Více času na podstatné

EU oficiálně zahrnula LED technologii „E-LIGHT“ mezi tzv. ekoinovace pro automobily

30.04.2014 12:53

Začátkem března 2014 schválila Evropská komise oficiální zařazení technologie E‐Light, vyvinuté společností MM Automotive Lighting, mezi tzv. ekoinovace. Modul tlumeného světla s diodami LED zaručí potvrzené energetické úspory a umožní výrobcům aut připsat si k dobru 1 g CO2 na 1 km u každého vozidla, u něhož bude tento modul zabudován do světlometů. Platné předpisy v EU se totiž snaží dosahovat postupného snižování emisí CO2 s tím, že počáteční limit do roku 2015 je 130 g CO2 na 1 km s postupným snižováním na 95 g CO2 na 1 km v roce 2020, přičemž za každý gram, o který bude tento limit překročen, se budou platit pokuty.

Technologie, nabízená firmou Automotive Lighting, výrobním závodem společnosti Magneti Marelli, který se věnuje výrobě světlometů pro automobilový trh, je oficiálně uznána jako inovativní a efektivní způsob snižování emisí CO2 produkovaných automobily, což je cíl schválený legislativou EU. Modul tlumeného světla s diodami LED „E-Light“ zaručí potvrzené energetické úspory a umožní výrobcům aut připsat si k dobru 1 g CO2 na 1 km u každého vozidla, u něhož bude tento modul zabudován do světlometů.

Platné předpisy v EU se totiž snaží dosahovat postupného snižování emisí CO2 s tím, že počáteční limit do roku 2015 je 130 g CO2 na 1 km s postupným snižováním na 95 g CO2 na 1 km v roce 2020, přičemž za každý gram, o který bude tento limit překročen, se budou platit pokuty.

V případě, že průměrná hodnota emisí CO2 u automobilu překročí limitní hodnotu stanovenou zákonodárci, od roku 2012 bude muset jeho výrobce zaplatit za každé registrované vozidlo pokutu za překročení emisních limitů. Tato pokuta činí 5 euro za první g na 1 km nad limitní hodnotou, 15 euro za druhý g na 1 km nad limitní hodnotou, 25 euro za třetí g na 1 km nad limitní hodnotou až do 95 euro za všechny další g na 1 km nad limitní hodnotou.

Od roku 2019 se pokuta zvýší na 95 euro už od prvního gramu nad limitní hodnotou.

Právě modul E-Light společnosti Magneti Marelli byl Evropskou komisí uznán jako technologie, která při reálném provozu vozidla přispívá ke snižování emisí CO2 o přibližně 1 g na 1 km. Inovativní náplň modulu tlumeného světla s diodami LED „E-Light“ spočívá v pokročilém využití postupů lomu/odrazu prostřednictvím čoček, které mimořádně účinně koncentrují světelné paprsky vytvářené určitým počtem světelných diod (LED).

Během analytické a certifikační fáze tohoto řešení, v jejímž rámci se účinnost technologie E-Light při snižování emisí prokazovala, byla pro srovnání využita halogenová žárovka. I při srovnání příkonu ve wattech je rozdíl zcela evidentní: tlumené světlo s diodami LED E-Light využívá maximálně 17 - 20 wattů ve srovnání s 65 watty konvenční halogenové žárovky pro tlumené světlo, přičemž nabízí srovnatelný světelný výkon. Zároveň – díky barvě světla srovnatelné s denním světlem – je šetrný k našemu zraku.

„Rozhodnutí přijaté Evropskou komisí je pro nás velice důležité,“ uvedl Eugenio Razelli, výkonný ředitel společnosti Magneti Marelli, „jelikož skutečně potvrzuje účinnost pokročilé světelné technologie LED vyvinuté firmou Magneti Marelli Automotive Lighting v rámci přísného regulatorního rámce schváleného pro snižování emisí CO2 u vozidel, jenž v platnost vstoupí v roce 2020.“

„Technologie E-Light, kterou EU nedávno uznala jako ekoinovaci,“ pokračuje Razelli, „je klasické řešení, které přináší výhody všem: těží z něj výrobci aut, jelikož jim umožňuje dosáhnout potenciální úspory za úrovně emisí CO2 produkovaných jejich vozidly, a zároveň je zajímavá i pro koncového zákazníka, a to zejména z hlediska bezpečnosti, spolehlivosti a nižší spotřeby, jakož i designu. Technologie LED představuje revoluci ve světě osvětlení, a to nejen v automobilovém odvětví. Pro přijetí této technologie u automobilů je zapotřebí, aby systém automobilu umožňoval její zabudování a napojil ji na elektroniku, aby byl optimalizován její provoz. Rovněž míra využití konvenčních halogenových světlometů bude u automobilů postupně klesat: u některých nejvyšších tříd světlometů s plnou technologií LED už se nepoužívají vůbec a byly nahrazeny speciálně uspořádanými a elektronicky aktivovanými světelnými diodami.“

 

Dokumenty ke stažení: