Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

27.01.2017 08:36

Místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku a jeho připojení na vodovod nebo kanalizaci

Ministerstvo financí ČR vydalo sdělení, které doplňuje Metodické stanovisko Ministerstva financí ve věci místního poplatku za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace. MF ČR uvádí, že při aplikaci příslušných ustanovení zákona o místních poplatcích je v současné době nutno vzít v úvahu novou právní úpravu v oblasti oceňování majetku uskutečněnou v roce 2013. Ve sdělení MF obcím doporučuje, které hodlají zavést tento poplatek, aby ke zjištění ceny zhodnoceného stavebního pozemku pro účely místního poplatku využily služby příslušných znalců.

 

Dokument ke stažení:

Sdeleni.pdf

 

 

26.01.2017 19:00

LRV doporučila návrhy nových odpadových zákonů vrátit MŽP k dopracování

Legislativní rada vlády (LRV) dnes pokračovala v projednávání návrhu zákona o odpadech, zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností a zákona návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. LRV nakonec doporučila vládě návrhy zákonů vrátit Ministerstvu životního prostředí k dopracování podle svých připomínek.

"LRV nyní vypracuje stanovisko ke všem 3 návrhům, připraví je s připomínkami, které na včerejším jednání zazněly a zařadí je na jednání vlády. Podle doporučení Legislativní rady vlády má MŽP oba odpadové zákony vč. RIA dopracovat dle jejích připomínek ještě před projednáním v PSP ČR. Je však zřejmé, že na to, aby zákony prošly do sněmovních voleb celým legislativním procesem, zbývá již málo času," uvedla Dominika Pospíšilová z tiskového odboru MŽP.

 

 

26.01.2017 17:36

IRZ: Jak je to s prahovými hodnotami pro kapacitu?

Již několik tazatelů se obrátilo na Ministerstvo životního prostředí o vyjasnění principu prahových hodnot pro kapacitu v zákoně č. 25/2008 Sb. o IRZ. Ministerstvo ve své informaci uvádí, že lze natrefit na čtyři základní varianty vymezení kapacit.

Vzhledem k tomu, že při přípravě novely zákona o IRZ (konkrétně přílohy k tomuto zákonu) bylo nutné zohlednit i prahové kapacity pro činnosti uvedené v příloze I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek (nařízení o E-PRTR), a to takovým způsobem, aby činnosti v příloze k zákonu o IRZ nebyly v rozporu (resp. aby nedocházelo ke vzájemnému překryvu) s činnostmi z přílohy I nařízení o E-PRTR. Lze konstatovat, že ve sloupci s kapacitou činnosti lze natrefit na čtyři základní varianty vymezení těchto kapacit.

První variantou je činnost, u které je uvedeno, že "není stanovena" (v případě přílohy I nařízení o E-PRTR je uveden znak hvězdičky – „*“, přičemž význam je naprosto shodný). Jestliže existuje taková činnost v rámci provozovny, týká se jí ohlašovací povinnost bez ohledu na její kapacitu.

Druhým případem je činnost, u které je uvedena dolní prahová hodnota (např. „o výrobní kapacitě větší než 20 tun denně“). Taková činnost nemá odpovídající činnost v příloze I nařízení o E-PRTR, tudíž neexistuje horní omezení. Ohlašovací povinnost se v tomto případě týká takové provozovny, v které je provozována předmětná činnost a zároveň je překročena příslušná prahová hodnota. Pokud je vybraná činnost v provozovně provozována, ale projektovaná kapacita je nižší než prahová hodnota, nemusí se taková provozovna problematikou IRZ vůbec zabývat. V této souvislosti podotýkáme, že je potřeba vyhodnotit v provozovně všechny provozované činnosti.

Třetím případem je činnost, u které je uvedena jak dolní prahová hodnota pro kapacitu, tak i horní prahová hodnota pro kapacitu. Důvodem je již výše uvedené možné překrývání s jednou či více činnostmi z přílohy I nařízení o E-PRTR. Kapacita je vymezena tak, aby na ni plynule navázala kapacita odpovídající činnosti v příloze I nařízení o E-PRTR. Prakticky vzato se tedy ohlašovací povinnost týká té provozovny, u které je vyšší projektovaná kapacita, než je uvedena dolní prahová hodnota pro příslušnou činnost. V intervalu spodní a horní kapacity se jedná o provozovnu spadající pod přílohu k zákonu o IRZ, nad horní kapacitu by se již mělo jednat o provozovnu s činností z přílohy I nařízení o E-PRTR.

