Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Úprava, zpracování a recyklace odpadů

 

Vlček: Green Deal je šance, nicméně je jasné, že bude nutné provést její úpravu
Redakce OF

Příklady táhnou aneb potravinářství na cestě k udržitelnosti
Redakce OF

Hasíme dříve, než začne hořet
INTE

Polemika: 4 roky zpět a jak 6 let cirkulárně vpřed?
Redakce OF

Využijte dotace z fondů EU pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace vašeho podnikání
Martin Veverka

Nemrznoucí cirkularita: CLASSIC OIL mění odpad na nový zdroj
Olga Pleyer

Inovativní postupy v recyklaci elektroodpadu na příkladu tantalu
ASEKOL

V EU startuje boj o ocelový šrot
Jiří Dufek a Filip Hájek

Povinnosti pro původce odpadů v roce 2025
Petr Šulc

Odpadové hospodářství: Pozitivní trendy a výzvy do budoucna
Klára Šestáková a Marian Humplík

Využití eddy current separátorů
Andrea Gašparová

Zálohování PET a budoucnost třídění
Petr Hynek

Nakládejme s nebezpečnými látkami zodpovědně
DENIOS

Využití biotechnologií na dekontaminačních plochách
Vlastimil Píštěk, Miroslav Minařík a Jiří Kamas

Polemika: Povodeň a odpady: Co vyplavalo na povrch?
Redakce OF

Konference spojí politiky i byznys a slibuje akční kroky směrem k udržitelnosti
David Kopecký

Použité pneumatiky můžete zdarma odevzdat. Eltma má sběrná místa po celém Česku
Lucie Vinšová

Recyklace odpadních lithium-iontových akumulátorů
Barbora Štěpánová a Petra Najmanová

Recyklované plastové kompozity využiteľné v stavebníctve
Miriam Ledererová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
5.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování:  6.11., 7.11.
7. - 8.11. Konference Životní prostředí - prostředí pro život
7.11. Počítáme s vodou 2024
7.11. Aplikace zákona o odpadech a prováděcích vyhlášek v praxi v obcích - webinář
12.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 13.11., 14.11.2024
12.-13.11. 14. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
12.-13.11. Konference POTRAVINÁŘSTVÍ NA CESTĚ K UDRŽITELNOSTI
12.-14.11. Symposium Odpadové fórum 2024
13.-14.11. Konference APROCHEM
13.11. Povinnosti v podnikové ekologii
14.11. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11. Konference Inspirujme se
21.11. ENVIshop 2024
26.11. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11. WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec    
3.12. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
 
  

 

Novinky

13.11.2017 14:44

ČEZ žádá o EIA nových jaderných bloků v Dukovanech na životní prostředí

V souladu s Aktualizovanou státní energetickou koncepcí podnikla společnost ČEZ další krok v procesu komplexního posouzení vlivů plánované výstavby nových bloků v lokalitě Dukovany na životní prostředí. Dnes předala Ministerstvu životního prostředí dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí, která zohledňuje závěr zjišťovacího řízení ze dne 9. 12. 2016, ve kterém MŽP formulovalo doporučení, na které oblasti vlivů záměru na životní prostředí má být v dokumentaci EIA kladen zvýšený důraz. Jde o významný posun v naplňování Národního akčního plánu souvisejícího s dlouhodobým zajištěním energetické soběstačnosti České republiky.

Účelem procesu EIA je zjistit, popsat a komplexně vyhodnotit předpokládané vlivy případné výstavby a provozu na životní prostředí a veřejné zdraví ve všech rozhodujících souvislostech. Proces probíhá v zákonem definovaných případech, a to vždy dříve, než jsou získána všechna další povolení a než investor začne s vlastní stavbou. Evropská energetika prochází obdobím změn a nejistot a ČEZ chce být připraven na všechny varianty budoucího vývoje.

Proces EIA je řízen Ministerstvem životního prostředí. ČEZ je připraven dodat odborníkům veškeré informace, které budou pro vyhodnocení vlivu plánované výstavby až dvou nových bloků v Dukovanech potřebovat.

Aktualizovaná státní energetická koncepce, kterou vláda ČR schválila v květnu roku 2015, a navazující Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky, schválený na počátku června 2015, počítají s jádrem jako s významným zdrojem elektrické energie, který má zajistit energetickou bezpečnost, konkurenceschopnost a udržitelnost energetiky České republiky. Energetický mix dále doplňují obnovitelné zdroje a klasické elektrárny. Vzhledem k dobrému technickému stavu stávajících čtyř bloků Jaderné elektrárny Dukovany lze předpokládat jejich bezpečný a spolehlivý provoz minimálně do roku 2035. Poté by následovalo jejich postupné odstavení. Projekt 1 až 2 nových bloků v lokalitě Dukovany primárně nahradí stávající bloky.

