Průměrný nový osobní automobil prodaný v EU byl v roce 2012 o 9 % palivově efektivnější než před třemi roky. S ohledem na nižší spotřebu paliva produkoval méně škodlivých emisí, a způsoboval proto menší škody na životním prostředí, uvádí ve své aktualitě Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). Za příčiny tohoto zlepšení je možné označit vývoj technologií v automobilovém průmyslu, ekonomickou krizi, která spotřebitele nutí nakupovat menší automobily, i nárůst podílu dieselových vozidel ve vozovém parku, která mají nižší spotřebu paliva a produkují méně emisí CO2 než vozidla benzínová.
Průměrné emise CO2 produkované v roce 2012 novými vozidly v EU se snížily o 2,6 % na 132,2 g CO2/km a směřují tak splnění krátkodobého cíle 130 g CO2/km do roku 2015. Do roku 2020 by měly emise dále poklesnout na 95 g CO2/km za celý vozový park nově registrovaných vozidel. Pro jednotlivé výrobce automobilů stanoví evropská legislativa individuální cíle, které jsou závislé na parametrech vyráběných vozidel. Informaci o naplňování těchto cílů poskytne EEA později v tomto roce.
V roce 2012 se v EU prodalo cca 12 milionů nových osobních vozidel, dieselové automobily představují 55 % vozového parku nových vozidel. Ekologicky nejefektivnější nová vozidla mají v Dánsku (117 g CO2/km) a v Portugalsku (118 g CO2/km), nejméně naopak v Lotyšsku a Estonsku, kde se průměrná produkce CO2 z nových vozidel pohybuje okolo 150 g/km. Podrobná data o emisích CO2 z osobních automobilů jsou k dispozici ke stažení na webových stránkách EEA.
Zdroj: CENIA