Posledním případem je skupina potravinářských činností. Zde je uvedena pouze horní prahová hodnota (tj. v příloze k zákonu o IRZ). Na tuto horní prahovou hodnotu plynule navazuje prahová hodnota pro činnosti, které spadají pod režim E-PRTR (tj. činnosti z přílohy I nařízení o E-PRTR – konkrétně se jedná o kategorii 8.). Vzhledem k tomu, že u těchto činností není uvedena spodní prahová hodnota, zabývat se zákonem o IRZ (částí týkající se IRZ) budou všichni provozovatelé s touto činností bez ohledu na projektovanou kapacitu (pouze na základě projektované hodnoty vyhodnotí, zda se jedná o provozovnu E-PRTR či nikoliv a podle toho provedou nebo upraví registraci v Integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí – ISPOP).

 

 

Zdroj: Ministerstvo životního prostředí

26.01.2017 12:49

AVÍZO: Ministr životního prostředí bude dnes hostem 20minut Radiožurnálu

Může vláda zabránit dalším akutním smogovým situacím? Podle ekologů by pomohl antifosilní zákon, proč ho ministr životního prostředí odložil? A vede senátní verze zákona o ochraně přírody ke zničení národních parků nebo jen adekvátně hájí zájmy obcí, jak tvrdí prezident Zeman? Také o tom bude ve Dvaceti minutách Radiožurnálu mluvit Karolína Koubová s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem.

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

  • Jaké jsou hlavní příčiny vzniku smogu a jak se jim bránit? speciál Radiožurnálu o smogu ze dne 24.1. - ZDE

 

26.01.2017 10:20

Karlovarské pracoviště ČIŽP mění od února sídlo

Pracoviště České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Karlových Varech mění svou adresu. Od 1. února bude přestěhováno z původního působiště na Drahomířině nábřeží 197/16, Karlovy Vary na novou adresu Závodní 152, 360 18 Karlovy Vary-Tašovice.

Pokud by se v době stěhování vyskytly problémy s telefonickými hovory na stávající čísla pevných linek, případně se zasíláním emailů, lze se s podněty a neodkladnými záležitostmi obracet na Oblastní inspektorát ČIŽP v Ústí nad Labem, pod který i karlovarské pracoviště inspekce spadá. Přechodně je také možné obracet se na Oblastní inspektorát ČIŽP v Plzni. 

Kontakty na Oblastní inspektorát ČIŽP v Ústí nad Labem najdete ZDE, na Oblastní inspektorát v Plzni pak ZDE.

Telefonní čísla mobilních telefonů pracovníků karlovarského pracoviště ČIŽP by měla být plně v provozu.

 

 

Zdroj: ČIŽP

26.01.2017 09:31

Jak jsou na tom Češi se znalostí globálních změn klimatu?

Češi mají v porovnání s Brity a Poláky více informací o příčinách a důsledcích klimatických změn. Přestože se ale většina oslovených ze všech tří zemí ztotožňuje s cíli Evropské unie na snížení emisí skleníkových plynů, Češi jsou nejskeptičtější v názoru, zda se jich podaří skutečně dosáhnout. Vyplývá to z aktuální studie o ochraně klimatu, kterou dnes na semináři představil think-tank IDEA z Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR. Češi by podle ní byli ochotni i přijmout vyšší náklady pro domácnosti – na rozdíl od Poláků. Více ZDE

 

Zdroj: ČT24

26.01.2017 09:30

Jaký je postoj MMR k pozměňovacím návrhům k novele stavebního zákona?

V těchto chvílích probíhá v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR seminář Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj k novele stavebního zákona. Ministryně Karla Šlechtová na něm podrobně seznamuje poslance s navrhovanými změnami ve stavebnictví. „Novela stavebního zákona by neměla směřovat a přispívat k dalšímu roztříštění kompetencí v rámci rozhodování o stavbách. Nemohu tak souhlasit s prosazováním dílčích radikálních řešení, která jsou obsažena v některých pozměňovacích návrzích. Problémy se mají řešit systémově,“ uvedla ministryně Karla Šlechtová. Celé její úvodní slovo, kde mj. Šlechtová uvedla, že doposud bylo podáno na 340 pozměňovacích návrhů, uvádíme níže.

 

Související:

Šlechtová je připravena stáhnout novelu stavebního zákona (17.1.2017)

 

Úvodní slovo paní ministryně K. Šlechtové:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky v současné době v 2. čtení projednává vládní návrh zákona, kterým se mění stavební zákon a další související zákony, konkrétně 43 souvisejících zákonů.

Návrh zákona Ministerstvo pro místní rozvoj připravovalo se snahou přispět ke zjednodušení ve všech etapách přípravy a realizace staveb, tj. příprava  území pro výstavbu – umisťování – povolování – kolaudace. V oblasti územního rozhodování a stavebního řádu je prioritní zavedení společného řízení v novém pojetí, které umožní investorovi posouzení umístění i povolení stavby v jednom řízení a získání jednoho povolení na stavbu či soubor staveb také v  případech, kdy tomu v současnosti brání rozdílná příslušnost stavebních úřadů. Navíc bude možné souběžně provést také posouzení vlivů na životní prostředí, tzv. EIA, je-li vyžadováno, a to buď v rámci územního řízení, nebo společného řízení, pokud si investor tuto formu sám zvolí. Navrženou úpravu společného řízení považuji za maximum, kterého bylo možné dosáhnout při zachování současné organizace veřejné správy a v rámci formátu novely, nikoli návrhu nového zákona.

Ráda bych zdůraznila, že novela stavebního zákona žádným způsobem nezasahuje do počtu existujících obecných stavebních úřadů; do budoucna se pouze  předpokládá upřesnění jejich správních obvodů prováděcí vyhláškou. Novela rovněž nic nemění na závaznosti územně plánovací dokumentace pro  rozhodování o změnách v území. Podle současné platné i navrhované právní úpravy se územně plánovací dokumentace vydává jako opatření obecné povahy, které je závazné pro

rozhodování všech stavebních úřadů, obecných, speciálních i vojenských a jiných. Je pochopitelné, že všeobecná kritika zdlouhavé přípravy staveb se  soustředí na stavební zákon, který z pohledu investora představuje konečnou fázi přípravné etapy stavebního záměru před vlastní realizací. Vedle  stavebního zákona, jako obecného předpisu, je však řada dalších zvláštních zákonů, které upravují povolování speciálních staveb, ochranu jednotlivých  veřejných zájmů nebo mají další vazbu na stavební zákon.

Prostřednictvím výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jako výboru garančních, a výboru hospodářského, bylo doposud podáno na 340  pozměňovacích návrhů. V dosud podaných pozměňovacích návrzích lze spatřovat snahu změnit ty zákony, které ukládají stavebníkům povinnosti získat samostatné povolení, různé výjimky, nebo opatřit závazná stanoviska. Tomu rozumím, protože v poslední době čelilo Ministerstvo pro místní rozvoj kritice v souvislosti se zveřejněním publikace „Doing Business“, Světové banky, kde se Česká republika v indikátoru „vyřízení stavebního povolení“ umístila na 127. místě ze 189 posuzovaných zemí. Je ale nutné dodat, že toto umístění bylo z toho důvodu, že podle publikace musí investor v České republice pro realizaci  stavebního záměru učinit 21. Kroků. Z toho podle stavebního zákona však pouze 3 – získat územní rozhodnutí, stavební povolení a stavbu zkolaudovat. No a v rámci projednávané novely spojujeme 2 kroky v jeden, neboť bude možné vést společné řízení o umístění i povolení.

Přeregulovanost stavebního práva vyvolává potřebu radikálních řešení. Jsou podávány návrhy na prosazení speciální úpravy pro určitou skupinu staveb a to  včetně změny kompetencí posuzujícího stavebního úřadu, nebo zavedení institutů, které náš právní řád nezná (např. předběžná držba v podobě, která v obecné úpravě občanského zákoníku absentuje).

Návrh zákona se bohužel nepodařilo zachovat v jeho původní podobě, jak byl připraven a projednán, vláda o některých zásadních otázkách rozhodla jinak, než byly představy Ministerstva pro místní rozvoj.

Příkladem je problematika vodních děl a jejich možné začlenění do společného územního a stavebního řízení. Vládou byla odhlasována varianta, spočívající v tom, že povolení k nakládání s vodami bude podkladem pro společné řízení, což zcela nepřispívá k racionalizaci a zefektivnění povolovacích procesů. V případě souboru staveb, kde stavbou vedlejší bude stavba vodního díla, která vyžaduje povolení k nakládání s vodami, bude vedeno společné řízení o všech stavbách, včetně vodního díla, tzn., že i takové vodní dílo bude v rámci společného řízení jak umístěno, tak i povoleno. Povolení k nakládání s vodami ve smyslu vodního zákona si však bude muset investor obstarat před podáním žádosti o vydání společného povolení. Ministerstvo pro místní rozvoj preferovalo variantu, kdy součástí společného povolení by bylo i povolení k nakládání s vodami, a to na základě závazného stanoviska vodoprávního úřadu.

Jak již bylo zmíněno v úvodu, v souvislosti s novelou stavebního zákona bylo novelizováno celkem 43 dalších zákonů. Změny v těchto zákonech byly vyvolány především zavedením společného územního a stavebního řízení ve stavebním zákoně a nutností sesouladění právní úpravy. Další úpravy byly
vyvolány změnou zákona č. 416/2006 Sb., o urychlení dopravní, vodní a energetické infrastruktury a to v souvislosti s povolováním projektů společného zájmu dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 347/2013 ze dne 17. 4. 2014, kterým se stanoví hlavní směry transevropské sítě.

Ze zákonů, které na úseku ochrany životního prostředí bych ráda zmínila zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, kdy změny v tomto zákoně navazují na změnu stavebního zákona, dále zjednodušuje a zkracuje se proces EIA (změna institutu posudku, který by měl sloužit především jako podklad pro rozhodování příslušného úřadu, zajišťující odborné a objektivní oponentní posouzení dokumentace EIA, a změny veřejného projednání, které bude možno nařídit pouze v případě nestavebních záměrů (v případě stavebních záměrů lze nařídit veřejné ústní jednání podle stavebního zákona). Za účelem posílení kvality dokumentace dále dochází k úpravě podmínek udělování a odnímání autorizace pro zpracování dokumentů podle zákona o  posuzování vlivů na životní prostředí.

Pokud jde o zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, za významnou změnu lze považovat změnu formy povolení ke kácení dřevin rostoucích  mimo les z rozhodnutí na závazné stanovisko orgánu ochrany přírody a krajiny. Závazné stanovisko bude podkladem pro povolující stavební úřad. Z podaných pozměňovacích návrhů je zřejmá snaha o výraznější změnu celého veřejného stavebního práva, nejenom stavebního zákona. Ty pozměňovací návrhy, které precizují text stavebního zákona, ministerstvo pro místní rozvoj vnímá jako pozitivní zpětnou vazbu a takové návrhy vítá. Velké množství pozměňovacích návrhů směřuje ke změně dalších zákonů, a ty, které míří přímo do stavebního zákona, se často netýkají pouze novelizovaných ustanovení,  ale požadují další úpravy nebo zavedení zcela nových institutů.

 

Za podařené pozměňovací návrhy do stavebního zákona považuji např.:
1. Soulad územně plánovací dokumentace nižšího stupně s územně plánovací dokumentací vyššího stupně a s politikou územního rozvoje bude nezbytné  ajistit vždy, nikoliv pouze s následně vydanou nadřazenou územně plánovací dokumentací nebo politikou územního rozvoje

2. Je navrhováno, aby stavební úřad mohl povolit změnu územního rozhodnutí nejen v případě, že se změnila územně plánovací dokumentace, ale i v  případě, že se změnily nějaké jiné další podklady pro vydání původního územního rozhodnutí (např. došlo k úpravám v dokumentaci k vydání územního rozhodnutí, došlo ke změnám v žádosti o vydání územního rozhodnutí, změnily se podklady ze strany dotčeného orgánu apod.) nebo že se změnily podmínky v území a žadatel sám chce tomuto přizpůsobit svůj záměr.

 

Naopak za nepodařené pozměňovací návrhy do stavebního zákona, ke kterým Ministerstvo pro místní rozvoj uplatňuje nesouhlasné stanovisko, považuji např.:
1. Návrh na posunutí termínu pro ukončení platnosti starých územních plánů z 31. 12. 2020 na 31.12. 2031
2. Návrh na zavedení regulace umístění náboženských staveb pro ty skupiny, které nejsou registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, včetně definování pojmu náboženská stavba stavebním zákonem a nutnosti uspořádání místního referenda k této problematice a závaznosti jeho výsledku pro pořizovatele regulačního plánu.
3. Je navrhováno, aby kterýkoliv občan obce již nemohl podat návrh na pořízení územního plánu. Důvodem je požadavek na výhradní ochranu vlastnického práva k pozemku, k jehož omezení dle návrhu dochází v důsledku změny územního plánu vždy, a to proto, že přímo určuje způsob a míru využití tohoto území.
4. Je navrhováno zavést do stavebního zákona novou osobu – tzv. experta statika, jako osobu oprávněnou k expertnímu posouzení dokumentace pro provedení stavby nebo dokumentace pro stavební povolení a k posouzení podmínek výroby a montáže výrobků a konstrukcí stavby s rozhodujícím vlivem na mechanickou odolnost a stabilitu stavby u staveb se zvýšeným rizikem rozsáhlých škod na životě, zdraví a majetku v důsledku statických poruch.

 

Pokud jde o pozměňovací návrhy k dalším zákonům, pak bych uvedla pouze některé.

 

Pozměňovací návrhy k zákonu č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
1. Úprava kompenzačních opatření při vzniku významného negativního vlivu na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti ve vztahu k realizaci záměru. Prokazování funkčnosti kompenzačních opatření.

2. Požadavek na přenesení příslušnosti o povolování výjimek dle zákona o ochraně přírody a krajiny z orgánů životního prostředí na stavební úřady.

3. Zúžení práva účasti občanských sdružení (spolků) ve správních řízeních na řízení vedená pouze dle zákona o ochraně přírody a krajiny.

 

Pozměňovací návrhy k zákonu č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí)

1. Odejmutí možnosti dotčené veřejnosti podávat odvolání a správní žalobu bez předchozí účasti v řízení.
2. Stanovení povinnosti doložení úředně ověřených podpisů v případě osob uvedených na podporující podpisové listině.

 

Pozměňovací návrhy k zákonu č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury
1. Zavedení definice vybraných staveb dopravní infrastruktury. Dopravní infrastrukturou dnes jsou stavby dálnic nebo silnic I. třídy nebo stavby s nimi související, nebo stavby dopravní infrastruktury nebo stavby s nimi související umisťované v plochách nebo koridorech vymezených v PÚR, nebo v ÚDP vymezené veřejně prospěšné stavby dopravní infrastruktury nebo stavby s nimi související. Pozměňovací návrh rozšiřuje pojem dopravní infrastruktury o další stavby. Je požadována odlišná právní úprava pro tuto skupinu staveb.

2. Požadavek na přesun kompetencí vyvlastňovacího úřadu pro stavby dopravní infrastruktury na krajské úřady.
3. Požadavek na umísťování elektroenergetického vedení o napěťové hladině 220 kV a vyšší nad zem, s možností povolení výjimky z tohoto ustanovení.
4. Požadavek na vyloučení odkladného účinku u žaloby podané proti rozhodnutí podle zákona o vyvlastnění a vyloučení jeho přiznaní soudem.
5. Zavedení zákonné stavební uzávěry pro stavby vybrané stavby dopravní infrastruktury nebo vybrané stavby energetické infrastruktury.
6. Požadavek na zavedení nového institutu předběžného uvedení v držbu v rámci vyvlastňovacího řízení pro stavby vybrané stavby dopravní infrastruktury nebo vybrané stavby energetické infrastruktury.

 

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové;
závěrem chci zdůraznit, že novela stavebního zákona a dalších souvisejících zákonů byla připravována v souladu s programovým prohlášením vlády s cílem zjednodušit a zrychlit povolování staveb. Proto Vás chci ubezpečit, že ty pozměňovací návrhy, které nejsou připraveny v souladu s cílem novely, nepodpořím, stejně jako ty, které ještě více znepřehledňují kompetence jednotlivých orgánů veřejné správy. Novela stavebního zákona by ve svých důsledcích neměla směřovat a přispívat k dalšímu roztříštění kompetencí v rámci rozhodování o stavbách. Nemohu souhlasit s prosazováním dílčích radikálních řešení. Problémy se mají řešit systémově. To bude úkolem budoucí reorganizace veřejného stavebního práva.

A nyní mi dovolte, abych vás společně se svými kolegy z ministerstva provedla formou prezentace vládním návrhem novely stavebního zákona a seznámila vás s těmi nejpodstatnějšími  ozměňovacími návrhy, z hlediska Ministerstva pro místní rozvoj jak pozitivními, tak negativními. O představení změn¨zákonů, které jsou v gesci Ministerstva životního prostředí, poprosím spolupředkladatele vládního návrhu zákona, kolegy z tohoto ministerstva.

Děkuji za pozornost.

 

 

 

26.01.2017 07:57

Změna klimatu přináší stále závažnější rizika pro ekosystémy, lidské zdraví a hospodářství v Evropě

Podle čerstvě vydané zprávy Evropské agentury pro životní prostředí čelí regiony Evropy v důsledku změny klimatu růstu hladiny moří a zvyšující se extremitě počasí, která se projevuje častějšími a intenzivnějšími vlnami veder, povodněmi, epizodami sucha a bouřemi. Zpráva posuzuje aktuální trendy a prognózy změny klimatu a dopadů změny klimatu v celé Evropě. Dochází k závěru, že pro zmírnění těchto dopadů jsou nezbytné lepší a flexibilnější adaptační strategie, politiky a opatření. Více ZDE

 

 

Zdroj: EEA

25.01.2017 18:05

Ztráty vody jsou na historickém minimu

Poprvé v historii pod patnáct procent klesly ztráty vody v pražské vodovodní síti. V loňském roce dosáhly 14,2 procenta, o rok dříve to bylo 17,6 procenta. Přitom ještě v roce 2000 ztráty přesahovaly jednu třetinu a v roce 1996 dokonce více než 43 procent.

„Pravidelné kontroly sítě a odhalování skrytých úniků vody, kterým se dlouhodobě velmi intenzivně věnujeme, byly jedním z hlavních faktorů, jež se podepsaly na novém historickém čísle. Tím druhým pak bylo relativně příznivé počasí v zimních měsících loňského roku a tím menší počet havárií,“ vysvětlil Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací.

PVK pravidelně preventivně prověřují vodovodní sít. V minulém roce prošlo diagnostikou 2 905 kilometrů a bylo nalezeno 335 skrytých úniků vody. „Systematické kontroly jsou jednou z hlavních cest, jak snížit procento ztrát vody,“ zdůraznil Mrázek. Při průzkumu a měření na vodovodní síti se lokalizují úniky vody, monitorují tlaky a šumy na síti, měří a analyzují průtoky vody, kontroluje se funkčnost měřidel a redukčních ventilů.

Celkově na pražské vodovodní síti došlo v uplynulém roce k 4 500 haváriím, což je o 177 událostí méně než v roce předchozím. Havárií I. kategorie, kdy je bez vody více než tisíc odběratelů či strategické, zdravotnické a sociální objekty, bylo 59. „Nejčastější příčinou byla koroze materiálu a pohyb půdy. Tyto dva důvody zavinily téměř 95 procent všech havárií,“ uvedl Mrázek.

PVK v loňském roce zaplatily nájem za provozování vodohospodářské infrastruktury Pražské vodohospodářské společnosti ve výši 2,2 miliardy korun. Dále pak PVK vynaložily 830 miliónů korun na plánované a havarijní opravy a 200 miliónů korun na údržbu sítě.

 

Ztráty vody v %

2016 – 14,20
2015 – 17,60
2014 – 17,27
2013 – 20,42
2012 – 21,43
2005 – 25,78
2000 – 34,17
1996 – 43,13

25.01.2017 17:35

Nové dotace: Nízkouhlíkové technologie a OZE

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo dne 25. ledna 2017 výzvy v následujících programech podpory: Nízkouhlíkové technologie - Výzva II a Obnovitelné zdroje energie - Výzva II. Texty výzev včetně jejich příloh jsou k dispozici na webu Agentury pro podnikání a inovace.

Cílem programu Nízkouhlíkové technologie je podpora konkurenceschopnosti podniků a udržitelnosti české ekonomiky prostřednictvím zaváděním inovativních technologií v oblasti elektromobility, obnovitelných zdrojů energie, nakládání s energií a využití druhotných surovin. Dalším cílem je zvýšení využití efektivnějších a spolehlivějších nízkouhlíkových technologií, které se zatím v ČR běžně neuplatňují. Výstupem projektů bude rozšiřování nabíjecí infrastruktury, počet pořízených elektromobilů, využití potenciálu pro zavádění moderních nízkouhlíkových technologií v oblasti nakládání energií a zvýšení soběstačnosti ČR v surovinových zdrojích substitucí primárních zdrojů druhotnými surovinami, čímž se zvyšuje vedle konkurenceschopnosti rovněž i celkový inovační potenciál ČR. Žádosti o podporu jsou přijímány od 1. 3. 2017 do 31. 5. 2017. Více ZDE

Cílem programu Obnovitelné zdroje energie je podpora výroby a distribuce energie pocházející z obnovitelných zdrojů. Podporovány budou zařízení s největší efektivitou a bez negativního vlivu na elektrizační soustavu. Žádosti o podporu jsou přijímány od 15. 2. 2017 do 15. 7. 2017. Více ZDE

25.01.2017 17:16

Vláda schválila nový program Proof of Concept

Vláda na své dnešní schůzi schválila návrh na vyhlášení nového programu Proof of Concept určený pro české podnikatele a výzkumné organizace. Vláda také schválila zřízení tří pracovních skupin Stálého výboru pro jadernou energetiku, vyjádřila se ke smogu a schválila vyšší příspěvky obcím v souvislosti s ukládáním radioaktivních odpadů i žádost ombudsmanky o nápravu nezákonné praxe v oblasti stavebního řádu.

Cílem programu, který je součástí Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 2014–2020, je podpora aktivit, které pomohou zajistit rozvoj transferu technologií a znalostí mezi výzkumnými organizacemi a podniky, jenž mohou výsledky výzkumu uplatnit v praxi.
„Chceme posílit vazby mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou, které povedou k rozvoji ekonomiky a konkurenceschopnosti firem,“ uvedl ministr Mládek a dodal: „Výsledky projektů budou posilovat předpoklad pro jejich další tržní uplatnění.“

Programem, který patří do aktivit Prioritní osy 1 Rozvoj výzkumu a vývoje po inovace, budou podporovány aktivity směřující k ověření aplikačního potenciálu nových výsledků výzkumu a vývoje před jejich možným uplatněním v praxi. V projektech budou podporovány jak činnosti související s technickým ověřením aplikovatelnosti výzkumných výsledků, tak činnosti související s mapováním aplikovatelnosti a průzkumem trhu a zájmu aplikační sféry. Výsledkem projektu, který musí být realizován na území České republiky mimo hlavního města Prahy, bude studie proveditelnosti, která bude sloužit jako podklad pro možné další pokračování projektu.

V programu Proof of Concept je alokováno 41,9 mil. euro z Evropských strukturálních a investičních fondů. Vyhlášení první výzvy je naplánováno v první polovině tohoto roku. Program zahrnuje podporu ve formě dotace i podporu ve formě finančních nástrojů. Jednotlivé výzvy, využívající každou z těchto forem, budou vyhlašovány samostatně. Žadateli o podporu mohou být podnikatelské subjekty a organizace pro výzkum a šíření znalostí.

 

Zřízení tří pracovních skupin Stálého výboru pro jadernou energetiku

Činnost odborně specializovaných pracovních skupin pod vedením Stálého výboru pro jadernou energetiku je nezbytná pro dílčí naplňování Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky v České republice. Stěžejní pro jejich činnost bude oblast analýzy a vyhodnocení odpovědí na tzv. Žádost o informace, která byla odeslána potenciálním dodavatelům a oblast přípravy klíčových materiálů na jednání vlády umožňující rozhodnout o preferovaném investičním modelu.
Pracovní skupina pro strategii financování se zaměří zejména na přípravu variant obchodně-investičních modelů, jejich ekonomickou analýzu a prověření proveditelnosti z hlediska jejich souladu s pravidly veřejné podpory a dopadu na státní rozpočet a veřejné finance. Mandátem legislativně-právní pracovní skupiny je zejména zajištění (ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu) právní analýzy Možnosti výstavby na základě pokynu vlastníka a zajištění (ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj) právní analýzy Možnosti alternativního obchodního zajištění. Technicko – investiční pracovní skupina se mj. zaměří na přípravu variant obchodně-investičních modelů výstavby nových jaderných zdrojů a na přípravu vstupů pro ekonomickou analýzu obchodně-investičních modelů jednotlivých variant investičních a dodavatelských modelů výstavby.

Činnost pracovních skupin zajišťuje vládní zmocněnec pro jadernou energetiku v souladu se schváleným mandátem jeho činnosti. Za administrativní zajištění činnosti pracovní skupiny zodpovídá její předseda, který může požádat o částečné administrativní zajištění oddělení koordinace rozvoje jaderné energetiky Ministerstva průmyslu a obchodu.

 

Další výsledky z jednán vlády:

 

25.01.2017 17:05

Pražané vytřídili loni nejvíce odpadu za posledních šest let

Obyvatelé metropole v roce 2016 vytřídili nejvíce odpadu za posledních šest let. Novinkou v ulicích Prahy je šedý kontejner na kovové obaly, který počátkem srpna doplnil tradičně zbarvené nádoby na papír, plast, nápojové obaly a sklo.

V prvních pěti měsících od startu projektu bylo v Praze odevzdáno a vytříděno 21 tun hliníkových obalů. Počet separačních míst vybavených novým kontejnerem bude v letošním roce narůstat. Nyní se v hlavním městě nachází 4584 kontejnerových stání na tříděný odpad. „Oproti roku 2015 je to přibližně o 180 kontejnerových stání více,“ řekl tiskový mluvčí Pražských Služeb Radim Mana.
 
Vytříděno nejvíce odpadu za šest let

Pražané v uplynulém roce vytřídili více než 21 tisíc tun papíru, bezmála 13 tisíc tun plastů, přes 16, 5 tisíce tun skla a 937 tun nápojových kartonů. „To jsou nejvyšší čísla za posledních šest let. Na rekordním výsledku se podílely i realizované informační a vzdělávací kampaně," okomentoval aktuální statistiky mluvčí společnosti.

Od roku 2005 bylo podle údajů Pražských služeb sebráno 581 tisíc tun tříděného odpadu. Třídění má jednoznačně pozitivní ekologický efekt. „Naše dvě třídící linky ročně zpracují zhruba 35 tisíc tun papíru,“ vyzdvihuje dále Mana. „Je vidět, že Pražané si vzali třídění odpadu za své, a já jim za to děkuji,“ komentuje radní Jana Plamínková.

258 tisíc tun směsného komunálního odpadu

Denně do pražských ulic vyráží 97–103 svozových vozidel, jejichž posádky obsluhují více než 135 tisíc odpadních nádob. „V celé metropoli je více než 117 tisíc nádob na směsný a 18 tisíc nádob na separovaný odpad,“ upřesnil konkrétní počty nádob Radim Mana.

Většina pražského odpadu končí v Zařízení na energetické využití odpadu. Loni tam Pražské služby zpracovaly 307 098 tisíc tun komunálního odpadu. To je nepatrný pokles oproti loňskému roku. Na vině byly rozsáhlejší opravy na zpracovatelských linkách.
 

25.01.2017 14:04

Reakce vlády na smog: elektromobily a kotlíkové dotace

Vláda chce k prevenci opakování smogových situací využít peníze z Evropské unie, podporovat používání elektromobilů či pracovat na urychlení kotlíkových dotací. Po projednávání aktuálních problémů se smogem na vládě to ve středu řekl novinářům premiér Bohuslav Sobotka. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce nebude stát obcím nařizovat, jak zavádět například nízkoemisní zóny, povede k tomu podle něj tlak voličů.

Sobotka uvedl, že pro rozšiřování počtu elektromobilů se musí rozvinout infrastruktura. „Když se podíváte na hustotu nabíjecích stanic, tak to není dobrá situace,“ řekl před jednáním kabinetu. Na odpolední tiskové konferenci dodal, že je důležité pro tyto účely využít peníze, které jsou k dispozici z Evropské unie.

Současná situace je podle Sobotky důsledkem meteorologických podmínek, které vláda neovlivni, a množstvím znečištění v ovzduší. Současný zákon o ochraně ovzduší obsahuje celou řadu nástrojů, kterou mohou proti smogu používat obce a města, například regulační řád a nízkoemisní zóny, dodal. „Ty nejsou dostatečně využívány. Není třeba schvalovat nové zákony, je třeba na úrovni obcí a měst využívat ty možnosti, které jsou dány,“ uvedl a zopakoval, že taková opatření zatím neplatí nikde.

 

Jaké jsou hlavní příčiny vzniku smogu a jak se jim bránit? Pomůže hromadná městská doprava zdarma? Poslechněte si speciál Radiožurnálu o smogu ze dne 24.1. - ZDE

 

Ministr Brabec po projednávání bodu o smogu na vládě novinářům řekl, že se kabinet shodl na co největším urychlení projektů čisté mobility pro stát, kraje i obce. „Dotační peníze už tam dneska jdou, ale musíme to urychlit,“ řekl. Vláda podle něj nebude městům nařizovat, jak zavádět nízkoemisní zóny, ale obce o tom budou uvažovat už na základě tlaku voličů.

Členové vlády chtějí na rozvoj elektromobility využít peníze, které jsou k dispozici z fondů EU. „Zrychlíme také systém kotlíkových dotací a vyzveme krajské úřady, aby zvážily rozsah regulace podniků,“ uvedl Brabec. Dovedl by si představit i příspěvek obcím na to, aby mohly najímat manažery, kteří jim s realizací různých projektů pomohou.

 

Zdroj: ČTK

25.01.2017 12:47

Nové odpadové zákony jsou znovu zítra na programu Legislativní rady vlády

Soustavu tří návrhů zákonů - o odpadech, o vybraných výrobcích s ukončenou životností a s touto dvojicí související změnový zákon - má na programu Legislativní rada vlády (LRV) na svém zasedání ve čtvrtek 26. ledna od 9:30 hodin. Rada minule nestihla dokončit z časových důvodů tuto soustavu návrhů zákonů a přerušila projednávání do svého nejbližšího rokování - tj. na toto zasedání.

 

Návrh zákona o odpadech a o změně některých zákonů (zákon o odpadech):

Zákon o odpadech upravuje oblast odpadového hospodářství počínaje předcházením vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho odstraňování, a to s ohledem na prosazení hierarchie nakládání s odpady a při zajištění co nejvyšší míry ochrany životního prostředí a zdraví lidí za současné sociální únosnosti a ekonomické udržitelnosti. Upravují se i práva a povinnosti osob při nakládání s odpady a působnost orgánů veřejné správy v odpadovém hospodářství.

Oblast odpadového hospodářství je nově rozdělena do zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem jsou zejména specifika problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu. Nově také bude ze zákona o odpadech vyčleněn poplatek za komunální odpad, který bude pouze v zákoně o místních poplatcích.

 

Klíčové body a cíle novely:

- poplatek za ukládání odpadů na skládku

- poplatek za komunální odpad

- provoz zařízení pro nakládání s odpady

- povolení provozu zařízení určeného pro nakládání s odpady

- sběr odpadu

- řešení problematiky nelegálně soustředěného odpadu (tzv. černých skládek)

 

Návrh zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností a o změně souvisejících zákonů (zákon o vybraných výrobcích s ukončenou životností):

Tento zákon upravuje pravidla pro předcházení vzniku odpadů z vybraných výrobků, práva a povinnosti výrobců při uvádění vybraných výrobků na trh, práva a povinnosti osob při nakládání s výrobky s ukončenou životností a působnost správních úřadů na úseku předcházení vzniku odpadů z vybraných výrobků a nakládání s výrobky s ukončenou životností. Vybranými výrobky s ukončenou životností jsou elektrozařízení, baterie a akumulátory, pneumatiky a vozidla.

Oblast odpadového hospodářství je nově rozdělena do zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem jsou zejména specifika problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu.

 

Klíčové body a cíle zákona:

- zjednodušený odpadový režim

- model tzv. uzavřené sběrné sítě

- jednotná a jasná pravidla pro provozování kolektivních systémů

- oddělení kolektivních systému od zpracovatelů a zajištění zpracování výrobků s ukončenou životností

- koordinační centrum

 

Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností:

Oblast odpadového hospodářství nebude napříště předmětem jediného zákona, ale bude rozdělena, a to na zákon o odpadech a zákon o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem jsou zejména specifika problematiky výrobků s ukončenou životností, která se v mnoha ohledech vymyká systematice základního odpadového režimu (zejména rozšířená odpovědnost výrobce, zpětný odběr atd.).

Návrhy obou zákonů byly projednány v komisích Legislativní rady vlády a následně i v Legislativní radě vlády s tím, že budou předkladatelem dopracovány ve smyslu návrhů stanovisek Legislativní rady vlády, zpravodajských zpráv i připomínek z projednávání v Legislativní radě vlády.

Na základě připomínky Legislativní rady vlády byly navrhované zákony rozděleny tak, že doprovodné novely, které byly součástí předložených návrhů, jsou v zájmu přehlednosti a systematiky osamostatněny do zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností. Důvodem pro samostatný změnový zákon je i skutečnost, že změna zákona o rezervách se týká obou předkládaných zákonů.

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE