Více času na podstatné

Komise vyzývá k tomu, aby se environmentální udržitelnost stala nedílnou součástí systémů vzdělávání a odborné přípravy v EU

18.01.2022 22:11

Komise koncem minulého týdne zveřejnila návrh doporučení Rady o učení v zájmu environmentální udržitelnosti. Cílem návrhu je podpořit členské státy, školy, vysokoškolské instituce, nevládní organizace a všechny poskytovatele vzdělávání v tom, aby dokázali vybavit studenty znalostmi i dovednostmi se zaměřením na udržitelnost, změnu klimatu a životní prostředí. Nový evropský rámec kompetencí v oblasti udržitelnosti, který zveřejnilo Společné výzkumné středisko a jenž je ode dneška také k dispozici, mapuje kompetence potřebné pro ekologickou transformaci, mezi něž patří kritické myšlení, schopnost chopit se iniciativy, respektování přírody a porozumění vlivu každodenních činností a rozhodnutí na životní prostředí a celosvětové klima.

Komise v návrhu vyzývá členské státy k těmto krokům:

  • poskytnout účastníkům vzdělávání všech věkových kategorií přístup ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání a odborné přípravě v oblasti změny klimatu, biologické rozmanitosti a udržitelnosti,
  • zavést učení v zájmu environmentální udržitelnosti jako prioritní prvek v politikách a programech v oblasti vzdělávání a odborné přípravy s cílem toto odvětví podpořit a umožnit mu přispívat k ekologické transformaci,
  • podněcovat a podporovat celoinstitucionální přístupy k udržitelnosti, které zahrnují výuku a učení, vizi, plánování a správu, aktivní účast studentů a zaměstnanců, správu budov a zdrojů a partnerství s místními a širšími komunitami,
  • mobilizovat vnitrostátní fondy a fondy EU na investice do udržitelné a ekologické infrastruktury, odborné přípravy, nástrojů a zdrojů s cílem zvýšit odolnost vzdělávání a odborné přípravy a jejich připravenost na ekologickou transformaci.

 

Na dotaz v průzkumu Eurobarometr, jaké by měly být hlavní priority EU v nadcházejících letech, staví mladí lidé na první místo ochranu životního prostředí a boj proti změně klimatu (67 %), po nichž následuje zlepšení vzdělávání a odborné přípravy (56 %). To ukazuje, že je důležité jednat.

V programu Erasmus+ na období 2021–2027 se rovněž klade silný důraz na ekologickou transformaci v oblasti vzdělávání a odborné přípravy. V ročním pracovním programu na rok 2022 budou upřednostněny projekty, které rozvíjejí kompetence a dovednosti v environmentální oblasti, vzdělávací programy zaměřené na budoucnost a plánované přístupy k udržitelnosti ze strany poskytovatelů vzdělávání. V rámci zvláštní výzvy k předkládání návrhů na rozsáhlé projekty budou vyčleněny finanční prostředky na identifikaci, rozvoj a testování inovativních přístupů ke vzdělávání v zájmu environmentální udržitelnosti. Komise rovněž pedagogům nabídne příležitosti k odborné přípravě a přístup ke komunitám pro sdílení praktických postupů, a to prostřednictvím portálů School Education Gateway a eTwinning. Nový portál Evropského prostoru vzdělávání, který zřídila Komise, umožňuje snadný přístup k informacím o vzdělávání a odborné přípravě v EU, včetně konkrétních informací o ekologickém vzdělávání.

 

Další kroky

Návrh Komise projednají členské státy a a poté jej schválí ministři školství zemí EU. Komise podpoří provádění doporučení prostřednictvím vzdělávání a výměn mezi členskými státy, zúčastněnými stranami a partnerskými zeměmi.

 

Souvislosti

Při přípravě návrhu vedla Komise rozsáhlé konzultace o tom, jaký je nyní v Evropské unii současný stav možností vzdělávání v zájmu environmentální udržitelnosti. Ve veřejném průzkumu, který probíhal od června do září 2021, bylo zasláno více než 1 300 odpovědí a 95 stanovisek. Další příspěvky zazněly na řadě online konzultačních seminářů s tvůrci politik, učiteli, mládežnickými organizacemi, sociálními partnery, výzkumnými pracovníky a jinými zainteresovanými subjekty a organizacemi. Konzultace podtrhly zásadní úlohu vzdělávání a odborné přípravy při tom, aby lidé porozuměli významu udržitelnosti životního prostředí a dokázali náležitě jednat.

Ve zmíněném veřejném průzkumu 71 % respondentů uvedlo, že vzdělávání a odborná příprava jsou v tomto ohledu nejdůležitější, a to více než veřejné orgány a vlády (56 %) a sdělovací prostředky (34 %). Za hlavní prioritu činnosti dotazované osoby považují, aby učitelé, školitelé, vedoucí mládeže a akademičtí pracovníci měli dostatek příležitostí ke kvalitnímu profesnímu rozvoji se zaměřením na životní prostředí a udržitelnost a dále, aby se udržitelnost stala průřezovým tématem ve vzdělávacích a studijních programech.

 

Další informace:

  • GreenComp – Evropský rámec kompetencí v oblasti udržitelnosti v rámci Vědeckého střediska