Více času na podstatné

Praktiky podomních prodejců energií jsou často za hranicí zákona

23.01.2013 13:09

S počátkem nového roku přichází období největších změn v cenách za elektrickou energii a plyn. Toto období se oproti jiným liší v tom, že pouze nyní se mění ceny také distribučních sazeb a sazeb za dodávky elektřiny a plynu zároveň. V letošním roce se k těmto tradičním změnám přidává i změna sazby DPH z 20% na 21%.  

Takové množství změn s sebou přináší i riziko neetického prodeje energie prostřednictvím podomního prodeje. „Právě v tomto období a po zvýšené medializaci zdražování energií jsou zákazníci nejvíce citliví a uvažují o změně dodavatele energie. Snadno se tak mohou stát obětí podomního prodeje, při kterém v konečném důsledku mohou prodělat“, uvádí analytik Martin Koutný z portálu snizujeme.cz.

Neznalý odběratel se mnohdy nechá zmást obratnými výrazy a dobře naučenými argumenty obchodního zástupce, jehož tvrzení se v řadě případů nezakládají na pravdě. Často se tito obchodníci vydávají za zástupce dominantních dodavatelů nabízející slevy nebo upozorňující na krach stávajícího dodavatele a s tím související odpojení elektřiny. Dominantní dodavatelé, na které se většinou tito prodejci odkazují, k tomu dodávají:
 

  • „Za zákazníkem, který má své závazky vůči PRE v pořádku, se nikdy naši zaměstnanci domů nevydají,“ uvádí tiskový mluvčí Petr Holubec z Pražské energetiky.
  • „Každý prodejce má několik snadno rozpoznatelných znaků. Při příchodu se prokazuje průkazkou, ženy mají oranžový šátek, muži kravatu s logem ČEZ. Na průkazce je číslo, které se shoduje s číslem na certifikátu, který má k předložení každý obchodník u sebe“, komentuje tisková mluvčí Barbora Půlpánová ze společnosti ČEZ.
  • „Naše společnost pečlivě hlídá a kontroluje kvalitu činnosti přímého prodeje jak u našich partnerů, tak obchodníků, kteří mají smlouvu přímo s naší společností. Každý obchodní zástupce má identifikační kartu informující o tom, že zastupuje naši společnost (jeho identifikaci je možné si také ověřit na naší Zákaznické lince 840 111 333)“, zmiňuje Vladimír Vácha, mluvčí společnosti E. ON.


Přestože se řada alternativních dodavatelů přihlásila k etickému kodexu obchodníka, můžeme být svědky toho, že ne vždy jsou tato pravidla uplatňována“, uvádí Martin Koutný ze snizujeme.cz.
Statistiky oddělení ochrany spotřebitele Českého energetického úřadu přitom mluví zcela jasně. Za poslední dva roky došlo k rapidnímu nárůstu neetických praktik při podomním prodeji a počet stížností zřetelně stoupá. Jen za první tři čtvrtletí roku 2012 je evidováno přes 6500 stížností.

 

Je nutné si uvědomit, že ani krach dodavatele neznamená přímé odpojení od elektřiny. Komoditu ze zákona dodá vždy dodavatel poslední instance. V případě elektřiny je to tedy ČEZ, PRE nebo společnost E. ON.

 

Profesionální prodejce by neměl při prodeji vyvolávat nátlak, nabízet neexistující a nepodložené slevy a měl by vždy profesionálně a odborně odpovědět na kterýkoliv dotaz. V neposlední řadě by se měl na vyzvání vždy prokázat služební kartou nebo certifikátem prodejce.

 

Zdroj: TZ Snižujeme.cz