Více času na podstatné

Senát projednal balíček ke snižování emisí skleníkových plynů

01.12.2016 07:30

Senát dne 30.11. projednal balíček ke snižování emisí skleníkových plynů. Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady stanovuje vnitrostátní cíle v souladu se snížením emisí v rámci celé EU v odvětvích mimo systém ETS do roku 2030 o 30 % v porovnání s rokem 2005 a dále návrhy nařízení provádí rovněž závazky EU podle Pařížské dohody o změně klimatu. Balíček dále obsahuje sdělení týkající se nízkoemisní mobility. Senátní výbor pro záležitosti Evropské unie (VEU) přijal k balíčku níže uvedené usnesení, které senát schválil.

 

 

Senát PČR:

I.

1. podporuje

v obecné rovině oba návrhy nařízení a považuje je za důležitý příspěvek ke snižování emisí skleníkových plynů a k dosažení cílů energeticko-klimatického rámce 2030;

 

II.

1. připomíná

své usnesení č. 658 z 14. června 2012 k účetním pravidlům pro využívání půdy v souvislosti se změnou klimatu, ve kterém si byl vědom významu a potenciálu půdy a lesů při pohlcování emisí skleníkových plynů a fixaci uhlíku jak v půdě, tak v biomase na ní rostoucí, a ve kterém dále zdůraznil, že podmínkou pro efektivní možnost fixace uhlíku do půdy je zachování její kvality a plošné výměry;

 

2. je rovněž toho názoru,

jak uvedl ve svém usnesení č. 148 ze 17. června 2015 ke zprávě Komise Evropskému parlamentu a Radě Zpráva o pokroku v oblasti změny klimatu zahrnující zprávu o fungování evropského trhu s uhlíkem a zprávu o přezkumu směrnice 2009/31/ES o geologickém ukládání oxidu uhličitého, že přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí probíhat na základě opatření založených na tržních mechanismech, nákladové efektivitě a technologické neutralitě;

 

3. souhlasí

s dílčími výhradami vlády k oběma předloženým návrhům nařízení;

 

4. požaduje zejména

a. vyjasnit volbu počátku trajektorie alokace na rok 2020 a objasnit volbu referenčního období 2016-2018 pro účel výpočtu alokace u návrhu nařízení o sdíleném úsilí;

b. upřesnit mechanismus výpočtu a metodologii, jejichž pomocí byl stanoven maximální objem kreditů LULUCF v rámci sdíleného úsilí;

c. přezkum administrativně velmi náročných reportingových povinností u obou návrhů nařízení;

 

5. považuje,

Evropskou strategii pro nízko emisní mobilitu za velmi důležitou a souhlasí s nutností zdokonalení příslušného regulatorního rámce v této oblasti, přičemž kladně hodnotí, že Komise tuto problematiku pojímá komplexně;

 

6. ztotožňuje se však

s dílčími výhradami vlády uvedenými v rámcové pozici ke sdělení, zejména zde postrádá více podrobných informací o dalším směřování této politiky EU, aby bylo možné reálně posoudit možné dopady připravovaných kroků na automobilový průmysl, který je pro ČR klíčovým segmentem průmyslové výroby;

 

III.

1. žádá vládu,

aby Senát informovala o tom, jakým způsobem zohlednila toto stanovisko, o dalším vývoji projednávání návrhů nařízení a o dalších iniciativách navazujících na sdělení;

 

2. pověřuje

předsedu Senátu, aby toto usnesení postoupil Evropské komisi.

 

Obsah balíčku na snižování emisí skleníkových plynů:

  • N 102/10 - Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o závazném každoročním snižování emisí skleníkových plynů členskými státy v období 2021-2030 pro potřeby odolné energetické unie a za účelem splnění závazků podle Pařížské dohody a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013 o mechanismu monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů a podávání dalších informací vztahujících se ke změně klimatu
  • N 103/10 - Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zahrnutí emisí skleníkových plynů a jejich pohlcování v důsledku využívání půdy, změn ve využívání půdy a lesnictví do rámce politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 525/2013 o mechanismu monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů a podávání dalších informací vztahujících se ke změně klimatu
  • K 104/10 - Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů Evropská strategie pro nízkoemisní mobilitu