodnotit jak z důvodu nevhodného stanovení parametrů jejich hodnocení, tak z důvodu jejich vnitřních rozporů.

 

Zdroj: Šestá hodnotící zpráva o plnění nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky, za rok 2010