Více času na podstatné

Přehlední rozhodnutí Komise kvůli nesplnění povinností členských států, týká se i ČR

31.03.2015 08:54

Evropská komise ve svém březnovém měsíčním balíčku rozhodnutí o nesplnění povinnosti pokračuje v několika právních krocích proti členským státům, které řádně nesplnily své povinnosti podle práva EU. Tato rozhodnutí se týká i České republiky kvůli znečišťování ovzduší (více také ZDE). Níže je uvádíme vybraný přehled týkající se životního prostředí a energetiky. Podrobnější údaje o všech rozhodnutích jsou uvedeny na stránkách Infringement Decisions Register.

 

 

Životní prostředí: Komise žádá ČESKOU REPUBLIKU, aby se zabývala znečišťováním ovzduší

Evropská komise žádá Českou republiku, aby zajistila soulad s právními předpisy EU, podle nichž mají členské státy omezit expozici jemným prachovým částicím (PM10) stanovením zvláštních mezních hodnot, které se musí dodržovat.Tyto jemné částice pocházejí z emisí z průmyslové výroby, dopravy a vytápění domácností a mohou způsobovat astma, kardiovaskulární obtíže, rakovinu plic a předčasná úmrtí. Podle nejnovějších údajů z České republiky jsou maximální denní limity těchto částic překračovány v regionech Praha, Střední Čechy, Severozápad, Severovýchod (kromě roku 2008), městě Brno, regionech Střední Morava a Moravskoslezsko (zejména Ostrava, Karviná a Frýdek-Místek). Moravskoslezsko (Ostrava, Karviná a Frýdek-Místek) navíc překračují i limity roční. Komise se domnívá, že Česká republika nepřijala opatření na ochranu zdraví občanů, která měla být zavedena již od roku 2005, a vyzývá k přijetí progresivních, urychlených a účinných opatření, aby doba nedodržování předpisů zůstala co nejkratší. Dnes bylo odesláno odůvodněné stanovisko, kterému předcházela výzva z 22. února 2013. Jestliže Česká republika nezareaguje, může Komise věc postoupit Soudnímu dvoru EU.

 

Životní prostředí: Komise postupuje Soudnímu dvoru případ NĚMECKA týkající se uhelné elektrárny v Moorburgu

Evropská komise žaluje Německo u Soudního dvora za to, že neuplatnilo požadavkysměrnice o přírodních stanovištích v souvislosti se schválením uhelné elektrárny v Hamburgu/Mooburgu. Existuje riziko, že dotčený projekt bude mít negativní dopad na řadu chráněných druhů ryb, včetně lososa, mihule říční a mihule mořské, které proplouvají v blízkosti elektrárny během migrace ze Severního moře do přibližně 30 lokalit sítěNatura 2000 nacházejících se proti proudu Labe od Hamburku. Tyto druhy jsou poškozovány při odběru vody pro chlazení elektrárny. Při udělování povolení německé orgány neprovedly odpovídající posouzení, jak vyžaduje směrnice, a nezvážily alternativní možnost chlazení, která by zabránila zabíjení zmíněných chráněných druhů.

(Další informace:IP/15/4669)

 

Životní prostředí: Komise postupuje Soudnímu dvoru případ SPOJENÉHO KRÁLOVSTVÍ v souvislosti se špatným odváděním a čištěním odpadních vod

Evropská komise předkládá Soudnímu dvoru Evropské unie případ Spojeného království, jelikož nezajistilo odpovídající čištění městských odpadních vod v 17 aglomeracích. V EU musí mít členské státy zavedeny odpovídající systémy pro odvádění a čištění městských odpadních vod, jelikož nevyčištěná voda představuje riziko pro lidské zdraví, vnitrozemské vody a mořské prostředí.

Právní předpisy EU upravující čištění městských odpadních vod sahají až do roku 1991 a obsahují dlouhé prováděcí lhůty. Členské státy měly na zajištění důkladného čištění odpadních vod z aglomerací, které je vypouštějí do citlivých oblastí, čas do konce roku 1998. Do konce roku 2000 měly zajistit řádné čištění vod z velkých aglomerací, které je vypouštějí do blíže neurčených vod, a do konce roku 2005 měly ošetřit vypouštění ze středně velkých aglomerací a vypouštění z malých aglomerací do sladkovodních útvarů a ústí řek.

