Více času na podstatné

Společnost ČEZ si vybrala dodavatele prvních dobíjecích stanic pro elektromobily

05.03.2010 07:09

Společnost Rittal se postará o dodání prvních testovacích stanic pro dobíjení elektromobilů v České republice. Společnost Rittal dodá 4 dobíjecí stanice pro osazení prvních dobíjecích míst v Praze. Veřejnost se tak může do konce tohoto roku těšit na výstavbu a otevření prvních dobíjecích míst pro uživatele elektrických aut a skútrů.

 

Z celkového počtu pěti dodavatelů, kteří se výběru zúčastnili, byla nakonec vybrána společnost Rittal a to na základě nejlepšího poměru ceny a účelnosti dodávané dobíjecí stanice. Kritéria výběru zahrnovala co nejvariabilnější konstrukční provedení a kombinaci komponent s možnostmi, které poskytuje software dobíjecí stanice, zapojitelný na měřící a fakturační systémy. Tento software by se v budoucnu měl starat o komunikaci mezi dobíjecí stanicí, elektromobilem a poskytovatelem dobíjecí služby.

„První získané dobíjecí stanice plánujeme instalovat u naší centrály v Praze, kde se poté začnou testovat. Měření a zkoušky v reálném provoze nám dají dobrou představu, zda jsme si vybrali optimální technologii pro naše podmínky. Zároveň budou tyto testy podkladem pro budoucí výběrová řízení. V rámci projektu bychom rádi získali již větší množství dobíjecích stanic, které plánujeme instalovat u partnerů, se kterými momentálně jednáme. Jsou to zejména obchodní centra a parkovací prostory před budovami pražských zastupitelstev“, řekl Jiří Feist, ředitel rozvoje obchodu ČEZ.

Možnost dobít si v budoucnu elektromobil či elektroskútr před centrálou ČEZu v Duhové ulici přivítal i domov s péčí o seniory Sue Ryder , který využívá dva zapůjčené elektromobily z programu Futuremotion – Energie zítřka. „Dvě plně elektrická auta od společnosti ČEZ již využíváme téměř půl roku a jsme za ně moc rádi. Šetří životní prostředí, jsou nehlučná a možnost dobít si baterii jinde než jen u nás v garáži se nám také bude hodit“, uvedl ředitel domova Matěj Lejsal.

Nezávisle na tendru dále probíhá příprava výstavby sítě dobíjecích stanic. Na jedné straně je třeba dojednat konkrétní místa, na druhé zbývá dořešit velké množství právně technických otázek.

„V jedné dobíjecí stanic, která na první pohled připomíná jednoduchý kovový sloupek v zemi, se protíná celá řada problematik. Je třeba propojit distribucí a měření elektřiny, mít zajištěný příkon, který nepřekročí místní limity sítě. Musíme zajistit budoucí napojení stanice na fakturační systém. Dobíjecí stanice se musí homologovat, a získat povolení k umístění -  jako zcela nové elektrické zařízení. Musí mít dále standard připojení, tedy zásuvku, která bude vyhovovat co největšímu počtu užívaných elektromobilů. Je třeba také zjistit, jaký  počet zásuvek na jedné stanici si můžeme technicky dovolit. Z těchto a dalších administrativních důvodu budeme potřebovat ještě několik měsíců do otevření první funkční stanice pro veřejnost.“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer projektu mobilita.

Společnost Rittal, sídlící v Německu, je celosvětovým dodavatelem inovativních technologií a řešení pro energetiku a ICT poskytovatele.  Zaměstnává 9,000 pracovníků v 19 produkčních závodech, ve kterých vyrábí více než  10 000 svých výrobků.

Společnost ČEZ podporuje rozvoj elektrifikace dopravy v rámci programu FUTUR/E/MOTION–Energie zítřka.Tento program zahrnuje oblasti elektromobility, rozvoje chytrých sítí (smart grids) a podpory vědy a výzkumu.

 

TECHNICKÉ INFORMACE k dobíjecí stanici
ROZMĚRY (cm) 142 x 40,5 x 27
DÉLKA DOBÍJENÍ NA 100 KM DOJEZDU*
16A/230V (3,5 kW) 4,5 hod
16A/400V (11 kW) 1,4 hod
32A/400V (22 kw) 40 minut

* Při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km

 

Zdroj: ČEZ