Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

18.06.2015 14:06

Novinky CHLP: Nové SVHC látky, aktualizace pokynů a nová tabulka k žádostem o povolení

Agentura ECHA zařadila na Kandidátský seznam další 2 látky vzbuzující velmi velké obavy (látky SVHC). ECHA také uveřejnila novou souhrnnou tabulku k žádostem o povolení (autorizaci) používání chemických látek, a zveřejnila aktualizaci ECHA Pokynů k používání CLP kritérií.

 

Na základě návrhů Švédska a Nizozemska a v návaznosti na proces identifikace SVHC látek se zapojením Výboru členských států se agentura ECHA rozhodla na Kandidátský seznam (KS) zařadit tyto látky:

    1,2—benzenedicarboxylic acid, di—C6—10—alkyl esters (EC 271—094—0, CAS 68515—51—5); 1,2—benzenedicarboxylic acid, mixed decyl and hexyl and octyl diesters (EC 272—013—1, CAS 68648—93—1) with ≥ 0.3% of dihexyl phthalate (EC 201—559—5);
    5—sec—butyl—2—(2,4—dimethylcyclohex—3—en—1—yl)—5—methyl—1,3—dioxane [1], 5—sec—butyl—2—(4,6—dimethylcyclohex—3—en—1—yl)—5—methyl—1,3—dioxane [2] [covering any of the individual isomers of [1] and [2] or any combination thereof].

První položka byla klasifikována jako látka toxická pro reprodukci, pokud obsahuje ≥ 0,3% dihexyl ftalátu. Používá se jako změkčovadlo a mazivo, je součástí lepidel, nátěrových hmot, stavebních materiálů, polymerních fólií, sloučenin PVC a materiálů pro umělce (např modelovací hmoty).

Druhá položka byla na KS přidána pro své vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní vlastnosti. Tato skupina látek zahrnuje například výrobek s obchodním názvem "karanal", který se používá především jako vonná přísada ve spotřebních výrobcích pro domácnost (např. čistící prostředky, mýdla, kosmetika a parfémy).

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 163 SVHC látek, z nichž 31 látek bylo následně zařazeno do přílohy XIV nařízení REACH tj. seznam látek podléhajících povolení.

Další informace:

Více informací o látkách zařazených na KS

Kandidátský seznam

Souhrn povinností vyplývajících ze zařazení látky na KS

 

ECHA uveřejnila novou souhrnnou tabulku k žádostem o povolení (autorizaci) používání chemických látek

Tabulka, která musí být zpracována, shrnuje typická a významná opatření pro řízení rizik (RMMs) a provozních podmínek (OCs) uvedených v expozičním scénáři ve zprávě o chemické bezpečnosti. Tabulka jednak usnadní kontrolní proces a jednak poskytne držitelům povolení a následným uživatelům srozumitelný formát, jednoduše přeložitelný do národních jazyků míst/zemí, pro které je povolené bezpečné použití chemické látky určeno.

Souhrn musí být jasný, jednoznačný a předložený v tabulkové formě.

Žadatel shromáždí požadované informace pro tabulku z úplného souboru podmínek, které musí být popsány v expozičních scénářích zahrnutých do zprávy o chemické bezpečnosti. Další informační požadavky nebudou, v důsledku tohoto nového dokumentu, vyžadovány.

Tabulka je nyní povinným dokumentem, který musí být vyplněn a zaslán jako součást žádosti o povolení.

Další informace (anglicky):

Dokument k souhrnné tabulce

Stránky k žádostem o povolení

 

Aktualizace ECHA Pokynů k používání CLP kritérií - verze 4.1

Pokyny k používání CLP kritérií jsou souhrnným technickým a vědeckým dokumentem o uplatňování nařízení (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (nařízení CLP). Dokument poskytuje podrobné pokyny k uplatňování kritérií CLP pro fyzikální nebezpečnost, nebezpečnost pro zdraví a nebezpečnost pro životní prostředí.

Aktualizace pokynů zahrnuje upřesnění textu v části 2 fyzikální nebezpečnost a části 3 nebezpečnost pro zdraví ve vazbě na konec přechodného období vyplývajícího ze 4. přizpůsobení vědeckotechnickému pokroku nařízení CLP.

Kromě toho byly opraveny menší redakční chyby a přeformulovány některé části textu.

Další informace:

Guidance

Guidance on CLP

Guidance on the Application of the CLP Criteria (pdf)

 

Zdroj: MPO

17.06.2015 20:22

ČRo: Za klimatické změny může člověk, píše papež František

Neoficiální verze encykliky na téma životní prostředí, kterou má Vatikán zveřejnit zítra, unikla na internet. Papež v ní mimo jiné varuje lidstvo před masovou produkcí odpadu a přičítá vinu za klimatické změny člověku.

Dokument, který má 200 stran, obsahuje široký okruh témat. Papež v něm upozorňuje také na možný zánik řady živočišných druhů už v tomto století. Varuje také předtím, aby se lidstvo "neutopilo" ve vlastním odpadu, který masově produkuje. Píše i o chudobě, hladu a spojuje církevní a sociální témata.

Uniklá encyklika také vyzývá politiky k větší zodpovědnosti za péči o svět, který papež nazývá společným domovem. V otázce klimatický změn dává František za pravdu těm, kteří tvrdí, že jsou způsobené člověkem. Říká také, že některé země by se měly uskrovnit ve svém životním stylu, protože v opačném případě na to doplatí nejchudší státy. Generální tajemník OSN Pan Ki-mun udělal z Františka jakéhosi ambasadora boje proti klimatickým změnám. Organizace doufá, že právě papežova osobnost dodá na podzim v Paříži na úspěchu velké konferenci, která se tématu bude věnovat. 

 

Čtěte také:

Papežova encyklika viní z globálního oteplování lidskou činnost (ČeskéNoviny.cz, 18.6.2015)

 

Zdroj: ČRo

17.06.2015 19:43

Circular economy: “systemic change” needed to address resource scarcity

EU - výbor ENVI Binding waste-reduction targets, revamped ecodesign legislation and measures to break the link between growth and the use of natural resources are the chief demands set out in a resolution passed on Wednesday by environment MEPs, who call on the Commission to table new legislation by the end of 2015.

“It is a vital step for the EU to use resources more efficiently and to reduce our resource dependency and also to bring savings in material costs. Smart ecodesign of products also bears in mind repairing, reusing and recycling products,” said the lead MEP, Sirpa Pietikäinen, after her resolution was adopted by the environment committee by 56 votes to 5, with 5 abstentions.

"As Europe is more dependent on imported resources than any other region in the world, moving towards a circular economy is an economic and ecological win-win scenario,” she added.

The resolution follows up the Commission communications on a circular economy package, tabled jointly with a legislative proposal on waste which was withdrawn a couple of months later.


Towards zero waste

The environment committee calls on the Commission to table a new proposal with the following points by the end of 2015:

  • waste prevention measures;
  • binding waste-reduction targets for municipal, commercial and industrial waste to be achieved by 2025;
  • application of the “pay as you throw” principle;
  • targets for recycling and preparation for reuse to be raised to at least 70% of municipal solid waste and 80% of packaging waste by 2030;
  • incineration to be strictly limited by 2020 to non-recyclable and non-biodegradable waste;
  • a binding, gradual reduction of all landfill waste.

