Více času na podstatné

Ohlašování prostřednictvím ISPOP v roce 2017

09.02.2017 13:29

 

Ohlašování dat za rok 2016 prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) dle platné právní úpravy začalo 1. 1. 2017. Interaktivní PDF formuláře pro plnění jednotlivých ohlašovacích povinností byly pro ohlašovatele nasazeny 23. 12. 2016. Jejich přehled uvádí přiložená tabulka. Oproti předešlému ohlašovacímu období došlo v ISPOP k následujícím změnám:

Dne 5. 8. 2016 vyšla ve Sbírce zákonů novela zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon č. 255/2016 Sb.), s účinností od 1. 9. 2016. Hlavním cílem novely bylo snížení administrativní zátěže jak podnikatelských subjektů (ohlašovatelů) tak státní správy – a to v podobě zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím ISPOP, přesného vymezení rozsahu evidence údajů pro ohlašování do IRZ a tím i snížení počtu ohlašovatelů do IRZ a specifikace způsobu vkládání plné moci do ISPOP.

 

Automatická autorizace zaslaných hlášení

Podle novely zákona probíhá u všech odeslaných hlášení do ISPOP po 1. 9. 2016 automatická autorizace. Automatická autorizace hlášení znamená, že po odeslání validního hlášení do systému ISPOP proběhne autorizace okamžitě (automaticky) systémem a hlášení je automaticky přiděleno ověřovateli (ORP, KÚ, MŽP, ...).

Automatická autorizace hlášení také znamená, že uživatelům již nebude emailem zasílán dokument k listinné autorizaci, tzv. „Potvrzení údajů odeslaných elektronicky do ISPOP“, který bylo nutné vytisknout, podepsat a zaslat poštou na adresu CENIA. Dále nebude nutné do hlášení vkládat kvalifikovaný elektronický podpis z důvodu autorizace. Samozřejmě, hlášení obsahující elektronický podpis budou i nadále zpracována.

Aby mohla být ověřena oprávněnost uživatele za daný subjekt zasílat hlášení, bude V ISPOP nově probíhat kontrola příslušnosti uživatele k subjektu, za který je hlášení podáváno. Odeslat hlášení bude moci pouze uživatel, který je:

  • uživatelem subjektu (Správcem subjektu nebo Běžným uživatelem), za který je ohlašováno nebo
  • zmocněncem pro daný subjekt – má v ISPOP schválenou vazbu k danému subjektu přes zmocnění.

 

Při odeslání hlášení webovou službou (tlačítkem „Odeslat on-line do ISPOP“ v PDF formuláři či komerčním software) ISPOP zkontroluje, zda uváděné přístupové údaje při odesílání hlášení (přihlašovací jméno a heslo) odpovídají uživatelům, vedeným v registru uživatelů ISPOP u ohlašovaného subjektu. Při odeslání hlášení prostřednictvím datové schránky ISPOP (tlačítkem „Odeslat do datové schránky“ v PDF formuláři či přímo přes datovou schránku odesílatele) systém zkontroluje ID datové schránky, ze které je hlášení zasláno – musí se jednat o ID datové schránky subjektu, za který je ohlašováno, nebo o datovou schránku zmocněnce.

ISPOP přebírá informace o subjektu z Informačního systému základních registrů. Pokud chce subjekt pro odeslání hlášení využívat datovou schránku, musí mít tuto datovou schránku evidovanou v základních registrech.

Upozorňujeme uživatele, že způsob autorizace registračních formulářů zůstává stejný! Automatická autorizace se týká pouze odeslaných hlášení.

 

Změny v ohlašování do Integrovaného registru znečišťování (IRZ)

Novela zákona přináší i změnu pro ohlašování údajů do IRZ v roce 2017 (za rok 2016). Zákon nově zavádí v Příloze č. 2 výčet vyjmenovaných činností (včetně prahových hodnot), na které se vztahuje ohlašovací povinnost do IRZ.

Hlášení IRZ bude v roce 2017 podávat pouze ten, kdo:

  • provozuje E-PRTR činnost dle přílohy č. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006 a/nebo
  • provozuje „Činnosti podle § 3 odst. 2”, uvedené v příloze zákona č. 25/2008 Sb., které jsou nad rámec E-PRTR činností.

 

Z důvodu platnosti novely zákona již nebude možné v roce 2017 podat hlášení za rok 2016 s činností „10 Vlastní činnost“ (tu bylo možné ohlásit pouze v roce 2016 za rok 2015).

