Více času na podstatné

ETICKÝ KODEX OBCHODNÍKA V ENERGETICKÝCH ODVĚTVÍCH

31.05.2012 09:25

Energetický regulační úřad připravil Návrh Etického kodexu obchodníka (MS Word, 52 kB), ke kterému mohou uplatnit připomínky všichni účastníci trhu do dne 5. června 2012 na adresu Romana.Triskova@eru.cz a Barbora.Ileckova@eru.cz.

 

Čl. III

Základní etické principy jednání obchodníka s elektřinou či plynem

Obchodník s elektřinou či plynem se při své činnosti zavazuje dodržovat tato pravidla:

  1. řídit se obecně závaznými právními předpisy,
  2. respektovat dobré mravy a jednat v souladu s nimi,
  3. spolupracovat s orgány regulujícími a dozorujícími energetický trh,
  4. jednat tak, aby nezneužíval svého postavení na trhu,
  5. poskytovat zákazníkovi své služby kvalifikovaně, poctivě, profesionálně, v souladu s nejlepšími zájmy zákazníka a přihlížet v nejvyšší možné míře k individuálním podmínkám zákazníka,
  6. dodržovat ve vztahu k ostatním účastníkům na trhu s elektřinou či plynem vždy zásady čestné a poctivé konkurence a podnikatelské etiky,
  7. uvádět zákazníkovi bez vyzvání informace jednoznačně umožňující identifikaci obchodníka s elektřinou či plynem, včetně osoby jednající jeho jménem nebo na jeho účet,
  8. poskytovat při nabízení svých služeb jen pravdivé informace a sdělovat všechny podmínky smluvního vztahu v jasné, čitelné, přesně formulované podobě tak, aby byly snadno pochopitelné,
  9. uvádět informace o podstatných náležitostech smlouvy, jejímž předmětem je dodávka elektřiny či plynu a souvisejících služeb, případně všeobecných obchodních podmínek, které jsou její nedílnou součástí, zřetelným způsobem na přední straně těchto dokumentů,
  10. odpovídat na všechny otázky zákazníka přesně a srozumitelně a nezamlčet žádné skutečnosti, které mají nebo mohou mít pro zákazníka zásadní význam,
  11. ujistit se, zda zákazník všem sděleným skutečnostem a poskytnutým informacím zcela porozuměl a souhlasí s nimi,
  12. nenabízet výhody, jejichž poskytnutí obchodník s elektřinou či plynem nemůže zaručit,
  13. respektovat a dodržovat smluvní podmínky sjednané se zákazníkem,
  14. měnit smluvní podmínky sjednané se zákazníkem pouze na základě písemné dohody se zákazníkem,
  15. účtuje-li zálohové platby na dodávku elektřiny nebo plynu a vznikne-li na základě vyúčtování dodávky elektřiny či plynu na základě takto stanovených záloh přeplatek, uhradit tento přeplatek zákazníkovi bez zbytečného odkladu, nejpozději v termínu splatnosti ne delším než 15 dní od vystavení vyúčtování;
  16. uhradit zákazníkovi přeplatek navýšený o úrok z prodlení z této částky za každý den prodlení obchodníka s elektřinou či plynem s úhradou tohoto přeplatku v roční výši odpovídající výši repo-sazby stanovené Českou národní bankou pro poslední den kalendářního pololetí, které předchází kalendářnímu pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o sedm procentních bodů, neuhradí-li obchodník s elektřinou či plynem přeplatek zákazníkovi ve lhůtě podle předchozího ustanovení,
  17. brát ohled na nedostatek obchodních zkušeností zákazníka a nezneužít důvěry zákazníka, jeho věku, nemoci, neporozumění či neznalosti problematiky dodávky elektřiny či plynu a souvisejících služeb,
  18. ponechat zákazníkovi nezbytný čas, aby mohl předané informace vyhodnotit a svobodně se rozhodnout, zda na učiněnou nabídku přistoupí,
  19. neobtěžovat zákazníka při nabízení svých služeb, a jednat se zákazníkem zdvořile a vstřícně,
  20. zachovávat mlčenlivost o důvěrných skutečnostech, které se týkají zákazníka, ostatních účastníků trhu s elektřinou či plynem, o nichž se během své činnosti dozvěděl, zajistit ochranu všech osobních údajů zákazníka a nepřipustit jejich zneužití,
  21. nepoužívat zavádějící porovnání, neposkytovat nepravdivé informace o jiném obchodníkovi s elektřinou či plynem, a to přímo ani nepřímo, nezneužívat dobrého jména spojeného s obchodní firmou jiného obchodníka s elektřinou či plynem a nepoužívat označení či jiný symbol jiného obchodníka s elektřinou či plynem,
  22. dbát o své další vzdělávání v oblasti právní úpravy upravující výkon jeho činnosti a pravidel stanovených Etickým kodexem obchodníka, zajišťovat pravidelné vzdělávání svých zaměstnanců na všech pozicích, případně osob jednajících jeho jménem nebo na jeho účet tak, aby měli právní povědomí potřebné k jejich činnosti,
  23. kontrolovat chování osob, které jednají jménem nebo na účet obchodníka s elektřinou či plynem, a zajistit, aby chování těchto osob při nabízení služeb obchodníka s elektřinou či plynem bylo v souladu s pravidly stanovenými tímto Etickým kodexem obchodníka.

 

zdroj: ERU