Včasnou přípravou nových bloků v Dukovanech budeme schopni zajistit kontinuální výrobu elektřiny v lokalitě, kde je ověřen dlouhodobý vliv bezpečného a spolehlivého provozu stávajících 4 bloků Jaderné elektrárny Dukovany. Výstavba výrazně přispěje k zachování i tvorbě nových pracovních míst a sociálnímu životu celého regionu. „Jadernou energii stále pokládáme v podmínkách České republiky za jedno z nejlepších možných řešení z hlediska ekonomiky i ekologie a EIA je jedním z předpokladů pro následná rozhodnutí o výstavbě samotné. Fakticky tím naplňujeme úkoly z Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky, který schválila vláda ČR.“ odůvodnil předání dokumentace EIA na MŽP ředitel divize Jaderná energetika a člen představenstva Bohdan Zronek.

Další informace o přípravě výstavby nových bloků v lokalitě Dukovany budou postupně zveřejňovány na webových stránkách ČEZ. Informace tak budou přístupné široké veřejnosti i k následné diskuzi.

13.11.2017 13:57

Inovační platforma pro oblast Smart Cities na téma Odpady a cirkulární ekonomika již zítra!

Páté setkání Inovační platformy pro oblast Smart cities / Chytrý venkov se uskuteční v úterý 14. 11. 2017 od 13:00 do 18:00 hod. v prostorách Středočeského inovačního centra (Pražská 636, Dolní Břežany). Akce je vhodná pro starosty, místostarosty a tajemníky, vedoucí odborů a projektové manažery z měst a obcí ve Středočeském kraji se zájmem o témata chytrých měst / chytrého venkova. Co vám tato akce přinese? Jednak informace o nových možnostech v oblasti odpadového hospodářství a vodohospodářství a také inspiraci z Česka i ze zahraničí v oblasti cirkulární ekonomiky a nakládání s komunálními odpady. Program a online přihláška ZDE.

13.11.2017 13:48

Na nízkoemisní a bezemisní vozidla půjde o 1miliard korun víc

Evropská komise schválila revizi Programového dokumentu Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Změny spočívají zejména v přesunu finančních prostředků z oblastí s menším zájmem žadatelů do oblastí, kde je několikanásobný převis žádostí o podporu. Například tak bude navýšena například výzva „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“ o 1,033 miliard korun. „Díky těmto úpravám tak bude moci dojít k realizaci připravených projektů, na něž již nezbyla alokace ve vyhlášených výzvách. Jedná se o výzvy na nákup nízkoemisních autobusů,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Aktualizovaný Programový dokument IROP naleznete ZDE.

13.11.2017 12:56

REACH: Harmonogram otevírání specifických oken pro zasílání žádostí

Agentura ECHA uvedla další specifická okna pro zasílání žádostí o povolení použití látek zahrnutých do přílohy XIV nařízení REACH (listopad 2017 – listopad 2018).

Nařízení REACH dovoluje podnikatelským subjektům požádat o povolení s pokračováním používání nebo zahájením používání a uváděním na trh chemických látek, zahrnutých do přílohy XIV nařízení REACH. Žádosti o povolení v požadovaném formátu se zasílají elektronicky do ECHA.

Harmonogram zasílání žádostí o povolení Agentura ECHA zpřesňuje průběžně otevíráním tzv. specifických oken pro zasílání žádostí podle nařízení REACH. Zasílání žádostí prostřednictvím těchto specifických oken umožňuje agentuře ECHA optimalizaci jejich vyhodnocování.

Předkladatelé žádostí mohou mít prospěch z přechodných opatření vyplývajících z článku 58(1)(c)(ii) nařízení REACH, jestliže zašlou svoji žádost do agentury ECHA v posledním okně nebo v jakémkoliv okně dřívějším.

K zajištění hladkého průběhu zpracování žádosti agenturou ECHA (jejími výbory - RAC a SEAC) doporučuje ECHA žadatelům, aby zasílali žádosti o povolení v termínech dříve otevřených oken, než v termínu stanoveném pro poslední okno.

Více detailů lze nalézt v “Otázkách a odpovědích” uvedených na webových stránkách ECHA.

 

harmonogram zasílacích oken

(nejzazší datum žádosti)

látky

2017

6 – 20 listopad

zasílací okno dostupné pro všechny látky

2018

7 - 21 únor

zasílací okno dostupné pro všechny látky

7 - 21 květen

zasílací okno dostupné pro všechny látky

7 - 21 srpen

zasílací okno dostupné pro všechny látky

7 - 21 listopad
(04/01/2019)

zasílací okno dostupné pro všechny látky a nejzazší datum podání žádosti pro látky:

