Více času na podstatné

Připomínky: Memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn

18.09.2017 12:33

V listopadu 2015 byl vládou ČR odsouhlasen Národní akční plán čisté mobility (NAP CM). Jedním z opatření NAP CM (P5 - Snížená sazba spotřební daně u CNG i po roce 2020) je zajistit prodloužení platnosti stávající dobrovolné dohody mezi plynárenskými společnostmi a státem, směřující k rozšíření stlačeného zemního plynu (CNG) jako alternativního paliva v dopravě (např. do roku 2025).  Dobrovolná dohoda byla podepsána 16. března 2006 s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem.

NAP CM předpokládá, že i budoucí nastavení daňových sazeb z CNG by mělo podporovat výhodnější tankování a tím také investiční aktivitu (zejména nákupy autobusů a užitkových vozů na CNG a budování dalších plnících stanic) v této oblasti do doby, než podíl zemního plynu na všech pohonných hmotách v České republice vzroste z nynějšího půl procenta alespoň k 10 procentům. Tak vysokého podílu během následujících 3 let CNG ani při zachování současného tempa růstu zcela jistě nedosáhne, a měla by tedy být výhodná daň zachována i po roce 2020.

ČR je zároveň vázána mezinárodními závazky v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a emisí znečišťujících látek, např. Bílá kniha o dopravě požaduje, aby emise skleníkových plynů z dopravy klesly do roku 2050 o 60 % v porovnání s rokem 1990, směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů požaduje dosažení 10% podílu OZE v dopravě do roku 2020 a dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/70/ES o kvalitě paliv musí dodavatelé pohonných hmot snížit emise z jimi dodávaných pohonných hmot minimálně o 6 % do konce roku 2020 v porovnání s rokem 2010. V případě že by zvýhodněná spotřební daň měla být po roce 2020 výrazněji navýšena a neexistoval by zde již tento významný nástroj pro stimulaci poptávky po vozidlech na CNG, přineslo by to pravděpodobně neplnění závazků ČR v oblasti snižování produkce emisí.

Emise z dopravy se na celkovém znečištění ovzduší v ČR podílejí přibližně z jedné pětiny. V současné době jezdí po tuzemských silnicích zhruba 17 500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Výrazně by k tomu měly přispět také orgány veřejné správy, které mají dle NAP CM v roce 2020 mít ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo představovat až 5 000 nových CNG vozů. Dle středně optimistického scénáře by v tomto roce mělo být v provozu cca 50 000 vozidel na CNG a jeho spotřeba přesáhnout 130 mil. m3 (dle ideálního scénáře cca 92 000 vozidel a spotřeba na úrovni 230 mil. m3).

Po vzájemné dohodě ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva financí, ministerstva dopravy, ministerstva životního prostředí a ministerstva pro místní rozvoj spolu s Českým plynárenským svazem a Sdružením automobilového průmyslu bylo zpracováno „Memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025“ a stanovena výše spotřební daně pro CNG tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu.

Cílem „Memoranda o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025“ je stanovení přiměřených podmínek pro další rozvoj užití zemního plynu v dopravě, aniž by v budoucnu byla ohrožena stabilita veřejných rozpočtů. Obě strany chtějí především společnými silami podpořit další rozvoj vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) a budování související infrastruktury. Adekvátní pozornost by však měla být do budoucnosti věnována rovněž postupnému rozvoji vozidel na zkapalněný zemní plyn (LNG) včetně budování související infrastruktury s cílem snížení negativního vlivu dopravy na ŽP.

Toto memorandum je uzavíráno s přihlédnutím k níže uvedeným dokumentům České republiky a Evropské unie deklarujícím potřebu zvýšení podílu vozidel na alternativní pohon a snižování emisí v dopravě:

•    Usnesení vlády České republiky ze dne 11. května 2005 č. 563, kterým byl schválen program podpory zemního plynu jakožto alternativního paliva v dopravě.

•    KOM (2011) 144 Bílá kniha - Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje.

  • Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.

•    Státní energetická koncepce.

•    Státní politika životního prostředí ČR 2012-2020.

•    Dopravní politika ČR pro období 2014-2020 s výhledem do roku 2050.

•    Národní akční plán čisté mobility.

  • Národní program snižování emisí České republiky.

Memorandum obsahuje závazky plynárenských společností, které se týkají výstavby sítě CNG plnicích stanic, realizace marketingové podpory za účelem širšího využití zemního plynu v dopravě, přípravných kroků k rozvoji vozidel na LNG a budování související infrastruktury a zahájení přípravných kroků k rozvoji využívání biomethanu pro dopravní účely.

Stát se zavazuje podporovat rozvoj využití zemního plynu v dopravě odpovídající daňovou politikou a v rámci dotačních programů Integrovaného regionálního programu a Operačního programu doprava.

Memorandum se uzavírá na dobu určitou na období do 31. 12. 2025.

 

Dokument ke stažení:

Materiál