Více času na podstatné

Marek Dospiva pro E15: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu

15.07.2014 07:43

Ministerstvo životního prostředí nedávno zrušilo své původní kladné stanovisko k EIA na výstavbu letiště ve Vodochodech, které Penta dlouho plánuje. Podle spolumajitele Penty Marka Dospivy je hodnota projektu tři miliardy korun, firma jeho přípravou strávila pět let času a za posudky utratila desítky milionů. „V rozhodnutí rezortu byla řada chyb. Máme za to, že náměstkyně Peštová, která rozhodnutí vydala, vůbec není formálně a odborně způsobilá kladné stanovisko k EIA posuzovat a zrušit,“ upozorňuje Dospiva. Penta se proti rozhodnutí ministerstva odvolala. Níže uvádíme text týkající se EIA, odkaz na celý rozhovor najdete pod článkem.

 

E15: Penta dlouho plánovala výstavbu letiště ve Vodochodech. Ministerstvo životního prostředí nedávno vydalo negativní stanovisko k EIA. Co bude teď ?

Podali jsme rozklad proti rozhodnutí ministerstva životního prostředí, respektive proti odebrání původního kladného stanoviska k EIA. Považujeme to za nezákonné a bezdůvodné. Věříme, že rozkladová komise naše argumenty věcně posoudí a zruší rozhodnutí náměstkyně ministerstva. Máme řadu signálů, že argumenty, které použila ve svém stanovisku k naší EIA – tedy námitku kumulativního hluku – začínají používat řady aktivistů a zájmových skupin k zastavení různých jiných projektů po celém Česku a hlavně v Praze. Považujeme rozhodnutí ministerstva v naší EIA za nešťastné. Navíc tento precedent může paralyzovat stavební činnost v celém Česku. 

 

E15: Co je podstatou námitky „kumulativního hluku“?

Určení kumulativního hluku znamená, že když stavíte letiště, musíte vypočítat, jaký je kumulativní dopad hluku na zdraví obyvatel ze samotného provozu letiště, jaký je dopad silničního hluku, případně jiných, které se nacházejí v okolí, například z továrny. My jsme postupovali přesně tak, jak se postupovalo roky, měli jsme vyjádření krajské hygienické stanice, která je kompetentním orgánem, drželi jsme se osvědčené metodiky. Ministerstvo nám v nedávném rozhodnutí sdělilo, že je to nedostatečné. Zároveň ale neříká, jak při stanovení kumulativního hluku postupovat. Není to jediné selhání, v rozhodnutí rezortu byla řada dalších chyb. Máme za to, že náměstkyně Peštová, která rozhodnutí vydala, není formálně a odborně způsobilá stanovisko k EIA posuzovat a zrušit.


E15: Jak budete dál postupovat?

Ministerstvo přijalo náš rozklad a bude se jím zabývat rozkladová komise. Bohužel existuje možnost, že i kdyby se komise vyjádřila v náš prospěch, ministr to nemusí respektovat. Pokud se tak stane, nabude právní moci rozhodnutí ministerstva o zrušení kladného stanoviska k EIA. Pak nám musí rezort říci, co se s EIA stane. Jaký bude další proces. To my nevíme.

 

E15: Co byste dělali? To byste nemohli začít stavět?

EIA je jen posudek. Bez kladné EIA se ale nedá vydat územní rozhodnutí a stavební povolení. Musíme počkat na rozhodnutí o našem rozkladu.

 

E15: Kolik příprava projektu stála?

Desítky milionů korun. Trvá to pět let, všechny studie, měření, lidi, kteří na tom pracovali… V případě, že náš rozklad neskončí úspěšně, jsme připraveni se bránit soudně. Hodnota projektu je tři miliardy korun.

 

E15: Soudně, nebo arbitráží?

Počkejme si, jaké rozhodnutí ministr přijme. Arbitráž by mohla teoreticky nastat až poté, co bychom využili všechny právní prostředky a postupy, které česká legislativa umožňuje.

 

E15: Žalovali byste ministerstvo životního prostředí?

Příslušné rozhodnutí vydalo ministerstvo životního prostředí.

 

Čtěte také:

ČN: Letiště Vodochody ke zrušení ekologického posudku podá rozklad (18.6.2014)

MŽP zrušilo souhlasné stanovisko EIA k rozšíření letiště Vodochody, důvodem byl hluk a vodní hospodářství (13.6.2014)


 

Zdroj: E15 (Celý rozhovor ZDE)