Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

26.05.2015 17:52

Zajímavé rozhovory s M. Šefčovičem a M. Zaurem pro EurActiv

Maroš Šefčovič: Jaderná elektrárna nemá být závislá na jednom dodavateli - „Je v zájmu každého členského státu a provozovatele jaderných elektráren, aby si zachovali možnost získávat palivo z více zdrojů. Ať už kvůli ceně nebo z jiných důvodů,“ říká v rozhovoru pro EurActiv.cz místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič. V Praze se dnes účastní Evropského jaderného fóra. Chce také představit analýzu české energetiky šitou na míru energetické unii. Více ZDE

 

 

Miloslav Zaur: České energetické politice chybí kus odvahy a inovace

„Chtě nechtě nejsme tak silná ekonomika jako Německo, které tlačí vývoj určitým směrem a bude ovlivňovat i koncepci sousedních zemí. Kus osobní odvahy politiků a snahy o inovaci energetiky by Česku při definování energetické koncepce prospěl,“ říká v rozhovoru předseda Rady Českého plynárenského svazu Miloslav Zaur. EurActiv s ním mluvil také o evropském projektu energetické unie. Více ZDE

26.05.2015 12:15

Za kalamitu v Praze Dejvicích může pravděpodobně slepé rameno, jeho hledání dnes začalo

AKTUALIZOVÁNO Nejméně do středy nepoteče obyvatelům pražských Dejvic a Bubenče z kohoutku pitná voda, potvrdil generální ředitel Pražských vodovodů a kanalizací Petr Mrkos. Voda není pitná ani po převaření. Testy už potvrdily, že ve vodě byly koliformní bakterie, na některých místech ještě jsou zvýšené hodnoty. Podle Mrkose vodu zřejmě kontaminovala voda z přípojky, která není zakreslená do map. V rámci stavebních prací v ní mohlo dojít k podtlaku a tím se vadná voda dostala do sítě. Vodohospodáři dnes začali ráno s kamerovým průzkumem.

Těm, kterým se z ní udělalo zle a mají na to doklad od lékaře, budou Pražské vodovody a kanalizace (PVK) vyplácet odškodné až v desítkách tisíc. Peníze za podnikatelskou újmu nabídnou PVK také firmám. Šéf pražských vodovodů Petr Mrkos se také dušuje, že v jiných částech metropole žádné podobné nebezpečí nehrozí. Vychází z toho, že jinde k takové havárii zatím nedošlo. „Nebezpečí je minimální,“ tvrdí ředitel firmy v rozhovoru pro Lidovky.cz (rozhovor ZDE).

S ohledem na nezbytné lhůty pro získání výsledků rozborů vzorků vody, nelze dosud riziko zcela vyloučit. Po dohodě s Hygienickou stanicí hl. m. Prahy nelze vodu stále používat pro pití, vaření, ústní hygienu, mytí obličeje. Vodu z vodovodu je možné používat pro praní a další obvyklé činnosti. Po mytí nádobí je potřeba provést oplach pitnou vodou.

V souvislosti s touto havárií je možné, aby si fyzické osoby písemně (e-mailem na info@pvk.cz) zažádaly o kompenzaci. V dopise uveďte adresu, číslo vašeho účtu, kam vám odškodnění bude zasláno a přiložte kopii zprávy od vašeho lékaře. Právnické osoby budeme řešit ve spolupráci s pojišťovnou.

Koliformní bakterie žijí v trávicím ústrojí různých živočichů včetně člověka. Pokud se vyskytují ve vodě, znamená to, že je znečištěna fekáliemi. Koliformní bakterie mohou způsobit průjmy, zvracení a nevolnost.

Vodohospodáři začali dnes v úterý ráno s kamerovým průzkumem potrubí v Dejvicích. Hledání slepého ramene, kterým se nejspíš do vody dostaly bakterie, zabere dva dny. Před polednem byla prohledána asi polovina kilometrového úseku, řekl ČTK mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) Tomáš Mrázek. Výsledky hledání nebudou mít vliv na to, kdy budou moci obyvatelé Dejvic a Bubenče znovu pít vodu z kohoutku. Očekává se, že to hygiena povolí ve středu.

PVK také dnes žádají všechny obyvatele a majitele objektů v Dejvicích a Bubenči, kteří byli zasaženi hygienickou závadou, aby odtáčením vody z kohoutků (místním proplachem) pomohli dopravit vodu s vyšším obsahem chlóru do celého distribučního systému. Tím dojde k dezinfekci i koncových rozvodů v budovách. „Náš apel míří zejména na velké campusové objekty vysokých škol a na budovy s omezeným provozem, ale samozřejmě i přímo na obyvatele,“ zdůraznil tiskový mluvčí společnosti Tomáš Mrázek. Lidé se nemusejí obávat, že by se jim tímto krokem zvýšili náklady za spotřebu vody. PVK totiž nebude spotřebitelům v oblasti Prahy 6- Dejvice za období, po které byla voda ve vodovodu nepitná, dodávanou vodu fakturovat.

 

Záznam z tiskové konference na ČT24:

 

 

Zdroj: Lidovky.cz, ČT24, ČRo, iDNES.cz

 

 

26.05.2015 09:53

Soutěže Stavba roku 2015 udělí i cenu za energetické a ekologické řešení stavby

Přihlašovat můžete veškeré stavby do 2. června, které budou zkolaudovány nebo předány do předběžného užívání do konce května 2015. Na stáří přihlašované stavby se nebere ohled. Jednu ze zvláštních cen udělí rovněž Státní fond životního prostředí ČR a to cenu za energetické a ekologické řešení stavby.

Letos se uskuteční již 23. ročník prestižní soutěže Stavba roku. Soutěž je vypisována na podporu kvalitních realizací staveb, aby ocenila společné úsilí stavebních investorů, projektantů a dodavatelů. Zdařilé stavby jsou každoročně prezentovány odborné i laické veřejnosti jako přední díla českého stavitelství a architektury. Takovému poslání vyjadřují podporu udělením záštity například prezident České republiky, předseda Senátu, řada ministrů i rektor ČVUT v Praze. Jednu ze zvláštních cen udělí rovněž Státní fond životního prostředí ČR a to cenu za energetické a ekologické řešení stavby.

Soutěž je otevřena pro všechny stavby dokončené a uvedené do provozu nebo zkolaudované na území ČR do konce května. Zároveň se Stavby roku účastní i zahraniční stavby, na nichž se podílely české firmy. Přihlásit se mohou stavby nové i rekonstruované, urbanistická řešení veřejného prostoru, úpravy krajiny, bytové i nebytové budovy, inženýrské a dopravní stavby i specifická stavební díla.

Přihlásit do soutěže se můžete prostřednictvím webu https://stavbaroku2015.cz/, kde najdete přihlašovací formuláře, tedy propozice soutěže, přihlášku a registraci. Termín pro podání přihlášek a dodání veškerých podkladů je úterý 2. 6. 2015.

26.05.2015 08:05

Češi loni odevzdali přes 58 tisíc tun starého elektra, meziročně zhruba o sedm procent více

Češi loni odevzdali k recyklaci rekordní počet vysloužilých elektrospotřebičů. Celkem lidé do sběrných míst předali přes 58.000 tun starého elektra, meziročně zhruba o sedm procent více. Vyplývá to z údajů pěti největších kolektivních systémů pro sběr a recyklaci elektra, které zveřejnila společnost ELEKTROWIN.

Z největší části se na tomto čísle podílel kolektivní systém ELEKTROWIN. V jeho sběrné síti lidé odevzdali 29 921 tun spotřebičů, což představuje více než 50 % celorepublikového množství.

Od roku 2005, kdy byl v ČR přijat současný způsob ekologického nakládání se starým elektrem, je to nejvyšší číslo. Každý obyvatel ČR tak loni odevzdal k recyklaci 5,53 kg elektrozařízení.

Velké rozdíly v množství spotřebičů předaných k recyklaci stále panují mezi různými částmi České republiky.

V absolutním množství vysbíraných spotřebičů ve výkazech ELEKTROWINu bezkonkurenčně vede Středočeský kraj s 3469 tunami, druhá Praha dodala loni k recyklaci 3107 tun. Na poslední Karlovarský kraj připadá jen 697 tun starého elektra.

Jinou optiku ale nabízí přepočet výsledků krajů na množství jejich obyvatel. Z tohoto pohledu totiž bezkonkurenčně vede Liberecký kraj, jenž jinak svými 2566 tunami nijak neoslňuje. Každý z obyvatel kraje včetně nejmenších dětí (podle aktuálních údajů je jich 438 767) ale loni odevzdal k recyklaci 5,85 kilogramu elektrozařízení.

 

Zdroj: TZ ELEKTROWIN, Českénoviny.cz

26.05.2015 07:43

MŽP schválilo jedny z posledních projektů ze starého OPŽP za více než 5 miliard korun

Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes schválil projekty z letošních výzev v rámci dobíhajícího programového období Operačního programu Životní prostředí 2007-2013, v celkové hodnotě přes 5 miliard korun. Jedná se o 2354 projektů podaných v 64. a 65. výzvě, zaměřených na energetické úspory, nakládání s odpady, na oblast ochrany přírody a na rozvoj environmentálního vzdělávání.

Na účty příjemců podpory poputují zřejmě poslední finanční prostředky z Operačního programu Životní prostředí v končícím programovém období. Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes schválil a podepsal vyhodnocené projekty z 64. výzvy v hodnotě 4 701 746 677 korun a z 65. výzvy s celkovou výší podpory EU 417 648 915 korun. Obrovský zájem o obě výzvy ze stran žadatelů, dostatečný počet kvalitních projektů a především zachráněné miliardy z loňského roku umožnily navýšit původně alokované prostředky téměř o dvojnásobek.

„Obě výzvy jsme mohli vyhlásit díky vloni zachráněným 13 miliardám korun a díky krizovému režimu, ve kterém Státní fond životního prostředí běží okamžitě od nástupu nového vedení na MŽP. V letošním roce musíme zadministrovat a profinancovat téměř 40 miliard korun, nastavený režim tak běží dál,“ vysvětluje ministr životního prostředí Richard Brabec.

Právě vyhodnocené výzvy byly vyhlášeny na jaře letošního roku. Podané projekty byly na SFŽP urychleně posouzeny s ohledem na končící programové období a podmínku, že všechny projekty musí být zrealizovány a profinancovány do konce letošního roku. 64. výzva byla určena žadatelům o dotaci s projekty na výstavbu nových zařízení a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání obnovitelných zdrojů energie pro výrobu tepla, elektřiny a kombinované výroby tepla a elektřiny, na výstavbu a rekonstrukce zdrojů tepla využívajících obnovitelné zdroje energie, realizace úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry. Dále pak na projekty zaměřené na zkvalitnění nakládaní s odpady, podporu biodiverzity, obnovu krajinných struktur, optimalizace vodního režimu krajiny a prevenci sesuvů a skalních řícení, monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů včetně zdrojů podzemních vod. Původní alokace na výzvu činila 1,75 mld. korun, zájem o dotace byl trojnásobný. Jen od obcí a měst přišlo téměř 900 žádostí na projekty v oblasti odpadového hospodářství za více než 1,4 mld. Kč.

V 65. výzvě žadatelé o dotaci podávali projekty zaměřené na environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu. To jsou dotace například na budování zahrad mateřských a základních škol v přírodním stylu či podpora lesním školkám. Zájem předčil původní alokaci 100 milionů korun téměř čtyřnásobně.

Poslední faktury musí být uhrazeny dodavatelům do 31. 12. 2015. „Více než dva tisíce projektů jsme vyhodnotili v rekordně krátkém čase a jsme připraveni poskytnout úspěšným žadatelům maximální podporu i pro realizační fázi projektů tak, aby se daly profinancovat do konce letošního roku,“ dodává ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman.

 

Dokument ke stažení:

Schválené a zamítnuté žádosti z LXIV. a LXV. výzvy OPŽP na základě doporučení 45. ŘV  - ke dni 25. 5. 2015

25.05.2015 14:13

Vláda schválila novelu horního zákona, program TRIO, navýšení rozpočtu programu EFEKT2015

VÝSLEDKY Vláda České republiky na svém dnešním jednání schválila nový program podpory průmyslového výzkumu s názvem TRIO, který bude realizován v letech 2016 – 2021. Program, který počítá pro výzkumníky a vývojáře s celkovou podporou až 3,7 miliardy korun, předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Vláda dále dnes schválila novelu horního zákona, navýšení rozpočtu Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2015 (EFEKT 2015) a ustavení koordinačního subjektu k posílení regulace ve vodárenství.

V roce 2015 bylo přijato 47 žádostí do investiční aktivity "Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti veřejného osvětlení" (tzv. rekonstrukce veřejného osvětlení) s celkovými požadavky na dotaci ve výši 22,5 mil. Kč v rámci programu MPO EFEKT 2015. Na tuto aktivitu byla z rozpočtu programu EFEKT 2015 alokována částka 10,5 mil. Kč. Vzhledem ke snaze podporovat projekty investičního charakteru, hlavně aktivitu Rekonstrukce veřejného osvětlení, schválilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a dnes vláda navýšení rozpočtu programu EFEKT pro rok 2015 o 12 mil. Kč, tj. na celkových 42 mil. Kč. Navýšení přitom bude určeno právě na rekonstrukce veřejného osvětlení.

