Více času na podstatné

ERÚ nesouhlasí se snahou o vytváření "soukromých" ombudsmanů

03.02.2015 11:56

Se snahou Ministerstva průmyslu a obchodu prosadit do zákona o ochraně spotřebitele možnost jmenovat jako arbitry a ombudsmany soukromé subjekty zásadně nesouhlasí Energetický regulační úřad (ERÚ). „Považuji za další faul od Ministerstva průmyslu a obchodu" řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka v tiskové zprávě. Novelu zákona o ochraně spotřebitele projedná ve středu vláda.

Podle posledního návrhu na implementaci směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů, předloženého do Legislativní rady vlády, by mohlo MPO pověřit řešením sporů jakékoliv jiné profesní sdružení, komoru či jinou právnickou osobu, což je v rozporu se Směrnicí. „Spory z energetické oblasti by pak mohlo řešit například sdružení obchodníků s energiemi, což popírá smysl této instituce,“ uvedl dnes Jiří Chvojka ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ.

„Považuji za další faul od Ministerstva průmyslu a obchodu, kdy po roce projednávání novely zákona o ochraně spotřebitele byla část o energetickém ombudsmanovi z této novely odstraněna, přesunuta do novely energetického zákona, odkud však byla bez náhrady rovněž vyjmuta. Pak se opět objevila v novele zákona o ochraně spotřebitele v naprosto jiné podobě, než s námi bylo původně dojednáno,“ řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

„Konkrétně ustanovení § 20d odst. 1 písm. e) návrhu zákona o ochraně spotřebitele je v rozporu s čl. 18 a čl. 25 Směrnice, když citované ustanovení zakotvuje možnost pro MPO pověřit výkonem mimosoudního rozhodování sporů i jiný subjekt. Článek 18 Směrnice ale jednoznačně stanovuje členským zemím povinnost taxativně určit příslušné orgány, které budou vykonávat působnost alternativních rozhodců ve lhůtě do 9. července 2015. Neumožňuje, aby členské státy mimosoudním řešením sporů pověřovaly jednotlivé subjekty ad hoc. Vrcholem ignorance pak je ustanovení, které zakotvuje, že v případě, kdy bude MPO po dobu dvou měsíců nečinné, je žádosti o zapsání do seznamu subjektů mimosoudního řešení sporů vyhověno,“ popsal důvody zásadního nesouhlasu Jiří Chvojka.

Energetický ombudsman ERÚ byl na úřadě zřízen v únoru 2014 jako reakce na výše citovanou Směrnici o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Hlavní úlohou ombudsmana je nezávisle hájit práva spotřebitelů a fungovat jako kvalifikovaný subjekt v řešení problémů ve vztazích spotřebitelů a obchodníků s energiemi. Tento nový systém mimosoudního řešení sporů, zahrnutý v legislativě Evropské unie, musí být uveden do praxe do července 2015. Implementace se netýká pouze energetického odvětví, ale také oblasti finančních služeb, oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb a jiných sektorů.