
Více času na podstatné
CBAM se zjednodušuje: malé dovozce čeká úleva, velcí hráči se zapotí
Evropský parlament schválil úpravy mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích EU (CBAM), které mají zásadně snížit administrativní zátěž zejména pro menší dovozce. Namísto dosavadních výjimek postavených na hodnotě dováženého zboží byl zaveden nový hmotnostní práh, jenž stanoví, že importy do 50 tun ročně od jednoho dovozce nepodléhají povinnosti vykazovat a hradit uhlíkové certifikáty. Praktickým důsledkem je, že z povinností vyplývajících z CBAM bude vyňato zhruba devadesát procent importérů, tedy především malé a střední podniky či společnosti dovážející jen omezené objemy surovin a výrobků.
Na klimatické ambice Evropské unie však by tato změna neměla mít má oslabující účinek. Podle odhadů bude i po zavedení nového prahu mechanismus nadále pokrývat devadesát devět procent emisí oxidu uhličitého spojených s dovozem z energeticky náročných odvětví, jako jsou výroba železa, oceli, hliníku, cementu nebo hnojiv. CBAM tak i nadále zůstává nástrojem, který má zamezit přesunu emisně intenzivní výroby mimo EU a současně vytvořit rovné konkurenční podmínky na evropském trhu.
Novelizace se netýká pouze samotného prahu pro osvobození od povinností. Evropský parlament schválil i celou řadu zjednodušení pro ty dovozce, na které se režim nadále vztahuje. Úpravy se týkají procesu autorizace deklarantů, metodiky výpočtu emisí, jejich ověřování i finanční odpovědnosti subjektů povinných k nákupu CBAM certifikátů. Významnou roli hraje i posílení kontrolních mechanismů, které mají zabránit obcházení pravidel a zneužívání systému.
Změny jsou součástí širšího legislativního balíčku označovaného jako Omnibus I, jehož cílem je zjednodušit a zpřehlednit evropská pravidla v oblastech udržitelnosti a investic. Novela nyní čeká na formální potvrzení Radou EU, po němž vstoupí v platnost tři dny po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie. V praxi tedy doufejme, že malé a střední podniky v členských státech, včetně České republiky, se opravdu vyhnou zbytečně složitému reportingu a nákladným procesům spojeným s výpočtem uhlíkové stopy dováženého zboží.