Cílem Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací je zvýšení transparentnosti regulace cen pro vodné a stočné, dlouhodobá udržitelnost sektoru vodovodů a kanalizací a zlepšení ochrany spotřebitelů při zachování sociálně únosné ceny pro vodné a stočné. Tento Výbor VaK bude partnerem jednotlivým subjektům regulace (viz níže), kterým bude adresovat svá většinově schválená doporučení a bude dohlížet nad jejich naplňováním. Současně se vznikem Výboru VaK vznikne i Odbor dozoru a regulace vodárenství v rámci struktury Ministerstva zemědělství.

Účelem návrhu novely zákona o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) je změna poměru rozdělení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů mezi státní rozpočet České republiky a obce a zjednodušení a zprůhlednění postupu při výpočtu, vybírání a vymáhání úhrad a navýšení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů. Obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu.

 

Ustavení koordinačního subjektu k posílení regulace ve vodárenství

Výsledek: Vláda návrh schválila

Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem financí, Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Úřadem vlády ČR, Hospodářskou komorou ČR, Svazem měst a obcí ČR, Sdružením místních samospráv ČR, Českomoravskou konfederací odborových svazů, Asociací samostatných odborů ČR, Energetickým regulačním úřadem a Českým statistickým úřadem dostalo od vlády ČR za úkol vypracovat návrh na ustavení a institucionální zabezpečení koordinačního subjektu k posílení regulačních mechanismů oboru vodovodů a kanalizací včetně stanovení věcné náplně tohoto subjektu. V předkládaném materiálu Ministerstvo informuje o plnění úkolu, návrhu jednacího řádu a popisu základních činností navrženého koordinačního subjektu. Hlavním cílem subjektu bude zvýšení efektivnosti regulačních mechanismů zajišťující dlouhodobou udržitelnost sektoru vodovodů a kanalizací a zlepšení ochrany spotřebitelů při zachování sociálně únosných cen pro vodné a stočné.

Výbor pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací (dále jen Výbor VaK) - jehož hlavním cílem je zvýšení transparentnosti regulace cen pro vodné a stočné, dlouhodobá udržitelnost sektoru vodovodů a kanalizací a zlepšení ochrany spotřebitelů při zachování sociálně únosné ceny pro vodné a stočné. Tento Výbor VaK bude partnerem jednotlivým výše uvedeným subjektům regulace, kterým bude adresovat svá většinově schválená doporučení a bude dohlížet nad jejich naplňováním. Zároveň bude Výbor VaK na svých jednáních projednávat plnění jednotlivých úkolů uvedených v příloze Usnesení vlády ČR č. 86 ze dne 9. února 2015.

Současně se vznikem Výboru VaK vznikne v souladu s plněním úkolů vyplývajících z Usnesení vlády ČR č. 86 ze dne 9. února 2015 i Odbor dozoru a regulace vodárenství v rámci struktury Ministerstva zemědělství. Tento nový odbor bude fakticky vykonávat zejména následující činnosti:

  • Zvýšení dohledu nad předáváním informací z oblasti vodovodů a kanalizací získávaných od cca 5 900 vlastníků a 2 500 provozovatelů infrastruktury.
  • Rozvoj a využívání elektronických aplikací pro kontrolu a vyhodnocování databází s údaji o majetcích, cenách a vydaných povoleních.
  • Hodnocení efektivity výkonnosti a definování a uplatnění výkonnostních ukazatelů provozování infrastruktury.
  • Rozšíření cílené kontroly v případech, kdy je zjištěn  výrazný odklon od základních standardních parametrů.
  • Posílení analytické činnosti a „benchmarkingu“ vodárenských společností a jeho průběžné uplatňování v praxi.
  • Centralizované vyřizování stížností odběratelů a dalších subjektů a případná distribuce dalším subjektům regulace k vysvětlení a vyřízení (koordinační role).
  • Sestavování každoroční zprávy do ročenky vodovodů a kanalizací o provedených kontrolách, jejich výsledcích a o uplatňování benchmarkingu.
  • Spolupráce na zpracování koncepce rozvoje oboru vodovodů a kanalizací.
  • Hodnocení využití zdrojů vody ve vztahu k jejím potřebám včetně období extrémního počasí (sucho) s ekonomickými důsledky.
  • Zajišťování dostatečné ochrany spotřebitele.

 

Informace o plnění zadaného úkolu: Dne 27. února 2015 byl příkazem ministra zemědělství s účinností ke dni 15. března 2015 zřízen v rámci úseku vodního hospodářství Odbor dozoru a regulace vodárenství. Současně byly zřízeny dvě oddělení v rámci tohoto odboru a to oddělení analytické a benchmarkingu a oddělení stížností, kontroly a regulace. Zároveň bylo též vypsáno výběrové řízení na ředitele tohoto nově vznikajícího odboru.

Ministerstvo zemědělství též oslovilo nejvyšší představitele výše uvedených spolupracujících subjektů s žádostí o jmenování kontaktní osoby, která by spolupracovala na splnění tohoto úkolu. Tito nominovaní zástupci na pracovním jednání odpřipomínkovali připravený jednací řád koordinačního subjektu, který je přiložen jako příloha č. 1 tohoto materiálu. Po schválení tohoto materiálu vládou je ministr zemědělství připraven ihned jmenovat členy Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací dle nominací jednotlivých spolupracujících subjektů a odstartovat tak její činnost.

 

Dokument ke stažení:

Návrh jednacího řádu Výboru VaK

 

Program aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje TRIO

Výsledek: Vláda návrh schválila

Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“) předkládá vládě České republiky ke schválení návrh programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje „TRIO“ (dále jen „Program“). Program bude realizován formou veřejných soutěží ve výzkumu, vývoji a inovacích podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací).

Posláním programu je podpořit aktivity v aplikovaném výzkumu, které budou využívat a dále rozvíjet potenciál v oblasti klíčových technologií (Key Enabling Technologies, dále jen „KETs“). Jde o technologie náročné na znalosti a kvalifikovanou pracovní sílu, vyžadující zásadní podíl výzkumných aktivit a s rychlými inovačními cykly. KETs jsou uplatnitelné v nových produktech a službách s vysokou přidanou hodnotou, které budou přispívat k hospodářskému růstu a zvyšování konkurenceschopnosti České republiky a Evropské unie. V Programu budou podporovány projekty zaměřené zejména na následující KETs: fotonika, mikro- a nanoelektronika, nanotechnologie, průmyslové biotechnologie, pokročilé materiály a pokročilé výrobní technologie.

