Více času na podstatné

72 hodin: Proč nehledáme inspiraci v přírodě? A kdy se z prevence stane byznys?

07.08.2025 12:03

Projekt „72 hodin“, který dnes představilo Ministerstvo vnitra a Hasičský záchranný sbor ČR v roce 2025, je praktická příručka pro občany s cílem pomoci jim zvládnout první tři dny krizové situace – tedy výpadky elektřiny, vody, tepla nebo narušení základních služeb. Základní myšlenka zní jednoduše: buď připraven. Nečekej, že pomoc dorazí hned. V prvních 72 hodinách po katastrofě by měl být každý člověk schopen postarat se o sebe i své blízké. Tato forma soběstačnosti odlehčuje záchranným složkám, které se pak mohou soustředit na nejzranitelnější.

Inspirací k projektu bylo především Finsko, kde je tzv. domácí připravenost součástí běžné kultury. V některých zemích Evropy už existují „národní dny připravenosti“, krizové plány jsou součástí školní výuky a stát podporuje veřejnost v tom, aby si doma udržovala základní nouzové zásoby – minimálně právě na 72 hodin. Evropská komise sama doporučuje domácí přípravu a zveřejňuje seznamy věcí, které by měl mít člověk doma – voda, trvanlivé jídlo, baterka, toaletní papír, rádio na baterie, léky a další základní vybavení.

A právě zde se otvírá prostor pro obchod. Globální trh s „emergency survival“ balíčky už dávno existuje a rychle roste. V roce 2024 měl hodnotu přibližně 1,2 miliardy dolarů, a očekává se, že do roku 2033 překročí 2,5 miliardy USD. Online prodej přežití balíčků – tzv. „go-bagů“ nebo „72-hour kits“ – se stává běžnou součástí nabídky zejména v USA, Británii nebo Skandinávii. V těchto zemích si už dnes můžete koupit kompletní batoh na přežití pro jednoho až čtyři lidi, vybavený jídlem, vodou, první pomocí, dekami nebo dokonce radiem a čelovkou.

U nás je zatím trh neobsazený. Ale potenciál je obrovský – lidé budou hledat jednoduché řešení. Ti, kteří nechtějí studovat dlouhý seznam a běhat po obchodech, si rádi koupí „nouzový balíček 72 hodin“ jedním klikem. Dá se očekávat, že jakmile se příručka začne víc medializovat a stát dostatečně připomene svou výzvu k přípravě, komerční nabídka nebude dlouho čekat.

Z čistě praktického hlediska – existuje-li poptávka, objeví se nabídka. A s ohledem na to, že stát hodlá šířit mezi veřejnost osvětový materiál ve velkém, lze předpokládat, že během několika málo měsíců se na českých e-shopech začnou objevovat první předpřipravené balíčky „na míru“ podle doporučení projektu 72 hodin. 

Zajímavé je, že zatímco lidská společnost potřebuje plán, příroda je na krize připravena už ze své podstaty. Zvířata instinktivně reagují – hledají úkryt, uprchlé stádo se přesune, hladovění zvládnou delší dobu. Lidé však bez elektřiny ztrácejí přístup k informacím, obchodům, vodě i hygieně. Většina populace dnes žije ve městech, kde je kontakt s přírodou omezený a přirozené signály těla často ustupují návykům moderního života. 

Společnost se zároveň stává čím dál více závislou na externích podnětech – například na upozornění z médií, že venku je horko, a proto máme omezit fyzickou aktivitu nebo více pít. To, co dříve bylo otázkou tělesného vnímání a přirozeného instinktu, dnes často potřebujeme slyšet z rádia, číst v aplikaci nebo vidět v televizním zpravodajství. Zatímco příroda situace zvládá přirozeně, my k tomu potřebujeme seznam a balíček.