  • 1-bromopropane (n-propyl bromide) (EC 203-445-0)
  • Diisopentyl phthalate (EC 210-088-4)
  • 1,2-Benzenedicarboxylic acid, di-C6-8-branched alkyl esters, C7-rich (EC 276-158-1)
  • 1,2-Benzenedicarboxylic acid, di-C7-11-branched and linear alkyl esters (EC 271-084-6)
  • 1,2-Benzenedicarboxylic acid, dipentyl ester, branched and linear (EC 284-032-2)
  • Bis(2-methoxyethyl) phthalate (EC 204-212-6)
  • Dipentyl phthalate (EC 205-017-9)
  • N-pentyl-isopentylphthalate (CAS 776297-69-9)

2019

7 - 21 únor
(04/04/2019)

zasílací okno dostupné pro všechny látky a nejzazší datum podání žádosti pro látky:

  • Anthracene oil (EC 292-602-7)
  • Pitch, coal tar, high-temp. (EC 266-028-2)

7 - 21 květen
(04/07/2019)

zasílací okno dostupné pro všechny látky a nejzazší datum podání žádosti pro látky:

  • 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxylated
  • 4-Nonylphenol, branched and linear, ethoxylated

7 - 21 srpen

zasílací okno dostupné pro všechny látky

7 - 21 listopad

zasílací okno dostupné pro všechny látky

 

Další informace:

 

 

Zdroj: MPO

13.11.2017 08:14

Nejvíce informací o třídění a recyklaci baterií najdete na novém webu společnosti ECOBAT

Na adrese www.ecobat.cz jsou informace přehledně roztříděné podle skupin a potřeb uživatelů: pro obce, firmy, výrobce, prodejce i pro běžné spotřebitele. Funkcí webu není jen informovat, ale je velmi důležitou servisní a komunikační platformou. Je zde vyhledavač sběrných míst na použité baterie, přehledný katalog sběrných nádob, firmy a úřady si přes něj mohou objednat svoz nashromážděných baterií.

„Vedle praktické podpory související se sběrnými nádobami a svozem baterií si zde výrobci, prodejci, firmy a obce mohou najít jaké jsou legislativní požadavky, které jsou na ně kladeny s ohledem na třídění a skladování baterií,“ uvedla Eva Gallatová, manažerka marketingu společnosti ECOBAT.

V samostatné sekci  OBCE jsou přehledně zpracované informace využitelné pro zástupce měst a obcí. Velká pozornost je zde věnována tomu, jak mohou do recyklace zapojit občany. Pokud pro komunikaci s občany využívají webové stránky, Facebook, online nebo tištěné zpravodaje a noviny, mají nástěnku nebo jiná informační média, pak mohou snadno využít připravené materiály „šité na míru“ právě obcím. Na webu najdou tematické články pro tištěná i online média, fotografie a infografiky, letáčky a plakáty včetně označení sběrného místa.

Velmi podobě je zpracovaná také sekce FIRMY. Řada firem se dnes v rámci svých CSR aktivit připojuje k podpoře ochrany životného prostředí, kam třídění baterií patří. I firmy na webu najdou potřebné informace, které jim pomohou do sběru baterií zapojit zaměstnance.

13.11.2017 08:05

Brabec vrátil do hry čtyři průzkumná území pro úložiště jaderného odpadu

Ministr životního prostředí Richard Brabec vrátil do života průzkumná území pro geologické práce pro vyhledávání hlubinného úložiště jaderného odpadu na lokalitách Březový potok (blízko Horažďovic), Čertovka (u Lubence), Čihadlo (u Lodhéřova na Jindřichohradecku) a Magdaléna (u Jistebnice na Táborsku).  O osudu zbývajících tří průzkumných území z Vysočiny bude rozhodnuto později. V tiskové zprávě to uvedla minulý pátek Platforma proti hlubinnému úložišti, sdružující 23 dotčených obcí a 12 spolků.

O osudu zbylých tří území z Vysočiny se rozhodne později. V tiskové zprávě to dnes uvedla Platforma proti hlubinnému úložišti, sdružující 23 dotčených obcí a 12 spolků. Informaci na dotaz ČTK potvrdila mluvčí ministerstva životního prostředí (MŽP) Petra Roubíčková.

Geologický zákon podle Roubíčkové obecně umožňuje prodloužení žádosti o stanovení průzkumného území, současně však nestanovuje lhůtu, kdy má žadatel - v tomto případě Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) - podat žádost o prodloužení a do kdy musí ministerstvo rozhodnout. "Rozkladová komise proto ministrovi doporučila, aby se o žádosti o prodloužení neinvazivních průzkumů na MŽP rozhodovalo znovu, protože předtím byla žádost zamítnuta právě a pouze z důvodu uplynutí doby platnosti původní žádosti," dodala mluvčí.

Mluvčí platformy Petr Nohava a starosta obce Pluhův Žďár a právník Pavel Doucha míní, že Brabcův verdikt je v rozporu se zákonem a jde o další z chaotických kroků státní správy v přípravě strategické a citlivé stavby až za 110 miliard korun. Ministr se podle zástupců platformy pokouší velmi nešťastně napravit předchozí nedbalost úředníků SÚRAO, kteří nestihli udělat průzkumy v termínu ani včas zajistit jeho prodloužení. Správa úložišť mezitím podle platformy začala tvrdit, že k provedení geologických prací průzkumná území nepotřebuje, a zahájila výzkum, k němuž průzkumná území nejsou potřebná.

"Na náš podnět MŽP provedlo letos v červnu kontrolu činnosti SÚRAO, která měla vyjasnit správnost jejího postupu. Výsledek není znám," uvedli zástupci platformy. Městský soud v Praze navíc dodnes nerozhodl o žalobách 18 obcí a šesti spolků, které napadly nezákonnost stanovení průzkumných území v roce 2015. "Obce i spolky z platformy jsou připraveny i v případě prodloužení platnosti průzkumných území použít všechny dostupné právní prostředky k obraně zájmů obyvatel dotčených území," uvedl mluvčí.

"Stát ztrácí poslední zbytky důvěryhodnosti a celý proces začíná připomínat frašku," soudí Nohava. "Postup ministerstva se z právního hlediska těžko chápe. Stejně jako nelze oživovat mrtvoly, nelze prodlužovat rozhodnutí, jejichž platnost vypršela," řekl Pavel Doucha z advokátní kanceláře Doucha Šikola.

Areál hlubinného úložiště s podzemní plochou 300 hektarů a nadzemním deseti- až 20hektarovým areálem by měl podle cen z roku 2010 přijít na 105 až 110 miliard korun. SÚRAO, které po dokončení průzkumů území koncem roku 2018 má zúžit počet lokalit na čtyři, má navrhnout finální místo pro stavbu do roku 2025. Definitivní rozhodnutí o úložišti, které by mělo začít fungovat po roce 2065, by mělo padnout kolem roku 2050.

12.11.2017 08:15

Několik automobilek plánuje vytvořit evropskou síť dobíjecích stanic

Skupina převážně německých automobilek vytvořila společný podnik nazvaný IONITY, jehož cílem je vytvořit do roku 2020 po celé Evropě síť 400 rychlonabíjecích stanic pro elektrická auta. Členy podniku jsou BMW, Daimler, Ford Motor, Volkswagen a jeho značky Audi a Porsche, uvádí se ve sdělení automobilek.

Obavy, zda elektrické vozy budou mít takový dojezd, aby byly schopny dosáhnout plánované destinace, brání v rozhodnutí některých řidičů přejít od tradičních vozů s benzinovým nebo naftovým pohonem k elektrickým. Zavedené značky se proto spojily při zavádění rychlonabíjecích stanic pro auta.

IONITY sídlí v Mnichově a prvních 20 dobíjecích stanic otevře v letošním roce v Německu, Norsku a Rakousku. Tyto stanice mají být od sebe vzdáleny 120 kilometrů a budou provozovány ve spolupráci s čerpacími stanicemi Tank & Rast, Circle K a OMV.

V příštím roce má být síť rozšířena o dalších 100 stanic. Každá by měla umožnit dobíjení několika vozů různých značek současně, informovala agentura Reuters.

 

 

Zdroj: ČTK

10.11.2017 14:31

SFŽP připravil pro zájemce programu Dešťovka II vzorové žádosti

Dotace na využívání dešťové či přečištěné odpadní vody v domácnostech z programu Dešťovka je stále k dispozici. Finanční příspěvek ve výši až 105 tisíc korun mohou získat majitelé a stavitelé rodinných i bytových domů z celé ČR. Cestu k dotaci jim nově zjednoduší vzorové dokumenty nebo i zpracovaný přehled úspor.

Státní fond životního prostředí ČR nadále pokračuje v přijímání žádostí o dotace v druhém kole dotačního programu Dešťovka. V plném proudu je i schvalování a administrace již přijatých žádostí. I nadále mohou žádat o finanční příspěvek lidé z celé České republiky, a to bez ohledu na to, zda se jejich domy nachází v oblasti ohrožené suchem nebo v lokalitě, kde doposud vážnější problémy s vodou nenastaly.

Podání žádostí se provádí jednoduše přes elektronický formulář na webových stránkách programu www.dotacedestovka.cz, případně na některém ze 13 pracovišť Státního fondu životního prostředí ČR. Poté stačí jen dodržet lhůtu 30 dnů a vytištěnou žádost spolu se základními dokumenty dodat na jakékoliv pracoviště Fondu. A v tom bývá často kámen úrazu.

„I přes naši veškerou snahu podávání žádostí zjednodušit se na nás žadatelé nezřídka obrací s tím, že si neví rady, jaké formuláře vyplnit nebo jak mají vypadat ostatní požadované dokumenty," uvedl ředitel SFŽP ČR Petr Valdman. Formálně správné a úplné dokumenty, doložené k elektronicky odeslané žádosti, jsou totiž podmínkou získání dotace. Žadatelé se ale nemusí bát přílišné složitosti, ve skutečnosti je vyžadováno jen několik stručných dokumentů.