Cílem programu je zvýšit aplikovatelnost výsledků výzkumu a vývoje (dále jen „VaV“) zaměřeného na KETs v podnikové sféře. Důraz bude kladen na ekonomické oblasti, ve kterých ČR disponuje významným růstovým potenciálem. Jedná se zejména o výrobu dopravních prostředků, strojírenství, elektroniku a elektrotechniku, IT služby a software, výrobu a distribuci elektrické energie a léčiva a zdravotnické prostředky. Program tak bude přispívat k implementaci Národní výzkumné a inovační strategie pro inteligentní specializaci České republiky (RIS 3) a k podpoře jejích vertikálních priorit.

Program vychází z Aktualizace Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 2009 až 2015 s výhledem do roku 2020, schválené usnesením vlády ze dne 24. dubna 2013 č. 294, která mj. ukládá realizovat program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje pro potřeby průmyslu za účelem posílení konkurenceschopnosti ČR. Program doplňuje zejména program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON realizovaný Technologickou agenturou ČR, v rámci kterého ale bylo podpořeno pouze minimum projektů v oblasti klíčových technologií (program EPSILON je široce zaměřen a navíc na jeho realizaci není dostatek finančních prostředků). Vzhledem k tomu, že se MPO podílí na formulaci zaměření veřejných soutěží v programu EPSILON za oblast průmyslových priorit, zajistí minimalizaci možných překryvů s programem TRIO. Současně bude účastí zástupců MPO v Radě programu EPSILON zabráněno riziku duplicitního financování projektů.

Program je rovněž komplementární k aktivitám na podporu VaV z fondů EU, konkrétně k novému Operačnímu programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK). Program Aplikace, v kterém budou v rámci OP PIK podporovány projekty aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje, je široce zaměřen na všechny oblasti uvedené v RIS3, podpora bude poskytována výhradně v režimu Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 (GBER), příjemci mohou být pouze subjekty ze způsobilých regionů atd. Program TRIO naopak cílí na podniky realizující vývoj v high-tech odvětvích v oblasti KETs, podporovat bude výhradně kolaborativní výzkum včetně až 100% podpory výzkumných organizací, otevřen bude pro všechny subjekty z celé ČR včetně Prahy a další odlišnosti mezi oběma programy lze nalézt také ve způsobu vyhlašování a hodnocení (veřejná soutěž / výzva), financování (ex ante / ex post) či omezení některých typů výdajů.

Program je jedním z nástrojů naplňování Národních priorit orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, schválených usnesením vlády ze dne 19. července 2012 č. 552 (dále jen „Národní Priority“). Program je zaměřen především na prioritu č. 1 Konkurenceschopná ekonomika založená na znalostech, konkrétně na oblast 1.1. Využití (aplikace) nových poznatků z oblasti tzv. General Purpose Technologies. Vzhledem k průřezovému charakteru KETs budou dále podporovány projekty z dalších oblastí a priorit, zejména 1.2. Posílení udržitelnosti výroby a dalších ekonomických aktivit, 2.1. Udržitelná energetika, 2.2. Snižování energetické náročnosti hospodářství, 2.3. Materiálová základna, 3.4. Environmentální technologie a ekoinovace a 5.2. Nové diagnostické a terapeutické metody.

K cílům Programu patří rovněž posílení účinné spolupráce ve VaV mezi podniky a výzkumnými organizacemi, jejíž nízká intenzita patří mezi hlavní slabiny národního inovačního systému. V Programu budou podpořeny výhradně projekty realizované ve spolupráci podniků a výzkumných organizací a Program tak přispěje ke zkvalitnění a rozvoji inovační poptávky podniků a zvýšení relevance a aplikačního potenciálu výsledků výzkumných organizací.

Program je doplňkem k široké paletě nástrojů na podporu VaV, které bude MPO v následujících letech realizovat prostřednictvím Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Od těchto aktivit Program odlišuje řada věcných i technických prvků, způsob hodnocení návrhů projektů, možnost hlásit se i pro uchazeče z Prahy, podpora účinné spolupráce podniků s výzkumnou sférou vč. až 100% intenzity podpory výzkumným organizacím atd.

V tomto Programu budou podpořeny pouze projekty, které odůvodněně předpokládají dosažení alespoň jednoho z následujících aplikovaných výsledků VaV: prototyp, funkční vzorek, poloprovoz, ověřená technologie, software, patent, užitný nebo průmyslový vzor.

Financování Programu je plánováno v rámci výdajů státního rozpočtu na výzkum, experimentální vývoj a inovace na léta 2016 - 2021 z kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu. Předpokládané celkové výdaje na Program činí 6 150 mil. Kč, což při očekávané průměrné míře podpory 60 % představuje 3 700 mil. Kč z výdajů státního rozpočtu. Veřejné soutěže na výběr projektů do Programu budou vyhlášeny v letech 2015, 2016 a 2017. Maximální výše účelové podpory jednoho projektu v Programu je stanovena na 20 mil. Kč.

Program bude mít pozitivní dopad na podnikatelské prostředí, neboť je přímo zaměřen na rozvoj ekonomiky založené na inovacích v oblastech, které byly identifikovány jako perspektivní jak na národní, tak na evropské, resp. světové úrovni.

Návrh Programu je spojen s požadavkem na navýšení prostředků ze státního rozpočtu v kapitole MPO na VaVaI od roku 2017. Na jeho financování bude dále využita část prostředků přidělených do rozpočtové kapitoly MPO usnesením vlády ze dne 22. září 2014 č. 779 k posílení výdajů vybraných rozpočtových kapitol.

 

Dokument ke stažení:

Program aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje TRIO

 

Návela zákona o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)

Výsledek: Vláda návrh schválila

Účelem návrhu novely zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ve znění pozdějších předpisů, týkající se právní úpravy úhrad z dobývacích prostorů a z nerostů vydobytých na výhradních ložiskách (dále jen „z vydobytých nerostů“) je změna poměru rozdělení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů mezi státní rozpočet České republiky a obce a zjednodušení a zprůhlednění postupu při výpočtu, vybírání a vymáhání úhrad a navýšení příjmů z úhrad z vydobytých nerostů.

Zatímco úhrady z dobývacích prostorů se od počátku jejich zavedení do současného horního práva staly příjmem obcí, na jejichž katastrálním území se dobývací prostory nacházely, úhrady z vydobytých nerostů se rozdělily tak, že polovina se stala příjmem obcí, na jejichž území se nerosty vydobyly, a druhá polovina se stala příjmem státního rozpočtu. V roce 2000 byl zákonem č. 366/2000 Sb. s účinností od 22. listopadu 2000 původní poměr rozdělení úhrad z vydobytých nerostů změněn tak, že 75 % se stalo příjmem obcí a 25 % příjmem státního rozpočtu České republiky. Tím se na úkor státního rozpočtu podstatně zvýšila kompenzace poskytovaná obcím. Prostředky odváděné státnímu rozpočtu jsou účelově používány k nápravě škod na životním prostředí způsobených dobýváním výhradních ložisek. Obecný, poměr rozdělení výnosu je nově navrhován takto – 38 % výnosu připadne obcím a 62 % státnímu rozpočtu.

