Více času na podstatné

Vyhodnocení evropského dopravního sektoru při plnění cílů v oblasti životního prostředí a klimatu

05.12.2017 15:22

Evropské dopravní odvětví dosahuje pouze mírného pokroku při plnění cílů politiky v oblasti životního prostředí, zdraví a klimatu podle právě zveřejněné informace Evropské agentury pro životní prostředí (EEA), které sleduje krátkodobé a dlouhodobé environmentální výsledky tohoto sekturu v celé EU. Podrobnosti jsou k dispozici na webu EEA ZDE. Mezi klíčové poznatky patří:

 

 

  • Prozatímní údaje ukazují, že v roce 2016 byly emise skleníkových plynů v odvětví dopravy (včetně mezinárodního letectví, kromě námořní dopravy) v EU-28 o 25% vyšší než v roce 1990, což potvrzuje vzestupný trend emisí od roku 2014.
  • Průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) z nových osobních automobilů a automobilů v roce 2016 byly nižší než stanovené hodnoty pro roky 2020 a 2021
  • Zatímco prodej nových dieselových osobních automobilů se v posledních letech snížil, podíl nafty používaný v silniční dopravě (včetně těžké nákladní dopravy) pokračoval v růstu, což představuje více než 66 % celkového prodeje paliva v silniční dopravě v roce 2015 ve srovnání s 51 % v roce 2000.
  • Spotřeba ropy v odvětví dopravy bude muset klesnout o více než dvě třetiny, aby se splnil cíl pro snížení spotřeby o 70% do roku 2050 ve srovnání s úrovní roku 2008.
  • Podíl obnovitelné energie v dopravě v EU vzrostl z 6,7 % v roce 2015 na 7,1 % v roce 2016, což je nižší než 10% cíl stanovený pro rok 2020. Tři členské státy (Rakousko, Finsko a Švédsko) již dosáhly cíle 10 %.
  • Doprava je hlavním zdrojem environmentálního hluku v Evropě a rovněž je nadále významným zdrojem škodlivého znečištění ovzduší, zejména díky emisím oxidu dusičitého a částic.

 

Mapa nízkoemisních zón v Evropě se rozrostla o Barcelonu a Brusel

Řidiči starších, zejména naftových vozů se musejí mít při cestách na západ stále více na pozoru. Přibývají totiž města, která zakazují vjezd vozidlům nesplňujícím příslušnou normu Euro. Nestačí navíc normu splňovat, nutné je i pořízení „ekologické“ nálepky nebo registrace. Nově bude vjezd příliš kouřících automobilů regulovat také španělská Barcelona a belgický Brusel.