Více času na podstatné
ALPLA slaví 70 let: Od průkopníků plastů k lídrům udržitelnosti

Společnost ALPLA, světový lídr v oblasti vývoje, výroby a recyklace plastových obalů, slaví 70 let od svého založení. Z malého podniku dvou bratrů, který začal v prádelně u Bodamského jezera, se během sedmi desetiletí stal globální hráč s více než 200 závody ve 46 zemích, zaměstnávající přes 24 000 lidí. Svou pobočku má ALPLA i v České republice. V Petrovicích u Benešova ji vede Jan Daňsa, kterému jsme položili několik otázek.
Od kdy působí ALPLA v České republice a jak se jí zde daří?
Na český trh vstoupila ALPLA v roce 1992 a od roku 1995 sídlí v Petrovicích u Benešova. Závody ALPLA zásobují především potravinářský, kosmetický a farmaceutický průmysl, přičemž se zaměřují na udržitelné obalové koncepty, snižování uhlíkové stopy a maximální využití recyklovaných surovin.
ALPLA naplňuje pozici lídra na trhu, zejména v segmentech: Beverage, kde pokrývá zhruba 50 % českého trhu, Household & Home Care, Personal & Beauty Care, Dairy & Milk, Food and Car care. Mezi hlavní klienty společnosti patří Procter & Gamble, Mattoni, Veseta, Maspex, Colgate, Kofola, Heineken a OLMA.
Jakým zázemím ALPLA v Petrovicích disponuje? Co by ve výrobním závodu stálo za zmínku?
Za uplynulých 30 let došlo k rozšíření venkovních i vnitřních prostor o téměř 30 000 m2 a k významným investicím do modernizace výroby a logistiky. Laboratoř využívá nejmodernější metrologické zařízení k zajištění nejvyšší kvality vyráběných produktů.
Celková rozloha areálu dnes činí 51 532 m2, z toho je 8 739 m2 skladových prostor a 5 439 m2 výrobních prostor, ve kterých je 22 strojů.
Do sortimentu ALPLA Česká republika aktuálně patří téměř 200 produktů. Za měsíc vyrobíme přes 100 milionů preforem, lahví a víček a spotřebujeme více než 3 000 tun materiálu.

Jaké jsou vaše vize a jaké kroky zaměřené na udržitelnost realizujete?
Dnes ALPLA kombinuje vývoj, výrobu i recyklaci v jednom systému a do roku 2030 má za cíl vyrábět 100% recyklovatelné obaly. Disponuje sedmi vývojovými centry a čtyřmi designovými studii, kde vznikají moderní recyklovatelné obaly pro zákazníky po celém světě.
Společnost ALPLA dlouhodobě prosazuje koncept cirkulární ekonomiky a věří, že plast – pokud se s ním zachází správně – může být udržitelným materiálem budoucnosti. Proto společnost v České republice před čtyřmi lety vytvořila iniciativu Replastuj, jejímž cílem je edukovat veřejnost a ukazovat, že recyklovatelné plasty mají v moderní ekonomice své nezastupitelné místo.
Kromě osvěty a komunikační kampaně pořádá také soutěže pro školy, podílí se na přípravě metodologických materiálů pro výuku EVVO nebo provozuje putovní výstavu s názvem „Plasty jako dobrý sluha, ale zlý pán“.
Na jaké další dlouhodobé cíle v oblasti udržitelnosti se zaměřujete a jaké významné ocenění jste v této souvislosti získali?
Do roku 2030 chce ALPLA kromě 100% recyklovatelných obalů také zdvojnásobit kapacitu recyklačních závodů, snížit svou uhlíkovou stopu o 30 % a dále rozšiřovat spolupráci s partnery v oblasti udržitelných obalových řešení.
Že své poslání plníme zodpovědně, lze vidět například i na ocenění EcoVadis, ve kterém jsme v roce 2025 opět získali zlaté ocenění a dosáhli ještě lepších výsledků ve srovnání s předchozími lety. Je to pro nás velmi cenné a u globálních korporací, včetně našich partnerů, to má velkou váhu. Díky své jasné a komplexní metodologii je pro nás i naše zákazníky toto hodnocení preferovanou volbou. Zároveň očekáváme, že se těmito standardy budou řídit i naši dodavatelé.
O společnosti ALPLA
Historie společnosti ALPLA začala v roce 1955, kdy bratři Alwin a Helmuth Lehnerovi vyráběli první plastové lahve v prádelně svých rodičů. Od té doby ALPLA přinesla řadu zásadních inovací. Zásadní byl rok 1958, kdy vyvinuli vlastní stroj Alplamat, který urychlil a zefektivnil výrobu plastových obalů. V roce 1985 pak vznikla dvoustupňová PET lahev, dále se stávali průkopníky v používání recyklovaných plastů (PCR). V posledních letech probíhá významná investice do bioplastů, kompostovatelných kapslí na kávu či papírových lahví.