Dále je navrhováno, aby sazba úhrady z dobývacích prostorů byla zvýšena na 1000 Kč, pouze v případě dobývacích prostorů, kde není povolena v příslušném ustanovení specifikovaná hornická činnost, je sazba úhrady stanovena na 300 Kč. Způsob výpočtu úhrady zůstane stejný. Příjem z těchto úhrad bude jako doposud v plném rozsahu příjmem obcí.

Obecně se navrhuje zvýšit výnos z úhrad z jednotlivých druhů vydobytých nerostů o cca 100 % (tj. 2x). Výjimkou je černé uhlí, hnědé uhlí dobývané hlubinně, radioaktivní nerosty, ropa a hořlavý zemní plyn, kde se zvýšení výnosu z úhrad nepředpokládá.

Změna způsobu výpočtu úhrady z vydobytých nerostů by měla zajistit požadované zjednodušení jeho provedení a současně zefektivnění kontroly. Změna spočívá v tom, že úhrada se nadále nebude počítat z tržeb za prodej výrobků zhotovených z vydobytých nerostů a upustí se od dosud používaného složitého vzorce. Způsob výpočtu úhrady se bude provádět jednoduchým součinem množství vydobytého nerostu a sazby úhrady.

Výjimkou z tohoto pravidla je způsob výpočtu úhrady za hnědé uhlí dobývané povrchovým způsobem. V tomto případě se výše úhrady zjistí vynásobením úbytku zásob těžbou, tedy výše těžby, výhřevností vytěženého hnědého uhlí, aby tím byla zohledněna kvalita těženého uhlí, a sazby úhrady. Výhřevnost vytěženého hnědého uhlí se zjistí z výsledků laboratorních rozborů uhlí, a to váženým průměrem, aby kvalita uhlí, která není konstantní v celém prostoru dobývání, byla do výše úhrady promítnuta odpovídajícím způsobem. Sazba úhrady bude stanovena v Kč/GJ.

Zákon stanoví limit pro maximální výši sazby úhrady z vydobytých nerostů pro jednotlivé druhy vydobytých nerostů, a to ve výši maximální částky odpovídající 10 % tržní ceny za jednotku množství.

Dále je účelem tohoto návrhu přijetí opatření k zefektivnění státní statistické služby, a to redukcí počtu resortních statistických zjišťování a jejich převedení do působnosti resortních právních předpisů. V tomto konkrétním případě se jedná o vyřazení statistického výkazu Hor (MPO) 1-01 (Roční výkaz báňsko-technických a provozních údajů) z dalšího programu statistického zjišťování a jeho nahrazení evidencí vedenou v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu.

 

Dokument ke stažení:

Platné znění horního zákona s vyznačením navrhovaných změn a doplnění

 

Navýšení rozpočtu Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2015 (EFEKT2015)

Výsledek: Vláda návrh schválila

Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (program EFEKT), který je jedním z nástrojů Ministerstva průmyslu a obchodu k dosažení evropských závazků navyšování energetické účinnosti, získal do svého rozpočtu díky výnosům z aukcí emisních povolenek dalších 12 milionů korun.

Cílem programu je zvýšit úspory energie díky informovanosti malých odběratelů, zvyšování kvality energetických služeb a podpory veřejného sektoru k hospodárnému nakládání s energiemi. Konkrétně je zaměřen na osvětovou a informační činnost, investiční akce menšího rozsahu a na pilotní projekty.

Program EFEKT byl pro rok 2015 vyhlášen usnesením vlády ze dne 12. listopadu 2014 se schváleným rozpočtem ve výši 30 mil. Kč, což umožňovalo vyhovět jen části z žádostí převážně investičního charakteru.

V roce 2015 bylo přijato 47 žádostí do investiční aktivity "Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti veřejného osvětlení" (tzv. rekonstrukce veřejného osvětlení) s celkovými požadavky na dotaci ve výši 22,5 mil. Kč. Na tuto aktivitu byla z rozpočtu programu EFEKT 2015 alokována částka 10,5 mil. Kč. U této aktivity se dosahuje přímé, měřitelné úspory energie a CO2.

Vzhledem ke snaze podporovat projekty investičního charakteru, hlavně aktivitu Rekonstrukce veřejného osvětlení, schválilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále MPO) navýšení rozpočtu programu EFEKT pro rok 2015 o 12 mil. Kč, tj. na celkových 42 mil. Kč. Navýšení přitom bude určeno právě na rekonstrukce veřejného osvětlení.

Jedná se o objem finančních prostředků, představující podíl z aukcí emisních povolenek za první tři čtvrtletí roku 2014, který byl v závěru roku 2014 rozpočtovým opatřením převeden z kapitoly Ministerstva životního prostředí na MPO podle zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů.

 

 

Aktualizace: 25.5.2015, 14.13 hod

25.05.2015 10:08

MŽP pošle 20 milionů na osvětu čisté mobility, která má zlepšit kvalitu ovzduší

NOVÉ DOTACE Ministerstvo životního prostředí dnes otvírá příjem žádostí o dotace na podporu osvěty čisté mobility. Z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR uvolnilo celkem 20 milionů Kč na zvýšení informovanosti veřejnosti o používání alternativních technologií v dopravě pro zlepšení stavu ovzduší především ve městech. Zájemci o dotaci mohou své žádosti zasílat na Fond poštou nebo je osobně odevzdat v podatelně, a to až do 30. června 2015.

„Problém městské mobility spojený se zátěží ovzduší emisemi výfukových plynů je dlouhodobým problémem všech větších měst. 20 miliony korun v právě vypsané výzvě chce Ministerstvo životního prostředí podpořit zvýšení povědomí veřejnosti o výhodách využití alternativních technologií v dopravě, využívání veřejné hromadné dopravy, výhodách alternativní a nemotorové dopravy a o dalších opatřeních pro zlepšení ovzduší ve městech, jakými jsou například nízkoemisní zóny. Chceme tak přispět ke snížení negativních vlivů emisí z dopravy na životní prostředí i zdraví obyvatel a také splnit závazky ČR, které vyplývají z evropských a národních strategií,“ vysvětluje Jan Kříž, náměstek ministra životního prostředí pro fondy EU, finanční a dobrovolné nástroje.

Města a obce mohou žádat o dotace na informační kampaně. Jejich cílem je zlepšit a zrychlit komunikaci stávajících i připravovaných městských plánů udržitelné mobility a na ně navazujících opatření, včetně propojení s dalšími aktivitami a programy, jakým je např. Evropský týden mobility. „Cílem podporovaných kampaní je seznámit širokou veřejnost nejen s moderními způsoby ekologické dopravy či informovat o stanovištích a možnostech využívání výhodného krátkodobého parkování Park&Ride, Kiss&Ride, ale i s jejich výhodami,“ říká ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.

Díky kampaním bude veřejnost informována o pozitivním efektu vozidel s alternativním pohonem na životní prostředí a zdraví obyvatel, o ekonomických přínosech a úsporách nebo o bezpečnosti vozidel na alternativní pohon v porovnání s automobily na konvenční pohon. Cílem je motivovat veřejnost k využívání veřejné hromadné dopravy a nemotorového nebo pěšího způsobu dopravy.

Projekty cílí na problematiku dopravy v 26 statutárních městech, včetně Prahy, přičemž v právě vyhlášené výzvě může být v každém statutárním městě podpořen pouze jeden projekt. Výše podpory na jeden projekt se pohybuje od 300 tisíc až do 2 milionů korun. Maximální výši podpory lze čerpat do 80 % rozpočtu projektu.

Výzva č. 2/2015 spadá do environmentální prevence Národního programu Životní prostředí.

Příjemci podpory jsou: právnické osoby, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům, zejména nadace a nadační fondy, obecně prospěšné organizace, územní samosprávné celky, svazky obcí, právnické osoby založené nebo zřízené územními samosprávnými celky, veřejné výzkumné instituce, spolky a ústavy.

 

Dokumenty ke stažení odkazEM na SFŽP:

25.05.2015 09:25

Babiš: Mýty a fakta o biopalivech

Protože se o biopalivech (především díky jednomu poslanci, který si na tomto tématu staví další politickou kariéru) opět objevila řada výmyslů a lží, chtěl bych zde některé nejčastější mýty rozptýlit. Podobný materiál už jsem na blog dával v roce 2012, tedy v roce, kdy Kalouskova vláda schvalovala koncepci pro podporu biopaliv od roku 2015 (dnes o tom ale Miroslav Kalousek neví...).

 

 

Mýtus: EU končí s biopalivy

Poslední zásadní hlasování Evropského parlamentu (Q1/2015), navazující na hlasování Rady EU v září 2014 potvrdilo cíl 10% náhrady energie v dopravě v EU do roku 2020 a současně limitovalo užití biopaliv z potravinářské biomasy z tohoto celkového cíle na úrovni 70 %, tj. 7 % náhrady energie v dopravě. I tento limit bude v ČR znamenat jejich další nárůst o cca 25 %.

 

Mýtus: Andrej Babiš si vymyslel biopaliva a povinné přimíchávání

První evropská směrnice o přimíchávání biopaliv do pohonných hmot vznikla v roce 2003 a připravovala se 5 let, tedy od roku 1998. Cílem EU je 10 % podíl biopaliv do r. 2020 a na základě posledního vývoje je jasné, že se tento cíl nemění.

 

Mýtus: Když se neschválí novela zákona o spotřebních daních, biopaliva v ČR úplně skončí

Opět nepravda. V souladu s evropskou legislativou a se zákonem o ochraně ovzduší se budou biopaliva přimíchávat dále, ale pouze v rámci povinného přimíchávání. Velikost trhu biopaliv zůstane v ČR prakticky nezměněna, jen dojde ke zdražení pohonných hmot pro všechny motoristy. V budoucnu však bude muset dojít nárůstu této povinnosti.

 

Mýtus: Když se neschválí novela zákona o spotřebních daních, tuzemským výrobcům skončí miliardový byznys

Biopaliva se budou přimíchávat, tedy i vyrábět dál. Navíc i v případě, že by nebyla poptávka na českém trhu, čeští výrobci mohou a budou vyvážet - jako už nyní vyváží - cca 30 % svojí produkce.

 

Mýtus: Nová legislativa zvyšuje podporu pro biopaliva

Naopak. Navržený druhý víceletý program podstatně zpřísňuje podmínky pro používání biopaliv – ruší nulovou spotřební daň u 100% biopaliv a zavádí nově sazbu spotřební daně až cca 2  Kč/litr, zvyšuje sazbu spotřební daně u směsných biopaliv (SMN 30, E 85) a zároveň omezuje zatím neomezené započítávání vysokoprocentních biopaliv do zákonné normy povinného přimíchávání.

 

Mýtus: Agrofert napsal a proloboval novelu zákona o spotřebních daních, která prodlužuje podporu biopaliv

Není to pravda. Současný druhý víceletý program se na ministerstvu zemědělství připravoval již od roku 2013 a do vlády šel bez pozornosti médií v srpnu 2014. Vzhledem k tomu, že jde o daňový zákon, mělo ho předkládat Ministerstvo financí, avšak kvůli ohlášenému střetu zájmů Andreje Babiše ho předkládalo ministerstvo zemědělství. Když nebude přijata novela zákona o spotřebních daních podle nově navržených podmínek, tak daňová podpora pravděpodobně skončí 1. 7. 2015. Biosložky se do paliv budou přimíchávat dál do úrovně povinného přimíchávání, pouze to povede ke zdražení pohonných hmot.

 

Mýtus: Víceletý program podpory biopaliv neměl pokračovat

Není to pravda. Již při schvalování prvního programu v letech 2008/2009 bylo jasné, že se bude opakovat, protože program podpory bylo možné notifikovat v EU pouze maximálně na 6 let, a bylo jasné, že potřeba vysokoprocentních biopaliv bude pro plnění povinnosti snižování emisí třeba i po roce 2016. 

 

Mýtus: Veškerá povinnost přimíchávat biopaliva se v ČR plní vysokoprocentními, tj. daňově podporovanými biopalivy

Není tomu tak. V roce 2014 se povinnost přimíchávat biopaliva plnila z přibližně 30 % vysokoprocentními biopalivy a ze 70 % nízkoprocentními.

 

Mýtus: V okolních státech nikdo biopaliva nepodporuje

V ČR je podpora biopaliv obecně nižší než v okolních státech, stejně jako aktuální objem přimíchávání. Například v Rakousku nebo na Slovensku je uplatněna nulová sazba spotřební daně i objem biopaliv v nízkoprocentních směsích, v ČR nikoli. V jiných státech, například Belgii nebo Francii, funguje nebo fungoval takzvaný kvótní systém, který prakticky podporoval pouze domácí producenty. V Polsku zase platí, že 70 % biosložek musí pocházet z domácích zemědělských surovin.

 

Mýtus: Potřebu biopaliv v ČR plní pouze domácí výrobci

Není tomu tak, asi 35 % spotřeby se do ČR dováží, stejně tak se část tuzemské výroby musí vyvézt.

 

Mýtus: Víceletý program, schválený v roce 2009, byl přísnější

Není tomu tak. Původní program vůbec nelimitoval započítávání vysokoprocentních biopaliv proti povinnému přimíchávání, čímž povoloval čerpání podpory bez omezení. Teoreticky bylo možné veškerou povinnost splnit podporovanými biopalivy, což by mělo enormní dopad do rozpočtu. Díky nulové spotřební dani nebyla některá biopaliva pod dostatečnou kontrolou celní správy. To vše projednávaný nový program napravuje.

 

Mýtus: Po roce 2020 biopaliva skončí

Je jisté, že v období 2020 – 2030 bude pokračovat masivní snaha nejen EU, ale i dalších kontinentů o snížení emisí CO2, a to nejen v dopravě. Zde bude jistě předmětem diskuse určit procentuální podíl první a druhé generace biopaliv. S ohledem na vysokou míru úspory CO2 budou česká biopaliva první generace na trhu i nadále po roce 2020, protože jejich příspěvek k plnění tohoto cíle je velký.

 

Mýtus: Biopaliva první generace škodí přírodě a nepřinášejí snížení emisí CO2

Není to pravda. Všechna biopaliva první generace vyráběná v ČR mají nezávislým mezinárodním auditem prokázanou úsporu emisí větší o 50 % a více oproti fosilním palivům. Někteří výrobci dosahují úrovně úspory i přes 65 %.

 

Mýtus: Zachrání nás biopaliva druhé generace

Výroba i suroviny budou  zřejmě dražší než u biopaliv první generace, přičemž jejich vyšší úspora emisí CO2 oproti první generaci bude minimální. Budou pak vyžadovat pravděpodobně dokonce vyšší míru daňové či jiné podpory než biopaliva první generace. V ČR to však bude znamenat podstatné omezení odbytu zemědělských komodit a nutnost jejich zvýšeného exportu, případně dovoz surovin pro jejich výrobu místo využití lokální zemědělské produkce.

 

Mýtus: Když se v ČR přestanou vyrábět biopaliva, přestane se pěstovat řepka

Nepřestane, a to s ohledem na vysokou poptávku v okolních zemích. Bude se pěstovat nadále, bude se však vyvážet a finální biopaliva se budou do ČR dovážet.

 

Mýtus: Řepka se používá jen na biopaliva

Naopak. Na biopaliva jde o něco méně než polovina řepky (47 %). V roce 2000 bylo 325 000 ha hektarů řepky, což je 9,2 % zemědělské půdy, v roce 2014 byla řepka oseta na 389 tis. ha, což je 11,1 % zemědělské půdy. V průměru za poslední roky jde 40 % na biopaliva, 27 % na výrobu potravin a 33 % na export.

 

Mýtus: Biopaliva se vyrábí jenom z řepky

Sice je řepkový methylester nejkvalitnější přísadou do motorové nafty, ale je možné estery vyrábět i z rostlinných olejů, jako jsou palmové nebo sójové, které se však v ČR ani EU nevyrábí. Současně se vyrábí bioetanol z kukuřice, cukrové řepy nebo pšenice či dalších škrobnatých nebo cukernatých surovin.

 

Mýtus: Biopaliva ubírají půdu pro potravinovou soběstačnost v ČR

I kdybychom chtěli stoprocentní potravinovou soběstačnost (cca 50 % potravin se do ČR dováží), tak by i tak bylo volných 720 tisíc ha orné půdy a 200 tisíc ha trvale travnatých ploch.

 

Mýtus: Řepka škodí polím

Naopak. Řepka je výhodná jako předplodina před obilninami a zvyšuje výnos obilovin o 300 až 400 kg/1 ha.

 

Mýtus: Celá řepka (nebo jiné zemědělské suroviny) se při výrobě spotřebují na biopaliva

Není tomu tak. Při výrobě biopaliv první generace se současně vyrábějí řepné šroty (nebo kukuřičné a lihovarské výpalky), které jsou významnou součástí krmných směsí pro hospodářská zvířata, a jsou tak přímo určené k využití v potravinářském sektoru. Pokud se tyto produkty nebudou vyrábět v tuzemsku, budou se místo nich dovážet sójové šroty zejména z Jižní Ameriky (kde se kvůli tomu kácí deštné pralesy).

 

Mýtus: Tuzemští výrobci mají monopol na dodávku biopaliv pro ČEPRO

Nemají. Nákup biopaliv probíhá formou veřejných zakázek, dodavatelé navíc každý měsíc znovu soutěží v cenových minitendrech. Přihlásit se může kdokoli. Navíc 35 % biopaliv se do ČR dováží. ČEPRO nemá povinnost nakupovat od tuzemských podniků a část biopaliv podle dostupných a veřejných informací dováželo a dováží z okolních států.

 

Mýtus: Česká legislativa záměrně blokuje další generace biopaliv

Není tomu tak. Již roky česká legislativa počítá i s dalšími generacemi biopaliv a mají již dnes stejnou možnost podpory jako první generace. V případě ukončení podpory vysokoprocentních biopaliv paradoxně i tato tzv. vyspělá biopaliva o tuto podporu přijdou.

 

 

Zdroj: Blog A. Babiše na iDNES.cz

25.05.2015 09:09

Praha je druhou zastávkou Maroše Šefčoviče na Energy Union Tour, zúčastní se i Evropského jaderného fóra

Maroš Šefčovič přicestuje do Prahy v rámci nedávno zahájené „Energy Union Tour“ – série návštěv členských států Evropské unie, jejichž cílem je osobně představit plán na vytvoření energetické unie a získat stanoviska vlád, národních parlamentů a dalších relevantních organizací a skupin, jako jsou sociální partneři, zástupci podnikatelské sféry či neziskových organizací.

Na úvod svého pracovního programu se v úterý ráno místopředseda Evropské komise setká s poslanci a senátory Parlamentu České republiky, kteří jsou členy senátních a sněmovních výborů a podvýborů zabývajících se evropskými záležitostmi a energetikou.

Následovat budou dopolední bilaterální jednání s předsedy obou komor – nejprve s předsedou Senátu Milanem Štěchem a následně s předsedou Poslanecké sněmovny Janem Hamáčkem.

Na pracovním obědě, který s podtitulem „Energetická unie – cesta k energetické účinnosti a úsporám?“ pořádá nezisková společnost Prague Twenty, se Maroš Šefovič setká s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a promluví s významnými představiteli odvětví energetiky v České republice.

Na závěr své návštěvy České republiky se Maroš Šefčovič od 14:00 zúčastní zahájení 10. ročníku Evropského jaderného fóra, v jehož úvodní části vystoupí s projevem spolu s předsedy vlád České republiky a Slovenské republiky Bohuslavem Sobotkou a Robertem Ficem a následně se zúčastní společné tiskové konference.

U příležitosti chystané cesty Maroš Šefčovič uvedl: „Hlavní záměr projektu energetické unie jsem v České republice představil již během své předchozí návštěvy letos v dubnu. Nyní přijíždím hovořit nejen o konkrétních a hmatatelných přínosech tohoto návrhu. Chtěl bych jednat i o obtížích, před kterými na cestě k energetické unii stojí EU jako celek i jednotlivé členské státy.“ 

Maroš Šefčovič je slovenské národnosti a členem Evropské komise je od roku 2009. V současné Komisi předsedy J.-C. Junckera má funkci místopředsedy odpovědného za energetickou unii.

 

Další informace:

23.05.2015 17:57

ČT24: Dukovany dostanou přednost před Temelínem při stavbě nového bloku

Vládní koncepce rozvoje jaderné energetiky počítá se stavbou dvou nových bloků v jaderných elektrárnách v Dukovanech i v Temelíně. Dukovany by měly přijít na řadu jako první kvůli stáří elektrárny. Dnes to při návštěvě Dukovan řekl premiér Bohuslav Sobotka. Stavba prvního z bloků by měla vzhledem ke stáří elektrárny začít v Dukovanech. Výběrové řízení na dodavatele nového bloku by podle premiéra mohlo být zahájeno koncem roku 2016, spuštěn ale bude možná až po roce 2030. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) navštívil dukovanskou elektrárnu už v pátek a uvedl, že financování prvního nového dukovanského bloku by měla zajistit společnost ČEZ, která provozuje obě české jaderné elektrárny (více ZDE). K projednávání Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky, který mimo jiné řeší, jak do budoucna financovat výstavbu nových jaderných zdrojů v ČR, se vláda vrátí 3. června.

 

Čtěte také:

Podle Babiše by nový jaderný blok v Dukovan měl financovat ČEZ (22.5.2015)

Vláda schválila Aktualizaci státní energetické koncepce (18.5.2015)

 

Zdroj: ČT24, ČTK

23.05.2015 08:36

Podpora inovací v oblasti udržitelných energií - nástroj DELPHOS

Podpora inovací v oblasti udržitelných energií - nástroj DELPHOS

Dne 18. května 2015 spustil KIC InnoEnergy Evropského inovačního a technologického institutu (EIT) nový revoluční online nástroj pro hodnocení energetických produktů nazvaný DELPHOS s cílem usnadnit inovátorům uvádění výrobků v oblasti udržitelných energií na trh. DELPHOS je v současnosti jediným bezplatným nástrojem na trhu, s jehož pomocí lze předvídat dopad inovací na energetickou spotřebu, tj. na cenu za energie. V této fázi je k dispozici pro oblast větrné energie (vyrobené na souši i na volném moři), brzy ale bude rozšířen i na oblast solární energie. DELPHOS je přístupný ZDE.

 

Zdroj: Horizont 2020

22.05.2015 22:54

Podle Babiše by nový jaderný blok v Dukovan měl financovat ČEZ

Výstavbu nového jaderného bloku v elektrárně Dukovany by měla financovat společnost ČEZ, řekl dnes ministr financí Andrej Babiš ANO při návštěvě Dukovan. Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš tamtéž uvedl, že firma je nejméně zadlužená ze všech velkých evropských energetik, takže by si stavbu mohla dovolit financovat. Budování nového dukovanského bloku by podle něj mohlo začít kolem roku 2025, do provozu by pak mohl být tento blok uveden za sedm let. Záznam z tiskové konference najdete na ČT24 - ZDE.

 

 

Zdroj: ČTK, ČT24

22.05.2015 14:50

Francie: Neprodané potraviny půjdou povinně na charitu nebo se využití i v energetice

Francouzský parlament včera schválill dodatek k zákonu, který zakazuje supermarketům ničit neprodané jídlo. Norma nařizuje, aby řetězce věnovaly tyto potraviny na charitu, farmám pro zvířata, na kompostování nebo využití v energetice. Obchody nad 400 metrů čtverečních budou mít nově povinnost uzavřít dohodu s nějakou charitativní organizací.

Dodatek, který si klade za cíl rovněž omezit plýtvání ve školních jídelnách, je součástí širšího ekologického zákona. O něm Národní shromáždění stále diskutuje a musí ho schválit ještě Senát.

Francouzská vláda chce snížit během příštích deseti let plýtvání jídlem na polovinu, přičemž každý Francouz dnes ročně vyhodí 20 až 30 kilogramů potravin.

 

Zdroj: ČTK

22.05.2015 13:23

ČEZ nevyužije svoji první opci na prodej elektrárny Počerady

Energetická společnost ČEZ se rozhodla nevyužít svoji první opci na prodej elektrárny Počerady těžební společnosti Vršanská uhelná a.s. ze skupiny Czech Coal. Nadále bude mít ČEZ ještě jednu možnost k prodeji a to k roku 2024, pokud se tak rozhodne.

ČEZ získal tyto dvě možnosti v rámci dlouhodobého kontraktu na dodávku uhlí od Vršanské uhelné uzavřeného v roce 2013.  Smlouva zabezpečuje dodávky uhlí pro elektrárnu Počerady, případně i pro ostatní zdroje ČEZ, a to eventuálně až do roku 2060. Právě tato dlouhodobá smlouva, která dává ČEZ jistotu dodávek uhlí, i fakt, že elektrárna prochází nyní další vlnou ekologizace a bude od příštího roku připravena pro provoz v následujících letech, byly důvodem pro toto strategické rozhodnutí ČEZ. ČEZ tak nadále bude vlastnit a provozovat tuto svoji největší hnědouhelnou elektrárnu.

 

Pavel Cyrani a Michaela Chaloupková potvrzeni jako členové představenstva

Dozorčí rada ČEZ, a. s., na svém dnešním zasedání zvolila členy představenstva Pavla Cyraniho a Michaelu Chaloupkovou i na další čtyřleté funkční období od října tohoto roku.

Pavel Cyrani stál u zrodu strategie Skupiny ČEZ, která se více zaměřuje na „novou“ energetiku. Aktivně se podílel také na klíčových úspěšných transakcích posledních let: např. dohoda o narovnání s Evropskou komisí, výhodný prodej elektrárny Chvaletice nebo uzavření historického kontraktu na dodávku uhlí pro elektrárnu Počerady v hodnotě 200 mld. Kč.

P. Michaela Chaloupková se angažuje v oblasti společenské odpovědnosti a udržitelného podnikání (Company Social Responsibilty) a zasloužila se zejména o zavedení jednotného centralizovaného nákupu ve Skupině ČEZ (úspory 30 mld. Kč jen za posledních 6 let).

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE