Více času na podstatné

Europoslanci schválili přísnější emise CO2 z automobilů

25.02.2014 13:24

Parlament v úterý schválil nová pravidla, jejichž cílem je do roku 2020 snížit emise CO2 na 95 g/km. Postupné zavádění tohoto cíle bude omezeno na rok 2020. Schválený text také umožní, aby automobilky mohly v letech 2020 - 2020 využívat tzv. "superkredity", díky kterým předčí váha emisně méně náročnějších modelů v nabídce automobilek modely, které nejvíce znečišťují.

V rámci jednání s Radou se vyjednavačům Parlamentu podařilo omezit postupné zavádění povinného cíle 95 g/km, které se dotkne 95 % nových vozů, na jediný rok: 2020.

“Toto hlasování znamená, že Evropa bude i nadále na špici ve snižování emisí CO2 z automobilů, neboť cíl 95 g/km představuje každoroční úsporu ve výši 50 milionů tun emisí CO2. Náklady na inovace však musí být sociálně přijatelné a ekonomicky proveditelné, a to jak pro spotřebitele, tak pro výrobce, ” uvedl zpravodaj EP Thomas Ulmer (ELS, DE). “Zavedeme rovněž nové zkušební postupy, které budou lépe odpovídat skutečnému provozu”, dodal. Pro text nařízení hlasovalo 499 poslanců, 107 bylo proti a 9 se zdrželo hlasování.

 

Superkredity

“Superkredity" (které zvýhodňují ekologičtější vozidla v nabídce automobilky) budou povoleny v letech 2020 - 2022, zároveň však budou v tomto období zastropovány ve výši 7,5 g/km. Platit budou následující postupně se snižující multiplikátory: vozidlo, které bude vypouštět méně než 50 g/km, bude v roce 2020 počítáno jako dvě osobní vozidla, v roce 2021 jako 1,67 osobního vozidla, 1,33 osobních vozidel v roce 2022, a jedno osobní vozidlo v roce 2023.

 

Realističtější postupy měření emisí

Nový světový zkušební postup pro lehká užitková vozidla (WLTP), rozvíjený v rámci OSN, který lépe odpovídá skutečnému provozu, by měl být do práva Unie zapracován co nejdříve, uvádí se v textu. Evropská komise uvedla, že podporuje, aby se tak stalo do roku 2017.

Poslanci poznamenávají, že dle nedávných studií výrobci využívají nedostatků stávajících zkušebních postupů, díky kterým jsou oficiální údaje o spotřebě a emisích mnohem nižší než čísla odpovídající běžnému provozu.

 

Další postup

Nová pravidla musí pro jejich vstup v platnost ještě schválit Rada ministrů EU.

 

Související článek:

Evropský parlament hlasuje o snižování emisí CO2 z nových osobních automobilů