 

Zasílání plných mocí do ISPOP

Dosud bylo možné podle zákona č. 25/2008 Sb., zasílat plné moci zmocněnců (externích poradců) buď přímo přes ISPOP nebo datovou schránkou ISPOP.

Od 1. 9. 2016 je možné vkládání plným mocí pouze prostřednictvím ISPOP. Zaslané plné moci jiným způsobem (datovou schránkou ISPOP, datovou schránkou CENIA, poštou, ...), nebudou zpracovány – nedojde k vytvoření vazby mezi zmocněncem a zmocnitelem v ISPOP.

 

Další novinky pro rok 2017

U všech formulářů (ohlašovacích povinností) v agendě odpadů došlo v návaznosti na legislativní změny ke změnám oproti roku 2016. Největší změny proběhly ve formuláři Hlášení o produkci a nakládání s odpady (Manuál k vyplnění formuláře F_ODP_PROD je k dispozici na stránkách ISPOP – Jak podat hlášení – Manuály a návody1) a ve formuláři Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady (Metodická příručka je k dispozici na stránkách MŽP2).

Provozovatelé kolektivních systémů v oblasti zpětného odběru baterií a akumulátorů, a pneumatik jsou povinni přikládat přílohu „Náklady a výnosy související se zajišťováním plnění povinností výrobců baterií a akumulátorů, se kterými provozovatel kolektivního systému uzavřel smlouvu o společném plnění“ a „Náklady a výnosy související se zajišťováním plnění povinností povinných osob, se kterými provozovatel kolektivního systému uzavřel smlouvu o společném plnění“ ve formátu XLS  k ročním zprávám. Vzory příloh, které jsou v souladu s přílohou č. 3 vyhlášky č. 248/2015 Sb., o podrobnostech provádění zpětného odběru pneumatik a s přílohou č. 3 vyhlášky č. 170/2010 Sb., o bateriích a akumulátorech, jsou nově k dispozici na stránkách ISPOP v sekci ISPOP – Ohlašování v roce 2017 – Hlášení – Odpady a obaly3).

V průběhu loňského roku došlo ke zprovoznění elektronického systému pro hodnocení nebezpečných vlastností odpadů (HNVO). Veškeré informace k systému jsou uvedeny na webových stránkách systému4).

Odbor odpadů Ministerstva životního prostředí vydal v prosinci 2016 sdělení k plnění povinnosti ohlašování přepravy nebezpečných odpadů podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění a vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění. Dle zákona se od 1. 1. 2017 má při evidenci přepravy nebezpečných odpadů postupovat podle § 40 zákona o odpadech, přeprava by tedy měla být ohlašována prostřednictvím modulu ISPOP. V současné době je však modul ISPOP pro ohlašování přepravy nebezpečných odpadů v přípravné fázi – povinné osoby budou proto plnit své zákonné povinnosti při ohlašování přepravy nebezpečných odpadů v souladu s § 40 odst. 8 zákona o odpadech. Sdělení je možné stáhnout přímo na stránkách ministerstva5).

 

Technická podpora pro ohlašovací období 2017

Od 2. 1. 2017 je v provozu telefonická podpora pro technickou pomoc v ohlašovacím období. Pro tento účel byla opět zprovozněna linka 267 125 267.  Oproti minulým rokům je letos linka v provozu pouze v úředních dnech, tj. PO a ST, a to od 9 do 15 hodin. Stejně jako v minulých letech mají ohlašovatelé možnost využít písemnou podporu EnviHELP6). Provozní doba písemné podpory je každý všední den od 8 do 16 hodin.  Dále je možné využít manuály a návody dostupné na stránkách ISPOP1) a také nápovědy ve tvaru otazníků přímo ve formulářích.

 

Použité odkazy:

  1. https://www.ispop.cz/magnoliaPublic/cenia-project/jak_podat_hlaseni/manualy.html
  2. https://mzp.cz/cz/nova_evidence_odpadu_prirucka_2016
  3. https://www.ispop.cz/magnoliaPublic/cenia-project/uvod/ohlasovani-aktualne/hlaseni-odpady.html#jump5
  4. www.hnvo.cz
  5. https://www.mzp.cz/cz/povinnosti_pri_preprave_odpadu_2017
  6. https://helpdesk.cenia.cz

 

Čtěte také:

  • Kompletní přehled ohlašovacích povinností na rok 2017 najdete ZDE
 

 

Zdroj: Odpadové fórum 2/2017

Autor: Bc. Petra Váňová (CENIA, česká informační agentura životního prostředí)