Více času na podstatné

Poslanec Zahradník k novele obalového zákona: Obor druhotných surovin trpí velmi výraznou cykličností

11.02.2014 14:51

V pozměňovacím návrhu k novele zákona o obalech poslanec Zahradník (ODS) upozorňuje že navržené cíle, a to včetně těch navržených pro rok 2016, sice splnitelné jsou ale, že celý obor druhotných surovin trpí velmi výraznou cykličností. Poslední propad tohoto trhu nastal na přelomu roku 2008 a 2009, kdy se během zhruba dvou měsíců zcela propadla poptávka po vytříděných odpadech, a to nejen ve smyslu poklesu ceny, ale doslova došlo k nulovému odbytu, kdy nebylo možné odpady předat ke zpracování ani za nulovou cenu. V té době bylo nutné situaci řešit mimořádným opatřením za spolupráce průmyslu a komunální sféry. Byl přijat tzv. Stabilizační program tříděného sběru, který sice znamenal poměrně vysoké náklady jak pro průmysl, tak i pro obce, ale zastavil prudký propad recyklace. Poslanec Zahradník se domnívá, že bezpečné cíle recyklace by měly být stanoveny vždy zhruba o jednu desetinu pod úroveň dosažitelnou při normálním stavu trhu.

 

Odůvodnění pozměňovacího návrhu poslance Jana Zahradníka:

Především je nutné konstatovat, že navržené cíle, a to včetně těch navržených pro rok 2016, splnitelné jsou.

Problémem je ovšem skutečnost, že v roce 2012 byla situace na trhu druhotných surovin velmi příznivá a odbyt vytříděných odpadů velmi snadný. Přitom situace se může kdykoli poměrně razantně změnit, protože celý obor druhotných surovin trpí velmi výraznou cykličností. Poslední propad tohoto trhu nastal na přelomu roku 2008 a 2009, kdy se během zhruba dvou měsíců zcela propadla poptávka po vytříděných odpadech, a to nejen ve smyslu poklesu ceny, ale doslova došlo k nulovému odbytu, kdy nebylo možné odpady předat ke zpracování ani za nulovou cenu. V té době bylo nutné situaci řešit mimořádným opatřením, kdy byl za spolupráce průmyslu (Hospodářské komory, Potravinářské komory a CICPEN) a komunální sféry (Svaz měst a obcí) přijat tzv. Stabilizační program tříděného sběru, který sice znamenal poměrně vysoké náklady (asi 45% nad běžnou úroveň) jak pro průmysl, tak i pro obce, ale zastavil prudký propad recyklace. I tak došlo k poklesu přibližně o desetinu a současně se snížila aktivní účast obyvatel na třídění odpadu ze 72% na 64%.

Z uvedené nedávné zkušenosti lze tedy poměrně snadno usoudit, že bezpečné cíle recyklace by měly být stanoveny vždy zhruba o jednu desetinu pod úroveň dosažitelnou při normálním stavu trhu. To znamená, že pro papír by neměly přesáhnout 80%, pro sklo 73% a plasty 55%. Kovy jsou přitom specifickým problémem. U nich paradoxně klesá recyklace při vysoké ceně šrotu, a to proto, že v takovém období kovy mizí z oficiální evidence odpadu díky zvýšenému rozsahu nelegálního nakládání s nimi. Rovněž je nutné vzít v úvahu, že recyklace kovu je z velké části realizována magnetickou separací ve spalovnách komunálního odpadu. Stačí výpadek provozu jedné spalovny, jako tomu bylo před čtyřmi lety během rekonstrukce Brněnské spalovny a celostátní míra recyklace klesne zhruba o čtvrtinu. Bezpečný cíl recyklace kovových obalů je tedy okolo 55%. Další velmi problémovou komoditou je dřevo. Česká republika má vysokou produkci dřeva, což samo o sobě významně omezuje poptávku po dřevěném recyklátu. Navíc se rozvíjí dotované spalování dřevní štěpky, které postupně pohlcuje veškerý dřevní odpad. Zajistit recyklaci dřeva tedy znamená provádět recyklaci pro recyklaci a přitom tuto recyklaci dotovat tak, aby byla výhodnější než dotované spalování štěpky. Proto recyklace dřeva klesá a je stále ekonomicky náročnější. Za bezpečný cíl je tedy vhodné považovat spíše číslo 15%.

Je přitom všem nutné vzít v úvahu, že pokud ekonomický cyklus neumožní splnit zákonem stanovené cíle recyklace, pak by se okamžitě prakticky všechny výrobní podniky a i všichni obchodníci v ČR dostali do situace, kdy by na ně ČIŽP měla uplatnit pokuty pro neplnění zákona, a to ve výši až 10 milionů Kč.

 

Požadovaný rozsah recyklace a celkového využití obalového odpadu dle návrhu poslace Zahradníka:

 

A: recyklace    B: celkové využití


Odpady z obalů

do 31. 12. 2013

do 31. 12. 2014

do 31. 12. 2015

do 31. 12. 2016

A

B

A

B

A

B

A

B

%

%

%

%

%

%

%

%

Papírových a lepenkových

70

 

70

 

75

 

75

 

Skleněných

70

70

75

75

 

Plastových

27

27

40

50

 

Kovových

50

50

55

55

 

Dřevěných

15

15

15

15

 

Prodejních určených spotřebiteli

-

-

38

43

40

45

45

50

Celkem

55

60

55

60

60

65

65

65

 

Pozměňovací návrh předložil také Milan Urban (ČSSD), místopředseda Hospodářského výboru. Co se týče rozsahu recyklace, tak se poslanci shodnou v oblasti papírových a lepenkových, skleněných, dřevěných a kovových obalových odpadů. V oblasti plastových odpadů poslanec Urban navrhuje rozsah recyklace o 5% nižší. Výbor pro životní prostředí také již novelu projednal. Výbor navrhuje nové požadavky na rozsah recyklace a celkové využití obalového odpadu a to pro roky 2015 a dále navrhuje nové cíle pro rok 2016. Oproti návrhům poslanců výbor například požaduje o 5% vyšší rozsah recyklace u papírových a lepenkových odpadů a stejně tak u skleněných obalových odpadů.

 

Související článek:

Výbor pro životní prostředí navrhuje vyšší míru recyklace i celkové využití obalového odpadu

 

Dokumenty ke stažení:

Pozměňovací návrh - Zahradník

Pozměňovací návrh - Urban

Pozměňovací návrh - VZP