(Další informace:IP/15/4672)

 

Životní prostředí: Evropská komise žaluje u Soudního dvora SPOJENÉ KRÁLOVSTVÍ v souvislosti s emisemi z elektráren

Evropská komise postupuje Soudnímu dvoru Evropské unie případ Spojeného království v souvislosti s nedostatečným snížením emisí v uhelné elektrárně Aberthaw ve Walesu. Bylo zjištěno, že emise oxidů dusíku (NOx) v elektrárně překračují přípustné mezní hodnoty.

Podle právních předpisů EU o emisích zvelkých spalovacích zařízení měly členské státy do 1. ledna 2008 omezit emise řady znečišťujících látek z elektráren. Elektrárna Aberthaw nesplňuje žádný z požadavků příslušné směrnice a v současné době je v provozu na základě povolení, jež stanoví mezní hodnotu emisí NOx na 1200 mg/Nm3, což je v rozporu se zákonnou mezní hodnotou 500 mg/Nm3 stanovenou ve směrnici. Komise vyjádřila své obavy nejprve ve výzvě v červnu 2013 a následně prostřednictvím odůvodněného stanoviska v říjnu 2014.

(Další informace:IP/15/4670)

 

Životní prostředí: Komise postupuje Soudnímu dvoru případ SLOVINSKA, jelikož neodstranilo vysoce hořlavé staré pneumatiky

Evropská komise žaluje Slovinsko u Soudního dvora, protože neplní požadavky právních předpisů EU v oblasti odpadů. Případ se týká nelegální skládky v obci Lovrenc na Dravskem polju, kde je od roku 2006 skladováno více než 40 000 tun odpadu. V uvedené lokalitě vypukly v letech 2007 a 2008 velké požáry.

Skládky, jejich provoz je v rozporu s právními předpisy EU o odpadech, představují vážnou hrozbu pro lidské zdraví a životní prostředí. Vedle rizika vzniku požáru je tato lokalita navíc jako skládka značně nevhodná, protože se nachází v blízkosti vedení vysokého napětí a jelikož se v dotčené oblasti nachází jeden z největších zdrojů sladké vody v zemi. Slovinsko se zavázalo, že bude problém řešit a staré pneumatiky odstraní, avšak Komise byla s ohledem na velmi pomalý pokrok nucena zažalovat Slovinsko u Soudního dvora.

(Další informace:IP/15/4671)

 

Životní prostředí: Komise žádá ITÁLII, aby zlepšila odvádění a čistění odpadních vod

Evropská komise žádá Itálii, aby zlepšila shromažďování a čištění odpadních vod z četných aglomerací v celé zemi. Podle práva EU musí obce a města odvádět a čistit městské odpadní vody, protože nečištěné odpadní vody mohou ohrozit lidské zdraví a znečišťovat jezera, řeky, půdu a pobřežní a podzemní vody. Právo EU stanoví, že nejpozději v roce 2005 měly druhotným čištěním procházet veškeré odpadní vody z aglomerací s populačním ekvivalentem 10 000 až 15 000 obyvatel, jakož i vody vypouštěné do citlivých oblastí, např. zdrojů sladké vody a ústí řek, z aglomerací o počtu 2 000 až 10 000 obyvatel. Pro aglomerace s populačním ekvivalentem vyšším než 15 000 byla lhůta pro veškeré vypouštěné odpadní vody stanovena na rok 2 000. Nejpozději od roku 1998 měly být na veškeré odpadní vody vypouštěné z aglomerací s populačním ekvivalentem vyšším než 10 000 uplatňovány přísnější požadavky. Komise konstatuje, že 817 aglomerací v Itálii s populačním ekvivalentem vyšším než 2 000 svoje odpadní vody neodvádí a přiměřeně nečistí. Mezi takové rozsáhlejší aglomerace patří Řím, Florencie, Neapol a Bari. Některé aglomerace neplní ani povinnost uplatňovat přísnější požadavky na vypouštění do citlivých oblastí. Jedná se přibližně o 20 regionů a autonomních provincií: Abruzzo, Basilicata, Bolzano, Kalábrie, Kampánie, Emilia-Romagna, Furlánsko-Julské Benátsko, Lazio, Ligurie, Lombardie, Marche, Piemont, Apulie, Sardinie, Sicílie, Toskánsko, Trident, Umbrie, Valle d'Aosta a Benátsko. Itálie rovněž nevyhověla požadavku na odstranění fosforu a dusíku z vod vypouštěných do 32 citlivých oblastí. Výměna informací s Itálií vyjasnila, co Komise považuje za soustavné porušování povinností plynoucích z práva EU, a Itálii proto bylo zasláno odůvodněné stanovisko. Nebudou-li neprodleně přijata konkrétní opatření k nápravě stavu, může být věc postoupena Soudnímu dvoru EU.

 

Životní prostředí: Komise žádá FRANCII, aby zlepšila postupy pro strategické posuzování vlivů na životní prostředí

Evropská komise žádá Francii, aby zajistila, že všechny plány a programy, které budou mít pravděpodobně značný vliv na životní prostředí, budou schvalovány až po zvážení jejich dopadu. Francouzské právní předpisy v současnosti neobsahují některé povinnosti v této oblasti, zejména nezaručují oddělení funkcí orgánu pro životní prostředí od funkcí rozhodovacího orgánu, protože v některých případech obě role nyní vykonává jeden subjekt. Rozdělení pravomocí má zásadní význam pro to, aby veřejné orgány dokázaly rozhodovat nezávisle. Dalším nedostatkem je neúplnost seznamů plánů a programů, které budou mít pravděpodobně značný vliv na životní prostředí. Komise se domnívá, že na seznamy nyní neopodstatněně nejsou zařazovány plány a programy, u nichž by strategické posuzování vlivů mělo být provedeno. Dnešní výzva je součástí řízení o nesplnění povinnosti z roku 2009, a přestože mnoho původních otázek bylo vyřešeno, pomalý pokrok v otázkách dosud nevyřešených vede Komisi k zaslání odůvodněného stanoviska. Francie musí reagovat do dvou měsíců. Nebude-li odpověď uspokojivá, může být věc postoupena Soudnímu dvoru EU.

 

Životní prostředí: Komise žádá ŠPANĚLSKO, aby znovu zvážilo dopady bagrování v řece Guadalquivir na životní prostředí

Evropská komise žádá Španělsko, aby zaujalo obezřetný přístup k modernizaci námořní přístupové cesty do přístavu v Seville a vyhodnotilo případný negativní dopad na lokality sítě Natura 2000, mimo jiné na národní park Doñana. Z nedávné vědecké studie španělských orgánů vyplývá, že bagrování navigačního kanálu by závažně ohrozilo tvar ústí řeky a biologickou rozmanitost v ní a projevilo by se i v sousedních chráněných přírodních lokalitách. Podle směrnice o ochraně přírodních stanovišť musí být důsledky veškerých plánů a programů, které by mohly významně ovlivnit chráněnou lokalitu, „přiměřeně hodnoceny“. Směrnice umožňuje uskutečnit projekty navzdory negativnímu posouzení, a to z důvodu převažujícího veřejného zájmu, ale v takovém případě jsou nutná kompenzační opatření pro zachování celkové soudržnosti sítě Natura 2000. Jelikož Španělsko podrobně nevyhodnotilo dopad projektu ani alternativní řešení, což je jeden ze základních požadavků směrnice, zasílá nyní Komise odůvodněné stanovisko. Španělsko musí reagovat do dvou měsíců. Nebude-li odpověď uspokojivá, může být věc postoupena Soudnímu dvoru EU. 

 

Energie: MAĎARSKO má předložit národní akční plán energetické účinnosti

Evropská komise oficiálně požádala Maďarsko, aby předložilo svůj akční plán energetické účinnosti, požadovaný podle směrnice o energetické účinnosti (2012/27/EU). Tento plán, který musí být vypracován každé tři roky, je jednou z povinností uloženou směrnicí členským státům. Musí v něm být stanovena očekávaná spotřeba energie, plánovaná opatření ke zvýšení energetické účinnosti a zlepšení, jichž chtějí jednotlivé země EU dosáhnout. Maďarsko svůj akční plán Komisi dosud nepředložilo. Nejde o jedinou zemi, která požadovaný plán nepředložila, neboť k dnešnímu dni tak neučinilo ani Rumunsko a Slovinsko.

Z důvodu neprovedení směrnice o energetické účinnosti do vnitrostátního práva Komise zároveň postupuje případ Maďarska Soudnímu dvoru Evropské unie (další informace viz IP/15/4668). Více o národních akčních plánech energetické účinnosti.

 

Energie: ŠPANĚLSKO bylo vyzváno, aby řádně uplatňovalo směrnici o obnovitelných zdrojích energie

Evropská komise oficiálně požádala Španělsko, aby zajistilo řádné provádění směrnice o obnovitelných zdrojích energie (2009/28/ES), zejména pokud jde o biopaliva. Směrnice obsahuje klíčová ustanovení pro dosažení 20% podílu obnovitelných zdrojů energie v konečné spotřebě energie a pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 o 20 % ve srovnání s úrovní v roce 1990. Obsahuje také klíčová ustanovení, která stanoví jednotlivé cíle pro celkový podíl obnovitelné energie na spotřebě energie každého členského státu a dosažení cíle, kterým je 10% podíl obnovitelné energie v oblasti dopravy. K dosažení tohoto cíle mohou být využita biopaliva, musí však splňovat řadu požadavků na udržitelnost: nemohou pocházet z oblastí s vysokou biologickou rozmanitostí, jakou jsou například chráněné oblasti, nebo z oblastí se značným vázáním uhlíku, jako jsou pralesy nebo rašeliniště; musí rovněž generovat mnohem méně skleníkových plynů než fosilní paliva. V rozporu s tím, co stanoví směrnice, španělské právní předpisy odkládají uplatňování kritérií udržitelnosti ve Španělsku ve prospěch dosažení cíle v oblasti dopravy. Navíc španělské právní předpisy nakládají s udržitelnými biopalivy a surovinami odlišného zeměpisného původu odlišně, a to bez opodstatnění. Komise se podobnými problémy zabývala v rámci řízení o nesplnění povinnosti proti Polsku a Portugalsku. Další informace osměrnici o obnovitelných zdrojích energie na stránkách GŘ pro energetiku.

 

Energie: Energetická účinnost: Komise postupuje Soudnímu dvoru případ MAĎARSKA a navrhuje uložení pokuty za neúplné provedení pravidel EU týkajících se energetické účinnosti

Evropská komise postupuje Soudnímu dvoru případ Maďarska, které neprovedlo směrnici o energetické účinnosti. Podle uvedené směrnice musí členské státy EU splnit určité cíle v oblasti úspory energie v období od 1. ledna 2014 do 31. prosince 2020. Těchto cílů musí dosáhnout pomocí systémů povinného zvyšování energetické účinnosti nebo jiných cílených opatření politiky, jež mají podnítit zvyšování energetické účinnosti v domácnostech, průmyslových odvětvích a v dopravě. Členské státy měly povinnost provést povinnosti plynoucí z uvedené směrnice do 5. června 2014.

Při postoupení případu Maďarska Soudnímu dvoru Komise navrhla denní penále ve výši 15 444 eur/den. Výše této sankce je stanovena s ohledem na dobu trvání a závažnost předmětného nesplnění povinnosti. V případě potvrzujícího rozhodnutí Soudního dvora by denní penále muselo platit ode dne uvedeného v rozhodnutí do té doby, než bude provedení ve vnitrostátním právu dokončeno. O konečné částce denního penále rozhodne Soudní dvůr.

Dále bylo zahájeno několik řízení týkajících se neprovedení směrnice o energetické účinnosti ze strany dalších členských států. Řízení o nesplnění povinnosti bylo zahájeno celkem s 27 členskými státy (všemi kromě Malty), neboť Komisi neoznámily vnitrostátní opatření, kterými uvedenou směrnici provedou ve vnitrostátním právu (lhůta uplynula 5. června 2014). Komise i nadále sleduje pokrok dosažený při provádění a podávání zpráv a všechny případné nedostatky bude řešit v nadcházejících cyklech. (Další informace: IP/15/4668)