Více času na podstatné

ČOI: Někteří výrobci klamou o účinnosti domovních čistíren odpadních vod

09.10.2013 09:05

Od dubna 2012 do letošního června probíhala na základě podnětu Ministerstva životního prostředí a také podnětů nebo dotazů spotřebitelů celoplošná kontrolní akce u 47 výrobců domovních čistíren odpadních vod. Pro tuto výrobkovou oblast je kontrolním orgánem Česká obchodní inspekce. Při kontrolách využili inspektoři dokladovou dokumentaci výrobců, kterou pro kontrolní účely poskytly vodoprávní úřady, jimž byla předložena v rámci stavebního řízení. „Při kontrolách inspektoři ČOI prokázali mimo jiné, že někteří výrobci v ES prohlášení o shodě uváděli nepravdivé údaje. Nadhodnocovali účinnost čištění ve srovnání s výsledky dosaženými při počáteční zkoušce typu a vedli dvojí dokumentaci - jednu pro ČOI a druhou pro stavební úřady. Se závěry kontrolní akce bude seznámeno Ministerstvo životního prostředí a vodoprávní úřady,“ shrnul výsledky závěrečné zprávy projektu ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.

Kontrola balených a/nebo na místě montovaných čistíren odpadních vod do 50 EO (ekvivalentních obyvatel) a prefabrikovaných septiků byla provedena na základě podnětu Ministerstva životního prostředí (dále MŽP), Odboru ochrany vod. Tato kontrolní akce se zaměřením na dodržování zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, a nařízení vlády č. 190/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky označované CE, byla zahájena v dubnu 2012 a ukončena v červnu 2013.

 

Od roku 2010 platí novela vodního zákona (zák. č. 254/2001 Sb., o vodách), která zakotvila (§ 15a) ve vztahu k vodním dílům určeným pro čištění odpadních vod do kapacity 50 EO (ekvivalentních obyvatel) možnost jejich ohlášení dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. Podmínkou je splnění náležitostí stanovených vodním zákonem a příslušnými nařízeními vlády (č. 61/2003 Sb. - pro případy vypouštění odpadních vod do vod povrchových a č. 416/2010 Sb. - pro případy vypouštění odpadních vod do vod podzemních). Základním zákonným požadavkem je, aby vodní dílo určené pro čištění odpadních vod do kapacity 50 EO bylo z podstatné části tvořeno výrobkem označovaným CE podle zákona č. 22/1997 Sb. Povolení k ohlášení stavby vydává místně příslušný vodoprávní úřad na základě ohlašovatelem předloženého „Prohlášení o shodě“ vydaného výrobcem. Vodoprávní úřad na základě prohlášení o shodě posuzuje, zda zařízení – výrobek domovní čistírna odpadních vod (DČOV) splňuje nařízeními požadovanou účinnost čištění.

 

Podnět České obchodní inspekci podalo Ministerstvo životního prostředí a vodoprávní úřady poté, kdy zaznamenaly uvádění nepravdivých údajů v předložených prohlášeních o shodě. Jednalo se o nadsazování výrobcem prezentovaných výsledků ve srovnání se skutečně dosaženými výsledky při počáteční zkoušce typu. Výrobci nejsou v současné době povinni předkládat vodoprávním úřadům protokoly o této počáteční zkoušce a ani vodoprávní úřady si tuto informaci nemohou u notifikovaných osob vzhledem k obchodním smlouvám s výrobci vyžádat. Česká obchodní inspekce je kontrolní orgánem, jemuž jsou výrobci ze zákona povinni protokoly o počáteční zkoušce typu výrobku předložit.

 

Zaměření kontrol

Na základě tohoto podnětu a dalších podání spotřebitelů zahájila Česká obchodní inspekce kontroly stavebních výrobků. Inspektoři při kontrolách ověřovali pravdivost údajů uváděných v prohlášení o shodě, a to účinnost čištění vzhledem k předloženým protokolům o počáteční zkoušce typu a splnění dalších náležitostí vyplývajících ze zákona o technických požadavcích na výrobky a příslušnými prováděcími a technickými předpisy. Mimo jiné kontrolovali, zda výrobce pro český trh zpracoval technické údaje, pokyny pro montáž, pokyny pro obsluhu a údržbu v českém jazyce.

 

Na stavební výrobky – domovní čistírny odpadních a septiky se vztahuje ČSN EN 12566-3+A1 Balené a/nebo na místě montované domovní čistírny odpadních vod do 50 EO, resp. ČSN EN 12566-1+A1 Prefabrikované septiky, používané k částečnému čištění splaškových odpadních vod do 50 EO. U těchto stavebních výrobků je kontrola zaměřena na plnění povinností stanovených zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, a nařízením vlády č. 190/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky označované CE. (K 1. 7. 2013 bylo toto nařízení zrušeno a nahrazeno nařízením EP a Rady č. 305/2011).

V České republice pro uvedené výrobky platí související požadavky dle nařízení vlády č. 23/2011, kterým se mění nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění nařízení vlády č. 229/2007 Sb. a nařízení vlády č. 416/2010 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních. Tyto předpisy stanovují jednotlivé třídy nebo kategorie výrobků a podmínky, ke kterým je nutno prokázat účinnost čištění podle CHSK, BSK5, NL nebo podle CHSK, BSK5, NL, N-NH4+ a Pcelk.

 

Z celkem 47 výrobců domovních čistíren odpadních vod (dále DČOV) bylo vytipováno a následně do konce roku 2012 zkontrolováno 29 subjektů, včetně 3 kontrol u zahraničních výrobců ve spolupráci se Slovenskou obchodní inspekcí. Do konce června 2013 bylo ze zbývajících 18 výrobců zkontrolováno 16, včetně zjišťování informací ohledně jednoho zahraničního výrobce (Velká Británie).

 

Výsledky kontrol

Při kontrolách prováděných v roce 2012 odhalili inspektoři řadu chyb v předložené dokumentaci, včetně neexistence protokolů o zkoušce (ITT) u některých výrobků. Z celkového počtu 29 výrobců (z toho 3 slovenských, kontrolovaných SOI), bylo u 15 z nich zjištěno porušení zákona o technických požadavcích na výrobky (zák. č. 22/1997 Sb.). Největší počet pochybení se týkal označení CE. Na základě podkladů poskytnutých vodoprávními úřady byla potvrzena domněnka ČOI o existenci dvojí dokumentace – jedné pro ČOI a druhé pro stavební úřady. Ve třech případech bylo zjištěno, že výrobci uváděli na trh výrobek bez posouzení shody. V jednom z případů s padělaným ES prohlášením o shodě, kdy jako podklad výrobce použil ES prohlášení o shodě jiného výrobce. Z uvedených důvodů byla kontrola prodloužena a bylo rozhodnuto zkontrolovat všechny výrobce uvedené MŽP.

Zbývajících 18 výrobců bylo zkontrolováno v období od 2. 1. do 28. 6. 2013 a byla zjištěna další pochybení týkající se předložené dokumentace, zejména náležitosti označení CE a nedostatečné pokyny k montáži výrobků. I při těchto kontrolách se potvrdilo, že výrobci předkládají jiné prohlášení o shodě ke stavebnímu řízení a jiné při kontrole ČOI. Ve dvou případech byla odhalena neexistence protokolu o počáteční zkoušce typu (ITT), bez něhož nelze výrobek uvést na trh EU.

 

Zjištěné nedostatky

Při kontrolách technické a průvodní dokumentace zjistili inspektoři u 22 výrobců domovních čistíren odpadních vod do 50 EO a prefabrikovaných septiků, že splnili veškeré povinnosti stanovené platnými právními předpisy. Posoudili shodu výrobku stanoveným způsobem, výrobky opatřili stanoveným označením CE, které bylo doprovázeno všemi náležitými informacemi a charakteristikami. Označení CE uvedli v doprovodné obchodní dokumentaci a ES prohlášení o shodě obsahovalo kopii pro označení CE (dle nařízení vlády č. 190/2002 Sb., v návaznosti na ČSN EN 12566-3+A1).

U 20 kontrolovaných subjektů byly zjištěny nedostatky v doprovodné dokumentaci k ES prohlášení o shodě, případně vydání dvou ES prohlášení o shodě s odlišnými parametry účinnosti čištění, dále nedostatky ve značení výrobků označením CE nebo nesplnění povinností při posouzení shody z důvodu nesprávného zařazení výrobků.

U 2 výrobců bylo zjištěno, že ukončili podnikání nebo jejich výrobní sortiment byl mimo zaměření kontrolního projektu. Kontroly dosud nebyly ukončeny u 2 výrobců.

 

Uložená opatření a sankce        

  • V 15 případech bylo kontrolované osobě v postavení výrobce uloženo opatření ve stanovené lhůtě odstranit zjištěné nedostatky, případně učinit neprodleně nezbytná opatření k nápravě a o přijatých informovat orgán dozoru
  • 8 výrobcům byly za zjištěná porušení uloženy příkazem vydaným na místě pokuty v celkové výši 55 000 Kč
  • v 1 případě byla pro porušení povinnosti výrobce uložena pokuta ve výši 150 000 Kč, s 11 výrobci je vedeno nebo bude zahájeno správní řízení
  • 1 kontrolovaný subjekt byl vyzván k doplnění technické dokumentace (podle zák. č. 552/1991 Sb., o státní kontrole).

 

Celkové zhodnocení

Z celkového počtu 47 výrobců a distributorů DČOV působících v ČR k 30. 6. 2013, bylo v první části kontroly v roce 2012 zkontrolováno 29 subjektů. Ve druhé části (do 30. 6. 2013) bylo zkontrolováno 18 subjektů. Z tohoto počtu dva výrobci ukončili činnost nebo se zabývají výrobou kapacitnějších čistíren a u dvou kontrola dosud probíhá (byla zpožděna z důvodu nastalé povodňové situace).

Ze 47 kontrolovaných subjektů, včetně 4 zahraničních, porušilo u 20 výrobců (tj. cca 45 %) zákon o technických požadavcích na výrobky (zák. č. 22/1997 Sb.). Ostatní výrobci provedli posouzení shody stanoveným způsobem (v souladu s požadavky nařízení vlády č. 190/2002 Sb. a ČSN EN 12566-3+A1) a vydali ES prohlášení o shodě, ve kterém uváděli vlastnost účinnost čištění parametry shodnými s naměřenými hodnotami v protokolech o počáteční zkoušce typu, vydaných notifikovanou osobou.

Nejvíce pochybení se týkalo označení CE, které nebylo doprovázeno všemi stanovenými údaji a charakteristikami. Dále inspektoři zjistili, že v doprovodné obchodní dokumentaci nebylo uvedeno označení CE, a také že ES prohlášení o shodě neobsahovalo kopii informací pro označení CE. Tyto nesrovnalosti mohly způsobit záměnu informací a charakteristik, v jejichž důsledku by následně např. stavebník, stavební firma nebo vodoprávní úřad nemohli porovnat informace a charakteristiky s údaji deklarovanými výrobcem. K manipulaci s povinnými údaji mohlo docházet i účelově, ve snaze obejít povinnosti vyplývající ze zákona o vodách a příslušného nařízení vlády.

Po porovnání podkladů poskytnutých vodoprávními úřady a dokumentace předložené výrobci bylo zjištěno, a tím potvrzena domněnka ČOI o existenci dvojí dokumentace – jedné pro ČOI a druhé pro stavební úřady. Výrobci v rámci stavebního řízení předložili úřadům další ES prohlášení o shodě, ve kterých uváděli jiné hodnoty účinnosti čištění, případně další hodnoty účinnosti čištění, které neměli podloženy zkušebními protokoly (N-NH 4 a Pcelk).

V 6 případech inspektoři zjistili, že výrobci uváděli výrobky na trh bez posouzení shody, v jednom případě s padělaným ES prohlášením o shodě (kontrolovaná osoba použila ES prohlášení o shodě jiného výrobce).

 

Závěr

Česká obchodní inspekce v rámci kontrolní akce zjistila a prokázala, že někteří výrobci v ES prohlášení o shodě uváděli nepravdivé údaje. Nadhodnocovali účinnost čištění ve srovnání se skutečně dosaženými výsledky při počáteční zkoušce typu. Někteří výrobci rovněž nepravdivě uváděli, že výrobky splňují i požadavky na vyšší účinnost čištění (třídy II a třídy III, u nichž je vyšší účinnost odstranění uhlíkatého znečištění a stabilní nitrifikace nebo je vyšší účinnost nitrifikace a odstranění fosforu), a rovněž v rozporu se skutečností uváděli, že výrobky splňují požadavky kategorie certifikovaného výrobku určeného k čištění odpadních vod, z nichž mohou být odpadní vody vypouštěny do podzemních vod. Se závěry kontrolní akce bude po uzavření všech kontrol seznámeno Ministerstvo životního prostředí a vodoprávní úřady.