„Abychom vyšli všem potenciálním i stávajícím žadatelům ještě více vstříc, připravili jsme pro ně názornou pomůcku - vyplněné formuláře a vzory všech základních dokumentů, které jsou k získání dotace potřeba," upřesňuje Petr Valdman. Těchto základních dokumentů je pět a všechny žadatelé je najdou přehledně na těchto webových stránkách. Patří k nim správně vyplněná žádost vygenerovaná z on-line systému pro podávání žádostí, vzor odborného posudku a v případě, že se jedná o projekt již zrealizovaný, také dodavatelské faktury, potvrzení o úhradě od dodavatele a doložení dokončení realizace.

Mezi dokumenty je nově zařazena i souhrnná informace - vypracovaná na základě skutečně realizovaných projektů - o tom, jaké náklady, úspory a návratnost mohou dotované systémy domácnosti přinést. Přehled využijí zejména ti zájemci, kteří nad pořízením systému na hospodaření s dešťovou vodou teprve uvažují.

Nově zveřejněné vzorové dokumenty se týkají dvou podporovaných systémů, o které je mezi žadateli největší zájem. Jedná se o kombinovaný systém využívající dešťovou vodu na zalévání zahrady i splachování toalet v domácnosti a o nejjednodušší systému využívající dešťovou vodu k pouze k zalévání zahrady, který je však možné podpořit pouze v tzv. suchých oblastech.

Všechny dokumenty naleznete přehledně na webu www.dotacedestovka.cz, kde jsou také popsány jednotlivé kroky k získání dotace v článku „Krok za krokem". Pro dotazy je možné využít bezplatnou linku SFŽP ČR 800 260 500 nebo e-mailovou adresu info@sfzp.cz, případně vše osobně konzultovat na kterémkoli krajském pracovišti Fondu.

 

Dokumenty ke stažení:

Vzorové dokumenty k programu Dešťovka

10.11.2017 11:46

Hodnocení výrobní přiměřenosti ES ČR do roku 2030

Dokument s názvem byl zpracován společností ČEPS, a.s., a to na základě povinnosti provozovatele přenosové soustavy v České republice poskytovat reporty související s výrobní přiměřeností pro národní a nadnárodní právní subjekty.

V závěrech zpracovatel například uvádí, že z předložených výpočtů vyplývá, že k vytvoření dostatečných podmínek pro zajištění spolehlivého provozu ES ČR do roku 2030 je nezbytné zachovat současnou úroveň instalovaného výkonu jaderných elektráren. Nutným výchozím předpokladem pro zajištění spolehlivého provozu ES ČR i po roce 2030 je včasný přístup ke konkrétním opatřením zajišťujících prodloužení životnosti JE Dukovany, a to minimálně na hranici 50 let.

Ve střednědobém horizontu lze jen omezeně počítat s dodatečnými investicemi do zdrojů na fosilní paliva. Hlavním důvodem je obtížně odhadovaný vývoj současných cen silové elektřiny a navrhované změny na evropské úrovni v podobě balíčku opatření EU tzv. Clean Energy Package.

Nelze jednoznačně konstatovat, že přiměřenost výrobních kapacit lze vyřešit krátkodobou dovozní závislostí. Nasvědčuje tomu vývoj výkonových bilancí okolních soustav v našem regionu a proměnlivé podmínky pro zahraniční spolupráci při zajištění dostatečných přenosových kapacit.

V případě nefunkčního trhu s elektřinou bez dostatečné motivace pro investory do nových kapacit a nemožnosti získat dodatečnou budoucí kapacitu v aukci by bylopravděpodobně nezbytné přistoupit k zajištění kapacit jinou formou.

Požadavek na hodnocení přiměřenosti výrobních kapacit vychází z Nařízení EP a Rady (ES) č. 714/2009, o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou. Legislativně je stanoveno vydávání těchto výhledů každé dva roky spolu s desetiletým plánem rozvoje sítí. Z důvodu narůstajícího významu a důležitosti přiměřenosti výrobních kapacit byl přijat v ENTSO-E interní standard zpracovávat tyto výhledy každoročně.

 

Dokument ke stažení:

Hodnocení výrobní přiměřenosti ES ČR do roku 2030 [pdf, 1689 kB]

10.11.2017 08:10

Bloombergova iniciativa bojující proti uhlí míří do Evropy

Bývalý starosta New Yorku a zvláštní vyslanec OSN pro změnu klimatu Michael Bloomberg dokázal během šesti let uzavřít více než polovinu národních uhelných elektráren v USA. Nyní se chce zaměřit na Evropu a pak následně na zbytek světa. Do plánu chce investovat 50 milionů dolarů, které budou podporovat kampaně na místní úrovni, výzkum vlivů uhlí na zdraví a právní kroky proti uhelným závodům, které porušují limity znečištění. Uhelné zdroje májí být podle Bloombergova nahrazeny alternativními zdroji energie. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

10.11.2017 07:46

Parlament a Rada se dohodly na snížení emisních povolenek

Zástupci Evropského parlamentu a estonského předsednictví v Radě EU včera dosáhli dohody ohledně posílení systému EU pro obchodování s emisemi (EU ETS). Obě strany se shodly na tom, že se počet obchodovaných povolenek sníží každoročně o 2,2 % do roku 2021, oproti současným 1,74 %. Zároveň se dohodly na zdvojnásobení kapacity tzv. rezervy tržní stability (Market Stability Reserve), která by měla každoročně absorbovat až 24 % přebytečných povolenek. Vytvořeny by také měly být dva fondy – jeden zaměřený na modernizaci energetických systémů v členských státech s nižšími příjmy a druhý podporující inovační projekty. O návrhu se bude 28. listopadu hlasovat v parlamentním výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI).

 

Čtěte také:

Zástupci Parlamentu a Rady EU dospěli včera k prozatímní dohodě týkající se reformy evropského systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS). Z výsledků několikahodinového jednání se mohou těšit zejména Rumunsko a Bulharsko, které by měly čerpat finance na modernizaci svých uhelných zdrojů. Obsah dohody orgány EU plánují předložit zástupcům vlád členských zemí v průběhu dnešního dne. Více na oenergetice.cz ZDE

10.11.2017 07:18

Povinnosti obce nejenom ve vztahu k průběžné evidenci odpadů

Původci odpadů, kteří nakládají s více než 100 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok nebo s více než 100 tunami ostatních odpadů za kalendářní rok, jsou povinni zasílat každoročně do 15. února následujícího roku, prostřednictvím ISPOP, pravdivé a úplné hlášení o druzích, množství a způsobech nakládání s odpady. Na základě průběžné evidence původce zjistí, zda musí podávat roční hlášení za odpady a za jaké provozovny. A jak je to u obcí? Je obec původcem odpadů?

Původcem odpadu, na kterého se vztahuje mj. vedení evidence odpadů, je dle zákona o odpadech č. 185/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon) i obec, a to v okamžiku, kdy nepodnikající fyzická osoba odloží odpad na místě k tomu určeném. Místa určená pro jednotlivé druhy odpadů stanovuje obec ve své samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou.

Zákon říká, že průběžná evidence se vede za každou samostatnou provozovnu a za každý druh odpadu samostatně a že obec podává hlášení o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů v rozsahu stanoveném vyhláškou.

Obec je původcem odpadu, který produkují občané obce (viz výše), jedná se o tzv. komunální odpady zařazené dle vyhlášky č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů, do skupiny 20, včetně odděleně sbíraného komunálního obalového odpadu zařazeného do skupiny 15. Pokud obec umožní na svém katastrálním území zapojení se do systému obce i podnikatelským subjektům, pak je obec původcem i těchto odpadů, pouze však u odpadů podobných komunálním. Další druhy odpadů zařazené mimo tuto skupinu, musí podnikatelský subjekt předávat již přímo, popř. prostřednictvím dopravce, pouze oprávněné osobě, tedy mimo systém zavedený obcí.

Obce však vystupují i jako právnické subjekty, jimž vznikají odpady vzniklé při jejich činnosti. Takovými odpady jsou např. směsné odpady vyprodukované v budovách úřadu, ale i v organizacích, které obce spravují pod svým IČO (sportoviště, domy s pečovatelskou službou, knihovny, kulturní střediska, hřbitovy apod.). Místní samosprávy produkují při své činnosti i nebezpečné odpady z údržby nemovitostí a autoparku, biologicky rozložitelné odpady z údržby veřejné zelně, směsné komunální odpady svezené z odpadkových košů z veřejných prostor apod. 

Dalšími subjekty s vlastním IČO, spravovanými místní samosprávou, jsou mnohdy školy, školky, technické služby, koupaliště, bazény, ekologická centra apod. Stejně tak jako na jiné podnikatelské subjekty se i na tyto organizace vztahují povinnosti vyplývající z legislativy na úseku odpadového hospodářství, tedy i třídění odpadů a předávání odpadu oprávněné osobě.

Tady často dochází k pochybení, resp. k absenci třídění odpadů, přesněji k chybnému shromažďování vytříděných složek odpadů.  Pokud v těchto subjektech dochází k vytřídění odpadů a ze směsného odpadu vytřídí sklo, papír, plasty, často jej v dobré víře ukládají do barevných kontejnerů rozmístěných na veřejných prostorách. Pokud v obci není zaveden systém, který umožňuje zapojení právnických osob do systému obce, pak jsou tyto barevné kontejnery určeny pouze pro odkládání odpadů vyprodukovaných občany. Tyto organizace pak nejsou schopny doložit kontrolním orgánům to, co vytřídily, v jakém množství a zda odpad předaly oprávněné osobě. Jednoduché řešení je zapojení se do systému obce dle ustanovení § 17 odst. 4 zákona, které probíhá na základě smluvního vztahu, jehož součástí musí být výše sjednané ceny za službu. Právnické subjekty však mohou uzavřít smlouvu přímo s oprávněnou osobou, a to na všechny druhy vyprodukovaných odpadů.

Při vedení průběžné evidence a v ročním hlášení o produkci a nakládání s odpady jsou původci odpadů povinni uvádět, kromě množství a přehledu druhů vyprodukovaných odpadů, i IČP (identifikační číslo provozovny), resp. IČZ (identifikační číslo zařízení). 

Dle přechodných ustanovení zákona o odpadech jsou původci odpadů povinni IČP/IČZ, při vedení průběžné evidence a v ročním hlášení o produkci a nakládání s odpady, používat u údajů o odpadech, které budou předány a převzaty po 30. červnu 2016, tedy od 1. 7. 2016. Znamená to tedy, že součástí průběžné evidence již musí být i IČP dané provozovny a stejně tak IČZ zařízení oprávněné osoby, kterému obec předává odpad k využití, resp. k odstranění.

 

Kdo eviduje a kdo hlásí do ISPOP?

Vést průběžnou evidenci o odpadech musí všichni původci odpadu a oprávněné osoby, které nakládají s odpady. Hlášení podávají v případě původců pouze Ti, co dosáhli stanovených limitů pro hlášení do ISPOP – 100 kg/rok NO nebo 100 t OO. Oprávněné osoby hlásí do ISPOP vždy, pokud v daném roce v zařízení nakládaly s odpady.  Obec tak může vystupovat v roli původce, ale i v roli oprávněné osoby, a to v případě, že provozuje např. sběrný dvůr. 

 

Proč evidovat odpady?

Z výše uvedených důvodů je zřejmé, že vedení průběžné evidence vychází z ustanovení zákona o odpadech. Správné zaevidování odpadů je však důležité i z pohledu odpadového hospodářství obce, např. pro zpřehlednění položek, které jsou započítávány občanům obce do plateb za komunální odpady, pro tvorbu rozpočtu, plánování investic.

Potřebujete znát odpovědi na otázky, které aktuálně řešíte a my jsme je zde neuvedli? Pak neváhejte využít služeb poradenství, které Vám společnost INISOFT nabízí pro řádné plnění legislativních povinností v oblasti jednotlivých složek životního prostředí se zaměřením především na nakládání s odpady, obaly, vodami a při ochraně ovzduší.

Chcete vědět ještě více? Vzdělávejte se spolu s námi. Připravili jsme pro Vás nabídku legislativních seminářů zaměřených na výklady jednotlivých složkových zákonů životního prostředí a prováděcích vyhlášek k nim s aplikací do praxe https://www.inisoft.cz/poradenstvi-a-skoleni/skoleni.

 

 

Ing. Jitka Lochovská
INISOFT s. r. o.

09.11.2017 13:55

Kontroly ČIŽP v oblasti odpadů a chemických látek na konferenci Povinnosti v podnikové ekologii

Jedním z témat II. ročníku konference Povinnosti v podnikové ekologii, která se uskuteční 20. listopadu v pražském hotelu Grandior, budou kontrolní projekty České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Nejčastější pochybení a výsledky těchto projektů v rozhovoru nastínili vedoucí oddělení odpadového hospodářství ČIŽP Ing. Lukáš Kůs a specialisté na oblast chemických látekRNDr. Oldřich Jarolím a Mgr. Martin Marko.

 

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) je odborný orgán, který je pověřen dozorem nad respektováním právních předpisů v oblasti životního prostředí. Dohlíží rovněž na dodržování závazných rozhodnutí správních orgánů v této oblasti.

 

V rámci kontrolních projektů v oblasti odpadového hospodářství probíhají po celý rok kontroly původců odpadů. Jaká jsou největší a nejčastější pochybení původců?

Ing. Lukáš Kůs:

Kontroly původců odpadů jsou jedny z nejčastějších, které inspekce v oblasti odpadového hospodářství provádí. Je to dáno kombinací několika faktorů, jako například relativně vysokým počtem obdržených podnětů ke kontrole a stanovenou četností kontrol u původců spadajících pod zákon o IPPC. Kontroly nejčastěji odhalí porušení evidenčních povinností, dále netřídění odpadů a v neposlední řadě předávání odpadů osobám, které k jejich převzetí nebyly oprávněny.

 

A co odpad ze  stavebnictví? Mohl byste přiblížit zákonná provinění v nakládání s odpadní výkopovou zeminou ze stavební činnosti?

Ing. Lukáš Kůs:

Problematika odpadní výkopové zeminy je jednou z nejčastěji diskutovaných témat v oblasti odpadů ze stavební a demoliční činnosti. Zvláště v období, kdy se zlepšuje ekonomická situace, a rostou investice do stavebnictví,  vzniká logicky i větší množství odpadní výkopové zeminy. V řadě případů jsou za účelem snížení nákladů na stavbu zeminy ukládány i v místech, kde takovéto nakládání není v souladu se zákonem o odpadech, resp. stavebním zákonem. K tomuto je nutné podotknout, že při využívání výkopové zeminy je nezbytné zároveň doložit i splnění kvalitativních parametrů, které jsou v současné chvíli  dány vyhláškou č. 294/2005 Sb.

 

V rámci kontrolního projektu REACH-EN-FORCE 5 (REF5) probíhají celý rok kontroly bezpečného používání chemických látek. Na co se tyto kontroly zaměřily a jaká nejčastější pochybení odhalily?

RNDr. Oldřich Jarolím:

Kontroly v rámci tohoto celoevropského projektu probíhají po celý letošní rok a jsou zaměřeny na rozšířené bezpečnostní listy a scénáře expozice. Rozšířené bezpečnostní listy by měly sloužit k bezpečnějšímu nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi. Jde tedy o to, jak se informace ze scénářů expozice předávají v dodavatelském řetězci od výrobce nebo dovozce látky až ke konečnému uživateli. V některých případech jsme zjistili, že dodavatelé látek scénáře expozice k bezpečnostním listům nepřikládali, ale na shrnutí výsledků projektu je ještě brzo.

 

Pokud bychom se zaměřili zblízka na bezpečnostní listy, jaká jsou zákonná ustanovení, ve kterých jste zjistili nejčastější pochybení?

RNDr. Oldřich Jarolím:

Bezpečnostní listy a jejich kvalita je velký problém nejen u nás, ale i v ostatních státech EU. Již se např. příliš nesetkáváme s bezpečnostními listy, které by nebyly v českém jazyce, ale stále je mnoho bezpečnostních listů, které neobsahují dostatek kvalitních informací nebo nejsou předávány odběratelům správným způsobem.

 

V červnu tohoto roku skončilo přechodné období pro označování chemických směsí. Co se po tomto termínu změnilo a jaké mají distributoři chem. směsí nyní povinnosti?

Mgr. Martin Marko:

Od 1. 6. 2017 musí být všechny chemické směsi, které jsou uváděny na trh, klasifikovány, baleny a značeny dle požadavků nařízení CLP. Přechodné dvouleté období pro doprodej chemických směsí, které byly klasifikovány a značeny dle předchozí právní úpravy, tak skončilo. Pokud se v distribučním řetězci vyskytují skladové zásoby výrobků, které jsou označeny dle staré právní úpravy, je možno je uvádět na trh pouze s novým označením dle CLP (pozn. - v těchto případech není přípustné, aby byl výrobek označen zároveň podle starého systému a současně podle nařízení CLP).

 

Vztahují se tyto povinnosti také na dálkový (internetový) prodej chemických směsí a na jejich reklamu? Jaká nejčastější pochybení odhalil pilotní kontrolní projekt ECHA,  zaměřený na internetový prodej chemických látek a směsí?

Mgr. Martin Marko:

Ano, vztahuje. Tato povinnost platí i pro dálkový prodej, tedy např. prostřednictvím e-shopu. Nabídka výrobků by měla obsahovat informace o typu nebezpečnosti uvedené v souladu s nařízením CLP.

Pilotní projekt odhalil vysokou míru (90%) porušení čl. 48 odst. 2 u kontrolovaných subjektů, což prakticky znamená, že v nabídce chemických směsí nebyl uváděn typ nebezpečnosti a spotřebitel tak nebyl informován o nebezpečných vlastnostech výrobku.

Prodejci nejčastěji neuvádí v nabídce výrobku (chemické směsi) čitelnou fotografii označení, které obsahuje podstatné informace ve formě H a P vět, výstražné symboly, signální slovo a např. návod k použití nebo neuvádí typ nebezpečnosti směsi, což je minimální požadavek z nařízení CLP.

 

Podrobný program konference včetně registrace:

www.konferenceenvi.cz

Pro více informací kontaktujte:

Ing. Kristýna Lanová, organizační garantka

tel. 222 539 345
email: lanova@dashofer.cz

09.11.2017 12:41

Nová Priorita SFŽP přináší výhodné půjčky a nové dotační výzvy

V aktuálním vydání SFŽP představuje zcela nové půjčky. Pokud tedy chystáte projekt zaměřený na snížení průmyslového znečištění nebo na rekonstrukci provozů představujících ekologické riziko pro životní prostředí, můžete si od Fondu půjčit hodně peněz za velmi výhodných podmínek. Nechybí informace k novým dotacím. Peníze můžete čerpat třeba na domovní čistírny odpadních vod, obce si mohou pořídit vozidla na alternativní pohon a mnohé další. Priorita se také věnuje neférovému jednání některých poradenských společností.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 11/2017

 

Zdroj: SFŽP

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE