Více času na podstatné

Připomínky: Koncepce vodní dopravy pro období 2016 – 2023

20.11.2017 18:41

Ministerstvo dopravy zpracovalo Koncepci vodní dopravy pro období 2016 – 2023 (dále jen „Koncepce“), která je první koncepcí zaměřenou na sektor vodní dopravy v České republice a která vychází ze schválené Dopravní politiky ČR pro období 2014 – 2020 s výhledem do roku 2050.  Koncepce identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních dvaceti letech nedostatečnou spolehlivost splavnosti vodní cesty 
v úseku Ústí n/L – státní hranice. V tomto úseku je potřebné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, tzn. nutnost řešit splavnost v obdobích s nižšími vodními stavy.

Technický posudek tzv. bezjezových variant projektového řešení Plavebního stupně Děčín 
a Technický posudek tzv. bezjezových variant 2 a 2a projektového řešení Plavebního stupně Děčín, ČVUT, 2014 potvrdily závěr, že k dosažení potřebných plavebních podmínek 
v kritickém úseku Labe státní hranice ČR/SRN – Střekov respektujících legislativní parametry vyžadované pro vodní cestu je s ohledem na absenci jiného technického řešení nezbytné provést stavební úpravy na řece Labi v podobě výstavby plavebního stupně 
v Děčíně. S ohledem na to je záměr Plavebního stupně Děčín (dále jen „PSD“) v Koncepci navrhován jako jediná možnost k zajištění potřebných parametrů splavnosti dolního toku Labe.

V rámci zpracování SEA hodnocení ke Koncepci byl identifikován významně negativní vliv opatření Koncepce "Realizace stavebních opatření odstraňujících úzká místa omezující plavební provoz" zahrnujícího návrh záměru Plavební stupeň Děčín na lokality soustavy Natura 2000. Koncepce vodní dopravy se v důsledku zařazení předmětného opatření dostává do střetu dvou veřejných zájmů. Jedná se o předpokládaný veřejný zájem na rozvoji vodní dopravy a veřejný zájem na ochraně lokalit soustavy Natura 2000 významně negativně ovlivněných schválením, resp. prováděním Koncepce vodní dopravy. V návaznosti na požadavek článku 6 odst. 4 směrnice 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin je před schválením koncepce s významně negativním vlivem na lokality soustavy Natura 2000 nezbytně nutné mj. doložit a prokázat naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu. Z tohoto důvodu byl zpracován následující podkladový materiál Koncepce vodní dopravy pro období 2016 – 2023 a její významně negativní vliv na lokality soustavy Natura 2000, popis a zhodnocení dotčených veřejných zájmů z hlediska směrnice Rady 92/43/EHS, který má poskytnout vládě České republiky podklad pro posouzení váhy výše uvedených dotčených veřejných zájmů, tedy zda z jejího pohledu v daném případě existují naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu na schválení Koncepce vč. opatření "Realizace stavebních opatření odstraňujících úzká místa omezující plavební provoz" zahrnujícího návrh záměru Plavební stupeň Děčín či je převažujícím veřejným zájmem zájem na ochraně významně negativně ovlivněných lokalit soustavy Natura 2000. 

Na základě tohoto podkladu je nezbytné, aby Vláda ČR rozhodla o převažujícím veřejném zájmu definovaném v bodě 4. nebo 5. předloženého materiálu.
V Koncepci obsažený Plavební stupeň Děčín je klíčový projekt pro existenci plavby. Důsledkem přijetí Varianty B by bylo ukončení záměru zlepšení plavebních podmínek – Plavebního stupně Děčín, který bude ponechán v současném stavu. Zachování současného stavu však povede k útlumu vodní dopravy či její úplnému zastavení. Důsledkem přijetí varianty A by bylo nevratné zničení fenoménů, které se Česká republika zavázala chránit dle příslušné evropské legislativy a bude znamenat rozpor s jejím hlavním cílem, kterým je přispívat k zachování biodiverzity EU.

Podmínkou schválení koncepce s významnými negativními vlivy na lokality soustavy Natura 2000 je dle ustanovení § 45i odst. 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, uložení a zajištění kompenzačních opatření, které bude předloženo vládě do konce února 2018. V současnosti proto není možné stanovit finanční náročnost na realizaci kompenzačních opatření.

 

Dokument ke stažení: