Více času na podstatné

Novinky z operačního programu životní prostředí

20.02.2015 11:24

Dne 18. 12. 2014 Evropská komise schválila aktualizaci Programového dokumentu OPŽP pro období 2007 - 2013. Došlo k úpravě finančních plánů na základě automatického zrušení závazku pro neplnění pravidla N+2/N+3. Snížení finančních prostředků bylo provedeno v prioritních osách 1, 2, 4, 5, 6 a 8. Do finančních tabulek byla promítnuta realokace finančních prostředků, která byla provedena s cílem dosáhnout maximálního čerpání OPŽP v roce 2014 a 2015. Do dokumentu byla promítnuta změna právních předpisů v oblasti veřejné podpory a organizační změna na ŘO OPŽP.

 

Administrace RoPD a financování v OPŽP jsou plně obnoveny

V letošním roce bylo dosud možné vydávat Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD) a financovat projekty z OPŽP 2007-2013 pouze v omezeném rozsahu. Aktuálně byly dokončeny veškeré činnosti související s přechodem všech dotčených informačních systémů na běžný provoz roku 2015 a příjemci podpory proto mohou počínaje dnešním dnem pokračovat v administraci a financování projektů.

 

  • v rámci procesu administrace nových RoPD lze definovat zdroje financování a po jejich odeslání ve work-flow v IS Bene-fill vyplňovat Finančně platební kalendáře (FPK) a zasílat je prostřednictvím work-flow ke schválení příslušnému finančnímu manažerovi (FM);
  • aktualizovat průběžné FPK:
    • u projektů financovaných v roce 2014 budou FPK zároveň sloužit jako Finanční vypořádání (viz Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory, kap. 8.7), v tomto případě vytištěné a podepsané FPK zašlete příslušnému FM, odeslání potvrďte ve work-flow v IS Bene-fill;
    • v případě, že projekt je dofinancován, uveďte do komentáře k FPK, že nedočerpané finanční prostředky evidované ve FPK již nebudou čerpány;
    • doporučujeme aktualizaci FPK provádět i s ohledem na termíny ukončení projektových prací, schválení konečné fakturace a následné podání finální Žádosti o platbu;
  • podávat Žádosti o platbu (ŽoP) při splnění následujících podmínek:
  • u předmětného projektu jsou schváleny faktury projektovým manažerem (PM); pokud faktury zadané v IS Bene-fill dosud nebyly schváleny, obraťte se na příslušného PM;
  • v roce 2015 je schválený FPK s finančními prostředky na příslušné čtvrtletí; pokud poslední schválený FPK je z roku 2014, je nejprve nutné vyplnit nový FPK a prostřednictvím work-flow v IS Bene-fill ho zaslat ke schválení příslušnému FM.

 

Zveřejnění závazných modelů FA pro Prioritní osu 7

V sekci Dokumenty ke stažení na webu OPŽP a dále v Elektronickém prostředí pro žadatele BENE-FILL, sekci Dokumenty ke stažení, byly zveřejněny závazné nástroje pro zpracování Finanční analýzy (FA) pro Prioritní osu 7 Operačního programu Životní prostředí 2007-2013.

Soubor aktualizovaných modelů Provozní ztráty, verze 22.0 a obecných modelů, verze 19.0, obsahuje vedle výpočetních modelů také doprovodné metodické texty, vypracované modelové příklady a uživatelské manuály s informacemi ke zpracování. Použití těchto nástrojů je povinné v rámci 65. výzvy pro individuální projekty, které generují příjem dle článku 55 Nařízení Rady 1083/2006. Pro projekty, u nichž je předpoklad režimu „provozní ztráty" projektu, vyplní Žadatel/Zpracovatel model „Provozní ztráta". Model je obecně uzpůsoben jak pro projekty výstavby zcela nové infrastruktury (projekt na tzv. „zelené louce"), tak i projekty obsahující rekonstrukce/rozšíření stávající infrastruktury (tzv. „přírůstkový" přístup).

U projektů, které neprokáží provozní ztrátu v souladu s podmínkami uvedenými v manuálu k modelu Provozní ztráta, příp. přílohách, ověří Žadatel/Zpracovatel postup vyplnění modelu Provozní ztráta/ finanční analýzy s odpovědnými pracovníky SFŽP. V případě pochybností kontaktuje Žadatel/Zpracovatel Oddělení projektové podpory na e-mailu dotazy.fea@sfzp.cz.

 

Dokument ke stažení:

Aktualizovaný Programový dokument

 

 

Zdroj: OPŽP