Více času na podstatné

Rozsáhlou novelu zákona o vodovodech a kanalizacích posoudí vláda

25.02.2013 09:05

Na konci září minulého roku Ministerstvo zemědělství ČR (MZe) poslalo do připomínkového řízení Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. Novelu ve středu posoudí Vláda, která by se měla dotknout i zákona č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích a zákona č. 254/2001 Sb. o vodách. Cílem návrhu je především odstranění nedostatků zákona o vodovodech a kanalizacích zjištěných při aplikaci tohoto zákona v praxi. Dále je návrhem sledováno snížení administrativní náročnosti, zpřesnění výkonu státní správy, úprava a zjednodušení správního trestání a vymezení vztahu k vodnímu a  stavebnímu  zákonu a posílení ochrany odběratelů včetně transparentního vyúčtování vodného a stočného. Návrh předpokládá, že novela bude účinná od 1. ledna 2014.

Cílem návrhu je především odstranění nedostatků zákona o vodovodech a kanalizacích zjištěných při aplikaci tohoto zákona v praxi. S ohledem na vztah k právu Evropské unie byla současně posuzována slučitelnost návrhu s  odpovídajícími předpisy EU, a to se směrnicí Rady 91/271/EHS ze dne 21. května 1991 o čištění městských odpadních vod a se směrnicí Evropského parlamentu a rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky.

Dále je návrhem sledováno snížení administrativní náročnosti, zpřesnění výkonu státní správy, úprava a zjednodušení správního trestání a vymezení vztahu k vodnímu a  stavebnímu  zákonu a posílení ochrany odběratelů včetně transparentního vyúčtování vodného a stočného.

V rámci připravovaného návrhu byla také posuzována možnost sjednocení  podmínek  připojování ke stavbám veřejné infrastruktury a  podmínek zřizování staveb v ochranných pásmech veřejné infrastruktury, aby úprava této problematiky byla v právních předpisech Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva zemědělství založena na jednotných pravidlech. Na základě analýzy v této oblasti je nutné konstatovat, že problematika vodovodů a kanalizací je od problematiky energetiky, dopravy a staveb v ochranných pásmech veřejné infrastruktury natolik odlišná, že záměr nemohl být realizován.

 

Výsledek jednání vlády: Vláda návrh schválila.

 

Předkládaný návrh obsahuje tyto hlavní změny:

 