Ecodesign

The MEPs call on the Commission to promote a life-cycle oriented approach towards product policy and ecodesign, with an ambitious work programme. They want a review of eco-design legislation by the end of 2016, broadening its scope and covering all product groups. They demand definitions of the requirements for criteria such as durability, repairability, reusability and recyclability. They also want the Commission to draw up measures to eliminate planned obsolescence.


Systemic change

To tackle the problem of scarce resources, the extraction and use of resources must be reduced and the link between growth and the use of natural resources must be severed. The committee says that In order to switch to the sustainable use of resources by 2050, EU policy must require:


  • a reduction, in absolute terms, of resource consumption to sustainable levels;
  • strict application of the waste hierarchy;
  • implementation of a cascading use of resources;
  • greater use of renewables,
  • phasing-out of toxic substances;
  • Improvements in the quality of ecosystem services.

The Commission should also propose indicators for resource efficiency, measuring resource consumption, including imports and exports, and their use should be mandatory from 2018, says the committee. It calls for a binding target to increase resource efficiency at EU level by 30% from 2014 levels, by 2030, as well as individual targets for each member state.


Background

The global economy uses the equivalent of one and a half planets’ worth of resources to produce global output and absorb waste and estimates put this figure at two planets’ worth of resources by the 2030s, say MEPs. Europe is more dependent on imported resources than any other region in the world and many resources will be exhausted in the relatively short term, they add.

MEPs stress that improving resource use could lead to substantial net savings for EU businesses, public authorities and consumers, estimated at EUR 600 billion, or 8% of annual turnover, while also reducing total annual greenhouse gas emissions by 2 to 4 %. They emphasise that a 30% increase in resource productivity by 2030 could boost GDP by nearly 1% and create 2 million additional sustainable jobs.

 

Next steps

The full House will vote on the report at the 6 to 9 July session, in Strasbourg.

17.06.2015 13:55

Veřejná konzultace na téma fungování trhu s odpady

Informujeme čtenáře o veřejné konzultaci, kterou Evropská komise zahájila na téma fungování trhu s odpady v EU. Cílem konzultace je lépe pochopit povahu a rozsah regulačních poruch způsobujících nepatřičné narušení trhu EU při nakládání s odpady v neprospěch recyklace a využití. Shromážděné informace přispějí k dokončení studie, která má právě zkoumat překážky a regulační selhání, která ovlivňují fungování trhu odpadem v rámci Evropské unii a usnadnit tak přechod k oběhovému hospodářství. Informace ke konzultaci najdete ZDE

 

Čtěte také:

Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci na téma oběhového hospodářství (28.5.2015)

 

 

17.06.2015 09:27

Na oběžnou dráhu odstartuje další družice z programu Copernicus. Přinese nová data o životním prostředí

Už v pondělí 22. června, v brzkých ranních hodinách odstartuje do kosmu v pořadí druhá z pěti plánovaných družic vyvíjených v programu EU Copernicus. Na Zemi bude posílat bezplatně další data o životním prostředí. Na oběžnou dráhu Země bude vypuštěna z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně 22. června ve 3:52 SELČ.

Copernicus je evropský program pro monitorování životního prostředí, jehož gestorem je v České republice Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy. Družice Sentinel se zaměřují na snímkování zemského povrchu, ale také na služby, které napomáhají rozhodování v oblasti životního prostředí.

Od roku 2014 je možné bezplatně využívat data z družice Sentinel 1 získaná při snímkování pevniny, moří ale i polárních oblastí. Získaná data z družice jsou dostupná v krátkém čase, což může hrát pro Českou republiku klíčovou roli při jejich využití v oblasti krizového řízení. Data mohou pomoci například při předpovídaní povodní nebo sledování dopadu klimatických změn.

Družice Sentinel 2 bude tematicky navazovat na mise Landsat, SPOT a bude pořizovat multispektrální obrazová data celkem ve 13 pásmech s prostorovým rozlišením 10, 20 a 60 metrů v závislosti na vlnové délce. Celková šířka záběru snímku je 290 km, časové rozlišení bude 5 dní. Data z družice Sentinel 2 jsou svými parametry ideální pro monitorování vegetace, např. sledování zdravotního stavu vegetace nebo klasifikace lesních porostů a mapování krajinného pokryvu. Stejně tak jako družice Sentinel 1 bude i Sentinel 2 vybavena laserovým komunikačním terminálem, díky kterému bude družice moci využívat systém EDRS (European Data Relay System) umožňující poměrně rychlé získání pořízených dat. Díky tomuto systému se předpokládá využití dat v oblasti krizového řízení, např. pro monitorování lesních požárů, dlouhodobého sucha apod.

 

Více o programu Copernicus a družici Sentinel 2 najdete ZDE a nebo ZDE.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Výstupy ze 4. českého uživatelského fóra Copernicus (28.5.2015)

Soutěž Copernicus nabízí přes 8 milionů korun na využití družicových dat i na monitorování životního prostředí (4.5.2015)

17.06.2015 09:11

S CNG vozem na dovolenou: kde tankovat a na co si dát pozor?

Díky stále rostoucímu počtu vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) se dnes řada tuzemských domácností chystá odjet na dovolenou právě automobilem na tento pohon. Jaká je ale situace v okolních zemích, pokud jde o možnosti tankování CNG? Vyplatí se kvůli ceně doplnit nádrž ještě v České republice? Přinášíme také praktické rady, na co si dát pozor při tankování CNG v zahraničí.

I když nejpohodlnější a nejkratší cesta na dovolenou k moři je cesta letadlem, řada českých motoristů stále preferuje jízdu vlastním automobilem. Nejen z cenových důvodů se jako dobrá volba pro cestu dlouhou tisíce kilometrů jeví vozy na stlačený zemní plyn (CNG), které dokážou jezdit až o 50 % levněji než ty s benzínovým či naftovým motorem. A protože cílové destinace, jako je například Chorvatsko, Itálie, Francie nebo Španělsko, nejsou právě „za rohem“, je dobré si cestu pečlivě naplánovat.

 

V Chorvatsku si tankování dobře promyslete

Nejpopulárnějším cílem českých motoristů je Chorvatsko. Při cestě přes Rakousko a Slovinsko nebudete mít s tankováním CNG žádné problémy. Před odjezdem z České republiky lze navíc využít poslední plnicí stanici v Břeclavi „V Rakousku je v současnosti v provozu 173 plnicích stanic, přičemž po cestě jich potkáte asi 40, ve Slovinsku pak 3,“ říká Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie, a.s. O něco horší je situace přímo v Chorvatsku, kde jsou v provozu zatím stále pouze stanice v Rijece a Záhřebu. Je proto dobré si spotřebu paliva dobře naplánovat.

Naopak pokud zvolíte cestu do Itálie, problémy s tankováním se vám vyhnou. V Itálii je dnes v provozu ohromujících 974 plnících stanic, které jsou rozloženy od severní hranice až po jižní Sicílii. Jeden háček to ale má. „V Itálii je dost často potřebná speciální redukce, protože u některých plnicích stanic mají jiné koncovky na plnicí pistoli,“ doplňuje Radek Patera.


