Více času na podstatné

MPO představilo novinky v oblasti proexportní politiky a plány na poli výzkumu, vývoje a inovací

08.10.2013 09:22

Hnací silou zvyšování produktivity a konkurenceschopnosti české ekonomiky zůstávají především exportní odvětví. V podmínkách mimořádně nízké domácí poptávky je export jediným zdrojem růstu HDP a tvorby pracovních míst. "Úspěch a konkurenceschopnost tuzemských firem a podnikatelů závisí především na nich samotných. Státní správa jim však musí vytvářet takové podmínky, které jejich schopnost prosadit se na zahraničních trzích nebudou brzdit, ale naopak akcelerovat, a to se nám začíná dařit," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala. MPO a jím řízené agentury umí být nápomocny s výběrem možného obchodního partnera, dokážou připravit analýzu příležitostí i překážek na zahraničním trhu, poradit s nejvhodnější strategií přístupu na trh i zprostředkovat konkurenceschopné financování. Stále je však co zlepšovat a MPO hledá další možnosti, jak servis pro vývozce a investory dále zkvalitnit.

MPO vytváří síť zahraničních kanceláří, jejichž úkolem je především zajistit obchodní příležitosti pro české firmy a poskytovat zpravodajství a asistenci na místě. Záměrem celého projektu je pokrytí všech důležitých trhů, především pak prioritních a zájmových zemí. Působnost a akreditace zahraničních kanceláří MPO je realizována v součinnosti s Ministerstvem zahraničních věcí na základě vzájemné dohody z července 2013 a v úzké součinnosti s podnikatelskými reprezentacemi. V tuto chvíli plně funguje 44 zahraničních kanceláří, přičemž do konce r. 2013 se jejich počet zvýší na 56, dalších 6 bude v konečné fázi přípravy (výběrová řízení probíhají dle plánu). S dalšími kancelářemi se počítá v prvním kvartálu příštího roku.

V souvislosti s naplňováním cílů Exportní strategie připravilo MPO inovovanou nabídku služeb pro exportéry nově v podobě balíčků za paušální platby (zohledňující velikost firem a význam teritoria), poskytovanou od 1. ledna 2013 společně zahraniční sítí MPO, centrálou CzechTrade a regionálními kontaktními místy. O tom, že, nová nabídka služeb zaujala exportéry, svědčí např. velký zájem firem o letošní Meeting Point CzechTrade, kterého se zúčastnilo o 56 % firem více než v roce 2012. Také stoupl počet jednání s klienty o 54 %, 88 % klientů služby přinesly úsporu času, více než 73 % klientů přinesly nové služby úsporu nákladů a více než 97 % klientů by je doporučilo svým partnerům. Naše služby využilo k dnešnímu dni již 1 782 firem.

V oblasti proexportního zpravodajství ze zahraničních teritorií připravilo MPO nový web Zpravodajství pro export, který je realizován v rámci jednotného webového rozhraní na portále BusinessInfo.cz. Pozornost byla věnována také vývoji technologií Klientské zóny pro podnikatele a Partnerské zóny pro zapojené partnery. Reagujeme na požadavky podnikatelských svazů a plánujeme tak více zpřístupnit sdílený informační prostor SINPRO. Tento projekt vychází z faktu, že exportérům je jedno, která instituce jim poskytuje informace o podpoře exportu a internacionalizaci, chtějí se dostat k informacím, jednoduše, rychle a pohodlně. Naším záměrem je připravit nejen komplexní meziresortní zpravodajský systém pro naše podnikatele, ale i zefektivnit výměnu informací mezi subjekty státní správy a odstranit duplicity.

Je připraven nový projekt Společná účast na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí 2013 — 2014. Realizátorem tohoto projektu podporovaného ze strukturálních fondů z programu MARKETING je agentura CzechTrade. Cílem projektu je poskytnout prostřednictvím společné účasti na vybraných specializovaných veletrzích a výstavách cílovým skupinám — profesním organizacím a individuálním podnikům, zejména malým a středním — zvýhodněné služby zaměřené na zvyšování konkurenceschopnosti výrobků a služeb firem se sídlem v ČR na zahraničních trzích.

Realizujeme projekt One Stop Shop pro exportéry, jehož cílem je v maximální možné míře přenášet služby státu do českých regionů, aby byly blíže podnikatelům. Konkrétně to znamená, že se prostřednictvím 13 regionálních kanceláří CzechInvest/MPO snažíme zefektivnit a usnadnit přístup exportérů k relevantním informacím a zjednodušit administrativní a povolovací procesy při exportních aktivitách českých firem.

Průběžné výsledky zahraničního obchodu ČR v roce 2013 ukazují, že proces diverzifikace českého vývozu pokračuje i za ztížených podmínek, vyvolaných dosavadní stagnací hospodářského vývoje v ČR. Exportní aktivity do prioritních a zájmových zemí podporují postupný návrat českého vývozu směrem k plusovým hodnotám. Za období leden — červenec 2013 český vývoz do zemí EU meziročně poklesl o 2 %. Za stejné období však český vývoz do prioritních a zájmových zemí stoupl o téměř 3 %, z toho u prioritních zemí o 1,5 % a u zájmových zemí dokonce o téměř 5 %. Celkový český vývoz za leden — červenec 2013 tak v meziročním porovnání poklesl na úroveň 98,9 %, přičemž výpadek ve výši 1,1 % byl tak nižší než celkový pokles HDP, který za toto období činil cca 2 %. Podle statistiky za leden — červenec 2013 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku poklesl podíl zemí EU na celkovém vývozu ČR z 81,5 % na 80,8 %, u skupiny prioritních a zájmových zemí však vzrostl z 16,2 % na 16,8 %. Tyto procentní změny se mohou zdát jako velmi malé. Je však třeba si uvědomit, že jediný procentní bod v českém vývozu za leden až červenec t.r. představuje částku téměř 18 miliard Kč.

Aktuální aktivity MPO na poli výzkumu, vývoje a inovací

Ministerstvo průmyslu a obchodu musí při podpoře výzkumu, vývoje a inovací vycházet z omezeného rozpočtového rámce, který se má ve výhledu ještě snižovat. I přesto se v uplynulých dnech při přípravě státního rozpočtu na rok 2014, schváleného vládou 25. 9. 2013, podařilo pro aplikovaný výzkum a vývoj s využitím v průmyslu prosadit navýšení prostředků prostřednictvím programu ALFA, který je implementován Technologickou agenturou ČR. V roce 2014 tak bude možné v rámci tohoto programu vyhlásit další veřejnou soutěž.

Dalším důležitým krokem při podpoře výzkumu, vývoje a inovací pro potřeby průmyslu je rovněž příprava nového programu, pracovně nazvaného Epsilon, který by měl navazovat na programy TIP a ALFA. MPO tímto krokem realizuje vládou schválenou Národní politiku výzkumu, vývoje a inovací na léta 2009 až 2015, kde je uveden jako samostatné opatření v gesci MPO a TA ČR. Program bude naplňovat Národní priority na poli výzkumu, vývoje a inovací především v oblasti konkurenceschopné ekonomiky, energetiky a materiálů.

Aktuálně řešenou systémovou otázkou je pak novelizace zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Tyto práce koordinuje Rada pro výzkum, vývoj a inovace. Prvním dílčím cílem je připravit jednotlivé okruhy potřebných a navrhovaných změn a sloučit všechny dosavadní legislativní práce v této oblasti. Jedním z hlavních úkolů novely bude specifikace podpory inovací, která dosud v tomto předpisu prakticky řešena nebyla. Orgánem odpovědným za tuto oblast by mělo být MPO.

Velkou výzvou pro MPO je příprava nového Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost na roky 2014 — 2020. Kromě řady nástrojů využívaných již v současnosti by měla být nově zařazena též podpora aplikovaného výzkumu a vývoje a zvažovány jsou další možnosti podpory spolupráce podnikového, výzkumného a veřejného sektoru. Obecně lze konstatovat, že se MPO zaměří více na rozvoj finančních nástrojů pro podporu inovací, jako jsou záruky za úvěry nebo rizikový kapitál. Cílem je stimulace trhu s rizikovým kapitálem a celkové zvýšení soukromých investic do výzkumu, vývoje a inovací.

 

Přílohy ke stažení

 

Zdroj: MPO