Více času na podstatné

Jak to s tou udržitelností aktuálně vlastně je? Evropský parlament přináší nové světlo

13.10.2025 19:45

Evropský parlament dnes zveřejnil tiskovou zprávu, která představuje jasný posun v legislativním směřování EU v oblasti udržitelnosti. Návrh vychází z tzv. „omnibus“ balíčku a usiluje o rovnováhu mezi ambiciózními cíli ESG regulace a praktickými možnostmi podniků. Hlavním cílem je zásadní zjednodušení pravidel pro reporting udržitelnosti a povinnosti v oblasti due diligence a současně výrazné omezení okruhu firem, kterých se přímá regulace týká. Nová pravidla mají být jednodušší, méně zatěžující a více „proporcionální“.

Původní „omnibus“ balíček, předložený Komisí v únoru 2025, již obsahoval ambici výrazně snížit administrativní zátěž pro střední a menší podniky, a to v rámci směrnic CSRD a CSDDD i přidružených standardů, jako je EU Taxonomie. Část těchto návrhů byla přijata v tzv. „stop-the-clock“ režimu, což umožnilo posun termínů vstupu v platnost některých povinností a pozastavení dalších pravidel, aby měly firmy více času na přípravu. V červnu 2025 pak Rada EU schválila svůj mandát pro vyjednávání, který navrhoval ještě razantnější úpravy oproti původní verzi Komise.

Nové stanovisko Evropského parlamentu stanovuje, že povinnost reportovat sociální a environmentální informace se bude vztahovat pouze na podniky s alespoň 1 000 zaměstnanci a ročním obratem nad 450 milionů eur. Menší firmy mohou data zveřejňovat dobrovolně podle dobrovolných standardů, sektorové normy se ruší a reporting se soustředí především na měřitelná kvantitativní data. Přechod na rizikově orientovaný přístup znamená, že firmy nebudou nuceny detailně mapovat celý dodavatelský řetězec, ale jen tam, kde existují jasné indicie možných negativních dopadů. Dohled nad dodržováním pravidel bude provádět příslušný orgán každého členského státu, přičemž maximální možná pokuta může dosáhnout až 5 % celosvětového obratu společnosti.

Pokud jde o due diligence, povinnost platí jen pro společnosti s více než 5 000 zaměstnanci a obratem nad 1,5 miliardy eur. Přechod z detailního „entity-based“ přístupu na obecnější „scope“ přístup znamená, že firmy budou posuzovat pouze oblasti s vyšším rizikem, nikoli celý dodavatelský řetězec. Některé činnosti mimo přímé partnery („tier 1“) mohou být zahrnuty jen při existenci jasných indicií rizika. Komise zároveň připravuje digitální portál typu „one-stop shop“ s pokyny, šablonami a standardy, aby firmy měly jednotný a přehledný nástroj pro plnění povinností a aby se snížila možnost rozdílného výkladu pravidel.

Nové návrhy neznamenají, že regulace mizí, jen se zužuje její oblast působnosti a přizpůsobuje se realitě – administrativní kapacita a náklady pro firmy jsou nyní výrazně zohledněny. Povinnosti zůstávají významné pro firmy, které jsou pod regulací, ale mají být jasnější, méně rozvedené a lépe předvídatelné.

Z pohledu EU jde o kompromis: udržitelnost se nyní soustředí na největší hráče, kteří mají kapacitu nést náklady, rizika i povinnost transparentnosti. To snižuje legislativní přetížení, ale zároveň otevírá prostor pro „šedé zóny“, kde menší podniky nebudou podléhat veřejné kontrole a jejich dopady zůstanou mimo dohled. Veřejně dostupná a srovnatelná data, klíčová pro investory, občanskou společnost a média, mohou být méně systematická.

Dalším krokem bude, pokud Evropský parlament na nadcházejícím plenárním zasedání schválí mandát výboru, zahájení trilogu mezi poslanci, vládami členských států a Komisí. Tyto rozhovory, plánované od 24. října, rozhodnou o finální podobě legislativy, včetně rozsahu povinností firem v oblasti udržitelnosti, reportingu a due diligence, a určí, jak se pravidla budou prakticky prosazovat v celé EU.