Více času na podstatné

ERU: Výkupní ceny pro stávající zdroje OZE mimo biomasu a bioplyn byly navýšeny o 2 %

28.11.2012 12:22

Výkupní ceny pro stávající zdroje OZE mimo výrobny využívající biomasu a bioplyn byly v souladu s platnou legislativou navýšeny o 2 %. Jediným obnovitelným zdrojem, u kterého dochází k navýšení výkupní ceny pro nové instalace, jsou malé vodní elektrárny. Důvodem meziročního zvýšení výkupní ceny je především postupné vyčerpávání vhodných lokalit. Pro větrné elektrárny klesla výkupní cena pro nové výrobny o maximálně možných 5 %.

Výkupní ceny pro elektřinu z obnovitelných zdrojů energie (OZE) ve výrobnách uvedených do provozu v roce 2013 jsou stanoveny tak, aby bylo dosaženo patnáctileté doby prosté návratnosti investic za podmínky splnění technických a ekonomických parametrů stanovených vyhláškou č. 347/2012 Sb., kterou se stanoví technicko-ekonomické parametry obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny a doba životnosti výroben elektřiny z podporovaných zdrojů. Výkupní ceny pro stávající zdroje OZE mimo výrobny využívající biomasu a bioplyn byly v souladu s platnou legislativou navýšeny o 2 %.

Jediným obnovitelným zdrojem, u kterého dochází k navýšení výkupní ceny pro nové instalace, jsou malé vodní elektrárny. Důvodem meziročního zvýšení výkupní ceny je především postupné vyčerpávání vhodných lokalit. Toto cenové rozhodnutí umožňuje i pro příští rok špičkovým a pološpičkovým malým vodním elektrárnám zvolit alternativní režim podpory v pásmech vysokého a nízkého tarifu z důvodu snadnějšího přechodu výroben na jednotarifní režim v následujícím roce.

Pro větrné elektrárny klesla výkupní cena pro nové výrobny o maximálně možných 5 %. Výraznější snížení výkupní ceny by nebylo v souladu se zákonem o POZE možné, jelikož u větrných elektráren nebylo dosaženo prosté doby návratnosti kratší než 12 let.

U ostatních výroben využívajících OZE zákon o POZE umožňoval snížit výkupní ceny o více než 5 % z toho důvodu, že prostá doba návratnosti u těchto zdrojů byla kratší než 12 let. Nové ceny byly nastaveny tak, aby byla dosažena přesně patnáctiletá doba prosté návratnosti.

V rámci cenového rozhodnutí dochází k rozdělení bioplynových stanic do kategorií s instalovaným výkonem výrobny do 550 kW (včetně) a nad 550 kW, přičemž se již pro nové bioplynové stanice stanovuje podpora bez rozlišení při využití kategorie biomasy 1 nebo 2. U fotovoltaických elektráren dochází k rozdělení podle instalovaného výkonu na kategorii do 5 kWp (včetně) a kategorii nad 5 kWp do 30 kWp (včetně) z důvodu zohlednění rozdílných technicko-ekonomických parametrů pro jednotlivé kategorie fotovoltaických elektráren. Výkupní ceny také respektují stanovení parametrů pro jednotlivá pololetí roku
2013 a z těchto důvodů jsou rozdílné výkupní ceny pro první a druhou polovinu roku.

Předpokládané podíly jednotlivých obnovitelných zdrojů a výroben využívajících KVET na vícenákladech a výrobě v roce 2013 zobrazuje níže uvedený obrázek:

 

Pro výrobny využívající elektřinu vyrobenou v procesu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), nebo využívající druhotné zdroje, byla v souladu se zákonem o POZE zavedena podpora formou zelených bonusů.

V rámci výroby elektřiny v procesu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla bylo přistoupeno v případě výroben s vybranými palivy ke stanovení celkové výše podpory ve formě zeleného bonusu výpočtovým vzorcem. V této souvislosti byly také zavedeny doplňkové sazby KVET uplatňující se při využití biomasy, bioplynu, degazačního a důlního plynu, což přispěje k vyšší motivaci efektivnějšího využití paliva a uplatnění užitečného tepla. Naopak v případě, kdy úspora primární energie nedosahuje alespoň 10 %, není možné podporu pro KVET nárokovat (platí pro výrobny s instalovaným výkonem
nad 5 MW).
Provozní podpora tepla ve formě zeleného bonusu je stanovena jednotně za podmínek stanovených zákonem o POZE.

V rámci stanovování výše podpory Energetický regulační úřad zohlednil i poskytnutí nevratné investiční podpory z veřejných prostředků, a to formou krácení provozní podpory. Energetický regulační úřad v souladu s hodnotami aktualizovaného Národního akčního plánu České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů nestanovil pro rok 2013 podporu biometanu a výroby elektřiny z biokapalin.

V příštím roce vzroste cena na pokrytí nákladů spojených s výrobou energie z alternativních zdrojů na 583 korun za megawatthodinu, což je o 39,1 procenta více než letos. Tato částka vychází podle Vitáskové z předpokladu, že vláda dnes schválí státní příspěvek na obnovitelné zdroje ve stejné výši jako letos, tedy 11,7 miliardy korun.

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/elektrina-domacnostem-prumerne-zdrazi-o-2-4-procenta-936190#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Dokument ke stažení:

Cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 4/2012 ze dne 26. listopadu 2012, kterým se stanovuje podpora pro podporované zdroje energie

Návrh cenového rozhodnutí ERU, kterým se stanovuje podpora pro podporované zdroje energie na rok 2013

 

Související článek: Jak se změní cena elktřiny a plynu v roce 2013?