Ve Francii je stanic méně

Při cestě do Francie zvolí absolutní většina motoristů průjezd Německem. To má se svými 918 stanicemi jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. Trochu jiná je situace přímo ve Francii, která při své rozloze disponuje jen 39 stanicemi. „Jsou ale rozmístěny tak, že cesta na pláže Středozemního moře i Atlantiku nepředstavuje žádný větší problém. Jednu ‚specialitu‘ zde však naleznete. Při tankování musíte u některých typů plnicích stanic držet zelené tlačítko po celou dobu plnění,“ upozorňuje Radek Patera.

Nejdelší trasa pak čeká motoristy při cestě do Španělska, kam český řidič s velkou pravděpodobností pojede přes Německo a Francii. Přímo ve Španělsku je v provozu 32 plnicích stanic, které jsou rozmístěny především podél hranice s Francií, v širokém okolí Madridu a také podél pobřeží. Pro cestu do nejjižnějších částí Španělska, kde je stanic podstatně méně, je ale dobré předem trasu naplánovat.

 

Tankujte v ČR, vyplatí se to

V České republice je v současnosti v provozu 87 plnicích stanic. Pro motoristy vyrážející za hranice pak jsou posledními možnostmi, kde natankovat CNG stanice v Českých Budějovicích, Břeclavi či třeba v Nýřanech u Plzně. „Ceny CNG v Itálii a Rakousku jsou srovnatelné s cenami v České republice. V západních státech je potom 1 kg CNG v průměru o cca 3 Kč dražší. Mimo Česko však motorista nemůže použít CNG kartu, zaplatit může bankovní kartou nebo hotovostí,“ upřesňuje Radek Patera.

Bez ohledu na cenu paliva bude mít motorista, který pro svou cestu na dovolenou zvolí CNG vůz, výrazně nižší náklady než při cestě automobilem na benzín. Například pojedete-li na ostrov Hvar, může cesta vyjít až o 3 až 4 000 Kč levněji. Vždy ale záleží na vzdálenosti – například při cestě do Řecka na Olympskou riviéru, při níž řidiči najedou tam i zpět přes 3 000 kilometrů, může být úspora na palivu i dvojnásobná.

17.06.2015 07:38

Stanovisko EU Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku k oběhovému hospodářství

Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) vyzývá Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI) jako věcně příslušný výbor, aby do svého návrhu usnesení začlenil níže uvedení návrhy. Evropský výbor pro Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin zasedá od 16. - 17. červen 2015, kde kromě bodu Účinné využívání zdrojů: přechod na kruhové hospodářství se bude věnovat energetické unii, klimatické dohodě v Paříži, snížování národních emisí a udržitelné městské mobilitě.

 


1. připomíná, že Evropa je čistým dovozcem přírodních zdrojů a že ceny přírodních zdrojů v prvním desetiletí 21. století vzrostly o 147 %1, kvůli čemuž se evropská ekonomika stala obzvláště zranitelnou; je přesvědčen o tom, že pro řešení globálních výzev a závislosti EU na zdrojích je nezbytné, aby energetická účinnost a účinné využívání zdrojů tvořily základ evropské průmyslové obnovy, a EU si tak mohla udržet konkurenceschopnost založenou na inovativních odvětvích i do budoucna, posílit výrobní kapacitu a vytvářet nová a udržitelná pracovní místa s důstojnými platy, a to i pro vysoce kvalifikované pracovníky;

2. zdůrazňuje, že aby se s oběhovým hospodářstvím pokročilo, je třeba změnit paradigma tak, aby se neplýtvalo zdroji; domnívá se, že aby došlo k této změně, je zapotřebí dát patřičné signály výrobcům a spotřebitelům, např. prostřednictvím dynamického fiskálního a regulačního rámce, který urychlí přechod k hospodářství založenému na obnovitelných zdrojích a zmírní možné zpětné účinky; je přesvědčen, že je třeba kombinovat různé přístupy, přičemž by měla být dodržována zásada subsidiarity na různých politických úrovních, včetně mimo jiné:

  • internalizace externalit a prosazování zásady kaskádového využívání zdrojů,
  • využívání recyklovatelného odpadu jako hlavního, spolehlivého zdroje surovin prostřednictvím oběhu netoxických materiálů,
  • zaměřování se na toky hlavních materiálů, hledání řešení u výrobků náročných na zdroje a odměňování průkopníků v oboru,
  • vytváření obchodních modelů, které budou podněcovat k uzavírání cyklu materiálů a výrobků,
  • navrhování výrobků s dlouhou životností, které lze opravit a jež sestávají z dílů, které lze snadno znovu použít či recyklovat,
  • přizpůsobení logistiky tomu, aby výrobky, které již nejsou používány, mohly být snadno a účinně navráceny na začátek řetězce,
  • usilování o inteligentní regulaci, zachovávání osvědčených postupů, případně zjednodušení nebo sladění právních předpisů EU a zajištění lepšího provádění;


3. zdůrazňuje, že optimalizace využívání zdrojů prostřednictvím požadavků na lepší plánování a komplexních právních předpisů v oblasti odpadů, které by zajistily posun v hierarchii odpadů (a tím podpořily předcházení vzniku odpadu, jeho opětovné používání, přípravu na opětovné používání a recyklaci), by podnikům, veřejným orgánům a spotřebitelům v EU mohly přinést podstatné čisté úspory, jejichž výše se odhaduje na 600 miliard ročně, tj. 8 % ročního obratu, a zároveň snížit celkové roční emise skleníkových plynů o 2-4 %; zdůrazňuje, že zvýší-li se produktivita zdrojů do roku 2030 o 30 %, HDP by se mohlo zvýšit o téměř 1 % a mohly by vzniknout 2 miliony nových udržitelných pracovních míst1; připomíná, že účinné využívání zdrojů je prvořadým cílem 7. akčního programu pro životní prostředí, který zdůrazňuje, že je nezbytné stimulovat výrobu a spotřebitelskou poptávku po environmentálně udržitelných výrobcích a službách prostřednictvím politik, které prosazují jejich dosažitelnost, finanční dostupnost, funkčnost a atraktivnost; zdůrazňuje, že nedostatek zdrojů vyžaduje úsilí o naprosté oddělení, aby bylo možné udržet využívání zdrojů a zvyšování HDP v biofyzikálních mezích naší planety;

4. zdůrazňuje význam cílů EU pro vytvoření rovných podmínek;

5. upozorňuje na analýzu Komise, v níž se uvádí, že přijetí nových cílů v oblasti odpadu by vytvořilo 180 000 pracovních míst, zvýšilo by konkurenceschopnost EU a  snížilo by poptávku po vzácných zdrojích spojených s vyššími náklady2; vyjadřuje politování nad tím, že legislativní návrh týkající se odpadů byl stažen, avšak z oznámení místopředsedy Timmermana, které učinil na dílčím zasedání Parlamentu v prosinci 2014, usuzuje, že se rýsuje příležitost pro nový a ambicióznější balíček opatření týkajících se oběhového hospodářství, který musí být předložen do konce roku 2015; vybízí k předložení legislativního návrhu, který bude vycházet z posouzení dopadu a zaměří se nejen na toky odpadu z domácností, ale také na toky odpadu z průmyslových a komerčních objektů a který bude postaven na kvantitativních cílech, které by měly být předloženy do roku 2015 jako součást nového balíčku opatření týkajících se oběhového hospodářství; žádá, aby nový balíček týkající se oběhového hospodářství řešil konkrétní toky odpadů, včetně organického odpadu , odpadu z elektrických a elektronických zařízení (WEEE) a stavebního odpadu;

6. žádá, aby balíček týkající se oběhového hospodářství zahrnoval ustanovení, jimiž by se v souladu s doporučeními Evropské platformy pro účinné využívání zdrojů4, balíčkem opatření v oblasti klimatu a energetiky a 7. akčním programem Unie pro životní prostředí zavedl komplexní politický rámec, který významně zvýší nezávislost Evropy na zdrojích pomocí konkrétních politických cílů a lepší integrace a účinnějšího využívání stávajících politických nástrojů, např. plným prováděním směrnice o ekodesignu a ekoznačkách a rozšiřováním jejich působnosti na různé druhy produktů a posilováním rozměru účinného využívání zdrojů; trvá na tom, že nástroje a opatření musí zajistit skutečné příležitosti pro malé a střední podniky jako klíčové subjekty, ale také pro podniky sociální ekonomiky a místní orgány v oběhovém hospodářství a jejich aktivní účast v něm; zdůrazňuje, že rámec by měl zahrnovat konkrétní politiky vytváření udržitelných pracovních míst na místní úrovni, vyvarovat se nepřiměřených administrativních požadavků a zůstat dostupným pro domácnosti;

7. vyzývá k tomu, aby balíček týkající se oběhového hospodářství obsahoval také ustanovení o konkrétních opatřeních na podporu malých a středních podniků, jako je například zvyšování povědomí a poskytování technické pomoci, přístupu k financování, informacím a dovednostem; podporuje provádění Zeleného akčního plánu Komise pro malé a střední podniky a vítá zřízení Evropského střediska excelence pro účinnost využívání zdrojů, které bude poskytovat poradenství a pomoc malým a středním podnikům usilujícím o zlepšení své výkonnosti, pokud jde o účinné využívání zdrojů;

8. zdůrazňuje, že je třeba zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž mezi soukromými a veřejnými společnostmi zabývajícími se odpadem, a to i v případě, že na svoz odpadů má monopol subjekt patřící obci či státu;

9. vyzývá členské státy a Komisi, aby posílily regulatorní rámec týkající se rozšířené odpovědnosti výrobce a zvýšení transparentnosti v provádění schémat rozšířené odpovědnosti výrobce; domnívá se, že klíčovými prvky jsou v tomto ohledu jasné definice, jedna společná metoda výpočtu založená na podložených údajích a minimální požadavky na programy rozšířené odpovědnosti výrobce; zdůrazňuje, že je zapotřebí zlepšit požadavky na design u balení s cílem snížit spotřebu materiálů a zlepšit recyklaci;

10. vyzývá k tomu, aby balíček týkající se oběhového hospodářství obsahoval také ustanovení o zlepšování a posilování stávajících právních předpisů a zavádění politiky udržitelného nakládání s materiály na úrovni EU, která bude zahrnovat všechny příslušné zúčastněné strany a řídit se přístupem založeným na životním cyklu, jehož cílem je ekologicky účinné, dlouhodobé a vůči životnímu prostředí ohleduplné používání materiálů – a to ve fázi těžby, návrhu, výroby, spotřeby, údržby, zpracování odpadu a opětovného použití – a účinné nahrazení nebezpečných látek a materiálů; v případě domácností trvá na tom, že výše uvedená opatření nikdy nesmí překročit meze ekonomické dosažitelnosti;

11. zdůrazňuje, že pro výrobky z biologického materiálu a související služby musí být vyhrazeno v oběhovém hospodářství zvláštní místo; naléhavě žádá Komisi, aby brala v potaz cíle strategie pro biohospodářství na rok 2012 ; má za to, že udržitelné dřevo a materiály z něj lze využívat jako náhrady neobnovitelných materiálů v prvovýrobě, čímž se zvýší udržitelnost oběhového hospodářství v rámci hodnotového řetězce;

12. opětovně připomíná, že je nezbytné zajistit vysokou úroveň opatření v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví, která bude odpovídat zvláštním rizikům, jimž čelí pracovníci v některých z těchto odvětví;

13. zdůrazňuje možnosti, které nabízí získávání hodnotných látek z komunálního odpadu, pokud jde o opětovné využití odpadního materiálu a snížení závislosti EU na dovozu surovin; vyzývá členské státy, aby prováděly v plném rozsahu právní předpisy v oblasti odpadů, zejména pokud jde o přepravu odpadů a nebezpečných odpadů, a aby zlepšily provádění inspekcí, a zamezily tak nezákonné přepravě odpadu; vyzývá Komisi, aby odstranila nedostatky v nařízení o přepravě odpadů; zdůrazňuje, že je třeba zvýšit tržní poptávku po recyklaci materiálů podporováním trhu s druhotnými surovinami a vytvořit evropský trh s recyklovanými výrobky;

14. zdůrazňuje potenciál, který má rozšíření opětovného používání a opravování výrobků a příprava na jejich opětovné použití z hlediska vytváření kvalitních a udržitelných pracovních míst na místní úrovni, úspory zdrojů a podpory úlohy sociální ekonomiky, podnikání a malých a středních podniků, včetně sociálních podniků; vyzývá k tomu, aby balíček týkající se oběhového hospodářství obsahoval také ustanovení, která prostřednictvím kvantitativních cílů budou podněcovat k opětovnému používání i přípravě na opětovné použití, zajistí přístup k tokům odpadů prostřednictvím schválených středisek pro opětovné využití a podpoří rozvoj a upevnění infrastruktur a sítí pro opětovné použití a opravy; zdůrazňuje, že je třeba zajistit zlepšení norem v oblasti navrhování výrobků, aby byly výrobky určené pro spotřebitele trvanlivější a bylo možno je snadněji rozmontovat, modernizovat, opravit a recyklovat; žádá Komisi, aby pověřila evropskou normalizační organizaci aktivní spoluprací se zástupci malých a středních podniků a spotřebitelů a organizací občanských společností v zájmu dosažení tohoto cíle;

15. domnívá se, že na unijní úrovni je zapotřebí přijmout opatření pro boj s plánovaným zastaráváním; vyzývá Komisi, aby zvážila např. možnost prodloužení minimální zákonné záruční lhůty u spotřebitelských produktů a zavedení ustanovení o opravách do příslušných právních předpisů a aby od výrobců, na něž se vztahují příslušné směrnice (o odpadech, ekodesignu, odpadních elektrických a elektronických zařízeních, bateriích, právech spotřebitelů), požadovala, aby bezplatně poskytovali příslušné a spolehlivé informace (jako je například životnost, zacházení po konci životnosti, recyklovatelnost, rozmontování, dopady na životní prostředí) provozovatelům zařízení pro opětovné použití, pořizovatelům a spotřebitelům, čímž umožní informovaný nákup, modernizaci a opravy, opětovné použití a recyklaci;

16. vyzývá členské státy, aby podpořily opětovné používání, opravy a poptávku po trvanlivých produktech nástroji na straně poptávky, jako je např. zavedení nulové DPH na opravy a prodej použitých produktů a posílení kritérií pro zelené veřejné zakázky za účelem pořizování produktů, které budou účinnější z hlediska zdrojů, jejichž recyklace bude snazší a které budou vytvářet méně odpadu;

17. vítá skutečnost, že se Komise ve svém sdělení zabývá různými konkrétními otázkami spojenými s odpadem, jako je předcházení vzniků odpadů, odpad znečisťující moře a plýtvání potravinami; poukazuje na přímý hospodářský dopad, který má plýtvání potravinami na podniky a spotřebitele, neboť v důsledku vyhazování prodejných či poživatelných potravin vznikají náklady související s odstraňováním odpadu a dochází k ekonomickým ztrátám (ročně se v EU vyhodí více než 100 milionů tun potravin); připomíná, že jedno euro vynaložené na boj proti plýtvání potravinami by mohlo zabránit vyhození 250 kg potravin v hodnotě 500 EUR; zdůrazňuje potenciál z hlediska životního prostředí a hospodářství, který v sobě skrývá recirkulace živin mezi městem a venkovem a uzavření cyklu mezi městy a zemědělským odvětvím; naléhavě žádá Komisi, aby se zabývala otázkou plýtvání potravin a recirkulace živin v rámci balíčku týkajícího se oběhového hospodářství; vyzývá Komisi, aby zavedla systém tříděného sběru pro potravinové zbytky a organický odpad (případně včetně podomního sběru) a aby upřednostňovala kompostování organického materiálu;

18. zdůrazňuje, že je důležité, aby Komise a členské státy prosazovaly vytváření programů industriální symbiózy, které podporují industriální synergie v zájmu opětovného použití a recyklace pomáhají společnostem – zejména malým a středním podnikům – uvědomit si, že energie, odpad a vedlejší produkty, které vznikají při jejich činnosti, mohou sloužit jiným jako zdroj; poukazuje na obdobné koncepty jako „od kolébky ke kolébce“ a průmyslová ekologie;

19. vyzývá mateřské výrobní a distribuční společnosti a členské státy EU, které otevřely své trhy pro produkty těchto společností, aby za tržních podmínek zřídily sběrná a vratná místa pro použité stroje a zařízení, aby bylo možné za tržních podmínek přímo opakovaně použít druhotné suroviny získané recyklací;

20. zdůrazňuje, že je třeba vytvořit fiskální rámec, který bude v souladu se zásadou „znečišťovatel platí“ a bude poskytovat správné signály pro investice do účinného využívání zdrojů, modernizace výrobních postupů a výroby zboží s delší životností, které bude snadněji opravitelné, přičemž by mezi těmito signály mohly být např. nižší daně pro opravárenskou činnost a vyšší daně v případě produktů na jedno použití, které jsou náročné na zdroje a nejsou recyklovatelné); vyzývá členské státy, aby usilovaly o pokrok v této oblasti v rámci procesu evropského semestru ; vyzývá EU a členské státy, aby postupně upouštěly od dotací, které mají nepříznivý dopad na životní prostředí, a aby zavedly přiměřené poplatky na činnosti, které jsou neefektivní z hlediska využívání zdrojů, jako je skládkování a spalování využitelných a recyklovatelných materiálů;

21. zdůrazňuje, že účinné využívání zdrojů by mohlo podnikům v EU pomoci využívat trhy v rychle rostoucích odvětvích ekoprůmyslu, ale poznamenává, že investice do inovativních obchodních modelů nejsou v mnoha případech náležitě poskytovány; vyzývá Komisi, aby stanovila vhodný politický základ pro oběhové hospodářství; vyzývá Komisi a Evropskou investiční banku k zajištění toho, aby Evropský fond pro strategické investice (EFSI) podporoval cíle účinného využívání zdrojů a energie – včetně lepší energetické účinnosti budov (a to i v případě sociálního bydlení) a rozvoje inovativních a environmentálně udržitelných malých a středních podniků, začínajících podniků a podnikatelů – a posiloval poradní služby zaměřené na účinné využívání zdrojů; vyzývá k tomu, aby se financování v rámci programu EU pro konkurenceschopnost podniků a malých a středních podniků (COSME), programu Horizont 2020 a evropských strukturálních a investičních fondů zaměřovalo více na rozvoj udržitelných, inovativních a zdrojově účinných řešení a nových podnikatelských modelů (jako jsou například leasingy a systémy zajišťující služby k produktu) a na zlepšování návrhů produktů a materiálové účinnosti v rámci výkonnosti produktu a procesu; vyzývá Komisi, aby přestala vynakládat finanční prostředky EU na skládkování a aby s cílem zamezit plýtvání cennými surovinami, ustrnutí ve vývoji a vzniku nadbytečných kapacit upustila od podpory infrastruktury na přeměnu odpadu na energii;

22. zdůrazňuje, že EU má otevřenou ekonomiku, s dovozem i vývozem probíhajícím v rámci globálního trhu; upozorňuje na to, že je třeba řešit globální otázku vyčerpávání zdrojů na mezinárodní úrovni; vyzývá Komisi a členské státy, aby podporovaly činnost Mezinárodního panelu pro zdroje Programu OSN pro životní prostředí, který se věnuje otázkám kritického nedostatku světových zdrojů a vypracovává praktická řešení pro tvůrce politik, průmysl a společnost;

23. vyzývá Komisi, aby více zdůraznila potřebu rozvoje příslušných odborných dovedností, a zdůrazňuje, že balíček týkající se oběhového hospodářství musí obsahovat opatření a způsoby financování pro programy vzdělávání a odborné přípravy pracovníků a nezaměstnaných osob;

24. zdůrazňuje, že zvyšující se energetická účinnost může snížit energetickou závislost EU a energetickou chudobu, kterou je zasaženo přibližně 125 milionů evropských občanů; domnívá se, že se vyplatí považovat energetickou účinnost za samostatný zdroj energie, jejíž růst významně přispívá k rozvoji průmyslu EU, vytváření pracovních míst a ke snížení výdajů obyvatel za energii.

 

Mohlo by Vás zajímat:

16.06.2015 21:29

Ministr Brabec chce navýšit rozpočet MŽP o desítky milionů korun i na posílení ČIŽP

Ministr životního prostředí Richard Brabec bude chtít navýšit rozpočet svého resortu o desítky milionů korun. Řekl to dnes ČTK ve Sněmovně. Ministr financí Andrej Babiš v prvním návrhu rozpočtu životnímu prostředí přidělil 5,18 miliardy korun. V návrhu jsou už zohledněny i očekávané příjmy z prodeje emisních povolenek.

Navýšení rozpočtu by využil třeba k posílení České inspekce životního prostředí asi o 20 lidí. Část by šla také na program péče o krajinu. Jednat chce také o výši peněz na takzvané újmy, kde je ministerstvo podle zákona o ochraně přírody a krajiny povinné majitelům pozemků lesů v chráněných oblastech vyplatit peníze za újmy, ke kterým dochází tím, že nemohou obhospodařovat své pozemky ekonomickým způsobem. Letošní schválený rozpočet činí 4,25 miliardy korun.

Hlavním problémem přitom podle Brabce není absolutní částka navýšení, jako spíše možnost využít finance v konkrétních kapitolách.

 

Zdroj: ČTK

16.06.2015 18:14

František Lukl střídá v čele Svazu měst a obcí Dana Jiránka

PERSONÁLIE Předsedou Svazu měst a obcí ČR se stal starosta Kyjova František Lukl. V Praze ho spolu s dalšími členy předsednictva zvolila na konci minulého týdne Rada Svazu. V čele této organizace sdružující více než 2 600 měst a obcí vystřídá dosavadního předsedu Dana Jiránka, který pro Svaz nadále pracuje jako výkonný ředitel. František Lukl bude řídit a zastupovat Svaz na jednáních v následujících čtyřech letech tak, aby představitelé samospráv společně hájili zájmy měst a obcí.

Mgr. František Lukl, MPA je předsedou Svazu měst a obcí ČR od června 2015. V letech 2011 až 2015 byl jeho místopředsedou. Český politik je od roku 2005 rovněž starostou města Kyjov, od 12. a od července 2013 do ledna 2014 byl také ministrem pro místní rozvoj ve vládě Jiřího Rusnoka.

Po úspěšném absolvování Klvaňova gymnázia v Kyjově František Lukl vystudoval právo a právní vědu na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2010 navíc na téže fakultě získal za studium zprostředkované pod záštitou Nottingham Trent University titul MPA. 

V letech 2001 až 2002 František Lukl pracoval jako vedoucí právního oddělení Referátu kanceláře přednosty Okresního úřadu Hodonín. Od roku 2003 do roku 2005 pak působil na pozici vedoucího odboru kanceláře starosty s kompletní právní agendou města Kyjova.

Kromě Františka Lukla jsou členy předsednictva: primátorka Prahy Adriana Krnáčová jako čestná předsedkyně, primátor Karlových Varů Petr Kulhánek, který se stal také místopředsedou pro evropské záležitosti, dalšími místopředsedy jsou primátor Pardubic Martin Charvát, starosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi Vlastimil Picek a starosta Velkého Oseka Pavel Drahovzal. Členy předsednictva jsou dále primátor Plzně Martin Zrzavecký, primátor Ostravy Tomáš Macura, starostka Jílového u Prahy Květa Halanová, starosta Vítkova Pavel Smolka, starostka Kunína Dagmar Novosadová, starosta Blížejova Jiří Červenka a starosta Božanova Karel Rejchrt.

 

Zdroj: SMOČR

16.06.2015 17:56

Kraj Vysočina zjišťuje zájem domácností o kotlíkové dotace

Obyvatelé kraje Vysočina budou moci pravděpodobně už v prvním čtvrtletí příštího roku poprvé požádat o tzv. kotlíkové dotace, kdy mohou dostat příspěvek na výměnu starého kotle za nový, ekologický. Výše projektu může činit až 150 tisíc korun. Vyhlášení výzvy předchází několikatýdenní nezbytný průzkum skutečného zájmu (odkaz níže) o tuto dotaci mezi veřejností. Průzkum zahájil Kraj Vysočina dnes na svých webových stránkách a bude probíhat do konce července 2015.

„Nezávazné potvrzení zájmu o budoucí čerpání dotace prostřednictvím jednoduchého formuláře na webových stránkách Kraje Vysočina nám pomůže nastavit reálnou výši celkové částky, kterou budeme z Operačního programu Životní prostředí požadovat pro náš kraj. Podle současných propočtů Ministerstva životního prostředí by mohli občané Vysočiny pro první dva roky čerpat až 239 miliónů korun,“ uvedl dnes na tiskové konferenci radní Kraje Vysočina pro oblast životního prostředí Zdeněk Chlád.

Pokud se na Vysočině skutečně podaří domácnostem v regionu v následujících letech realizovat projekty za 239 miliónů korun, bude vyměněno zhruba 2300 kotlů.

Příjem žádostí na Krajském úřadě Kraje Vysočina v Jihlavě bude moci být zahájen až poté (předpoklad první čtvrtletí roku 2016), co budou stanoveny podmínky výzvy operačního programu, kraj uspěje s  „grantovým schématem“ v rámci kterého bude žádat o finanční prostředky pro občany Kraje Vysočina. Všechny potenciální žadatele je NUTNÉ upozornit na skutečnost, že realizace výměny, včetně odpojení stávajícího kotle, nesmí proběhnout před samotným oficiálním termínem v rámci Kotlíkových dotací.

„O kotlíkové dotace budou moci občané našeho kraje žádat až do konce programovacího období, neboť se předpokládá, že kraj bude moci realizovat tři po sobě jdoucí vždy dvouleté projekty (grantová schémata), kterými bude rozdělovat Kotlíkové dotace pro občany v našem kraji,“ dodal Zdeněk Chlád.

Dotace je určena pouze pro domácnosti, které vymění ručně plněné kotle na tuhá paliva za nízkoemisní automatické kotle na uhlí, biomasu, jejich kombinaci či za kotel plynový nebo tepelné čerpadlo. Více informací o Kotlíkových dotací v Kraji Vysočina bude průběžně zveřejňováno na www.kr-vysocina.cz  a v krajských novinách Kraj Vysočina.

 

Další informace ke Kotlíkovým dotacím:

Bude se jednat zejména o výměnu kotlů na pevná paliva za modernější kotel na uhlí s dotací 70 %, případně kombinovaný kotel (uhlí + biomasa) s dotací 75 %, bude možno pořídit také plynový kondenzační kotel s dotací 75 % nebo tepelné čerpadlo. Všechny nově pořizované kotle budou muset splňovat požadavky Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES (EKODESIGN) a jejich prováděcích předpisů. Maximální způsobilé výdaje projektu jsou stanoveny na 150 tis. Kč. Pokud bude vyměňován kotel v budově energetické náročnosti D a horší, musí být součástí projektu kromě samotné výměny ještě finančně méně náročná opatření na snížení energetické náročnosti budovy, jejichž dopad musí být potvrzený energetickým specialistou. Jedná se o výdaje ve výši max. 20 tisíc korun.

 

Průzkum zájmu o Kotlíkové dotace - ZDE 
16.06.2015 14:41

Koordinované, dříve jednotné, povolovací řízení nebude povinné

NOVELY: EIA a STAVEBNÍ ZÁKON Na začátku května se uskutečnilo jednání Rady vlády pro stavebnictví, kde ministryně Karla Šlechtová informovala účastníky o stavu příprav na novele stavebního zákona. Náměstkyně MŽP na jednání uvedla, že ministerstvo má připraveny dvě verze paragrafovaného znění novely EIA. Novely je nutné časově sladit.

Cílem novely stavebního zákona je spojení řízení EIA, územního rozhodování a stavebního povolení do jednoho koordinovaného povolovacího řízení (dříve se hovořilo o tzv. jednotném povolovacím řízení a dle vyjádření MMR jde pouze o změnu názvu řízení, princip vedení včetně integrace EIA zůstává stejný). Toto koordinované povolovací řízení nebude podle ministryně Karly Šlechtové povinné, stavebníci budou moci použít i dnešní princip, tj. nejdříve samotné územní řízení (složené s EIA) a následně samostatné stavební řízení.

Spolupředkladatelem novely zákona je MŽP, které je gestorem zákona EIA. Novela stavebního zákona je již hotová, problémem podle Šlechtové jsou změnové zákony. Přibližně se jedná o 30-35 zákonů, kterou budou novelo ovlivněny a je nutno je novelizovat současně s novelou stavebního zákona.

V souvislosti s tím, požádala paní ministryně o součinnost všechny resorty, aby bylo možno novelou stavebního zákona spolu s novelami změnových zákonů předložit vládě v červenci 2015. Účinnost novely stavebního zákona je plánována na léto 2016.

Pověřeným stavebním úřadem, který povede koordinované povolovací řízení bude v případech obecných staveb obecní stavební úřady, u pozemních komunikací speciální stavební úřad, který dnes komunikace povoluje (ORP/kraj/ MDČR), u staveb drah a na dráze drážní úřady a u staveb v působnosti MPO.

Pan ministr Mládek doporučil na jednání Rady se soustředit na jádro novely a snížit množství kolizních bodů, které vedou k množství pozměňovacích návrhů a následnému zpochybňování správnosti zákona.

Na jednání padlo doporučení k převzetí německého modelu pojetí stavebního zákona.

Ministryně Šlechtová dále informovala o proběhlém jednání MŽP a MMR, kde nebyl hlášen žádný závažný rozpor.

V novele stavebního zákona budu akceptovány ty obecné zásady z návrhu věcného návrhu záměru zákona o liniových stavbách, které mohou být aplikovány u všech druhů staveb. Specifické postupy pro umisťování a povolování liniových staveb (dopravních i energetických) budou řešeny v novele zákona č. 4216/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Na tomto postupu se shodlo MMR, MPO a MD.

 

Novela zákona EIA

Na zasedání k problematice novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) paní náměstkyně MŽP Berenika Peštová sdělila, že ministerstvo má připraveny dvě verze paragrafovaného znění. První varianta spojuje územní řízení s EIA, druhá varianta spojuje územní řízení, stavební řízení a EIA do jednoho koordinovaného povolení. Cílem novely je snížit počet řízení a tím zkrátit dobu trvání přípravy staveb. Novela EIA by měla být časově s novelou stavebního zákona.

16.06.2015 14:11

Teplárny: Prognóza trhu s hnědým uhlím se míjí s realitou

Studie Dlouhodobá prognóza trhu s hnědým uhlím zásadním způsobem nadhodnocuje poptávku po hnědém uhlí, snižuje možnou těžbu v některých lokalitách a nerespektuje schválenou Státní energetickou koncepci. MPO navíc jejím zveřejněním mohlo porušit práva společností na ochranu dat poskytovaných v rámci statistických šetření.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen MPO) zveřejnilo studii „Dlouhodobá prognóza trhu s hnědým uhlím“ (více ZDE), která bude podle tiskové zprávy ministerstva: „… jako výraz souboru názorů účastníků trhu jedním z podkladových dokumentů MPO k Analýze potřeb uhlí pro teplárny a energetiku ČR.“

S tímto tvrzením stejně jako s řadou dalších informací uvedených ve studii Teplárenské sdružení ČR nesouhlasí. Nejedná se v žádném případě o soubor názorů účastníků trhu, ale výhradně o názor zpracovatele studie. Zveřejněním dat za rok 2013 mohla být porušena práva dotyčných subjektů na ochranu dat, která od nich získává MPO v rámci pravidelných statistických šetření. Pokud by se toto podezření potvrdilo, byla by zásadním způsobem narušena důvěra v odpovědný výkon pravomocí MPO.

Způsob prezentace prognózy trhu ze strany MPO považuje Teplárenské sdružení ČR za zcela nestandardní. Nejenže s dotčenými subjekty nebo alespoň s jejich sdružením neprovedlo odbornou oponenturu studie před jejím zveřejněním, ale navíc sděluje, že k ní má samo blíže nespecifikované výhrady. Je třeba prošetřit, kdo toto dílo, které zjevně není bez vad a nedodělků, vůbec převzal.

„V roce 2020 počítá studie i při úplném zrušení územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí s deficitem v řádu pěti milionů tun uhlí. Tato informace je v zásadním rozporu s informacemi z trhu. Podle interního šetření má většina členů TSČR do roku 2020 dodávky hnědého uhlí smluvně zajištěné a zásadní nedostatek hnědého uhlí nehrozí,“ řekl ředitel Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek. Paradoxně sami zpracovatelé studie tento závěr slovně potvrzují, když uvádí, že: „V krátkodobém horizontu do roku 2020 nehrozí nedostatek hnědého uhlí.“

Pokud by skutečně uváděný deficit na trhu v roce 2020 vznikl, pak by byl do dalších let nutně eliminován jednoduše proto, že nikdo nebude udržovat v provozuschopném stavu zcela nevyužitou elektrárnu bez perspektivy dodávek paliva. Současně informace o disponibilních zásobách a výši ročních těžeb jsou v rozporu s informacemi na trhu a jinými studiemi a je proto nezbytné i zde ověřit správnost výstupů, které ovlivňují celkovou bilanci jak celkových, tak i ročních potřeb hnědého uhlí.

Prognóza trhu jde ve svých předpokladech za rámec schválené Státní energetické koncepce v oblasti výhledu provozu zdrojů a vůbec neřeší přednostní využití uhlí pro vysokoúčinnou kogeneraci, tzn. pro teplárenství. Například základní projekce potřeb hnědého uhlí počítá s životností rekonstruované elektrárny Počerady se spotřebou 5 milionů tun hnědého uhlí ročně až do roku 2050 a tím v podstatě s využitím většiny disponibilních zásob v lomu Vršany pro kondenzační výrobu elektřiny. (str. 45)

Další pasáž ve studii potvrzuje obavy, jak bude uhlí za limity na ČSA vlastně využito. Citujeme: „O hnědé uhlí za limity bude mít největší zájem Elektrárna Chvaletice, která plánuje životnost do roku 2040. Pokud bude k dispozici hnědé uhlí z ČSA (za limity), bude mít o něj zájem, přestože uvedla možnost brát po roce 2025 hnědé uhlí z Vršan, díky čemuž se bilance Vršan v letech 2025 až 2040 stala schodkovou.“ (str. 54)

V jednom ohledu lze nicméně se závěry studie souhlasit. Z prezentovaných dat ohledně tříděného hnědého uhlí celkem jednoznačně vyplývá, že v případě zachování limitů těžby uhlí vznikne na trhu již v horizontu roku 2020 rychle rostoucí nedostatek tříděného hnědého uhlí.

Před rozhodnutím vlády o limitech těžby hnědého uhlí tudíž považujeme za nezodpovědné rozjíždět v rámci OPŽP program zaměřený na dotace domácích kotlů na hnědé uhlí. Ministerstvo životního prostředí by tak nechtěně mohlo vlákat tisíce domácností do pasti zmařené investice a samo se vystavit sankcím ze strany Evropské komise, pokud by se vláda rozhodla ekologické limity těžby hnědého uhlí zachovat.

 

Čtěte také:

Dlouhodobá prognóza trhu s uhlím (16.6.2015)

16.06.2015 09:35

EU je na dobré cestě, aby splnila cíle z pohledu obnovitelných zdrojů energie

Evropská komise zveřejnila zprávu o pokroku v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Zpráva uvádí, že EU je na dobré cestě ke splnění 20% cíle v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Ve vztahu k plánovanému podílu 15,3% energie z obnovitelných zdrojů v roce 2014 na hrubé konečné spotřebě energie podle Komise drtivá většina členských států očekává, že se jim podaří splnit národní cíle 2013/2014. Jen tři země EU jsou mírně pozadu v dosahování svých národních cílů a v nadcházejících letech budou některé tak země EU zintenzívnit své úsilí. Zpráva také zkoumala cíl EU pro využití 10% energie z obnovitelných zdrojů v dopravě. V roce 2014 se předpokládá podíl 5,7% což znamená, že dosažení cíle bude náročné, ale proveditelné.

Ke zprávě, kterou EU vydává každé dva roky, komisař pro oblast klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete uvedl, že "zpráva znovu ukazuje, že Evropa je dobrá v oblasti obnovitelných zdrojů energie, a že obnovitelné zdroje jsou dobré pro Evropu. Máme tři krát více obnovitelné energie na hlavu v Evropě než kdekoli jinde ve zbytku světa. Máme více než jeden milion lidí pracujících v oblasti obnovitelných zdrojů energie v hodnotě více než 130 miliard € ročně a vyvážíme 35 miliard € v hodnotě energie z obnovitelných zdrojů každý rok".

 

Dokument ke stažení:

Progress report (ZIP)

 

16.06.2015 08:14

Dlouhodobá prognóza trhu s uhlím

STUDIE KE STAŽENÍ Cílem studie je, v návaznosti na ve vládě ČR projednanou aktualizaci státní energetické koncepce, zmapovat stav a odhad dlouhodobého vývoje trhu hnědého uhlí, jeho nabídkové strany i strany jeho užití. Studie je jedním z podkladů ke komplexnímu posouzení problematiky územně ekologických limitů, o kterých má vláda ČR jednat v létě tohoto roku. Studie bude tak jedním z podkladových dokumentů MPO k Analýze potřeb uhlí pro teplárny a energetiku ČR.

Zpráva je analýzou trhu s hnědým uhlím (HU) v ČR jak na straně domácích zdrojů tak i spotřeby a zachycuje současné názory producentů HU i jeho spotřebitelů na produkci a potřeby HU v časovém horizontu až do roku 2050.

Názory přímých účastníků trhu HU je nutné znát, analyzovat a prognózovat, v souvislosti s připravovanými změnami podmínek uplatnění HU na trhu a s dlouhodobou energetickou strategií. Názory, které studie obsahuje, jsou jedním z řady podkladů pro Analýzu potřeb uhlí pro teplárenství, kterou si vyžádala RHSD a vláda a kterou zpracovává MPO. Studie vyjadřuje názor na potenciál, jaký v energetice ČR hnědé uhlí do budoucna může mít, pokud nebude administrativními rozhodnutími omezena dostupnost uhlí i na to, k jakým rozdílům v bilanci oproti tomuto stavu bez omezení dojde v různých scénářích další těžby. Je významným zdrojem názorů producentů HU, i spotřebitelské sféry, která, jak je zřejmé z výsledků průzkumu u provozovatelů největších výroben energie, s hnědým uhlím ve svých záměrech (přes všechny úpravy legislativy) stále ještě počítá.

 

Obsah studie:

  • V první části studie se analyzuje význam hnědého uhlí v základních energetických bilancích a v mixech spotřeby zdrojů energie při výrobě elektřiny a tepla.
  • V druhé části se hodnotí dosavadní vývoj produkce, zahraničního obchodu a spotřeby hnědého uhlí.
  • Ve třetí části je analyzována současná struktura užití a spotřeby hnědého uhlí. Jsou definovány soubory uhelných spotřebičů a jejich podíly na spotřebě hnědého uhlí. Zvláštní význam je věnován souboru velkých spalovacích zdrojů, které tvoří rozhodující segment trhu hnědého uhlí a které se podílejí na jeho celkové spotřebě více jak 90%.
  • Čtvrtá část studie se zabývá dlouhodobou prognózou trhu hnědého uhlí. Analyzuje disponibilní stav zásob hnědého uhlí na jednotlivých dolech a jejich možné těžby, a to ve čtyřech variantách možného využití zásob hnědého uhlí, ležících za liniemi územně ekologických limitů těžby. Dále řeší prognózu potřeb hnědého uhlí ve všech stanovených souborech spotřebičů, s přihlédnutím k působení nástrojů energetické politiky (ke stimulaci úspor tepla) a legislativy regulace spotřeby uhlí z hlediska ochrany ovzduší. Kapitola obsahuje bilance zdrojů a potřeb hnědého uhlí a vyčísluje nekryté potřeby uhlí na celkovém trhu uhlí i situaci v zdrojích a požadavcích na uhlí jednotlivých uhelných dolů.

 

Poslední pátá část studie shrnuje poznatky z dlouhodobého bilancování zdrojů a potřeb hnědého uhlí, formuluje rizika ve vývoji obou stran bilance, porovnává výsledky práce v oblasti prognózy hnědého uhlí s ASEK dává doporučení k využití výsledků práce při dalším rozhodování a perspektivě hnědého uhlí v ČR.

Zásadními změnami legislativy v současné době prochází oblast ochrany ovzduší a integrované prevence, kterou studie považuje za nejvýraznější faktor ovlivňující budoucí provoz uhelných spotřebičů. Jde nejen o platný zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a vyhlášku MŽP č. 415/2012 Sb., s novými specifickými emisními limity pro SO2, NOx, TZL a CO, účinnými od 1.1.2016, ale rovněž o přípravu nových podmínek pro integrovaná povolení, podle dokumentů o nejlepších dostupných technikách BAT (BREF), účinných pravděpodobně po roce 2020. Je snaha, aby emisní limity v nových integrovaných povoleních byly přísnější, než ty, na které se podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší elektrárny a teplárny v současné době připravují.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ke studii vyjádřilo některé výhrady týkající se metodologie použití scénářů spotřeby a požádalo autory o úpravy a taktéž doplnění některých chybějících dat. Studie jako výraz souboru názorů účastníků trhu bude jedním z podkladových dokumentů MPO k Analýze potřeb uhlí pro teplárny a energetiku ČR. 

 

Dokument ke stažení:

Dlouhodobá prognóza trhu s uhlím [pdf, 1326 kB]

 

Čtěte také:

Teplárny: Prognóza trhu s hnědým uhlím se míjí s realitou (16.6.2015)

Studie: Roční potřeba hnědého uhlí klesne z 43 na 15 mil. tun (ČTK, 16.6.2015)

Malé prolomení limitů v lomu ČSA by bylo ztrátové (E15, 16.6.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/male-prolomeni-limitu-v-lomu-csa-by-bylo-ztratove-1200093#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE