Více času na podstatné

Vláda má na programu sucho, environmentálního značení, výkupy kovů či světelné znečištění

24.07.2017 08:00

Vláda by měla dnes dle zveřejněného návrhu programu projednat návrh Koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky (schváleno, více ZDE). Dále má vláda v plánu projednávat Národní program environmentálního značení (NPEZ) – aktualizace 2017 (schváleno), světelné znečištění, problematiku výkupu kovů nebo návrh nařízení vlády o podpoře elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů energie.

 

Podpora elektřiny a tepla - schváleno

Navrhované nařízení vlády o podpoře elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů energie je předkládáno s cílem jednoznačně stanovit postup pro výplatu podpory po získání kladného rozhodnutí Evropské komise o slučitelnosti podpory s právem Evropské unie, a to za období od nabytí účinnosti zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, nebo jeho ustanovení, které podporu zavádí, s vazbou na konkrétní datum uvedení daného projektu do provozu. Nařízení vlády tedy umožňuje operátorovi trhu vyplatit podporu zpětně, a to na základě již vydaných cenových rozhodnutí Evropským regulačním úřadem. Nepřijetím legislativních úprav by byla podle MPO v řadě případů reálně ohrožena návratnost vložených finančních prostředků do projektů.

 

Výkup kovů - pro informaci

Vláda projedná i zprávu k plnění usnesení vlády č. 611/2015 - Komplexní řešení problematiky negativních jevů při výkupu kovových odpadů v ČR. Tzv. bezhotovostní vyhláška podle Ministerstva životního prostředí se jednoznačně osvědčuje. Krádeže kovů srazila o 72 % oproti době před vyhláškou. Vedle snížení počtu trestných činů krádeží kovů a způsobené škody byl zaveden centrální registr provozovatelů sběren a výkupen kovů, dále také meziresortní specializovaný tým – malou Kobru složenou z inspektorů ČIŽP, policistů, celníků a ČOI, nebo posílit personální zdroje a technické vybavení ČIŽP. Více ZDE.

 

Světelné znečištění - pro informaci

Vláda se také bude dnes zabývat problematikou světelného znečištění. Materiál konstatuje, že v současné době světelné znečištění není v České republice komplexně právně ošetřené, žádný právní předpis nestanoví, který správní orgán tento veřejný zájem chrání ani jaké jsou pro světelné znečištění limitní hodnoty. Zároveň mapuje stávající dílčí předpisy a jejich bílá místa z pohledu světelného znečištění. Např. ve stavebním zákoně a jeho vyhláškách, jsou zmiňovány limity světelného znečištění, ty ale v žádných podzákonných normách neexistují. Obtěžování umělým světlem by ideálně mělo být minimalizováno už při plánování staveb. Dokud ale problematika světelného znečištění nenabyde jasného vymezení věcné působnosti správních orgánů, nelze v rámci stavebního zákona tuto problematiku posuzovat.

Jinou možností je zapracování limitů světelného znečištění do přestupkového zákona, kde by se tak otevřela možnost pro občany bránit se proti rušení nočního klidu umělým osvětlením. Ke snižování negativního vlivu světelného znečištění se nabízí regulace pro omezení vlivů na přírodu i životní prostředí a na zdraví člověka jako veřejný zájem. Sem patří svícení do oken, svícení s nevhodnou teplotou chromatičnosti (barvou světla) nebo intenzitou. Bylo by zapotřebí posílit pravomoci obcí pro lokální regulaci problematiky světelného znečištění, vymezit limity pro světelné podmínky a v neposlední řadě omezit nadměrné svícení jako způsob naplňování požadavků na hospodárné využívání energie nebo dosahování energetických úspor podle zákona o hospodaření energií. Do budoucna je zapotřebí definovat veřejný zájem na ochraně před světelným znečištěním a následně ho promítnout do více předpisů (zákonů různých rezortů) nebo na technické normy, na něž by se dalo odkazovat.

 

Další informace: