
Více času na podstatné
Evropa chystá proměnit stará auta v cenné zdroje
Rada Evropské unie 17. června 2025 přijala svůj postoj k novému nařízení o vozidlech s ukončenou životností. Tento dokument zavádí požadavky, které zajistí, že nová vozidla budou navrhována tak, aby podporovala snadné opětovné použití, recyklaci a další využití materiálů. Mezi hlavní novinky patří povinný cíl pro obsah recyklovaných plastů ve vozech, ale také otevření možnosti pro budoucí stanovení cílů pro recyklovanou ocel, hliník a kritické suroviny.
„Nařízení o vozidlech s ukončenou životností je pro Evropu zlomové,“ říká Paulina Hennig-Kloska, polská ministryně pro klima a životní prostředí. „Pomůže snížit množství odpadu, omezí naši závislost na dovozu kritických surovin a posune automobilový průmysl do srdce oběhového hospodářství. Tato legislativa zároveň posílí konkurenceschopnost automobilového a recyklačního průmyslu a zjednoduší administrativu.“
Rozšíření působnosti i na nákladní automobily a speciální vozidla
Nová pravidla se netýkají pouze osobních automobilů a dodávek, ale nově zahrnují také těžké nákladní automobily, motocykly, čtyřkolky a vozidla pro zvláštní účely – například hasičské vozy, sanitky nebo mobilní jeřáby. I u těchto vozidel musí být konstrukce navržena tak, aby bylo možné snadno demontovat jednotlivé díly. Výrobci pak budou muset zavést strategii oběhovosti a označovat díly, aby bylo jejich využití po skončení životnosti co nejsnazší.
Přísnější pravidla pro prodej ojetých vozidel
Rada stanovila, že při každém převodu vlastnictví ojetého vozidla musí prodávající předložit doklad potvrzující, že vozidlo není „vozidlem s ukončenou životností“. Tento požadavek se však nebude vztahovat na běžný prodej mezi soukromými osobami, s výjimkou online prodejů, které představují větší riziko podvodů. Legislativně také byly zpřesněny definice „vozidel s ukončenou životností“ a zavedeny výjimky pro historická vozidla a veterány, která jsou obnovována a používána na silnicích.
Postupné zvyšování obsahu recyklovaných plastů
Nově bude povinný minimální obsah recyklovaných plastů ve vozidlech postupně růst: 15 % do 6 let od vstupu nařízení v platnost, 20 % do 8 let a 25 % do 10 let.
Evropská komise zároveň získává pravomoc udělit dočasné výjimky, pokud by například byly nedostatky v dostupnosti recyklovaných plastů nebo by jejich ceny byly příliš vysoké. Komise může také v budoucnu stanovit minimální podíly pro další recyklované materiály, jako je ocel, hliník či kritické suroviny.
Méně byrokracie, více efektivity
Aby se výrobcům vozidel snížila administrativní zátěž, bude strategie oběhovosti stanovena podle kategorií vozidel (například osobní automobily, dodávky), nikoli pro každý model zvlášť. Kromě toho bude zaveden tzv. digitální pas pro oběhovost vozidel, který usnadní sledování recyklovatelných materiálů a bude lépe koordinován s dalšími podobnými digitálními pasy v rámci EU.
Rozšířená odpovědnost výrobce
Nově bude platit rozšířená odpovědnost výrobce (EPR), což znamená, že výrobci budou odpovědní za celý životní cyklus vozidla, včetně nákladů na sběr, přepravu a recyklaci vyřazených vozidel. Členské státy získají větší flexibilitu při aplikaci EPR, aby mohly zohlednit například specifika vzdálených regionů nebo existující právní úpravy.
Výrobci také ponesou náklady za recyklaci vozidel, jejichž původce není znám nebo již neexistuje, v poměru k jejich podílu na trhu. V případě nákladních vozidel a motocyklů bude poplatek pokrývat celý proces recyklace, nejen sběr a likvidaci. U vozidel dovážených ze třetích zemí musí náklady na recyklaci hradit výrobce, který je uvedl na trh EU.
Přísná pravidla pro sběr a zpracování vozidel
Nařízení rovněž upřesňuje, kam musí být vozidla na konci životnosti doručena – buď do autorizovaného zpracovatelského zařízení, nebo na sběrné místo. Jsou stanoveny jasné podmínky pro skladování a odstranění nebezpečných látek (například kapalin), dále je stanoven časový limit pro drcení vozidel. Zákazem je smíšené drcení vozidel s jiným odpadem, pokud výstupní materiál nesplňuje kritéria kvality.
Kontroly vývozu ojetých vozidel
Aby se zabránilo „mizícím vozidlům“, tedy těm, která jsou nelegálně vyvezena mimo EU, jsou celní kontroly nyní navrženy jako plně automatizované, založené na řízení rizik. Členské státy budou moci nadále v rámci svých pravomocí kontrolovat vývoz vozidel tak, aby byla zajištěna jejich pojízdnost.