Více času na podstatné

Ministryně Šlechtová: Novela stavebního zákona ulehčí život stavebníkům

13.07.2015 10:50

Novela stavebního zákona, připravovaná Ministerstvem pro místní rozvoj, se v současnosti nachází v mezirezortním připomínkovém řízení. Kromě stavebního zákona bude novelizováno dalších 35 souvisejících zákonů. Cílem ministerstva je normu zjednodušit zejména pro menší stavebníky a oživit stavební průmysl.

„Stavební zákon patří k zákonům, které se týkají nejširších vrstev obyvatel. Většina z nás alespoň jednou v životě něco staví, nebo přestavuje,“ vysvětluje ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová a dodává: „A proto víme, jak je někdy složité získat všechna povolení a doklady, než můžeme vůbec se stavbou začít.“

Každý stavebník, ať už občan, který chce na svém pozemku stavět domek, nebo stát budující dálnice, může toto potvrdit. V případě větších projektů nejsou výjimkou řízení trvající i pět let či více let. Česká republika zde patří mezi nejpomalejší země ve vyspělé Evropě.

Potřeba změny vyústila v létě minulého roku v zahájení legislativních prací vedoucích ke zvrácení tohoto stavu. Smyslem změny je proto zejména zjednodušení a ulehčení povolování staveb a procesu jejich realizace. Například u jakkoliv velkého rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci nebude již třeba stavební povolení, postačí řádné ohlášení. Na toto ohlášení bude možno postavit i bytový dům do 150 m2 celkové zastavěné plochy.

„Snadnější realizace větších i menších staveb bude mít pozitivní dopad na oživení stavebního průmyslu v České republice a na zvýšení zaměstnanosti. Novela určitě přispěje i realitnímu trhu,“ dodává ministryně Karla Šlechtová.

 

Novela stavebního zákona – principy a příklady přínosů

Novela stavebního zákona – urychlí přípravu staveb, ulehčí život větším i drobným stavebníkům.

Stavební zákon patří k zákonům, které, ač jsou velmi rozsáhlé a složité, mají dopad na nejširší vrstvy obyvatel. Každý stavebník, ať už občan, který chce na svém pozemku stavět domek, nebo stát, budující dálnice, se s ním dostává do kontaktu. O jak složitou a komplexní normu se jedná, dokazuje skutečnost, že kromě stavebního zákona je navrhována změna i dalších 35 souvisejících zákonů.

Smyslem v odborných kruzích již široce diskutované změny, je zejména zjednodušení a ulehčení nejen povolování staveb, ale i procesu jejich vlastní realizace.
 

Hlavní principy chystané v novele stavebního zákona: 

 

Na úseku územního plánování:

  1. Zkrácení procesu pořizování změn a aktualizací územně plánovacích dokumentací v případech, kdy nebudou vyžadovány varianty řešení. Zkrácení procesu u aktualizací a změn vyžadujících posouzení vlivů na životní prostředí bude cca o 8 měsíců.
  2. Cyklus úplných aktualizací územně analytických podkladů bude prodloužen ze dvou na čtyři roky.
  3. Bude umožněno využití údajů o území a územně analytických podkladů pro veškeré činnosti veřejné správy (dosud omezení na územní plánování).
  4. Budou zkráceny lhůty v soudním řádu správním umožňující přezkum opatření obecné povahy- dosavadní tři roky způsobovaly velkou nestabilitu a nejistotu v území.
  5. Ve vazbě na koordinované řízení, které nebude vydáváno orgány územního plánování, budou soulad s územně plánovací dokumentací a koordinace využívání území, které jsou úkolem územního plánování, zajišťovány formou závazných stanovisek úřadu územního plánování nebo krajského úřadu.
  6. Podmínkou účinnosti aktualizace a změny územně plánovací dokumentace bude zveřejnění právního stavu této dokumentace po aktualizaci nebo změně. Je nutné řešit stav, kdy po několika změnách se stala územně plánovací dokumentace nepřehledná a bylo velice sporné, podle jakého právního stavu se vlastně rozhoduje.
  7. Územní studii bude moci nechat zpracovat (a uhradit) i žadatel/investor, pokud dodrží schválené zadání. Zadání i schválení možnosti využití této studie pro rozhodování bude ponecháno úřadu, aby řešení nebylo navrženo na úkor veřejných zájmů.

 
Na úseku stavebního řádu:
 

  1. Zavedení koordinovaného řízení, které bude představovat spojení územního a stavebního řízení, výsledkem bude vydání jednoho koordinovaného povolení, a to jak u jednotlivé stavby, tak i u souboru staveb (i u staveb speciálních a jiných).

Příslušným k vedení koordinovaného řízení u obecných staveb bude obecný stavební úřad. Pro vybrané speciální stavby – stavby pozemních komunikací bude příslušný k vedení koordinovaného řízení silniční správní úřad (obecní úřad obce s rozšířenou působností, krajský úřad nebo ministerstvo dopravy) a v případě stavby dráhy drážní úřad.  Pro vybrané energetické stavby bude příslušný pro vedení koordinovaného řízení ministerstvo průmyslu a obchodu.

Novela stavebního zákona zachovává i současnou právní úpravu samostatného územního řízení a samostatného stavebního řízení. Investor si bude moci zvolit, zda půjde těmito samostatnými postupy, či zda si požádá o vydání koordinovaného povolení.
 

  1. Koordinované řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, kdy do koordinovaného řízení bude integrován dnes samostatný postup posuzování vlivů na životní prostředí (proces EIA) podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Závazné stanovisko příslušného posuzujícího úřadu (krajského úřadu, nebo ministerstva životního prostředí) nebude vydáváno v samostatném postupu před řízením u stavebního úřadu, ale až v rámci řízení. Tento postup by měl přispět ke zrychlení a zefektivnění přípravy a realizace staveb.

Na stejných principech bude založeno i územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí.

 
Další příklady přínosů novely stavebního zákona:
 
Jak ulehčí život stavebníkům, zejména drobným?
 

  • Umožní svépomocnou výstavbu u všech typů rodinných domků, tedy bez určení zastavěné plochy. Dnes je možno stavět svépomocí pouze do 150 m2. Podle novely stavebního zákona bez tohoto omezení.
  • Bazén nebo skleník si na pozemku rodinného domu nebo na pozemku pro rodinnou rekreaci bude moci postavit každý pouze na základě jejich umístění a bez následného povolování (tedy bez ohlášení nebo stavebního povolení).  Doposud ještě platí omezení, kdy taková stavba může mít maximálně 40 m2 rozlohy a 5 metrů výšky. To však chce novela zrušit.
  • Stavebník nebude muset dokládat souhlasy ostatních vlastníků bytových jednotek bude-li se žádost týkat nemovité věci rozdělené na jednotky, předloží stavebník pouze souhlas správce nebo společenství vlastníků o umístění
    i povolení stavby bude tedy rozhodnuto i bez toho, zda mezi stavebníkem a vlastníkem pozemku jsou vyřešeny soukromoprávní vztahy.
  • Dokumenty územního plánování budou povinně zveřejňovány na internetu, a budou tedy podléhat kontrole veřejnosti.

 

Čtěte také:

Novela stavebního zákona má zjednodušit a zrychlit povolovacích řízení (22.6.2015)

 

Zdroj: TZ MMR