Více času na podstatné

SLEDUJEME! Poslanci projednají novely několika environmentálních zákonů

04.02.2014 17:17

Novela obalového zákona a chemického zákona, potažmo zákona o prevenci závažných havárií, je zařazena na šestou schůzi Poslanecké sněmovny. Schůze je naplánována na čtvrtého února a oba návrhy zákonů se mají projednat v prvním čtení. Novela zákona o obalech se dotýká recyklačních cílů a dále se v příloze uvádí názorné příklady některých výrobků z hlediska zda jsou či nejsou obalem. Novela chemického zákona adaptuje nařízení EU o používání fosforečnanů a jiných sloučenin fosforu v pracích prostředcích pro spotřebitele a v detergentech určených pro automatické myčky nádobí pro spotřebitele. V případě, že skladujete méně než 2500 tun těžkého topného oleje, nebudete jako provozovatel spadat pod zákon o prevenci závažných havárií. Poslanci také projednají Vládní návrh zákona, kterým se mění energetický zákon a zákon o podporovaných zdrojích energie. Novela upřesňuje způsob výběru ceny na úhradu obnovitelných zdrojů, kterou podle zákona jsou povinni platit všichni spotřebitelé spolu s cenou elektřiny a dalších souvisejících služeb.

 

Novela energetického zákona a zákona POZE

Poslanci také projednají Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon) a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Vláda ČR dne 22. ledna 2014 projednala a schválila tuto novelu, kterou připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Novela upřesňuje způsob výběru ceny na úhradu obnovitelných zdrojů, kterou podle zákona jsou povinni platit všichni spotřebitelé spolu s cenou elektřiny a dalších souvisejících služeb.

 

Výsledek: poslanci přikázali zákon projednat hospodářskému výboru a lhůta na projednání byla zkrácena o 30 dní.

 

Tuto cenu hradí konečný zákazník obchodníkovi spolu s cenou elektřiny a souvisejících služeb a ten jí prostřednictvím distributora předává Operátorovi trhu s elektřinou. Operátor trhu pak z výnosů spolu s dotacemi ze státního rozpočtu hradí podporu obnovitelných zdrojů energie jejím výrobcům. Jedná se o technickou novelu, která odstraňuje výkladové pochybnosti. Ty se objevily na podzim loňského roku po přijetí předchozí úpravy. Jejím cílem bylo snížení konečné ceny elektřiny pro spotřebitele tím, že snížila právě cenu na úhradu vícenákladů na obnovitelné zdroje.

Krátce po vstupu novely v účinnost se objevily spekulace některých obchodníků, jak využít pochybnosti v právním výkladu a neúčtovat tuto cenu zákazníkům. To by mohlo být využito v konkurenčním boji a ve svém konečném důsledku by poškodilo právě tyto zákazníky, protože by pak kromě platby svému dodavateli museli uhradit dodatečně ještě nevybranou cenu.

Předchozí novelu připravila ještě vláda premiéra Nečase a po řádném, měsíc trvajícím připomínkovém řízení, ji schválila již Rusnokova vláda a předchozí sněmovna ji schválila jako jeden z posledních bodů před svým rozpuštěním. Problém s výběrem poplatků nikdo z desítek připomínkových a schvalujících míst neuplatnil včetně Legislativní rady vlády, jejíž stanovisko bylo součástí předloženého návrhu.

MPO jako gestor zákona zveřejnilo právní stanovisko k této problematice již v listopadu loňského roku a považuje ho s ohledem na další ustanovení zákona i původní ustanovení za jasné. Upřesnění ve schválené novele tedy má zejména omezit prostor pro případné spekulace a zabránit nejistotě vyplývající z možných sporů.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 99/ 
 

 

Novela zákona o obalech

Změna zákona se týká přílohy č. 1 zákona o obalech, která uvádí názorné příklady některých výrobků, z hlediska zda jsou či nejsou obalem a dále v příloze č. 3 stanovuje nové cíle recyklace a celkové využití obalového odpadu.   

Změna přílohy č. 1 zákona o obalech, která uvádí názorné příklady některých výrobků, z hlediska zda jsou či nejsou obalem ve smyslu § 2 písm. a) zákona o obalech je transpozicí směrnice Komise 2013/2/EU ze dne 7. února 2013. U konkrétních výrobků, u kterých je problematické posouzení, zda splňují veškerá kritéria definice pojmu „obal“ je tak jednoznačně stanoveno, zda se o obal jedná či nikoliv. Zařazení většiny nově jmenovaných výrobků se shoduje se stávající praxí a stanovisky, která v pochybnostech, zda se jedná či nejedná o obal, vydalo Ministerstvo životního prostředí podle § 32 písm. m) zákona o obalech.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 53/

 

Stanovení nových cílů recyklace a celkového využití obalového odpadu v příloze č. 3 reflektuje skutečnost, že zákon o obalech dosud nestanovil rozsah recyklace a celkového využití odpadu z obalů pro období po 31. 12. 2012. Původní tabulka cílů recyklace a využití obalového odpadu pro roky 2006 až 2012 se proto nahrazuje novou tabulkou cílů recyklace a celkového využití obalového odpadu pro roky 2013 až 2015.

S ohledem na rámcovou směrnici o odpadech,  2008/98/ES, která stanovuje pro Českou republiku povinnost do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace alespoň u odpadů z materiálů, jako jsou papír kov, plast a sklo, pocházejících z domácností, jsou stanoveny samostatné recyklační cíle též pro prodejní obaly určené spotřebiteli, které tvoří významnou část komunálních odpadů.


Novela chemického zákona.

Novela zákona představuje adaptaci na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 259/2012 kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 648/2004, pokud jde o používání fosforečnanů a jiných sloučenin fosforu v pracích prostředcích pro spotřebitele a v detergentech určených pro automatické myčky nádobí pro spotřebitele. Cílem změny nařízení je harmonizace uvádění detergentů na trh a ochrana životního prostředí tím, že se sníží eutrofizace způsobená fosforem z detergentů používaných spotřebiteli. V rámci adaptace je třeba ve vnitrostátní úpravě stanovit nápravná opatření a sankce při porušení povinností stanovených nařízením. V návaznosti na adaptaci na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 259/2012 je nutno zrušit ustanovení vodního zákona, která jsou fakticky duplicitní s úpravou obsaženou v přímo použitelném nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 259/2012.

 

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), ve znění zákona č. 279/2013 Sb., a některé další zákony /sněmovní tisk 67/ 

 

Novela zákona dále do zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií, transponuje čl. 30 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES. Implementace čl. 30 musí být provedena do 4. února 2014. Výsledkem transpozice čl. 30 směrnice bude, že provozovatelé tepláren, kteří skladují méně než 2500 tun těžkého topného oleje, nebudou nadále spadat pod zákon o prevenci závažných havárií. V současné době je zařazeno pod zákon o prevenci závažných havárií 13 objektů s umístěným těžkým topným olejem. Po nabytí účinnosti navržené novely zákona klesne počet objektů s umístěným těžkým topným olejem zařazených pod zákon o prevenci závažných havárií na 5.



Související články:
Program 6. schůze PSP ČR - ZDE

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů.