Více času na podstatné

Skladovací kapacita zemního plynu by měla dosáhnout 40% roční spotřeby

09.01.2013 09:03

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo "Plán preventivních opatření nezbytných k odstranění nebo ke zmírnění jištěných rizik pro zajištění dodávek zemního plynu v České republice" a dále "Plán opatření pro stav nouze ke zmírnění dopadu narušení dodávek plynu a jeho odstranění v České republice". Plány uvádějí, že Česká republika dnes využívá diverzifikace dodávek zemního plynu - 64,1 % přichází z Ruska,  12,4 % z Norského království a 23,5 % z Evropské unie. Skladovací kapacity se stále rozšiřují a po jejich dokončení bude celková skladovací kapacita odpovídat 40% roční spotřeby.

Úkoly a povinnosti plynárenských podnikatelů pro stav nouze jsou definovány jak v energetickém zákoně, tak i ve vyhlášce o stavu nouze v plynárenství a o způsobu zajištění bezpečnostního standardu. Povinnosti plynárenských podnikatelů vyplývající z právních předpisů jsou průběžně kontrovány Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR stejně jako Energetickým regulačním úřadem.

Pro stavy nouze a havarijní stavy jsou zřízeny krizové štáby jednotlivých plynárenských podnikatelů, v nichž jsou definovány procesy a pravidla, k nimž jsou přiřazeny odpovědnosti a pravomoci, decentralizovaný krizový štáb provozovatele přepravní soustavy a „Centrální krizový štáb“.

Na úrovni výstrahy jsou z tržních opatření na straně nabídky především využívána zvýšená flexibilita dovozu, zvýšená těžba ze zásobníků plynu a možnost zpětného toku v přepravní soustavě, na straně poptávky pak využití přerušitelných smluv.

Netržní opatření, která jsou obvykle využívána až při stavu nouze, zahrnují na straně nabídky povinnou těžbu ze zásobníků plynu a na straně poptávky povinný přechod na jiné palivo a postupné snižování odběru plynu v závislosti na zařazení zákazníků do jednotlivých skupin dle vyhlášky o stavu nouze v plynárenství a o způsobu zajištění bezpečnostního standardu.

 

Závěry - plán preventivních opatření:

Na úrovni preventivních opatření jsou z tržních opatření na straně nabídky především využívána zvýšená flexibilita dovozu, zvýšená těžba ze zásobníků plynu a možnost zpětného toku v přepravní soustavě, na straně poptávky pak využití přerušitelných smluv. Netržní opatření nejsou v preventivních opatřeních využita.

Přepravní soustava ČR je robustní, vysoce kvalitní a pečlivě udržovaná a zajišťuje bez problému splnění standardu N-1, tento standard je v ČR dokonce podstatně vyšší než je požadavek nařízení č. 994/2010.

Skladování plynu, které představuje 30% roční spotřeby zemního plynu v ČR, významně pomáhá zajištění dodávek plynu koncovým zákazníkům v případě přerušení nebo omezení dodávek plynu. Skladovací kapacity se v současné době dále rozšiřují a po jejich dokončení bude celková skladovací kapacita odpovídat 40% roční spotřeby. Česká republika se podílem skladovací kapacity na roční spotřebě plynu řadí mezi přední státy EU.

Česká republika využívá diverzifikace dodávek zemního plynu z Ruska, z Norského království a z Evropské unie + DE a byla tak odstraněna dřívější závislost na jednom zdroji plynu tj. Rusku.

V přepravní soustavě ČR byly realizovány reverzní toky, které zajistí v případě výpadku dodávek plynu přes Ukrajinu zásobování nejen českých zákazníků, ale i zákazníků na Slovensku.

Dále se začíná realizovat i diverzifikace tras, kde zprovozněním plynovodu Nord Stream, návazného plynovodu OPAL a HPS Brandov je možné v případě potřeby dodávat plyn do ČR touto trasou.

Tyto dodávky bude možné posílit po dokončení výstavby plynovodu Gazela v roce 2013, který propojí HPS Brandov přes české území s HPS Rozvadov – Waidhaus a bude na několika místech napojen na přepravní soustavu ČR.

Výpadkem dodávek plynu není ani ohrožena výroba elektřiny, protože výroba elektřiny v plynových elektrárnách představuje pouze 5,62 % celkové výroby elektřiny.

Z analýzy rizik vyplývá, že omezení nebo výpadek dodávek přes Ukrajinu neohrozí dodávky plynu zákazníkům v České republice. Kumulace poruch jako je výpadek dodávek plynu přes Ukrajinu a současně s výpadkem dodávek přes HPS Hora Svaté Kateřiny je vysoce nepravděpodobný, stejně jako výpadek několika podzemních zásobníků plynu.

 

Závěry - plán opatření pro stav nouze:

Přepravní soustava ČR je robustní, vysoce kvalitní a pečlivě udržovaná a zajišťuje bez problému splnění standardu N-1, tento standard je v ČR dokonce podstatně vyšší než je požadavek nařízení č. 994/2010.

Skladování plynu, které představuje 30% roční spotřeby zemního plynu v ČR, významně pomáhá zajištění dodávek plynu koncovým zákazníkům v případě přerušení nebo omezení dodávek plynu přes Ukrajinu. Skladovací kapacity se v současné době dále rozšiřují a po jejich dokončení bude celková skladovací kapacita odpovídat 40% roční spotřeby.

Česká republika využívá diverzifikace dodávek zemního plynu 64,1 % přichází z Ruska,  12,4 % z Norského království a 23,5 % z Evropské unie a byla tak odstraněna dřívější závislost na jednom zdroji plynu tj. Rusku.

V přepravní soustavě ČR byly realizovány reverzní toky, které zajistí v případě výpadku dodávek plynu přes Ukrajinu zásobování nejen českých zákazníků, ale i zákazníků na Slovensku.

Dále se začíná realizovat i diverzifikace tras, kde zprovozněním plynovodu Nord Stream, návazného plynovodu OPAL a HPS Brandov je možné dodávat plyn do ČR touto trasou.

Tyto dodávky bude možné posílit po dokončení výstavby plynovodu Gazela koncem roku 2012, který propojí HPS Brandov přes české území s HPS Rozvadov – Waidhaus a bude na několika místech napojen na přepravní soustavu ČR.

Výpadkem dodávek plynu není ani ohrožena výroba elektřiny, protože výroba elektřiny v plynových elektrárnách představuje pouze 5,62 % celkové výroby elektřiny.

Z analýzy rizik vyplývá, že omezení nebo výpadek dodávek přes Ukrajinu neohrozí dodávky plynu zákazníkům v České republice. Kumulace poruch jako je výpadek dodávek plynu přes Ukrajinu a současně s výpadkem dodávek přes HPS Hora Svaté Kateřiny je vysoce nepravděpodobný, stejně jako výpadek několika podzemních zásobníků plynu současně.

 

Dokumenty ke stažení:

 

Zdroje: Plán preventivních opatření a Plán opatření pro stav nouze (MPO)