  • zpřesnění předmětu úpravy, a to zejména pozitivním vymezením, aby bylo zřejmé, na jaké subjekty, vodovody nebo kanalizace se předmětný zákon vztahuje,
  • zpřesnění některých základních pojmů, kde přetrvávají stále nejasnosti, například pojem „obnova“, „provozně související vodovod“, nebo „vybrané údaje majetkové a provozní evidence“; bez definice obnovy může docházet ke zneužití těchto prostředků,
  • v pořizování plánu rozvoje vodovodů a kanalizací, nově se budou příslušné plány pouze aktualizovat a tato změna přispěje nejen k hospodárnosti a ke snížení administrativní náročnosti, ale také k možnosti flexibilně reagovat na rychle se měnící podmínky v rozvoji měst a obcí a s tím související zajištění vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu,
  • zavedení povinného jednotného systému elektronické komunikace při předávání údajů a informací rovněž za účelem snížení administrativní náročnosti,
  • upuštění od povinnosti k vypracování kanalizační řádů v případech, kdy dojde pouze ke změně v délce kanalizace a zrušení povinnosti pro krajské úřady k předávání každoročních výsledků rozboru surové vody ministerstvu s cílem snížení administrativní náročnosti,
  • úprava procesů spojených se stávající evidencí nákladů a cen služby dodávky pitné vody a odvádění odpadních vod včetně možnosti jejich kontroly veřejností; pravidla členění nákladů včetně jejich struktury bude obsahovat prováděcí předpis, který nahradí dosud platné opatření obecné povahy vydané Ministerstvem zemědělství dne 19. 9. 2006,
  • zajištění požadavku na zpřístupnění pozemků, prostřednictvím kterých je oprava nebo údržba vodovodu nebo kanalizace na jiném pozemku jedině možná; současný zákon umožňuje vstup pouze na pozemek, kde konkrétně k havárii došlo,
  • upřesnění opravy a údržby vodovodní nebo kanalizační přípojky na pozemcích veřejného prostranství, bylo vypuštěno ustanovení, že za opravu a údržbu těchto  přípojek (jde o části přípojky) odpovídá na pozemcích veřejného prostranství provozovatel. Za údržbu nebo opravu bude napříště odpovídat jejich vlastník,
  • zvýšení ochrany odběratelů vody zavedením povinnosti stavebníků a vlastníků nových vodovodů a kanalizací provozně souvisejících upravit svá vzájemná práva pro potřeby  kolaudačního souhlasu písemnou dohodou, aby nedocházelo k problémům při zajišťování plynulého provozu vodovodu a kanalizace a zásobování pitnou vodou; povinnosti provozovatele vodovodu nově nezanikají ani v případě zákazu použití pitné vody do doby obnovení její dodávky,
  • požadavek, aby provozovatel  oznámil alespoň 15 dní předem odběrateli čas výměny vodoměru, pokud se s odběratelem vody nedohodne na jiném termínu, souvisí s ochranou odběratele,
  • zpřesnění spojené s povinností veřejné služby v případech, kdy je povinnost veřejné služby uložena jinému provozovateli; návrh umožňuje převod práva na vodné a stočné na toho, komu je povinnost veřejné služby uložena,
  • zrušení povinnosti Ministerstva zemědělství rozhodovat o vzájemných právech a povinnostech vlastníků vodovodů nebo kanalizací provozně souvisejících v případech, kdy pro rozpory nedojde mezi nimi k uzavření písemné dohody; tento institut byl vlastníky zneužíván k řešení osobních zájmů a dalších záležitostí, které přísluší k  rozhodnutí soudům (ministerstvo by nemělo vstupovat do řešení soukromoprávních vztahů),
  • rozšíření dozorových orgánů v souladu s vodním zákonem o krajské úřady, kterým byl přiznán statut vodoprávních úřadů,
  • dílčí změny v působnosti orgánů veřejné správy; například obce budou mít možnost v samostatné působnosti vydat obecně závaznou vyhlášku o použití směrných čísel pro všechny obyvatele v obci, obce s rozšířenou působností budou mít dále možnost vydat opatření obecné povahy ve věci omezení dodávky vody v době extrémních klimatických podmínek,
  • doplnění a úpravu sankcí v návaznosti na navrhované změny, a
  • dílčí změnu zákona o místních poplatcích, která obcím umožní vybírat poplatek za zhodnocení stavebního pozemku, který již obsahuje vodovodní a kanalizační řád a v zákoně o vodách v souvislosti s vymezením vztahu mezi zákonem o vodovodech a kanalizacích  a vodním zákonem.

 

Dokumenty ke stažení: materiál, přílohy k materiálu, důvodová zpráva
 
 

Změna zákona o místních poplatcích

Tato změna umožní, na rozdíl od současného stavu obcím vybírat poplatek za zhodnocení stavebního pozemku i v případě, že odkoupí od developera vodovod, případně kanalizaci. Získané prostředky by měly umožnit odkup tohoto infrastrukturního zařízení. Dosud obec může vybírat poplatek jen v případech, pokud sama vybudovala vodovod nebo kanalizaci.

 

Změna zákona o vodách

Jedná se o malou novelu vodního zákona. Vzhledem k tomu, že zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích  vyžaduje  od stavebníka nově zřizovaného vodovodu nebo kanalizace, písemnou dohodu o vzájemných právech a povinnostech vlastníků provozně souvisejících vodovodů nebo provozně souvisejících kanalizací a její existencí podmiňuje kolaudační souhlas, je nutné, aby stavebník takového provozně souvisejícího vodovodu nebo provozně související kanalizace věděl o této povinnosti již ze stavebního povolení. Pro vodní díla vydává stavební povolení vodoprávní úřad, je tedy žádoucí, aby u vodovodů a kanalizací, které provozně souvisejí s jinými vodovody  nebo kanalizacemi byla avizována uvedená podmínka již ve stavebním povolení. Často se stává, že realizovaná stavba provozně souvisejícího vodovodu nebo kanalizace nemůže být provozována, neboť absence písemné dohody neumožňuje vydat povolení k provozování takového vodovodu nebo kanalizace

 

Související článek:

Zpoplatnění srážkových vod pomůže snížit cenu vody navrhuje SOVAK ČR, ministerstvo návrh odmítá

Zdroj: předkládací zpráva k návrhu zákona